Uśmiechająca się kobieta robi notatki siedząc oglądając webinar

Rozwiń biznes dzięki webinarom. Zobacz, jak robili to inni w 2022 roku!

Jeśli jednym z Twoich postanowień noworocznych jest rozwój biznesu, a co się z tym wiąże większe przychody, to mamy dla Ciebie przepis na sukces. 134 286 zł — tyle dokładnie wyniósł łączny przychód z jednego przeprowadzonego wydarzenia w roku 2022. O czym mowa? O webinarach na ClickMeeting. Czego dotyczyły najbardziej dochodowe webinary, jak je organizować i kiedy najlepiej to zrobić? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje!

Płatne wydarzenia w 2022 roku - kto zarobił najwięcej?

Zacznijmy od najbardziej dochodowych wydarzeń. Przyjrzyjmy się temu, czego dotyczyły, przez kogo były prowadzone oraz jakie sumy się za nimi kryją.

Podane stawki to suma kwot uzyskana ze sprzedaży dostępu na webinar:

  • Konferencja dla ekspertów coachingu: 96 102 zł z webinaru na żywo (881 sprzedanych biletów) plus 38 184 zł (350 sprzedanych biletów) z webinaru na żądanie. O tym, jak wygenerować dodatkowy przychód, wykorzystując webinar, który już się odbył, przeczytasz tutaj.
  • Szkolenia dla psychoterapeutów i psychologów: 32 wydarzenia na żywo i na żądanie wygenerowały łącznie kwotę 686 808 zł (7 103 sprzedanych biletów)
  • 31 szkoleń z rachunkowości: bilety sprzedawane na webinar na żywo oraz webinary na żądanie przyniosły organizatorom aż 184 676 zł (łącznie 2 198 użytkowników)
  • seria sześciu szkoleń z mantrailingu – pracy węchowej z psami – przełożyła się na kwotę 70 802 zł (444 sprzedanych biletów)
  • webinar podnoszący kwalifikacje terapeutów przyniósł 57 420 zł (580 sprzedanych biletów)
  • szkolenie dla terapeutów poświęcone leczeniu zaburzeń odżywiania również okazało się lukratywnym pomysłem – przychód przyniósł 38 709 zł (391 sprzedanych biletów)
  • szkolenie medyczne dotyczące badań USG zasiliło konto organizatorów kwotą 32 373 zł (327 sprzedane bilety).

Powyższe przykłady to naturalnie tylko inspiracje dla Twojej działalności. Jak widzisz, dzielenie się wiedzą w Internecie przynosi wymierne korzyści. 

Organizatorzy tych wydarzeń udowodnili też, że zysk z jednego webinaru nie kończy się wraz z zakończeniem wydarzenia na żywo. Dodatkowy strumień finansowy może płynąć do Ciebie w formie pasywnego przychodu. Mowa oczywiście o webinarze na żądanie, czyli sprzedawaniu biletów na wydarzenie, które już się odbyło i jest dostępne jako nagranie odtwarzane w dogodnym dla odbiorcy momencie.

Niewątpliwie ciekawe są również obszary działalności ekspertów. Jeszcze kilka lat temu nie wyobrażaliśmy sobie trenerów personalnych online. Teraz ćwiczymy coraz częściej z trenerem personalnym, który motywuje nas z drugiego krańca kraju, bez potrzeby opuszczania domu. Więc jeśli Twoją pasją jest np. szycie, poprowadź kurs online. Jeżeli specjalizujesz w Excelu, poprowadź szkolenie z tego narzędzia. Wizaż, stylizacja – tak, to wszystko można przenieść do Internetu i skutecznie dzielić się wiedzą, rozbudowując portfel klientów i kontraktów.

Pracuję zawodowo, a pasję rozwijam po godzinach. Kiedy znaleźć czas na webinar?

Raport ClickMeeting odpowiada również na to pytanie. Dowiesz się, w jaki dzień i w jakich godzinach najczęściej organizowano wydarzenia w 2022 roku. I nie musi to być webinar, na który sprzedajesz bilety. Może to być wydarzenie, dzięki któremu poszerzasz znajomość marki, budujesz społeczność wokół niej czy informujesz o wprowadzonych nowościach.

Naturalnie, w poniedziałek wszyscy “odgrzebujemy” się z maili, wchodzimy w nowy tydzień, bierzemy udział w spotkaniach. To nie jest dobry czas na webinar. Wtorek plasuje się na drugim miejscu podium wśród najintensywniejszych dni webinarowych wybieranych przez organizatorów takich wydarzeń. Najczęściej wybieranym dniem jest środa. Czwartek zajmuje trzecie miejsce na podium. W piątek żyjemy już weekendem a sam weekend – zupełnie słusznie – poświęcamy na odpoczynek.

Godziny spotkań też mają znaczenie. Skoro już wiesz, że webinar szkoleniowy najlepiej poprowadzić w środę, a jeśli nie, to albo we wtorek albo w czwartek, zaplanuj też dobrze godzinę. Większość webinarów poszerzających wiedzę odbiorców odbyła się w przedziale godzinowym 15:00-17:00. To odpowiedni czas na uzupełnianie swojej wiedzy i rozwój pasji. Twój odbiorca miał szansę wykonać swoją pracę i mentalnie przenieść się już w obszar, który chce rozwijać. Czyli na Twój webinar.

Dlaczego webinar? Może e-book?

Zarówno webinar, jak i e-book są często wykorzystywane w charakterze magnesów na leady, czyli „prezentów”, które mają zachęcać Twoich odbiorców do pozostawienia danych kontaktowych. Co jest lepsze? Wnioski można zacząć od zdania powtarzanego już od kilku lat – „przyszłość należy do wideo”.

Dlaczego? Jest to najlepszy sposób na spotkanie i integrację dostawcy z odbiorcą, na dzielenie się wiedzą, na wspieranie pasji oraz stworzenie relacji. 

Dane dotyczące przewagi webinarów nad e-bookiem znajdziesz w raporcie State of Online Events. Za kompas mogą jednak posłużyć słowa Justyny Dzikowskiej, Head of Marketing w Brand24, który przeprowadził monitoring zachowań konsumentów wydarzeń online.

“Biorąc pod uwagę, że webinary wymagają znacznie mniej pracy ze strony zespołów marketingowych, ich popularność, zasięgi i sentyment wydają się bardzo interesujące”.

Jakie branże najczęściej korzystają z webinarów i jakie spotkania organizują?

Eksperci ClickMeeting przeanalizowali wydarzenia, które miały miejsce w 2022 roku na ich platformie, i sprawdzili, jakie branże najczęściej korzystają z webinarów. Otóż Szkolenia i consulting plasują się na pierwszym miejscu. Wydarzenia online z tych kategorii stanowią aż 31% wszystkich wydarzeń minionego roku. Następne miejsce zajmuje marketing i sprzedaż — te dziedziny reprezentowało 24% wydarzeń. Spotkania biznesowe wynoszą 16%, natomiast po 12% spotkań online należało do nauczycieli i przedstawicieli branży medycznej.

Każda branża kieruje się innymi potrzebami, stąd też różnice wynikające z długości wydarzeń online oraz liczby uczestników. Oto, jakie spotkania najczęściej organizują przedstawiciele konkretnych sektorów:

  • Coaching i consulting: są to bezpośrednie sesje szkoleniowe 1 na 1 lub w małych grupach, webinary otwarte, webinary promocyjne, płatne wydarzenia, warsztaty czy też treningi indywidualne. 
  • Marketing i sprzedaż: tu znajdziemy darmowe webinary skupione na generowaniu leadów, prezentacje produktu, wydarzenia dla aktualnych klientów, onboarding klientów, dni otwarte czy zajęcia pokazowe. 
  • Spotkania biznesowe: w tej kategorii mieszczą się spotkania wewnętrznych zespołów, spotkania zarządów, sesje robocze w różnego typu firmach i instytucjach. 
  • Edukacja: są to lekcje w szkołach publicznych i prywatnych, ćwiczenia, wykłady dla dużych grup studentów oraz korepetycje. 
  • Medycyna: pod tą kategorią kryją się terapie online, konsultacje medyczne, telemedycyna, szkolenia przedstawicieli zawodów medycznych, konferencje i sympozja.


Statystyczny webinar w liczbach

W 2022 roku, statystyczny użytkownik ClickMeeting zorganizował 82 wydarzenia. Daje to 1,25 wydarzenia tygodniowo. Zgromadził 977 uczestników ogółem, co daje 12 osób na jedno wydarzenie. 

Przeciętne wydarzenie trwało 109 minut, co dowodzi temu, że wzrasta zapotrzebowanie na dzielenie się wiedzą tym kanałem komunikacji. Dla porównania w roku 2021 wydarzenie trwało średnio 98 minut. 

Jak długo udało się utrzymać zainteresowanie uczestnika wydarzeniem? 74 minuty – tyle trwała przeciętna sesja uczestnika, co daje aż 68% czasu trwania wydarzenia.

  • Jak przygotować się do prowadzenia webinarów? Wszystkie poradniki dostępne są na platformie.
  • Jak zacząć? Na przykład od testów — ClickMeeting daje Ci na to nawet 30 dni bezpłatnie.
  • Na co postawić? W cenie jest przede wszystkim eksperckość. Dziel się wiedzą, doświadczeniem, spostrzeżeniami z obszaru, którym się pasjonujesz. Buduj społeczność wokół swojej marki i twórz relacje. To wszystko umożliwia Ci platforma do webinarów i spotkań online.