Networking

Kto jest prawdziwym wrogiem dla twojego biznesu?

Renata Zielezi艅ska

Konkurencja jest istotnym elementem biznesowego ekosystemu w ka偶dej bran偶y. Zdecydowanie nap臋dza rynek. Zamiast postrzega膰 j膮 jako najwi臋kszego wroga, sp贸jrzmy na konkurencj臋 jak na skuteczne narz臋dzie do rozwoju i ulepszania firmy. Dlaczego tak wiele os贸b obawia si臋 podejmowa膰 wsp贸艂prac臋 z konkurencj膮 w biznesie?

Od 2012 roku prowadz臋 firm臋 w niezwykle konkurencyjnej bran偶y medialnej. W zwi膮zku z tym poj臋cie konkurencji w biznesie nie jest mi obce. Wiele portali internetowych w obawie przed konkurencj膮 nie chce podj膮膰 wsp贸艂pracy ze mn膮 czy po prostu opublikowa膰 przes艂anego przeze mnie artyku艂u. Zastanawiam si臋 tylko: kto na tym traci najbardziej?

Kto jest prawdziwym wrogiem dla twojego biznesu?

Dla wielu os贸b rywalizacja jest elementem stylu 偶ycia. Rywalizuj膮 o lepsze stopnie w szkole, lepsze gad偶ety, ubrania i prezenty czy wi臋ksze pensje w pracy. Wiele r贸偶norodnych czynnik贸w, w tym tak偶e te kulturowe czy historyczne, sprawi艂y, 偶e konkurencja sta艂a si臋 integraln膮 cz臋艣ci膮 spo艂ecze艅stwa. Tylko czy ka偶da firma 艣wiadcz膮ca podobne us艂ugi jest wrogiem dla naszego biznesu?

By膰 mo偶e dawniej my艣lenie o konkurentach w kategorii wrog贸w by艂o pomocne, jednak wsp贸艂czesny 艣wiat jest ze sob膮 艣ci艣le powi膮zany. W zwi膮zku z tym osoby, kt贸re obawiaj膮 si臋 konkurencji w biznesie, mog膮 nie dostrzega膰 nowych mo偶liwo艣ci.

B艂臋dy podczas wsp贸艂pracy z konkurencj膮

W艂a艣ciciele i przedstawiciele firm wpadaj膮 w r贸偶ne pu艂apki mentalne, kt贸re stanowi膮 przeszkod臋 w rozwoju ich biznesu. Konkurencja mo偶e wzbudza膰 nieufno艣膰 i strach. Przez nielicznych przedsi臋biorc贸w postrzegana jest jako inspiracja do rozwoju, produktywno艣ci, kreatywno艣ci, innowacji i doskona艂o艣ci w wielu dziedzinach. Sprzyja szlifowaniu umiej臋tno艣ci, wymianie do艣wiadcze艅 i zaufaniu. Otwiera nowe mo偶liwo艣ci.

Jaka jest rola konkurencji w biznesie?

Konkurencyjny rynek to taki, na kt贸rym zdobywasz przewag臋, dzi臋ki jako艣ci swoich produkt贸w lub us艂ug. Konkurencja zapewnia klientom wi臋ksz膮 r贸偶norodno艣膰, a tak偶e:

Podkre艣la atuty twojej firmy

Wyr贸偶nianie si臋 na tle konkurencji nie oznacza, 偶e robisz co艣 zupe艂nie innego. Przecie偶 ka偶dy copywriter zajmuje si臋 pisaniem tekst贸w, a wydawca portalu przygotowywaniem artyku艂贸w i reklam, jednak obecno艣膰 konkurencji sprawia, 偶e mo偶emy si臋 w pewien spos贸b wyr贸偶ni膰. Mo偶e szybciej wykonujesz swoje us艂ugi, stosujesz wyj膮tkowe podej艣cie do klienta albo dajesz wi臋cej ni偶 klienci oczekuj膮? Konkurencja jest wa偶na, poniewa偶 u艂atwia odkrywanie unikalnych cech biznesu, atrakcyjnych dla klient贸w. Znaj膮c je, mo偶emy skuteczniej si臋 promowa膰 i 艂atwiej pozyskiwa膰 nowych klient贸w.

Buduje lojalno艣膰 wobec marki

Im cz臋艣ciej klient wybiera moje us艂ugi, tym bardziej staram si臋 艣wiadczy膰 je najlepiej, jak potrafi臋. Dzi臋ki temu nawi膮zuj臋 z nim siln膮 wi臋藕 i relacje na lata.

Buduje spo艂eczno艣膰 wok贸艂 twojej marki

Lojalni klienci tak bardzo lubi膮 tw贸j biznes, 偶e ch臋tnie go promuj膮 i wspieraj膮. Chc膮 m贸wi膰 o nim 艣wiatu, udzielaj膮 si臋 w social mediach, wystawiaj膮 referencje. Bez konkurencji twoi najlepsi klienci nie mogliby broni膰 twojej marki.

U艂atwia badanie rynku

W biznesie klient czasem odchodzi do konkurencji. W贸wczas warto si臋 dowiedzie膰, jaki by艂 pow贸d tej zmiany. Zebranie podobnych informacji daje mo偶liwo艣膰 wprowadzenia zmian w biznesie, by zaspokoi膰 potrzeby klienta.

U艂atwia rozw贸j twojej firmy

Konkurencja mo偶e by膰 艣wietnym nauczycielem. Zawsze jest co艣, czego mo偶na si臋 od niej nauczy膰. Warto si臋 ni膮 inspirowa膰, jednak nie kopiowa膰, bo 偶aden duplikat nie b臋dzie orygina艂em.

Zdrowa konkurencja, czyli partnerstwo

Wcale nie musimy walczy膰 z konkurencj膮. We wsp贸艂czesnym 艣wiecie biznesu mo偶na si臋 konsultowa膰, dzieli膰 technologiami i narz臋dziami, wymienia膰 pomys艂ami czy prosi膰 konkurencj臋 o pomoc, gdy sami nie radzimy sobie np. z liczb膮 zlece艅 do wykonania. Ka偶da strona w tej sytuacji czerpie korzy艣ci. Tego typu partnerstwo wp艂ywa na synergi臋 ca艂ej bran偶y, poniewa偶 wygrywaj膮 wszyscy 鈥 艂膮cznie z klientami. Sojusz strategiczny pomi臋dzy firmami z tej samej bran偶y mo偶e wzmocni膰 ich pozycje na rynku. Pozwala partnerom uczy膰 si臋 od siebie nawzajem i wspiera膰, gdy sytuacja tego wymaga.

Zalety wsp贸艂pracy z konkurencj膮

Zastanawiasz si臋, dlaczego warto podejmowa膰 wsp贸艂prac臋 z konkurencj膮? Niekt贸re firmy podejmuj膮 wsp贸艂prac臋, by zredukowa膰 koszty, obni偶y膰 ryzyko stworzenia nowego projektu czy zdobywa膰 nowe rynki. Jednak zalet wsp贸艂pracy z konkurencj膮 jest znacznie wi臋cej.

U艂atwia uczenie si臋

Uczymy si臋 przez ca艂e 偶ycie, tak偶e w biznesie. Wsp贸艂praca z innymi oznacza konieczno艣膰 zmierzenia si臋 z r贸偶norodnymi umiej臋tno艣ciami, do艣wiadczeniami i perspektywami, kt贸re mog膮 by膰 dla nas wyzwaniem lub inspiracj膮. Podejmuj膮c wsp贸艂prac臋 z konkurencj膮 w biznesie, tworzysz atmosfer臋 wzajemnego wsparcia i otwarto艣ci, kt贸ra mo偶e si臋 przek艂ada膰 na innowacyjne pomys艂y.

Wp艂ywa na kreatywno艣膰

Podejmuj膮c wsp贸艂prac臋 z konkurencj膮 w biznesie, masz mo偶liwo艣膰 wsp贸lnego eksperymentowania czy przeprowadzania burzy m贸zg贸w. W ten spos贸b powstaj膮 nowe spostrze偶enia, pomys艂y, przestrzenie do rozwoju, kt贸rych owocem mo偶e by膰 stworzenie wsp贸lnego produktu lub us艂ugi.

Wp艂ywa na wydajno艣膰

Wydajno艣膰 jest miar膮 sukcesu oraz warto艣ci dostarczanej klientom w biznesie. Wsp贸艂praca z konkurencj膮 daje mo偶liwo艣膰 monitorowania post臋p贸w, zwi臋kszania motywacji i satysfakcji.

Sprzyja dobrostanowi

Dobrostan spo艂eczny i emocjonalny mo偶na wyra偶a膰 poprzez budowanie relacji. Dobrostan w biznesie, czyli poczucie zadowolenia, mo偶e zmniejsza膰 niepok贸j i stres oraz budowa膰 odporno艣膰 w biznesie.

Zasady wsp贸艂pracy z konkurencj膮

Zasady efektywnej wsp贸艂pracy z konkurencj膮 w biznesie:

  1. Nastaw si臋 na rozw贸j, uczenie si臋 oraz informacj臋 zwrotn膮.
  2. Komunikuj si臋 z szacunkiem i empati膮.
  3. S艂uchaj aktywnie i zadawaj pytania, by zrozumie膰 r贸偶ne punkty widzenia.
  4. Dziel si臋 swoimi opiniami i pomys艂ami.
  5. Szanuj r贸偶norodno艣膰.
  6. Szukaj konstruktywnej informacji zwrotnej.
  7. Nie b贸j si臋 przyzna膰 do b艂臋d贸w.
  8. Okazuj uznanie.
  9. Ustal cele i oczekiwania.
  10. 艢wi臋tuj wsp贸lne sukcesy.

Biznes oparty na wsp贸艂pracy z konkurencj膮

Ludzie, kt贸rzy walcz膮 z konkurencj膮 lub obawiaj膮 si臋 konkurencji, s膮 nastawieni na niedostatek. To stan umys艂u, w kt贸rym nie jeste艣my sk艂onni do dzielenia si臋 informacjami z innymi. Je艣li zmienimy perspektyw臋 i nastawimy si臋 na obfito艣膰, mamy szans臋 dostrzec, 偶e jest wystarczaj膮co mo偶liwo艣ci, pomys艂贸w, projekt贸w, klient贸w i pieni臋dzy do zarobienia zar贸wno dla nas, jak i dla konkurencji w biznesie. Jednak nadal dostrzegaj膮 to tylko nieliczni. Wsp贸艂praca z konkurencj膮 jest bardzo popularna. Siemens i Philips, General Motors i Toyota, Canon i Kodak to tylko kilka konkuruj膮cych ze sob膮 firm, kt贸re w imi臋 wi臋kszego dobra po艂膮czy艂y si艂y w biznesie i wsp贸lnie realizuj膮 przedsi臋wzi臋cia.

Wsp贸艂praca z konkurencj膮 w biznesie pomi臋dzy kobietami 鈥 moje do艣wiadczenia

R贸wnie偶 w swoim biznesowym 偶yciu mog臋 pochwali膰 si臋 tym, 偶e ch臋tnie wsp贸艂pracuj臋 z konkurencj膮, cho膰 pocz膮tkowo podchodzi艂am do tego tematu jak pies do je偶a. Po kilku latach prowadzenia firmy zrozumia艂am, 偶e samodzielnie niewiele zdzia艂am. W贸wczas inspirowa艂a mnie Ilona Adamska, kt贸ra by艂a w艂a艣cicielk膮 agencji PR i kilku portali. Dla mnie to wyj膮tkowa posta膰, wspieraj膮ca polskie marki, kt贸ra absolutnie potrafi wsp贸艂pracowa膰 z konkurencj膮. Bardzo ceni臋 sobie tak偶e wsp贸艂prac臋 z Ewelin膮 Salwuk-Marko 鈥 PR-owcem, wydawc膮 portali i w艂a艣cicielk膮 agencji marketingowej 鈥 kt贸ra zawsze ch臋tnie doradzi i podzieli si臋 w艂asnymi spostrze偶eniami.

Po 11 latach prowadzenia w艂asnej firmy jednoznacznie stwierdzam, 偶e potrzebujemy rywalizacji w biznesie, a bez konkurencji nie mo偶emy si臋 rozwija膰. Nie powinni艣my si臋 jej ba膰, ale szuka膰 rozwi膮za艅, kt贸re przynios膮 wszystkim wi臋ksz膮 korzy艣膰.

Wielu przedsi臋biorc贸w obawia si臋, 偶e konkurencja ukradnie im pomys艂 lub klient贸w. Jednak jest zupe艂nie przeciwnie. Samodzielnie nie jeste艣my w stanie skalowa膰 biznesu. A wsp贸艂praca z konkurencj膮 jest dla wi臋kszo艣ci firm trampolin膮, kt贸ra pozwala przebi膰 szklany sufit. U艂atwia tworzenie wyj膮tkowych projekt贸w. Dziel膮c si臋 do艣wiadczeniem, historiami, obawami, tworzymy przestrze艅 do inspiracji oraz si臋gania w biznesie po wi臋cej.

Renata Zielezi艅ska

O autorce

Renata Zielezi艅ska 鈥 kobieta biznesu, copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Aktywna zawodowo mama, od 2012 roku z sukcesami prowadzi w艂asny biznes.