Zacząć blogować może każdy z nas – to proste i na początku niewymagające.
Trzeba jednak pamiętać, że to proces, a rozwijając pomysł, z biegiem czasu, blog może stać się dobrze prosperującym biznesem i zajęciem, które może przynosić dodatkowy lub stały dochód.
Zaczynając, trzeba pamiętać, żeby pisać o tym, co nas pasjonuje i daje nam satysfakcję.
Najprościej mówiąc – temat ma nas samych rozwijać i interesować. Najlepiej, jeśli czujemy się w nim ekspertami, specjalistami i znawcami. Pisząc o rzeczach niszowych, które nas nie do końca interesują szybko się zniechęcimy.
Szukasz pomysłu na biznes, który można dopracowywać po godzinach? Podpowiadamy 5 POMYSŁÓW!
Musimy mieć na uwadze również, że blog żyje cały czas.
Przyzwyczajając swoich czytelników do systematycznych postów, nie możemy ich z dnia na dzień porzucić, gdyż zrażony czytelnik nie powróci. Dobrze też komunikować i konsultować się ze swoimi odbiorcami. To oni często, wyrażając swoją opinię mogą dać impuls do napisania kolejnego postu lub to oni powiedzą nam, co interesuje ich najbardziej w tworzonych przez nas treściach. Zawsze warto też zwracać uwagę na swoich konkurentów, inspirując się nimi. Podglądanie najlepszych blogerów nie tylko z Polski, ale i z całego świata może nas wiele nauczyć. Eksperymentujmy, ale pamiętajmy przy tym o zachowaniu równowagi, jakości oraz swojego unikalnego i niepowtarzalnego stylu.
Rozwijając bloga i dążąc do wzrostu liczby czytelników nie zapominaj o promocji – dodaj go do katalogów, udzielaj się w dyskusjach na forach i grupach, pokazuj, że jesteś ekspertem, załóż profile w mediach społecznościowych – po prostu działaj, by o twoim blogu zrobiło się głośno! To właśnie dzięki promocji możemy stać się popularni, a z czasem otrzymywać dochód z prowadzonych działań. Nie zapominaj również o statystykach – to podstawa dla przyszłych reklamodawców na twoim blogu!
Po jakimś czasie bloga będzie można zmonetyzować i zacząć na nim zarabiać, niekiedy przyzwoite pieniądze. O czym pamiętać? Przede wszystkim o strategii i regularności w działaniach, unikając przesady i braku umiaru. Poniżej kilka sposobów na uzyskanie dochodów z bloga:
1. Reklama kontekstowa
Umieszczamy na swojej stronie banner jednego z systemów reklam kontekstowych (np. Google AdSense, AdKontekst, AdTaily). System sam dopasuje tematykę reklam do naszego bloga, dzięki czemu jest duża szansa, że przeglądający kliknie w link. Wariantów wynagrodzeń jest kilka, ale najczęstszym jest PPC (pay per click – czyli zapłata za kliknięcie).
2. Programy partnerskie
To specjalnie przygotowane programy przez firmy, dzięki którym otrzymujemy prowizję za polecanie danego produktu. Przykładem są banki czy sklepy internetowe.
3. Artykuły sponsorowane
Artykuł wpasowujący się tematycznie w kategorię bloga, mający jednak w swojej treści odsyłacze do linków lub landing page z ofertą danego partnera. Linki są odbierane jako uzupełnienie treści artykułu.
4. Własne produkty
Bezpośrednio możemy sprzedawać swoje produkty – od usług (porad), przez produkty materialne (kubki czy ekologiczne torby) i niematerialne (e-booki, raporty).
5. Mailing do bazy
Tworząc bazę osób subskrybujących nasze wiadomości, czyli po prostu zbierając maile czytelników możemy wysyłać im w późniejszym czasie reklamę partnera w newsletterze lub spersonalizowaną reklamę klienta.
6. Kreatywność!
Mając popularnego bloga, możemy pozwolić sobie na marketingową kreatywność, przygotowując ofertę specjalną dla potencjalnych reklamodawców – od konkursów reklamujących produkt, przez patronat nad wydarzeniami, po kampanie reklamowe w social mediach, aż do współpracy barterowej, czyli wymiany np. recenzji produktu w zamian za otrzymanie danego produktu. Tak naprawdę w tym punkcie możemy wpisać wszystko, co tylko blogerowi przyjdzie do głowy. Będąc kreatywnym możemy stworzyć naprawdę zachęcającą i wyróżniającą nas spośród innych ofertę reklamową.
Na koniec pamiętajmy, że zarabianie na blogu nie jest proste i wymaga od na szeregu działań. Nie nastawiajmy się od samego początku pisania bloga na zarabianie – rozwijajmy i promujmy go, tworząc ciekawy kontent, pozwólmy mu zacząć żyć, zbierać czytelników i fanów, a dopiero w kolejnej fazie zacznijmy myśleć o zarobkach! Blog może być naszym drugim dochodem, po jakimś czasie stałym, ale może też przynosić inne korzyści materialne, nie tylko pieniężne. Może również pomóc nam w rozwijaniu swoich pasji i pokryciu kosztów związanych z tą pasją.
***
Autorem tekstu jest Bartosz Kucza, specjalista z firmy Conture