Dagmara Seliga

Jak by─ç dobr─ů dla siebie?

Dagmara Seliga

Kiedy ostatni raz czu┼éa┼Ť si─Ö ze sob─ů dobrze? Kiedy patrz─ůc w lustro powiedzia┼éa┼Ť do siebie ÔÇ×jeste┼Ť fajn─ů babk─ůÔÇŁ? Kiedy przesz┼éa┼Ť po domu nago nie my┼Ťl─ůc o wadze, cellulicie, itp.? Kiedy powiedzia┼éa┼Ť stanowcze nie czemu┼Ť lub komu┼Ť, kto Ci nie s┼éu┼╝y?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

┼╗yjesz w ┼Ťwiecie ci─ůg┼éej konkurencji, ci─ůg┼éego d─ů┼╝enia do perfekcji, do bycia najlepsz─ů matk─ů, ┼╝on─ů, pracownic─ů, przyjaci├│┼ék─ů, partnerk─ů. Lista r├│l jest ca┼ékiem d┼éuga, a oczekiwa┼ä jeszcze wi─Öksza za┼Ť Twoje zasoby energetyczne, mentalne, emocjonalne s─ů jednak ograniczone. Ja wiem, ┼╝e bycie wyj─ůtkow─ů w jakim┼Ť obszarze daje niesamowit─ů satysfakcj─Ö, ┼╝e wyr├│┼╝nianie si─Ö jest cudownym strza┼éem endorfin, kt├│re ┼éechc─ů ego. Tylko jaki rachunek p┼éacisz za bycie t─ů najlepsz─ů? Jak z tym czuje si─Ö Twoje cia┼éo, umys┼é i dusza? Jeste┼Ť CUDem, ale czy tak si─Ö traktujesz?

Ja też miałam w swoim życiu rozdział pod tytułem perfekcjonizm.

Dotyczy┼é sfery zawodowej, niestety mia┼é prze┼éo┼╝enie na wszystkie inne cz─Ö┼Ťci ┼╝ycia, zw┼éaszcza zdrowie. Cia┼éo pierwsze odm├│wi┼éo szale┼äczej pracy w trybie ka┼╝dy tydzie┼ä w innym kraju z ci─ůg┼éym pakowaniem walizek. Wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e mam to pod kontrol─ů, ┼╝e jest ┼Ťwietnie ÔÇô super projekty, ciekawi ludzie, ci─ůg┼éy rozw├│j, ja m┼éoda pe┼éna energii. Odczyta┼éam sygna┼é ostrzegawczy z cia┼éa i przyj─Ö┼éam strategi─Ö – mog─Ö by─ç wystarczaj─ůco dobra w tym co robi─Ö, a przede wszystkim chc─Ö by─ç wystarczaj─ůco dobra dla siebie. Co to praktycznie oznacza?

Poznawanie siebie

Poprzez zadawanie sobie pyta┼ä – co lubi─Ö, czego nie toleruj─Ö, czego pragn─Ö w ┼╝yciu, co sprawia mi przyjemno┼Ť─ç i daje satysfakcj─Ö. Poprzez obserwacje siebie, swoich emocji i odczu─ç. To jest niezmiernie wa┼╝ne, bo w┼éa┼Ťnie to pozwala pozna─ç nam nasze granice. A jak je znamy, to ┼éatwiej jest nam ich broni─ç, odmawia─ç.

Plastelinowe kobiety, kt├│re daj─ů si─Ö ulepi─ç pod sytuacj─Ö, pod partnera, pod rodzic├│w czy szefa bardzo cz─Östo ┼╝yj─ů oczekiwaniami innych. To powoduje ich wewn─Ötrzn─ů frustracj─Ö, napi─Öcie i cz─Östo rezygnacj─Ö z realizacji pragnie┼ä czy marze┼ä. Dlatego spotkanie si─Ö ze sob─ů co jaki┼Ť czas np. podczas spisywania w dzienniku dnia, tygodnia, miesi─ůca, podczas samotnego spaceru lub s┼éuchania muzyki, pytania siebie jak mi jest, jak si─Ö czuj─Ö to obowi─ůzek ka┼╝dej z nas. To taka randka ze sob─ů.

Wyrozumia┼éo┼Ť─ç do siebie

Je┼Ťli masz dziecko to przypomnij sobie sytuacj─Ö, kiedy co┼Ť niechc─ůcy zepsu┼éo, zbroi┼éo. Co wtedy zrobi┼éa┼Ť? Zak┼éadam si─Ö, ┼╝e przytuli┼éa┼Ť, pocieszy┼éa┼Ť, a ostatni─ů rzecz jak─ů chcia┼éa┼Ť zrobi─ç to powiedzie─ç ÔÇ×ty niezdaroÔÇŁ, ÔÇ×zawsze tylko psujeszÔÇŁ ÔÇ×co za okropne z ciebie dzieckoÔÇŁ.

A jak m├│wisz do siebie, gdy co┼Ť Ci si─Ö nie uda? Gdy pope┼énisz b┼é─ůd albo zwyczajnie po ludzku zabraknie Ci si┼é na co┼Ť? Z jakiego┼Ť powodu do siebie m├│wisz gorzej ni┼╝ do dziecka albo najlepszej przyjaci├│┼éki? Pozwolisz, ┼╝e nie przytocz─Ö co o sobie m├│wi─ů klientki. Krzywdz─ůce, krytyczne, przemocowe. Boli, nie wspiera, nie wzmacnia. Dlatego je┼Ťli masz nawyk karcenia si─Ö w my┼Ťlach, proponuj─Ö przyjrze─ç si─Ö bli┼╝ej tym my┼Ťlom i stopniowo zmienia─ç je na j─Özyk troski.

Akceptacja emocji

Tak, ┼╝ycie sk┼éada si─Ö z ca┼éej gamy emocji i ka┼╝da z nich jest nam potrzebna, co┼Ť nam m├│wi, czego┼Ť nas uczy. Ja wiem, ┼╝e smutek, ┼╝al, b├│l nie s─ů lubiane, bo zabieraj─ů nas w ciemne otch┼éanie duszy, umys┼éu, ale w┼éa┼Ťnie wtedy poznajemy siebie. Wtedy cz─Östo do┼Ťwiadczamy swojej mocy, kt├│ra nas stamt─ůd zabiera. Przypomnij sobie trudne do┼Ťwiadczenie w swoim ┼╝yciu. Pomy┼Ťl, co takiego zrobi┼éa┼Ť, ┼╝e uda┼éo Ci si─Ö z niego wyj┼Ť─ç? Albo je┼Ťli w nim jeste┼Ť, co Ci pomaga, trzyma Ci─Ö na powierzchni? Jak to wypiszesz, to zobaczysz jak wiele zawdzi─Öczasz w┼éa┼Ťnie sobie.

Proszenie o pomoc

A jak ju┼╝ jeste┼Ťmy przy trudnych prze┼╝yciach i emocjach, to chc─Ö Ci─Ö te┼╝ zach─Öci─ç do si─Ögania po pomoc. Do proszenia o ni─ů. My kobiety miewamy z tym problem, zw┼éaszcza w ┼Ťwiecie pi─Öknych zdj─Ö─ç na social media trudno jest przyznawa─ç si─Ö do problem├│w. One bywaj─ů traktowane jak oznaka s┼éabo┼Ťci, nieudolno┼Ťci i w konsekwencji wzbudzaj─ů w nas wstyd. Niestety ┼╝yj─ůc pozornie idealnym ┼╝yciem, ┼╝yjesz nie w pe┼éni, cho─ç kosztuje Ci─Ö to du┼╝o wi─Öcej ni┼╝ ┼╝ycie autentyczne, wystarczaj─ůco dobre dla Ciebie.

Kristin Neff ekspertka w dziedzinie samowsp├│┼éczucia (self-compassion) m├│wi, ┼╝e w┼éa┼Ťnie poprzez traktowanie siebie z szacunkiem i wyrozumia┼éo┼Ťci─ů, mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç osi─ůga─ç wi─Öcej. Poniewa┼╝ kierujemy si─Ö tym, co dla nas dobre, co wykorzystuje nasz potencja┼é. Dlatego ju┼╝ dzi┼Ť, zacznij traktowa─ç siebie jak najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─Ö. W ko┼äcu sp─Ödzasz ze sob─ů 24 godziny na dob─Ö.

Je┼╝eli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej o tym, jak by─ç wystarczaj─ůco dobr─ů dla siebie to we┼║ udzia┼é w bezp┼éatnym webinarze Sukces TO JA ju┼╝ 4 marca o 18:30.

O autorce:

Dagmara Seliga – Psycholog i coach z 15 letnim do┼Ťwiadczeniem w mi─Ödzynarodowym ┼Ťrodowisku biznesowym. Pasjonatka wzmacniania kobiet i pracy nad syndromem oszusta. Wierzy w holistyczne podej┼Ťcie w pomaganiu klientkom, do czego wykorzystuje wiedz─Ö z zakresu psychosomatyki. Autorka programu ÔÇ×Jak przej┼Ť─ç przez zmian─ÖÔÇŁ w aplikacji MyOla. Poszukuje inspiracji w duchowo┼Ťci i sztuce.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close