Jak zadba─ç o pewno┼Ť─ç siebie na rozmowie kwalifikacyjnej? Feedback

Wszystko, co musisz wiedzie─ç o feedbacku

Jak cz─Östo sami zwracamy si─Ö o feedback, gdy w naszej g┼éowie pojawi si─Ö my┼Ťl typu: ÔÇ×Czy aby na pewno zmierzam we w┼éa┼Ťciwym kierunku?ÔÇŁ, ÔÇ×Mo┼╝e dzi┼Ť rano podczas spotkania mog┼éem co┼Ť zrobi─ç lepiej?ÔÇŁ. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas nie prosi o informacje zwrotne, a co najwy┼╝ej siedzi i czeka, a┼╝ kto┼Ť je nam przeka┼╝e.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Paradoks feedbacku

Co zaskakuj─ůce, w rozmowach o informacjach zwrotnych ludzie najcz─Ö┼Ťciej skar┼╝─ů si─Ö, ┼╝e ÔÇ×za ma┼éo ich otrzymuj─ůÔÇŁ. Wniosek z tego taki, ┼╝e cho─ç feedback cieszy si─Ö tak z┼é─ů s┼éaw─ů, to wi─Ökszo┼Ť─ç z nas nadal go pragnie i intuicyjnie rozpoznaje jako co┼Ť dobrego (o ile oczywi┼Ťcie jest przekazywany we w┼éa┼Ťciwy spos├│b). Nawet gdyby wzi─ů─ç pod uwag─Ö wszystkie te informacje zwrotne, kt├│re otrzymujemy niejako ÔÇ×nieoficjalnieÔÇŁ, wi─Ökszo┼Ť─ç z nas i tak do┼Ťwiadcza istotnego deficytu feedbacku. Jak wykaza┼éo badanie poziomu zaanga┼╝owania pracownik├│w przeprowadzone w 2018 roku przez Office Vibe, 62 procent pracownik├│w chcia┼éoby otrzymywa─ç wi─Öcej informacji zwrotnych od koleg├│w i kole┼╝anek z pracy, a 83 procent zadeklarowa┼éo, ┼╝e docenia feedback (zar├│wno pozytywny, jak i negatywny). Mamy wi─Öc do czynienia z pewnym paradoksem, poniewa┼╝ pomimo do┼Ť─ç du┼╝ej niech─Öci do informacji zwrotnych, ludzie generalnie chcieliby otrzymywa─ç jej wi─Öcej, a mimo to tylko nieliczni spo┼Ťr├│d nas aktywnie o nie zabiegaj─ů. W praktyce feedback rodzi feedback, kto┼Ť jednak musi pierwszy t─Ö machin─Ö rozkr─Öci─ç. Mo┼╝e ty?


Przykładowy scenariusz feedbackowy stworzony na potrzeby prawdziwego życia

Jeste┼Ť szefem. Jedna z twoich najlepszych mened┼╝erek projektu, Mai Ling, kieruje w┼éa┼Ťnie zespo┼éem, kt├│ry pracuje nad zagranicznym kontraktem restrukturyzacji zak┼éadu produkcyjnego, wartym 2 miliony dolar├│w. Zesp├│┼é zaliczy┼é powa┼╝n─ů wpadk─Ö, wi─Öc klient zadzwoni┼é do ciebie z pretensjami.

Mai Ling zdarza si─Ö od czasu do czasu nie dotrzyma─ç jakiego┼Ť terminu, ale og├│lnie radzi sobie naprawd─Ö ┼Ťwietnie. Ty wiesz, ┼╝e powiniene┼Ť przekazywa─ç jej informacje zwrotne ÔÇ×na bie┼╝─ůcoÔÇŁ, ale zwykle sobie odpuszczasz, poniewa┼╝ ona jest akurat w innym kraju i w innej strefie czasowej. Nie wspomina┼ée┼Ť dot─ůd o zawalonych terminach, bo w ko┼äcu chodzi o mened┼╝erk─Ö prowadz─ůc─ů jeden z najwa┼╝niejszych projekt├│w firmy, kt├│ra generalnie bardzo si─Ö anga┼╝uje w to, co robi, i cieszy si─Ö wielk─ů sympati─ů w swoim zespole, a do tego jako jedna z niewielu kobiet w firmie ma certyfikat Six Sigma Master Black Belt potwierdzaj─ůcy wysokie kompetencje w zakresie doskonalenia pracy. W┼éa┼Ťnie wys┼éucha┼ée┼Ť jednak tylu gorzkich s┼é├│w od klienta, ┼╝e stres wzi─ů┼é g├│r─Ö nad tymi wszystkimi argumentami. Chwytasz s┼éuchawk─Ö, wybierasz numer Mai Ling i m├│wisz: ÔÇ×Musia┼éem w┼éa┼Ťnie wys┼éucha─ç d┼éugiej tyrady klienta. Mai Ling, zawali┼éa┼Ť termin, a przez to stracili┼Ťmy szanse na nast─Öpne zlecenie. To chyba pi─ůte op├│┼║nienie w ci─ůgu ostatnich kilku miesi─Öcy. Co jest grane?ÔÇŁ.


Kontrola błędów poznawczych

Wcze┼Ťniej nie rozmawia┼ée┼Ť z Mai Ling na temat niedotrzymanych termin├│w, wi─Öc mog┼éa doj┼Ť─ç do wniosku, ┼╝e ci to nie przeszkadza. Ty natomiast mog┼ée┼Ť ulec tak zwanemu efektowi halo, kt├│ry polega na tym, ┼╝e uog├│lniamy pozytywne wra┼╝enie zwi─ůzane z jednym konkretnym faktem b─ůd┼║ zdarzeniem (w tym przypadku chodzi┼éo o presti┼╝owy certyfikat).

Wi─Öksza cz─Östotliwo┼Ť─ç

Zacznij praktykowa─ç sztuk─Ö dostrzegania i cz─Ö┼Ťciej kontaktuj si─Ö z Mai Ling, aby da─ç jej do zrozumienia, ┼╝e jej praca jest wa┼╝na i ┼╝e jeste┼Ť got├│w zapewni─ç jej wsparcie w bardziej i mniej sprzyjaj─ůcych okoliczno┼Ťciach.

Analiza własnych zamiarów

Zastan├│w si─Ö, o kogo tak naprawd─Ö chodzi w tej wymianie informacji zwrotnych. Jeste┼Ť zdenerwowany, poniewa┼╝ klient nakrzycza┼é na ciebie. Nie by┼ée┼Ť na to gotowy, wi─Öc znalaz┼ée┼Ť si─Ö w do┼Ť─ç k┼éopotliwej sytuacji. Zanim jednak przyst─ůpisz do przekazywania feedbacku, powiniene┼Ť przede wszystkim zastanowi─ç si─Ö nad tym, co w┼éa┼Ťciwie chcesz powiedzie─ç. Czy rzeczywi┼Ťcie chodzi ci o to, ┼╝eby Mai Ling czego┼Ť si─Ö dowiedzia┼éa i mog┼éa si─Ö rozwija─ç? Je┼Ťli tak, to koniecznie powiedz jej to, co masz jej do powiedzenia. Je┼Ťli jednak chcesz po prostu wy┼éadowa─ç na kim┼Ť w┼éasn─ů z┼éo┼Ť─ç, to lepiej ugry┼║ si─Ö w j─Özyk.

Bez zawstydzania i obwiniania

ÔÇ×Zawali┼éa┼Ť terminÔÇŁ ÔÇô to stwierdzenie zawiera w sobie ocen─Ö. Lepiej by┼éoby skupi─ç si─Ö na faktach (ÔÇ×Dlaczego nie uda┼éo si─Ö dotrzyma─ç terminu?ÔÇŁ), opisa─ç obiektywnie skutki zaistnia┼éego zdarzenia (ÔÇ×To mo┼╝e oznacza─ç, ┼╝e w przysz┼éym roku ten klient nie zechce ju┼╝ korzysta─ç z naszych us┼éugÔÇŁ), a potem ÔÇô korzystaj─ůc z technik umo┼╝liwiaj─ůcych zachowanie spokoju ÔÇô przekierowa─ç rozmow─Ö na poszukiwanie nowych mo┼╝liwo┼Ťci unikni─Öcia problem├│w w przysz┼éo┼Ťci. Mo┼╝esz powiedzie─ç na przyk┼éad: ÔÇ×Obojgu nam z pewno┼Ťci─ů zale┼╝y na tym, ┼╝eby projekt zako┼äczy┼é si─Ö w terminie i zmie┼Ťci┼é w bud┼╝ecie. Mo┼╝e opowiesz mi, co si─Ö wydarzy┼éo w zesz┼éym tygodniu? Mo┼╝e mogliby┼Ťmy wsp├│lnie popracowa─ç nad tym, ┼╝eby tego typu problemy wi─Öcej nie wyst─ůpi┼éy?ÔÇŁ.

Pomoc w kre┼Ťleniu wizji przysz┼éo┼Ťci

Podkre┼Ťl swoje zaufanie do Mai Ling. Zamiast domaga─ç si─Ö od niej zmiany zachowania czy metod post─Öpowania, pom├│┼╝ jej wyobrazi─ç sobie, ile mog┼éaby zyska─ç z punktu widzenia rozwoju zawodowego, gdyby mia┼éa na koncie wi─Öcej sukces├│w. ÔÇ×Co musia┼éaby┼Ť zrobi─ç, ┼╝eby poprawi─ç reputacj─Ö w obszarze terminowo┼Ťci?ÔÇŁ Takie podej┼Ťcie do sprawy pobudza motywacj─Ö wewn─Ötrzn─ů, kt├│ra zwi─Öksza szanse na szybkie i trwa┼ée wprowadzenie zmian.

***

Powy┼╝szy fragment pochodzi z ksi─ů┼╝ki ,,Feedback (i inne brzydkie s┼éowa)autorstwa Tamry Chandler i Laury Dowling Grealish.

Chandler i Grealish nie tylko dok┼éadnie wyja┼Ťniaj─ů w ksi─ů┼╝ce, co si─Ö sta┼éo, ┼╝e dzi┼Ť feedback tak ┼║le si─Ö kojarzy, lecz przede wszystkim przedstawiaj─ů pomys┼éy, modele rozm├│w oraz ─çwiczenia, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝emy raz na zawsze uwolni─ç si─Ö od przestarza┼éych schemat├│w i stosowania nieadekwatnych praktyk. Podpowiadaj─ů, co zrobi─ç, aby zapanowa─ç nad negatywnymi reakcjami cia┼éa i umys┼éu, kt├│re mog─ů utrudnia─ç komunikacj─Ö i nadwyr─Ö┼╝a─ç zaufanie. Pokazuj─ů, jak podczas dawania informacji zwrotnej nie wpada─ç w pu┼éapki my┼Ťlenia, schematy i krytycyzm, a tak┼╝e jak formu┼éowa─ç wypowiedzi w spos├│b nieoceniaj─ůcy i pozytywnie modeluj─ůcy zachowania ludzi. A przede wszystkim daj─ů nam konkretne narz─Ödzia oparte na odkryciach naukowych, kt├│re pozwalaj─ů na budow─Ö przejrzystych, celnych i konstruktywnych komunikat├│w.

Feedback okładka

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close