emocje w pracy

5 sposob贸w na emocje w pracy

Marta Skrzydelska

Bez wzgl臋du na to, jak bardzo si臋 staramy, nie mo偶emy po prostu wcisn膮膰 guzika, kt贸ry wy艂膮czy nasze emocje z chwil膮, gdy wchodzimy do biura czy logujemy si臋 w home office. Odczuwanie emocji jest w ko艅cu naturaln膮 cz臋艣ci膮 bycia cz艂owiekiem. Powszechnie panuje przekonanie, 偶e w pracy nie ma miejsca na emocje, co mo偶e prowadzi膰聽do b艂臋dnego zr贸wnywania profesjonalizmu z przyjmowaniem postawy stoickiej lub oboj臋tnej.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Badania pokazuj膮 jednak, 偶e聽gdy czujemy si臋 zwi膮zani ze wsp贸艂pracownikami, bardziej si臋 staramy i jeste艣my bardziej 偶yczliwi. Mo偶e wi臋c nadszed艂 czas, by艣my nauczyli si臋 korzysta膰 z kapita艂u, kt贸rym mog膮 si臋 sta膰? Budowanie emocjonalnej 艣wiadomo艣ci i rozwijanie inteligencji emocjonalnej mog膮 okaza膰 si臋 jedn膮 z lepszych inwestycji, z kt贸rej korzy艣ci b臋dziemy tak偶e czerpa膰 w relacjach poza zawodowych. Poni偶ej przedstawiamy 5 sposob贸w na rozwijanie inteligencji emocjonalnej w pracy.

Znajd藕 z艂oty 艣rodek

Spektrum emocjonalnej ekspresji jest szerokie, tak偶e w relacjach zawodowych. Z jednej strony mamy osoby, dla kt贸rych m贸wienie otwarcie o uczuciach jest ci臋偶kie i pr臋dzej daliby si臋 pokroi膰, ni偶 opowiedzieli o swoich wra偶eniach po trudnym spotkaniu z szefem, z drugiej mamy tych, kt贸rzy ci膮gle dziel膮 si臋 wszystkim i s膮 w stanie zagada膰 na 艣mier膰 ka偶dego, z kim p贸jd膮 na lunch. Warto zda膰 sobie spraw臋, 偶e 偶adne z tych ekstrem贸w nie tworzy zdrowego miejsca pracy i spr贸bowa膰 znale藕膰 r贸wnowag臋 pomi臋dzy tymi dwiema skrajno艣ciami. Dlaczego? Je艣li w relacji zawodowej spuszczamy emocje ze smyczy i nieumiej臋tnie wtajemniczamy wsp贸艂pracownik贸w w nasze 偶ycie emocjonalne, mo偶emy przekazywa膰 zdecydowanie wi臋cej informacji, ni偶 inni s膮 w stanie przyj膮膰. W konsekwencji cz臋艣膰 os贸b poczuje si臋 niekomfortowo, a my sami mo偶emy by膰 nara偶eni na doczepienie etykiety s艂abych, niedojrza艂ych emocjonalnie czy pozbawionych samo艣wiadomo艣ci.

Poszerz sw贸j emocjonalny s艂ownik

Edukacj臋 emocjonaln膮 mo偶emy rozpocz膮膰 od zastanowienia si臋 nad tym, jakich s艂贸w najcz臋艣ciej u偶ywamy, gdy opisujemy swoje odczucia w pracy. Cz臋sto okazuje si臋, 偶e ograniczamy si臋聽do聽鈥瀌obrze/藕le鈥 czy 鈥瀎ajnie/niefajnie鈥. Zadajmy sobie wtedy pytanie: Jakie konkretnie emocje, uczucia kryj膮 si臋 pod tymi okre艣leniami (z艂o艣膰, bezradno艣膰, 偶al, zdziwienie, napi臋cie). Wa偶ne, by by艂y to prawdziwe emocje, kt贸re dotycz膮 nas, a nie s膮 nasz膮 zakamuflowan膮 opini膮 na temat sytuacji czy innych os贸b z ni膮 zwi膮zanych. Takie ukryte my艣li to tzw.聽uczucia rzekome聽(np. lekcewa偶ony, przepracowany, zmanipulowany, niewys艂uchany, zawiedziony). Ich rutynowe u偶ywanie oddala nas od naszych emocji i sprawia, 偶e mo偶emy mie膰 tendencj臋 do obwiniania innych os贸b. Jednocze艣nie nazwanie uczu膰 rzekomych mo偶e by膰 dla nas 艣wietnym krokiem po艣rednim, dzi臋ki kt贸remu dotrzemy do emocji czy uczu膰, kt贸re przykrywaj膮. W jaki spos贸b z nich skorzysta膰? Mo偶emy wcieli膰 si臋 w detektywa i zajrze膰 g艂臋biej. Je艣li na przyk艂ad czujemy si臋 lekcewa偶eni, zadajmy sobie pytanie: jak to jest tak si臋 czu膰? Gdzie w ciele to czuj臋? Jakie jeszcze emocje s膮 zwi膮zane z t膮 my艣l膮, 偶e czuj臋 si臋 lekcewa偶ony?

Zadbaj o emocjonaln膮 regulacj臋

Emocje wi膮偶膮 si臋 z konkretnymi odczuciami w ciele. Gdy boimy si臋 zabra膰 g艂os na spotkaniu, mo偶emy poczu膰 ucisk w gardle, gdy sp贸藕nili艣my si臋 na spotkanie z klientem, motyle w brzuchu czy dr偶enie w kolanach. St膮d, kiedy chcemy powr贸ci膰 do r贸wnowagi emocjonalnej i obni偶y膰 sw贸j poziom napi臋cia mo偶emy na przyk艂ad wybra膰 si臋 na d艂u偶szy spacer, po膰wiczy膰 przez 15 minut jog臋 albo wzi膮膰 10 g艂臋bokich i spokojnych oddech贸w. W ten spos贸b stymulujemy nerw b艂臋dny i wysy艂amy do organizmu informacj臋, 偶e zagro偶enie ju偶 min臋艂o i jeste艣my bezpieczni. Te sposoby sprawdz膮 si臋 po wydarzeniach, kt贸re by艂y dla nas emocjonalnie kosztowne. A co mo偶emy zrobi膰, na co dzie艅, by by膰 na nie lepiej przygotowanym? Zadba膰 o swoje podstawowe potrzeby jak na przyk艂ad spanie 7-8 godzin, ograniczenie ha艂asu, regularne przerwy w pracy czy odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Nasze emocjonalne baterie zyskaj膮 w ten spos贸b wi臋ksz膮 pojemno艣膰, a my zb臋dziemy reagowa膰 w spos贸b bardziej 艣wiadomy.

Sprawd藕, o co Ci chodzi

Nawet je艣li nie wypowiadamy tego, co czujemy, istnieje ryzyko, 偶e zdradzi nas mowa cia艂a. Je艣li wi臋c siedzimy na spotkaniu krzy偶uj膮c r臋ce lub uderzamy mocno w klawiatur臋, przygotowuj膮c prezentacj臋, nasi wsp贸艂pracownicy z pewno艣ci膮 odbior膮 te sygna艂y i mog膮 podejrzewa膰, 偶e nasze zdenerwowanie jest zwi膮zane z nimi. Gdy reagujemy na zdarzenie niezwi膮zane z prac膮, na przyk艂ad korek, niewyspanie, nieprzyjemna wymiana zda艅 z partnerem 鈥 mo偶emy powiedzie膰聽co艣 tak prostego, jak, 鈥瀖am z艂y poranek鈥, nie zag艂臋biaj膮c si臋聽zbytnio w szczeg贸艂y. Co zrobi膰, gdy z powodu sytuacji w pracy czujemy silne emocje? Spr贸bujmy zrozumie膰 stoj膮c膮聽za聽naszymi emocjami potrzeb臋, a nast臋pnie zaopiekujmy si臋 ni膮. Je艣li nagle zaczynamy szuka膰 winnych wok贸艂 siebie, odczuwamy irytacj臋, usi膮d藕my i zastan贸wmy si臋 nad tym,聽sk膮d to rozdra偶nienie? By膰 mo偶e czujemy niepok贸j, bo martwimy si臋 o dotrzymanie zbli偶aj膮cego si臋 terminu? Mo偶e dobrym pomys艂em b臋dzie skorzystanie z pomocy zespo艂u i wsp贸lnie wypracowanie rozwi膮zania, kt贸re pozwoli na dotrzymanie terminu? Je艣li wiemy, o co tak naprawd臋 nam chodzi, 艂atwiej nam pozostawa膰 otwartym na r贸偶ne rozwi膮zanie w danej sytuacji.

Empatia do kwadratu

Rozwijaj膮c w sobie umiej臋tno艣膰 odczytywania w艂asnych emocji, zyskujemy r贸wnie偶 wi臋ksz膮 bieg艂o艣膰 w odczytywaniu sytuacji, nastroj贸w, kt贸re panuj膮 podczas spotkania czy w biurze. Mo偶emy zdecydowa膰 si臋 na wykorzystanie tej umiej臋tno艣ci i sta膰 si臋 wsparciem dla wsp贸艂pracownik贸w. Je艣li wszyscy w zespole sp臋dzaj膮 w pracy d艂ugie godziny, a my zauwa偶amy, 偶e jeden z koleg贸w wydaje si臋 szczeg贸lnie niespokojny, mo偶emy, rozmawiaj膮c z nim, okaza膰聽empati臋, a nawet zaproponowa膰 rozwi膮zanie sugeruj膮c na przyk艂ad, poproszenie menad偶era o odroczenie terminu realizacji projektu o jeden dzie艅. Pokazuj膮c, 偶e obchodz膮 nas uczucia innych os贸b i zale偶y nam, na ich dobrym samopoczuciu nie tylko tworzymy tak偶e i sobie sie膰 wsparcia, ale udowadniamy, 偶e zale偶y nam na sukcesie ca艂ego zespo艂u. Pami臋tajmy jednak, 偶e tak, jak w samolocie mask臋 z tlenem zak艂adamy najpierw sobie, a dopiero potem dziecku, tak priorytetem zawsze powinno by膰 na pocz膮tku zaj臋cie si臋 swoimi emocjami i potrzebami, a dopiero w drugiej kolejno艣ci udzielanie wsparcia innym.

Emocje s膮 wa偶nym 藕r贸d艂em informacji, o tym, czy nasze potrzeby s膮 zaspokojone czy te偶 nie.

Kiedy mo偶emy by膰 w pracy autentyczni, szczerzy co do tego, co czujemy, swobodnie sugerowa膰 pomys艂y, pope艂nia膰 b艂臋dy i nie musimy zak艂ada膰 maski oboj臋tno艣ci, mamy o wiele wi臋ksze szanse na pozostanie w firmie przez d艂ugi czas. Jeste艣my te偶 szcz臋艣liwsi i bardziej produktywni. Warto wi臋c po艣wi臋ci膰 chwil臋 na refleksj臋 nad nasz膮 艣wiadomo艣ci膮 i nauczy膰 si臋 odczytywania informacji, jakie codziennie wysy艂a nasz organizm. Mo偶e okaza膰 si臋, 偶e b臋dzie to jednym z naszych najwi臋kszych profesjonalnych atut贸w, z kt贸rych korzysta膰 b臋dziemy tak偶e w 偶yciu prywatnym.

***

O autorce:

Marta Skrzydelska, Executive Coach, Mentor, Trener, wyk艂adowca UW i SWPS. Trenerka Szko艂y Mentor贸w Biznesu, gdzie prowadzi szkolenia i superwizje dla Mentorek i Mentor贸w Fundacji Liderek Biznesu (EY). Wsp贸艂za艂o偶ycielka projektu 鈥濫MOCJE W PRACY鈥, kt贸rego celem jest edukacja i budowanie kapita艂u spo艂ecznego w obszarze inteligencji emocjonalnej.聽Wi臋cej informacji na www.emocjewpracy.pl i Facebook.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close