Dagmara Seliga

Jak by─ç dobr─ů dla siebie?

Dagmara Seliga

Kiedy ostatni raz czu┼éa┼Ť si─Ö ze sob─ů dobrze? Kiedy patrz─ůc w lustro powiedzia┼éa┼Ť do siebie ÔÇ×jeste┼Ť fajn─ů babk─ůÔÇŁ? Kiedy przesz┼éa┼Ť po domu nago nie my┼Ťl─ůc o wadze, cellulicie, itp.? Kiedy powiedzia┼éa┼Ť stanowcze nie czemu┼Ť lub komu┼Ť, kto Ci nie s┼éu┼╝y?

┼╗yjesz w ┼Ťwiecie ci─ůg┼éej konkurencji, ci─ůg┼éego d─ů┼╝enia do perfekcji, do bycia najlepsz─ů matk─ů, ┼╝on─ů, pracownic─ů, przyjaci├│┼ék─ů, partnerk─ů. Lista r├│l jest ca┼ékiem d┼éuga, a oczekiwa┼ä jeszcze wi─Öksza za┼Ť Twoje zasoby energetyczne, mentalne, emocjonalne s─ů jednak ograniczone. Ja wiem, ┼╝e bycie wyj─ůtkow─ů w jakim┼Ť obszarze daje niesamowit─ů satysfakcj─Ö, ┼╝e wyr├│┼╝nianie si─Ö jest cudownym strza┼éem endorfin, kt├│re ┼éechc─ů ego. Tylko jaki rachunek p┼éacisz za bycie t─ů najlepsz─ů? Jak z tym czuje si─Ö Twoje cia┼éo, umys┼é i dusza? Jeste┼Ť CUDem, ale czy tak si─Ö traktujesz?

Ja też miałam w swoim życiu rozdział pod tytułem perfekcjonizm.

Dotyczy┼é sfery zawodowej, niestety mia┼é prze┼éo┼╝enie na wszystkie inne cz─Ö┼Ťci ┼╝ycia, zw┼éaszcza zdrowie. Cia┼éo pierwsze odm├│wi┼éo szale┼äczej pracy w trybie ka┼╝dy tydzie┼ä w innym kraju z ci─ůg┼éym pakowaniem walizek. Wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e mam to pod kontrol─ů, ┼╝e jest ┼Ťwietnie ÔÇô super projekty, ciekawi ludzie, ci─ůg┼éy rozw├│j, ja m┼éoda pe┼éna energii. Odczyta┼éam sygna┼é ostrzegawczy z cia┼éa i przyj─Ö┼éam strategi─Ö – mog─Ö by─ç wystarczaj─ůco dobra w tym co robi─Ö, a przede wszystkim chc─Ö by─ç wystarczaj─ůco dobra dla siebie. Co to praktycznie oznacza?

Poznawanie siebie

Poprzez zadawanie sobie pyta┼ä – co lubi─Ö, czego nie toleruj─Ö, czego pragn─Ö w ┼╝yciu, co sprawia mi przyjemno┼Ť─ç i daje satysfakcj─Ö. Poprzez obserwacje siebie, swoich emocji i odczu─ç. To jest niezmiernie wa┼╝ne, bo w┼éa┼Ťnie to pozwala pozna─ç nam nasze granice. A jak je znamy, to ┼éatwiej jest nam ich broni─ç, odmawia─ç.

Plastelinowe kobiety, kt├│re daj─ů si─Ö ulepi─ç pod sytuacj─Ö, pod partnera, pod rodzic├│w czy szefa bardzo cz─Östo ┼╝yj─ů oczekiwaniami innych. To powoduje ich wewn─Ötrzn─ů frustracj─Ö, napi─Öcie i cz─Östo rezygnacj─Ö z realizacji pragnie┼ä czy marze┼ä. Dlatego spotkanie si─Ö ze sob─ů co jaki┼Ť czas np. podczas spisywania w dzienniku dnia, tygodnia, miesi─ůca, podczas samotnego spaceru lub s┼éuchania muzyki, pytania siebie jak mi jest, jak si─Ö czuj─Ö to obowi─ůzek ka┼╝dej z nas. To taka randka ze sob─ů.

Wyrozumia┼éo┼Ť─ç do siebie

Je┼Ťli masz dziecko to przypomnij sobie sytuacj─Ö, kiedy co┼Ť niechc─ůcy zepsu┼éo, zbroi┼éo. Co wtedy zrobi┼éa┼Ť? Zak┼éadam si─Ö, ┼╝e przytuli┼éa┼Ť, pocieszy┼éa┼Ť, a ostatni─ů rzecz jak─ů chcia┼éa┼Ť zrobi─ç to powiedzie─ç ÔÇ×ty niezdaroÔÇŁ, ÔÇ×zawsze tylko psujeszÔÇŁ ÔÇ×co za okropne z ciebie dzieckoÔÇŁ.

A jak m├│wisz do siebie, gdy co┼Ť Ci si─Ö nie uda? Gdy pope┼énisz b┼é─ůd albo zwyczajnie po ludzku zabraknie Ci si┼é na co┼Ť? Z jakiego┼Ť powodu do siebie m├│wisz gorzej ni┼╝ do dziecka albo najlepszej przyjaci├│┼éki? Pozwolisz, ┼╝e nie przytocz─Ö co o sobie m├│wi─ů klientki. Krzywdz─ůce, krytyczne, przemocowe. Boli, nie wspiera, nie wzmacnia. Dlatego je┼Ťli masz nawyk karcenia si─Ö w my┼Ťlach, proponuj─Ö przyjrze─ç si─Ö bli┼╝ej tym my┼Ťlom i stopniowo zmienia─ç je na j─Özyk troski.

Akceptacja emocji

Tak, ┼╝ycie sk┼éada si─Ö z ca┼éej gamy emocji i ka┼╝da z nich jest nam potrzebna, co┼Ť nam m├│wi, czego┼Ť nas uczy. Ja wiem, ┼╝e smutek, ┼╝al, b├│l nie s─ů lubiane, bo zabieraj─ů nas w ciemne otch┼éanie duszy, umys┼éu, ale w┼éa┼Ťnie wtedy poznajemy siebie. Wtedy cz─Östo do┼Ťwiadczamy swojej mocy, kt├│ra nas stamt─ůd zabiera. Przypomnij sobie trudne do┼Ťwiadczenie w swoim ┼╝yciu. Pomy┼Ťl, co takiego zrobi┼éa┼Ť, ┼╝e uda┼éo Ci si─Ö z niego wyj┼Ť─ç? Albo je┼Ťli w nim jeste┼Ť, co Ci pomaga, trzyma Ci─Ö na powierzchni? Jak to wypiszesz, to zobaczysz jak wiele zawdzi─Öczasz w┼éa┼Ťnie sobie.

Proszenie o pomoc

A jak ju┼╝ jeste┼Ťmy przy trudnych prze┼╝yciach i emocjach, to chc─Ö Ci─Ö te┼╝ zach─Öci─ç do si─Ögania po pomoc. Do proszenia o ni─ů. My kobiety miewamy z tym problem, zw┼éaszcza w ┼Ťwiecie pi─Öknych zdj─Ö─ç na social media trudno jest przyznawa─ç si─Ö do problem├│w. One bywaj─ů traktowane jak oznaka s┼éabo┼Ťci, nieudolno┼Ťci i w konsekwencji wzbudzaj─ů w nas wstyd. Niestety ┼╝yj─ůc pozornie idealnym ┼╝yciem, ┼╝yjesz nie w pe┼éni, cho─ç kosztuje Ci─Ö to du┼╝o wi─Öcej ni┼╝ ┼╝ycie autentyczne, wystarczaj─ůco dobre dla Ciebie.

Kristin Neff ekspertka w dziedzinie samowsp├│┼éczucia (self-compassion) m├│wi, ┼╝e w┼éa┼Ťnie poprzez traktowanie siebie z szacunkiem i wyrozumia┼éo┼Ťci─ů, mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç osi─ůga─ç wi─Öcej. Poniewa┼╝ kierujemy si─Ö tym, co dla nas dobre, co wykorzystuje nasz potencja┼é. Dlatego ju┼╝ dzi┼Ť, zacznij traktowa─ç siebie jak najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─Ö. W ko┼äcu sp─Ödzasz ze sob─ů 24 godziny na dob─Ö.

Je┼╝eli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej o tym, jak by─ç wystarczaj─ůco dobr─ů dla siebie to we┼║ udzia┼é w bezp┼éatnym webinarze Sukces TO JA ju┼╝ 4 marca o 18:30.

O autorce:

Dagmara Seliga – Psycholog i coach z 15 letnim do┼Ťwiadczeniem w mi─Ödzynarodowym ┼Ťrodowisku biznesowym. Pasjonatka wzmacniania kobiet i pracy nad syndromem oszusta. Wierzy w holistyczne podej┼Ťcie w pomaganiu klientkom, do czego wykorzystuje wiedz─Ö z zakresu psychosomatyki. Autorka programu ÔÇ×Jak przej┼Ť─ç przez zmian─ÖÔÇŁ w aplikacji MyOla. Poszukuje inspiracji w duchowo┼Ťci i sztuce.