Zdalni pracownicy muszą mierzyć się problemami, które nie dotyczą osób pracujących w biurze. Jak efektywnie pracować w domu? Oto 6 zasad, których warto przestrzegać.
Nawet gdy dajemy z siebie 110%, wciąż musimy udowadniać, że jesteśmy produktywni. Nasi koledzy, którzy pozostają w biurze, mogą pracować dokładnie tyle samo co my, jednak w znacznie mniejszym stopniu oczekuje się od nich, by dowodzili swojego zaangażowania. Gdy szef może przejść się między biurkami i przekonać na własne oczy, że pracownicy przynajmniej wyglądają jakby byli czymś zajęci, rzadziej przychodzi mu do głowy kwestionowanie ich pracy. Ci, którzy pracują w domu, nie mogą udowodnić, że zajmują się pracą (chyba że będą przez cały czas obserwowani przez kamerkę internetową) inaczej niż pokazując jej efekty, dane czy dokumenty. Aby zmniejszyć presję, która temu towarzyszy, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad przygotowanych przez firmę Plantronics, która opisała je w książce „The Smarter Working Manifesto”. Dzięki nim pracodawcy będą spokojniejsi, a Ty bardziej produktywna.
Oto 6 zasad, których warto przestrzegać pracując w domu.
1) Pozostawaj w stałym kontakcie
Bądź zawsze pod telefonem, bądź dostępny na komunikatorze internetowym i miej otwartą skrzynkę e-mail. Dzięki temu inni nie odczują, że jesteś daleko. Jeśli chcesz pracować w domu, musisz móc się wykazać solidnym bilingiem. Czasem wystarczy tylko połączyć swój zestaw słuchawkowy podłączyć do dwóch urządzeń. Warto inwestować w sprawdzone przez wielu rozwiązanie. Słuchawki firmy Plantronics pozwalają na połączenie z aż czterema urządzeniami na raz, dzięki czemu zawsze będziesz online oraz szybko i sprawnie odbierzesz wszystkie połączenia.
2) Odpowiadaj szybko
Nie czekaj godzin czy tym bardziej dni, by odpisać na e-mail czy zadzwonić. Sprawdzaj często skrzynkę i odpowiadaj natychmiast. Jeśli otrzymasz zlecenie, odpisz od razu, by dać znać szefowi lub zleceniodawcy, że przyjąłeś i zrozumiałeś wiadomość. Poinformuj również o przewidywanym terminie wykonania zlecenia. To pokaże, że jesteś na bieżąco i nie da nikomu czasu na zastanawianie się, czy aby na pewno pracujesz.
3) Dotrzymuj terminów
Nie spóźniaj się z wykonywaniem swoich obowiązków. Jeśli nie ukończysz projektu na czas, pracodawca natychmiast uzna, że będąc w domu, nie potrafisz odpowiednio skupić się na swojej pracy. Wyobrazi sobie, że przez cały czas siedzisz przed telewizorem i oglądasz powtórki, nawet jeśli w rzeczywistości przez cały czas zajmowałeś się pracą. Jeśli potrzebujesz więcej czasu na ukończenie projektu, poinformuj o tym przed upływem terminu i zapytaj, czy możesz dostać trochę więcej czasu, gdyż chcesz wykonać swoją pracę jak najlepiej.
4) Nie przesadzaj z update’ami
Nie ma nic złego w tym, że poinformujesz szefa, gdy nastąpi ważny przełom w twojej pracy. Oczywiście musisz trzymać się wszystkich zasad raportowania swoich postępów. Jednak nie wysyłaj ich co godzinę tylko dlatego, że pracujesz w domu. Nadmiar wiadomości będzie irytujący dla twoich przełożonych, co więcej może wzbudzić ich podejrzenia.
5) Jesteś godny zaufania
Nie przejmuj się! Jeśli masz możliwość pracowania zdalnie, oznacza to, że ktoś ufa, że możesz to robić. Potrzeba silnej woli i konsekwencji, by pozostać skoncentrowanym na pracy, zarządzać swoim czasem i podejmować decyzje bez nadzoru. Nie musisz pracować więcej, a zwłaszcza robić rzeczy, które nie są od ciebie wymagane.
6) Integruj się
Uczestnicz w spotkaniach z pracodawcami i współpracownikami co 2 tygodnie lub raz w miesiącu, by trzymać rękę na pulsie. Dzięki temu wszyscy będą na bieżąco. To również okazja do porozmawiania o ewentualnych problemach i wątpliwościach. Jeśli nie masz czasu na spotkanie twarzą w twarz, zawsze możesz wspomóc się technologiami. Plantronics Calisto 620, bezprzewodowy zestaw głośnomówiący, pomoże Ci w „wirtualnych” spotkaniach z pracodawcą lub współpracownikami.