Młoda dziewczyna pokazuje swoją złość

Złość daje ważny komunikat. Zobacz jaki!

Sandra Panuś

Emocje to stan znacznego poruszenia umysłu. Każda emocja przychodzi w określonym celu i czemuś ma służyć. Jaki komunikat daje nam odczuwanie złości? Dlaczego tak ważne jest zauważanie i rozumienie emocji u siebie i u innych?

Każda emocja pojawia się „po coś”! Nawet złość

Z drugiego pokoju dochodzi głośny krzyk. Mama przeskakuje przez rozsypane klocki i wbiega do pokoju dwójki dzieci. Starszy syn opowiada mamie o sytuacji z młodszym rodzeństwie, że wciąż mu przeszkadza, nie daje możliwości bawienia się ulubionym samochodem, potrzebuje pobyć sam. Jak może zareagować mama? Sposobów jest oczywiście tysiące, ale podam dwa przykłady.

  1. Mama zaczyna krzyczeć na syna „Tobie wszystko przeszkadza, nie złość się tylko pobaw się z bratem! On też lubi ten samochód to mu go oddaj i weź inny”.
  2. Mama siada obok syna i mówi „Widzę, że brat przekroczył Twoje granice chcąc ci zabrać ulubione auto. Jeśli potrzebujesz pobyć sam to wezmę brata ze sobą. Jak będziesz miał ochotę się z nim pobawić to daj mi znać, ok?

Czym są emocje?

Emocje to stan znacznego poruszenia umysłu. Każda emocja przychodzi w określonym celu, czemuś ma służyć. Chociaż czasami zupełnie tego nie rozumiemy i sami siebie pytamy: „dlaczego właśnie teraz czuję złość?”.

Podstawowe emocje

Psycholog Paul Ekman zidentyfikował sześć podstawowych emocji, które według niego były najpowszechniej spotykane we wszystkich kulturach: radość, smutek, wstręt, strach, zaskoczenie i złość. Ile z tych emocji lubimy, a ile uważamy za złe? Są wśród tych podstawowych takie, które uczono nas ukrywać. Kto nigdy nie słyszał „nie złość się!” niech rzuci kamień. Wyżej przedstawiona w historyjce złość pokazuje, że ktoś przekracza nasze granice lub my sami je przekroczyliśmy. Złość nie wzięła się bez powodu. Gdy nie mówimy „Nie”, gdy to czujemy, gdy ktoś nie szanuje naszych słów zaczynamy krzyczeć. To mechanizm obronny naszego organizmu. Uczucia, emocje pokazują, co obecnie jest dla nas ważne, gdzie kończą się nasze granice, zaczynają uniesienia. Ważne jest ich zauważanie, zaufanie, że chcą nas przed czymś chronić, coś nam pokazać. 

Trzeba to przeżyć

Dziś wmawia się ludziom, że jak się pozytywnie nastawią, choć w środku wszystko w nich krzyczy, to zaczarują rzeczywistość. Takie rady pomagają tym, którzy są w dobrym nastroju, jeśli ktoś cierpi, bo w jego życiu wydarzyło się coś trudnego, zaprzeczanie na nic się zda. Trzeba to przeżyć.” – pisze prof. dr hab. Dariusz Doliński, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Wszystkie emocje są ważne i warto je przeżywać.  Przeżywać, czyli doświadczać. Pozwolenie sobie na każdą emocję nawet złość, smutek, żałobę. Jeśli danych emocji nie dopuścimy do głosu to one umieszczą się w naszym ciele. Z tych wstrzymanych emocji często powstają choroby psychosomatyczne, w powstaniu których biorą istotny udział czynniki psychologiczne (głównie właśnie emocjonalne).

Zostawiam Cię dzisiaj z pytaniem: Gdzie są Twoje emocje, czy wyrzucasz je na stół i obserwujesz, czy chowasz pod dywan, aż wybuchną i zrobią czystkę. Czystkę, z której długo czasami nie możemy się pozbierać. 

Na wszystko potrzebujemy czasu i zauważenia, także na złość

Gdy nauczymy się zauważać nasze emocje, uczucia, zapytamy siebie jaka potrzeba za nimi się kryje będzie nam łatwiej przez nie przechodzić. 

Jeśli poczuliście, że to dobry moment, aby zauważyć i zrozumieć swoje emocje to polecam dwie książki: 

  • „Pozwól sobie na uczucia. Wykorzystaj moc inteligencji emocjonalnej” – Marc Brackett
  • „Kod emocji. Jak uwolnić zablokowane emocje i cieszyć się zdrowiem, szczęściem oraz miłością” – Bradley Nelson
Sandra Panuś o tym, czym jest lęk a strach oraz autorytet

Autorką tekstu jest Sandra Panuś, Coach ICC, terapeutka TSR i Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Jest w trakcie Studium Psychoterapii, aby zostać psychoterapeutką. Organizatorka autorskich kobiecych spotkań „Porozmawiajmy o…” w Płocku. Autorka e-booka „Moc zmiany” i doradca wizerunkowy. Prowadzi webinary, warsztaty grupowe oraz konsultacje indywidualne. Współautorka podcastu „Sukces Talks”.