Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Czy da się nauczyć motywacji w tramwaju?

Czy da się nauczyć motywacji w tramwaju?

Mnie się udało. Potrzebowałam sześciu kursów tramwajem numer „26” i jednego zestawu Fiszek z projektem Bucki Academy.

Słyszeliście kiedyś o metodzie Leitnera? „Tajemnica szybkiego zapamiętywania tkwi w formie przekazywania informacji. Im jest ona prostsza i bardziej przejrzysta, tym łatwiej przebiega proces zapamiętywania” – wyjaśnia jej twórca Sebastian Leitner. Informacje w tej metodzie przekazywane są na praktycznych i poręcznych karteluszkach zwanych fiszkami. Do niedawna wykorzystywane były głównie do nauki języków obcych – pomagały zapamiętać słówka, zwroty, idiomy. Skoro są sposobem skutecznym, dlaczego by ich nie wykorzystać także do nauki innych rzeczy, na przykład kompetencji miękkich? Na ten genialny w swojej prostocie pomysł wpadło wydawnictwo Cztery Głowy i wraz z Piotrem Buckim, ekspertem w dziedzinie komunikowania stworzyło Bucki Academy, czyli multimedialne narzędzie do poszerzania kompetencji człowieka XXI wieku. Jego częścią są także fiszki.

To projekt, który na szerszą skalę ma zrobić to, co robię na własnych szkoleniach. Pomyśleliśmy, że potrzebne jest rozwiązanie, które w nowoczesny sposób będzie uczyło komunikowania, zarządzania stresem i wystąpień publicznych. Stworzyliśmy cztery produkty pudełkowe, w każdym jest 40 kart z teorią na ten temat i z ćwiczeniami – wyjaśnia Bucki. W skład zestawu wchodzą następujące tytuły – „Naukowe sekrety motywacji”, „Wystąpienia publiczne w 4 dni”, „Szkoła projektowania prezentacji” oraz „Efektywny trening antystresowy” (ten ostatni przygotowany został przez psychologa, Agnieszkę Jasińską). To nie wszystko, bo na każdym pudełku znaleźć można specjalny kod do strefy on-line, w której zamieszczono dodatkowe materiały, np. wykłady video, szablony prezentacji, etc.

40BaWP

Projekt jest nie tylko ambitny, ale i nowoczesny, a przy tym wymyślony tak, by każdy mógł sobie na niego pozwolić – Naszą ambicją było to, żeby dotrzeć z tym produktem jak najszerzej, dlatego nie jest drogi. Uczymy, jak pracować, na co zwracać uwagę, jakie rzeczy są najważniejsze – zrobiliśmy kompendium wiedzy na temat kluczowych kompetencji przydatnych człowiekowi XXI wieku – mówi Piotr Bucki.

CZYTAJ TAKŻE: Life’s a Pitch, czyli o sztuce dobrej komunikacji

Tyle teoria. A jak to działa w praktyce? Czy naprawdę 40 fiszek wystarczy, żeby poznać sekrety motywacji lub nauczyć się występować przed publicznością? Postanowiłam przetestować to na własnej skórze. A, że podróżuję po mieście komunikacją miejską, to właśnie w autobusach i tramwajach sprawdzałam, ile warte są fiszki.

40BaSPP

Nie wiem, czy ten, kto je projektował myślał o ludziach w zbiorkomie, ale format dobrał tak, by wygodnie mieściły się w dłonie – dzięki temu łatwo je trzymać, nie wypadają z dłoni, nie rozsypują się. Gorzej, gdy robi się tłok i jedną ręką trzymamy się poręczy lub oparcia – tu potrzebna będzie chwila przerwy albo zręczne palce. Wszystkie fiszki są dwustronne – po jednej jest teoria, po drugiej praktyka, czyli przydatne ćwiczenia, które pomagają sprawdzić nabytą wiedzę. Przykład? Gdy Bucki pisze o „Pause and plan” po drugiej stronie znajdziesz ćwiczenie pomagające się zatrzymać, zwolnić i wychwycić automatyzm, który nami kieruje. Gdy tłumaczy, czym są różne strategie, pomaga także je tworzyć. Gdy pisze, że częścią motywacji jest aktywność fizyczna, pomaga stworzyć na nią pomysł i plan. A gdy pisze, że ważne jest zrobienie pierwszego wrażenia, od razu zadaje nam pracę domową, czyli wymyślenie kreatywnego sposobu na przedstawienie się. To właśnie dzięki temu Fiszki kompetencyjne są tak przydatne – z tym, czego się nauczysz, od razu wiesz, co zrobić.

40BaETA

Jak mi poszło? Na przerobienie fiszek z jednego pudełka potrzebowałam w sumie około sześciu kursów tramwajem (każdy trwał mniej więcej pół godziny). Niektóre ćwiczenia robiłam od razu, inne zostawiałam sobie na później – zwłaszcza te, w których musiałam coś zapisać, stworzyć tabelkę, obserwować swoje zachowanie przez jakiś czas lub zwyczajnie się zastanowić. Poziom dostosowany jest raczej do osób początkujących – ci, którzy przeszli już przez szkolenia z zakresu motywacji i wystąpień mogą więc potraktować cały materiał jako okazję do powtórki. Niektóre ćwiczenia możecie już znać, większość i tak się przyda, żeby poukładać sobie wszystko w głowie lub sprawdzić stan waszej wiedzy.

CZYTAJ TAKŻE: Beyonce, Madonna czy Hillary Clinton? Zbuduj silną markę osobistą

Czy naprawdę poznałam sekrety motywacji i mogłabym odnieść sukces na wystąpieniu TED? Chciałabym, ale jeszcze długa droga przede mną. Nie myślcie jednak, że to dlatego, że z Fiszkami coś jest nie tak – po prostu Piotr Bucki nie jest cudotwórcą. Jest za to świetnym przewodnikiem. Daje narzędzia, uczy jak z nich skorzystać – reszta należy do Ciebie. Udowadnia też, że jeśli narzędzie jest dobrze zaprojektowane pod względem formy i treści uczyć można się wszędzie – w tramwaju, autobusie, w kolejce do lekarza albo czekając na randce na spóźnioną ukochaną. Zła wiadomość jest taka, że kiedy masz już Fiszki w torbie, plecaku lub w kieszeni tracisz wszystkie wymówki z gatunku „nie da się”. A nie, to właściwie jest dobra wiadomość. I z tym optymistycznym akcentem Was opuszczam. Za chwilę wsiadam do tramwaju i rozpoczynam kolejną część treningu z ekspertami Bucki Academy – tym razem będzie to trening antystresowy Agnieszki Jasińskiej. Jest szansa, że kiedy go skończę będę kwiatem lotosu na tafli ulicznych korków. W warszawskiej komunikacji miejskiej to naprawdę wiele znaczy.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!