Polskie przedsiębiorczynie na froncie biznesu. Jak radzą sobie w czasach kryzysu?

Czy kobiety w Polsce są gotowe, by przełamać bariery i zmienić oblicze rodzimej gospodarki? Jaki wizerunek polskiej przedsiębiorczyni wyłania się z najnowszego raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024”? O wyzwaniach kobiet w biznesie i tym, jak wsparcie bliskich wpływa na sukces opowiada Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Włączeni Plus i pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką.

Jaka jest obecna sytuacja polskiego biznesu, zwłaszcza w kontekście kobiet?

Olga Kozierowska: Start XVI edycji konkursu to dla mnie dowód na to, jak ogromną siłę mają polskie przedsiębiorczynie. Mimo trudności, jakie niesie ze sobą aktualna sytuacja na rynku, coraz więcej z nich podejmuje odważne decyzje, tworzy innowacyjne firmy i wprowadza realną wartość do gospodarki. To, co widzę teraz, to nie tylko kreatywność, ale także niezwykła odporność. Widać również rosnącą świadomość liderek i liderów, jeśli chodzi o inkluzywność w biznesie. Wierzę, że wspierając przedsiębiorcze Polki, budujemy bardziej zrównoważoną i różnorodną przyszłość.

Czy polskie przedsiębiorczynie pomimo swoich sukcesów zauważają jakieś bariery biznesowej na rynku?

Olga Kozierowska: Wyniki naszego badania pokazują, że polskie przedsiębiorczynie wciąż mierzą się z licznymi trudnościami finansowymi, zwłaszcza w kontekście inflacji. Ponad 30% badanych zauważyło spadek dochodów związany z obecną sytuacją gospodarczą. Jednak mimo tych trudności, 39% przedsiębiorczyń jest zadowolonych z poziomu swoich dochodów. To pozytywny sygnał – oznacza, że coraz więcej kobiet w biznesie potrafi znaleźć satysfakcję finansową i budować stabilne firmy.

Zostawmy finanse na bok. Czy są jeszcze jakieś wyzwania przed którymi stoją współczesne przedsiębiorczynie w Polsce?

Olga Kozierowska: Zapytaliśmy Polki i Polaków, jakie wsparcie jest najbardziej potrzebne osobom rozpoczynającym własny biznes. Odpowiedzi są niezwykle cenne, bo pokazują realne potrzeby. 31% kobiet prowadzących własną działalność gospodarczą uważa, że największym wsparciem dla nich bezpośrednio po założeniu własnej firmy byłyby niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy. Rzadziej już postrzegają dofinansowanie na start jako największe wsparcie (10%).

W naszym badaniu aż 68% kobiet mających własną firmę oceniło, że prowadzenie jej jest trudniejsze niż 4 lata temu. Większość przedsiębiorczyń (70%) uważa, że obecnie obowiązujące przepisy prawno-podatkowe stanowią dużą blokadę w prowadzeniu własnej działalności. Aż 50% przedsiębiorczyń obecnie nie dostrzega szans na rozwój swojej firmy. Jednocześnie ankietowanych kobiet chciałaby rozszerzyć swoją działalność o kolejną branżę, a co dziesiąta przedsiębiorczyni chciałaby zmienić branżę na inną.

Czy pomimo niesprzyjających warunków dalej chcą się rozwijać?

Olga Kozierowska: Tak, myślą o ekspansji swoich lokalnych biznesów. Ponad ⅓ polskich przedsiębiorczyńchciałaby rozwijać swoją działalność firmy na terenie całego kraju, a niemal co piąta respondentka myśli o wejściu na rynek międzynarodowy.

Wsparcie (lub jego brak) ze strony bliskich osób mają duże znaczenie, jeśli prowadzimy własną firmę. Czy polskie przedsiębiorczynie mogą liczyć na to wsparcie np. członków rodziny?

Olga Kozierowska: Wsparcie bliskich jest kluczowe i powinno się o nim więcej mówić. Dane pokazują, że połowa przedsiębiorczyń otrzymuje uznanie i wsparcie od swoich bliskich, jednak co piąta z nich nie może na to liczyć. To niestety prowadzi do poczucia izolacji i demotywacji, a w efekcie – do trudności w prowadzeniu firmy. Partnerzy i partnerki odgrywają największą rolę w tym wsparciu, ale wsparcie ze strony rodzeństwa czy teściów jest już rzadziej spotykane. A może mieć ono różną formę, jak choćby zainteresowanie tym jak biznes się rozwija czy okazywanie dumy nawet z małych sukcesów.

A jak wygląda kwestia podziału obowiązków domowych wśród przedsiębiorczyń? Czy mamy już w tej materii równouprawnienie?

Olga Kozierowska: To bardzo ważny temat. Z raportu wynika, że 37% przedsiębiorczyń wykonuje w domu większość obowiązków, co pokazuje istnienie „podwójnego obciążenia”. Mimo odnoszenia sukcesów w biznesie kobiety wciąż czują presję pełnienia roli głównych organizatorek życia rodzinnego. Aż 84% przedsiębiorczyń uważa, że obowiązki domowe nie są wyłącznie odpowiedzialnością kobiet. To oznacza rosnącą świadomość potrzeby partnerskiego podziału obowiązków. Wciąż jednak istnieje paradoks – 15% kobiet i 14% mężczyzn uważa, że to kobiety powinny głównie zajmować się domem. To pokazuje, jak głęboko zakorzenione są tradycyjne role, które wciąż wpływają na samoocenę i oczekiwania wobec kobiet.

Jakie działania są konieczne, by zmienić ten stan rzeczy?

Olga Kozierowska: Zmiana wymaga działań edukacyjnych, systemowego wsparcia i tworzenia przestrzeni do rozmów o równych rolach w rodzinach. Kluczowe jest promowanie partnerskiego modelu podziału obowiązków domowych, zarówno poprzez społeczne inicjatywy, jak i odpowiednie regulacje prawne. Tylko w ten sposób możemy przełamać tradycyjne schematy i stworzyć społeczeństwo oparte na współpracy i równowadze.

Konkurs Sukces Pisany Szminką od lat wspiera kobiecą przedsiębiorczość. W tegorocznej edycji pojawiła się nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. Dlaczego ta zmiana była potrzebna?

Olga Kozierowska: Nowa kategoria „Przedsiębiorcza Cudzoziemka” w XVI edycji konkursu ma na celu wspieranie kobiet, które działają w Polsce, ale pochodzą z innych krajów. Wspieranie takich kobiet jest szczególnie ważne, ponieważ często borykają się one z dodatkowymi barierami, takimi jak kwestie formalne, kulturowe czy językowe. Konkurs ma na celu nagłośnienie tych kwestii i pokazanie, że polska gospodarka jest otwarta na różnorodność i przedsiębiorczość z różnych kultur. Ta kategoria jest dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w naszej gospodarce i są uosobieniem współczesnej “role model” nie tylko dla swoich rodaczek na obczyźnie, ale również dla Polek.

Jesteśmy w okresie bożonarodzeniowym – to szczególny czas, w który warto doceniać innych...

Olga Kozierowska: Dokładnie! Dlatego jeżeli znamy przedsiębiorczą kobietę, która na co dzień rozwija swój biznes, ciężko pracuje, ma w sobie ogromne pokłady determinacji – zróbmy ją prezent i nominujmy w konkursie Sukces pisany Szminką. To zajmie dosłownie chwilkę, a dla kogoś może być pierwszym krokiem ku statuetce w konkursie i docenieniu na skalę ogólnopolską. Nominować można na stronie www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl do 30 grudnia. Udział w konkursie jest bezpłatny, bo naszą misją jest nagłaśnianie współczesnych „role models” i pokazywanie młodym, że sukces jest możliwy niezależnie od wyzwań i przeciwności. Chcemy inspirować kolejne pokolenia do działania, odważnego podejmowania decyzji i realizacji marzeń. Wspierając kobiety, które tworzą, rozwijają i zmieniają świat biznesu, budujemy bardziej włączające i zrównoważone społeczeństwo.

***

Grafika przewodnia

XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką rozpoczęta!

Od 16 lat konkurs Sukces Pisany Szminką nagradza przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. To wyróżnienie dla ludzi zmieniających świat na lepsze. Do konkursu można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować przedsiębiorczynię lub organizację, którą chcielibyśmy wyróżnić, wypełniając formularz online na stronie www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl w jednej z pięciu kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Przedsiębiorcza Cudzoziemka oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. Nominacje przyjmowane będą do 31 grudnia br., a zgłoszenia konkursowe do 20 stycznia 2025.

Organizator konkursu: Fundacja WłączeniPlus
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: PwC
Partnerzy kategorii: Altkom Akademia, Autopay, Blik, BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, home.pl, Isla, Lidl, L’Oréal, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Discovery, WP, Twój Styl, Trójka Polskie Radio, Radio Kolor, MamStartup, Focus, Chip, Brief, Strona Kobiet Polska Press.

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency