Olga Kozierowska: Czym charakteryzuje się inkluzywne ogłoszenie o pracę?
Marika Hartwich: Inkluzywne ogłoszenie musi być napisane w taki sposób, żeby było atrakcyjne dla różnych płci czy różnych grup docelowych, do których chcemy trafić. Ostatnio czytałam badanie, że kobiety potrzebują posiadać 100% zgodności z ogłoszeniem rekrutacyjnym, żeby w ogóle zaaplikować na dane stanowisko, a mężczyźni potrzebują około 60% takiej zgodności. Ten fakt również należy uwzględniać budując ogłoszenie o pracę – żeby było bardziej ogólne.
Olga: Czyli nie wymagamy wszystkich 20-stu kompetencji na to stanowisko, tylko np. 6?
Marika: Tak. Bo kobieta musi mieć 10 na 10 żeby wystartować. Robiąc zarys stanowiska nie musimy wchodzić bardzo duże szczegóły. Możemy po prostu stracić bardzo dobrą kandydatkę, jeżeli w ogłoszeniu napiszemy za dużo.
Olga: Jak zapewnić w ogłoszeniu o pracę nie tylko inkluzowość płciową, ale też każdą inną?
Marika: Całkiem niedawno, dowiedziałam się, że dostępne są już narzędzia internetowe do badania inkluzywności języka w ogłoszeniu. To ciekawe, jak sztuczna inteligencja i nowe technologie mogą nas wspierać w obiektywności. Dzięki temu, nasi rekruterzy, pisząc ogłoszenie o pracę mogą je podwójnie sprawdzić z tym narzędziem. Ono konkretnie wskazuje, na przykład: „Użyłaś zbyt twardego języka, który może przemawiać bardziej do mężczyzn, zweryfikuj tę frazę”. W ten sposób budujemy w miarę obiektywne treści, które nie zniechęcają jednych albo zachęcają tylko drugich.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy jest coś co łączy cztery generacje na rynku pracy?
Olga: Często widzimy ogłoszenia o pracy, które zapraszają takim zdaniem „praca w młodym, dynamicznym zespole” zniechęcając starszą grupę osób poszukujących pracy…
Natalia Gozdowska: Tak, to powinno być zakazane. Do tego, co powiedziała Marika dodałabym, że ogłoszenie musi być też dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Są też pewne wytyczne, które mówią, jak powinno być napisane ogłoszenie, dla osób z różnego rodzaju wyzwaniami. Istotne jest też, żeby w ogłoszeniu napisać, jakie są wartości w firmie. Wówczas tak osoby aplikujące wiedzą, na co mogą liczyć i zdecydować, czy to jest organizacja, do której chcą aplikować.
Olga: Czy jest taka możliwość, żeby ogłoszenie o pracę zachęcało takie grupy, które cały czas są wyłączone? Osoby, które też niechętnie aplikują, bo nie czują, że będą włączone, na przykład osoby nieneuronormatywne? Jak zachęcić do aplikowania osoby np. w spektrum autyzmu? Szczególnie mówię tutaj o pracy w dużych firmach.
Marika: Pierwszą trudnością jest dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Musimy zastanowić się, gdzie nasze ogłoszenie będzie publikowane, tak aby było dostępne dla grup do których chcemy dotrzeć. Na rynku są bardzo ciekawe rozwiązania. Są również fundacje, które pośredniczą, podobnie jak agencje rekrutacyjne, w rekrutacjach osób z niepełnosprawnościami. Te fundacje specjalizują się w tym – rozumieją, jakie są bariery i w jaki sposób je adresować. Mają doświadczenie i my bardzo często i chętnie korzystamy z ich „know how”, bo nie posiadamy jeszcze aż takiej wiedzy czy umiejętności.
Natalia: Nie publikujmy ogłoszeń o pracę tylko na LinkedIn albo Pracuj.pl, ale też w innych miejscach. W Altkom Akademii od 2013 roku zatrudniamy osoby z niepełnosprawnościami. W tym momencie mamy już około 10% pracowników i faktycznie docieramy do nowych pracowników za pomocą różnych fundacji.
Posłuchaj całej rozmowy poniżej!
O podkaście Sukces Pisany Szminką
Mówimy o rzeczach ważnych dla Twojego zdrowia, relacji i kariery. Wraz z gośćmi, ekspertami w swoich dziedzinach pragniemy pokazać Ci jak żyć łatwiej, pracować efektywniej i czerpać z różnorodności. Nie boimy się poruszać kontrowersyjnych tematów.
O autorce
Olga Kozierowska – Założycielka Sukcesu Pisanego Szminką, Prezeska Fundacji WłączeniPlus. Dziennikarka biznesowa, działaczka społeczna i autorka. Ekspertka ds. różnorodności i włączania występuje na konferencjach dotyczących gender diversity w Polsce i na świecie. Inicjatorka DEI Champions – klubu zrzeszającego prezeski i prezesów dużych firm działających na rzecz budowania oraz wzmacniania polityki różnorodności, równego wykorzystania talentów kobiet i mężczyzn w biznesie, a także tworzenia środowiska, w którym równość i włączanie stanowią nieodłączny element sukcesu organizacji. Więcej na www.olgakozierowska.com.