skuteczna

7 nawyk贸w, dzi臋ki kt贸rym b臋dziesz skuteczniejszy w 偶yciu i w pracy

Dagny Kurdwanowska

Skuteczno艣膰 to umiej臋tno艣膰 po艂膮czenia w艂asnych talent贸w i mo偶liwo艣ci z uporem i konsekwencj膮. Co zrobi膰, by swoj膮 skuteczno艣膰 wzmacnia膰?

Zacznij dzia艂a膰

Masz pomys艂 鈥 na biznes, na ksi膮偶k臋, na nowy produkt lub us艂ug臋. Od miesi臋cy go dopracowujesz, rozpisujesz, analizujesz i wci膮偶 czujesz, 偶e du偶o pracy przed tob膮. Skuteczno艣膰 zaczyna si臋 nie w momencie wymy艣lania, ale wdra偶ania, a zatem, 偶eby by膰 skutecznym trzeba zrobi膰 ten pierwszy krok i zacz膮膰 dzia艂a膰. Za艂o偶y膰 firm臋, napisa膰 pierwsze strony, znale藕膰 producenta, wdro偶y膰 us艂ug臋. W podj臋ciu tego pierwszego, wa偶nego kroku cz臋sto powstrzymuje nas nasz perfekcjonizm. Ale pami臋tajcie, 偶e ulepsza膰 mo偶na tak偶e w trakcie realizacji. Zacznij wtedy, gdy uznasz, 偶e to, co masz jest 鈥瀢ystarczaj膮co dobre鈥, a potem metod膮 ma艂ych krok贸w zmierzaj konsekwentnie do celu.

Wyznaczaj sobie realne cele

Napisz臋 bestseller! Stworz臋 najlepsz膮 firm臋 na rynku! Takie cele s膮 ambitne i na pocz膮tku daj膮 nam zastrzyk motywacji. Do czasu, a konkretnie do pierwszej pora偶ki. Mia艂 by膰 bestseller, a tu pierwszy rozdzia艂 nie wychodzi. Mia艂a by膰 najlepsza firma, a tu kolejny inwestor odm贸wi艂 wsparcia finansowego. Motywacja si臋 ulatnia, a zamiast niej zostaje poczucie bezradno艣ci i zniech臋cenie. Tak abstrakcyjne cele bywaj膮 trudne do realizacji, bo to czy ksi膮偶ka b臋dzie popularna, a firma najlepsza zale偶y nie tylko od nas i naszej determinacji, ale tak偶e od szeregu czynnik贸w, na kt贸re nie mamy 偶adnego wp艂ywu 鈥 konkurencji, 艣rodk贸w przeznaczonych na promocj臋, sytuacji na rynku. Przygotowuj膮c ksi膮偶k臋, lepiej skupi膰 si臋 na tym, 偶eby napisa膰 najlepsz膮 mo偶liw膮, a nast臋pnie krok po kroku zaplanowa膰 strategi臋 promocji i dzia艂ania, kt贸re mog膮 zwi臋kszy膰 jej sprzeda偶. Tworz膮c firm臋 dobrze jest si臋 skupi膰 na dobrym modelu biznesowym, biznesplanie, strategii promocji i rekrutacji 艣wietnego zespo艂u. Pami臋taj, 偶eby ka偶dy du偶y cel rozpisa膰 na szereg mniejszych, kt贸rych realizacja le偶y w zasi臋gu mo偶liwo艣ci, a kt贸re b臋d膮 prowadzi膰 ci臋 konsekwentnie do g艂贸wnego celu. Wyznaczanie ma艂ych krok贸w i ma艂ych cel贸w ma jeszcze jedn膮 zalet臋 鈥 nie parali偶uje dzia艂ania tak jak cele wielkie, ambitne, ale mniej realne.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak przesta膰 odwleka膰? Pi臋膰 strategii zmiany zachowania

Planuj

Planowanie pomaga okie艂zna膰 codzienny chaos i zamieszanie. Dzi臋ki temu nie gubisz tego, co wa偶ne i masz pewno艣膰, 偶e skutecznie realizujesz to, co sobie wyznaczy艂a艣. S膮 r贸偶ne metody i narz臋dzia planowania dzia艂a艅. 艁膮czy je jedno 鈥 wa偶ne jest, by planuj膮c wyznacza膰 sobie priorytety i zostawia膰 sobie pewien margines na zmiany, kt贸re mog膮 wydarzy膰 si臋 nagle. Nie wszystko jeste艣my w stanie zaplanowa膰, ale maj膮c plan bazowy, 艂atwiej nam b臋dzie poradzi膰 sobie z nieoczekiwanymi wydarzeniami. Warto jest mie膰 tak偶e sw贸j plan B, kt贸ry da nam poczucie bezpiecze艅stwa. W parze z planowaniem idzie tak偶e porz膮dek wok贸艂 nas 鈥 w domu, na biurku, w firmie. Dzi臋ki temu, 偶e masz jedn膮 szuflad臋 na rachunki, a wszystkie dokumenty dotycz膮ce podatk贸w trzymasz w jednym segregatorze, du偶o mniej czasu, energii i stresu po艣wi臋cisz na ich szukanie. Planuj膮c dobrze jest pami臋ta膰, 偶e energia i motywacja w ci膮gu dnia si臋 wyczerpuj膮, dlatego bardziej wymagaj膮ce i trudniejsze zadania lepiej planowa膰 w pierwszej po艂owie dnia.

Zarz膮dzaj ryzykiem

Ryzyko wpisane jest w dzia艂anie i realizowanie planu. Zawsze mo偶e co艣 nie wyj艣膰, co艣 si臋 posypa膰, o co艣 mo偶emy si臋 potkn膮膰, podj膮膰 b艂臋dn膮 decyzj臋. Zarz膮dzanie ryzykiem w takich sytuacjach polega po pierwsze na profilaktyce, kt贸r膮 mo偶e by膰 podejmowanie decyzji w oparciu nie o emocje lub wy艂膮cznie o intuicj臋, ale przede wszystkim o wszelkie dost臋pne informacje, dane, statystyki (zw艂aszcza gdy chodzi o dzia艂ania biznesowe). Po drugie, jest to 艂agodzenie skutk贸w niekorzystnych sytuacji, kt贸re ju偶 nast膮pi艂y. Je艣li zdarzy艂o ci si臋 zaryzykowa膰 i zamie艣ci膰 post na Facebooku, kt贸ry doprowadzi艂 do kryzysu, mo偶esz podj膮膰 szereg dzia艂a艅, kt贸re doprowadz膮 do wygaszenia kryzysu i do przeciwdzia艂ania podobnym sytuacjom w przysz艂o艣ci. Na b艂臋dach mo偶na wiele si臋 nauczy膰, o ile tylko chcemy wyci膮gn膮膰 wnioski i wprowadzi膰 niezb臋dne zmiany.

Naucz si臋 odmawia膰

Sztuka m贸wienia 鈥瀗ie鈥 pozwala nam zaoszcz臋dzi膰 mn贸stwo czasu. Codziennie jeste艣my bombardowani e-mailami, telefonami, zaproszeniami na spotkania. Gdyby艣my wszystkim m贸wili 鈥瀟ak鈥 prawdopodobnie nie zosta艂oby czasu na to, co istotne. Umiej臋tno艣膰 ostrej selekcji informacji, spotka艅, komunikat贸w przydaje si臋 we wszystkich okoliczno艣ciach 鈥 towarzyskich, biznesowych, zawodowych. Wiele z tego, co kto艣 chce przedstawi膰 na spotkaniu, mo偶na za艂atwi膰 przez telefon. Wiele z tego, co kto艣 chce powiedzie膰 przez telefon, mo偶na za艂atwi膰 jednym, konkretnym mailem. Niedawno policzy艂am, 偶e szybkie za艂atwianie 艣limacz膮cych si臋 rozm贸w z konsultantami, kt贸rzy maj膮 dla mnie promocyjne i zupe艂nie nieinteresuj膮ce mnie oferty, pozwala mi zaoszcz臋dzi膰 od 7 鈥 12 minut na rozmowie. A zdarza si臋, 偶e dzwoni膮 do mnie i po trzy razy dziennie. Tak samo jest ze spotkaniami 鈥 tu oszcz臋dno艣膰 czasu to nie tylko godzina sp臋dzona na rozmowie, ale tak偶e godzina sp臋dzona na dojazdach. Warto m贸wi膰 鈥瀗ie鈥 tak偶e dla w艂asnego zdrowia 鈥 psycholodzy przekonuj膮, 偶e ci, kt贸rzy nie potrafi膮 odmawia膰 cz臋艣ciej borykaj膮 si臋 z wypaleniem i stanami depresyjnymi.

Skup si臋

Kiedy ju偶 nauczysz si臋, jak selekcjonowa膰 informacje, spotkania i rozmowy 艂atwiej b臋dzie ci si臋 skupi膰 na tym, co masz do zrobienia lub na tym, co w danej chwili jest dla ciebie wa偶ne. Umiej臋tno艣膰 skupienia si臋 wzmacnia nasz膮 skuteczno艣膰 w ten spos贸b, 偶e u艂atwia doprowadzanie zada艅 i plan贸w do ko艅ca. Kiedy pisz臋 tekst, staram si臋 nie odbiera膰 w tym czasie maili, telefon贸w, nie surfowa膰 po sieci (research mam przygotowany wcze艣niej), a ju偶 na pewno nie zagl膮da膰 na Facebooka. No trudno, emocjonuj膮ce dyskusje i nowe memy b臋d膮 musia艂y poczeka膰. Zdarza艂o si臋, 偶e tekst, kt贸ry powinien mi zaj膮膰 dwie godziny pisa艂am p贸艂 dnia 鈥 w艂a艣nie dlatego, 偶e nie skupia艂am si臋 na zadaniu, ale na wszystkim co dzia艂o si臋 dooko艂a. Nic dziwnego, je艣li si臋 rozkojarzymy, powr贸t do zadania zajmuje nam co najmniej 15 minut! Skupienie to umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 trenujemy ka偶dego dnia. Je艣li masz z tym problem, oto proste 膰wiczenie 鈥 id藕 w jakie艣 miejsce, kt贸re jest zaciszne i odosobnione (tak, je艣li siedzisz w biurze, mo偶e by膰 to toaleta albo schowek 鈥 grunt, 偶eby nikt ci nie przeszkadza艂 i 偶eby nie by艂o tam duszno). We藕 kilka g艂臋bokich oddech贸w i postaraj si臋 posiedzie膰 bez ruchu, skupiaj膮c si臋 tylko na tym, co tu i teraz przez oko艂o pi臋膰 minut. Stopniowo mo偶esz wyd艂u偶y膰 ten czas do 20 minut. Jedna taka przerwa w ci膮gu dnia potrafi zdzia艂a膰 cuda i uspokoi膰 nasze rozbiegane my艣li.

B膮d藕 otwarta i elastyczna

Cz臋sty b艂膮d, kt贸ry pope艂niamy pod膮偶aj膮c do celu to sztywno艣膰 naszych za艂o偶e艅. Wymy艣lamy, co b臋dzie naszym celem i sukcesem i uznajemy, 偶e tylko realizacja tego, co sobie za艂o偶y艂y艣my nas zadowoli. Nawet gdy w mi臋dzyczasie zmieni艂y si臋 okoliczno艣ci lub pojawi艂y si臋 nowe mo偶liwo艣ci. Dlatego dzia艂aj膮c i realizuj膮c sw贸j plan warto mie膰 oczy szeroko otwarte 鈥 mo偶e si臋 okaza膰, 偶e to, co uwa偶amy pocz膮tkowo za trudno艣膰, b臋dzie nam sprzyja膰, je艣li odrobin臋 zmodyfikujemy to, co zamierza艂y艣my zrobi膰. Elastyczno艣膰 pomaga nam te偶 lepiej radzi膰 sobie z kryzysami, pora偶kami i b艂臋dami 鈥 wszystkie nios膮 za sob膮 wa偶na informacje, kt贸rych warto wys艂ucha膰. A potem wsta膰 i znowu dzia艂a膰.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close