Intuicja – jaki ma wpływ na nasze decyzje w biznesie?

Kiedyś mówiło się, że w biznesie nie ma miejsca na intuicję, że decyzje powinny być podejmowane wyłącznie w oparciu o twarde dane. Czy wciąż tak jest? Czy biznes zrobił miejsce dla naszych emocji, a intuicja zaczyna być doceniana? Między innymi o tym Olga Kozierowska rozmawia w najnowszym odcinku podcastu Sukces Pisany Szminką z Beatą Czyrko, Dykrektorką Marketingu Salveo Poland, Natalią Jaźwierską, Specjalistką ds. Digital Marketingu Salveo Poland, dystrybutora pastylek na gardło isla oraz Aliną Adamowicz, psycholożką, psychoterapeutką i twórczynią Akademii Pozytywnych Kobiet.

Olga Kozierowska: Swego czasu było w środowisku biznesowym przekonanie, że skoro w życiu kierujesz się intuicją, to znaczy, że nie kierujesz się logiką i analitycznym umysłem. Więc jak to jest z tą intuicją?

Beata Czyrko: To nie jest czas przeszły. Od wielu lat pracuję w branży farmaceutycznej, która jest jednak bardzo analityczna, logiczna i wciąż spotykam się z takimi reakcjami. Jak to? Jak to możliwe, że kierujesz się wyłącznie intuicją, podejmując poważne biznesowe decyzje? No nie. Kieruję się dwiema ważnymi nogami w biznesie – z jednej strony ważne są dane, ale moje podejście jest takie, że intuicja też jest bardzo istotna. Czasami, już na pierwszym etapie jakiegoś projektu, czuję, że to będzie coś pozytywnego i warto iść w tm kierunku, a czasami czuję, że należy się wycofać. Jeśli czuję, że warto kontynuować, to przeanalizuję to sobie – czasami więcej, czasami mniej, w zależności od wagi decyzji – ale jednak staram się łączy obie te kwestie.

 

Olga: Czym jest ta intuicja? To jakaś chmurka, która nad nami wisi?

Alina Adamowicz: Liderzy, menadżerowie chcą jak najbardziej kierować logiką, rozumem, danymi statystycznymi, szacunkami, różnymi raportami, bo intuicja jest trochę niemodna. A jednak nawet Steve Jobs mówił, że kieruje się intuicją i sercem. Jest to taka wewnętrzna mądrość, która nie bazuje na wiedzy i logice, ale jest to sygnał, który nam podpowiada, co w danym momencie zrobić. Ostatnio usłyszałam historię o mężczyźnie – pisarzu, który w czasie wojny siedział w budynku, pisał i nagle wstał, wyszedł z budynku. Bo tak podpowiedziała mu intuicja. Za chwilę ten budynek nie istniał. Trudno jest więc mówić o intuicji, można sobie ją wizualizować, choć czasami trudno ją sobie wyobrazić, ale ona istnieje. Czy nam się to podoba czy nie. Jest to taka nasza wewnętrzna mądrość.

Olga: Mówi się teraz, że jedną z kompetencji przyszłości jest krytyczne myślenie. I ja połączę to krytyczne myślenie z intuicją, bo czasem myślimy, że jakieś dane są prawdziwe… Czytamy jakieś wiadomości i myślimy: No OK, poczytny portal, topowa telewizja, CNN” i zaczynamy się tymi informacjami kierować, bo np. mają wpływ na naszą branżę. Po czym nagle ta intuicja mówi: „Sprawdź to!”, więc łączy się z krytycznym myśleniem.

Natalia Jaźwierska: I to właśnie w sytuacjach krytycznych, kiedy mamy ograniczoną ilość informacji lub też nie mamy dostępu do informacji, tę intuicję powinniśmy wykorzystywać. To jest taka nasza droga na skróty, ale w dobrym rozumieniu. Mamy dziś bardzo dużo błędów poznawczych, które mogą wpływać na to, że inaczej patrzymy na intuicję, ale ona może nam pomóc w bardzo wielu aspektach. Dlatego właśnie ci menadżerowie, którzy się jej słuchają, osiągają dużo więcej. Są w stanie, w trudnych sytuacjach podjąć słuszną decyzję. Warto też zwrócić uwagę, że to jest bardziej gut-feeling – coś co czujemy na poziomie trzewiów, brzucha czy klatki piersiowej. To nie jest spięcie mięśni, które jest związane ze stresem. Także najpierw świadomość co to jest, rozróżnienie, a później kierowanie się nią. To nie jest nic magicznego, to jest po prostu w nas.

Olga: Intuicja wiąże się z emocjami. Istotne jest więc umieć rozróżnić, czy to jest intuicja, która mówi: nie wchodź czy jest to lęk, który wynika z czegoś innego, na przykład z jakichś negatywnych doświadczeń z przeszłości, ale intuicją nie jest. Lęk ma nas chronić, ale z drugiej strony może też nas ograniczać…

O podkaście Sukces Pisany Szminką

Mówimy o rzeczach ważnych dla Twojego zdrowia, relacji i kariery. Wraz z gośćmi, ekspertami w swoich dziedzinach pragniemy pokazać Ci jak żyć łatwiej, pracować efektywniej i czerpać z różnorodności. Nie boimy się poruszać kontrowersyjnych tematów.

 

O autorce:

Olga Kozierowska – Założycielka Sukcesu Pisanego Szminką i Prezeska Fundacji WłączeniPlus. Dziennikarka biznesowa, działaczka społeczna, trenerka biznesu, mówczyni motywacyjna i pisarka. Jej motto życiowe to: „Nie wiedziałam, że się nie da, więc zrobiłam”. Autorka książek „Power PODręcznik”, „Mój przyjaciel kryzys”, „Miłość to czasownik” oraz lifebooka „Ty to pieniądz. Dowiedz się dlaczego…”. Więcej na www.olgakozierowska.com.

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency