Dagmara Seliga

Jak by膰 dobr膮 dla siebie?

Dagmara Seliga

Kiedy ostatni raz czu艂a艣 si臋 ze sob膮 dobrze? Kiedy patrz膮c w lustro powiedzia艂a艣 do siebie 鈥瀓este艣 fajn膮 babk膮鈥? Kiedy przesz艂a艣 po domu nago nie my艣l膮c o wadze, cellulicie, itp.? Kiedy powiedzia艂a艣 stanowcze nie czemu艣 lub komu艣, kto Ci nie s艂u偶y?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

呕yjesz w 艣wiecie ci膮g艂ej konkurencji, ci膮g艂ego d膮偶enia do perfekcji, do bycia najlepsz膮 matk膮, 偶on膮, pracownic膮, przyjaci贸艂k膮, partnerk膮. Lista r贸l jest ca艂kiem d艂uga, a oczekiwa艅 jeszcze wi臋ksza za艣 Twoje zasoby energetyczne, mentalne, emocjonalne s膮 jednak ograniczone. Ja wiem, 偶e bycie wyj膮tkow膮 w jakim艣 obszarze daje niesamowit膮 satysfakcj臋, 偶e wyr贸偶nianie si臋 jest cudownym strza艂em endorfin, kt贸re 艂echc膮 ego. Tylko jaki rachunek p艂acisz za bycie t膮 najlepsz膮? Jak z tym czuje si臋 Twoje cia艂o, umys艂 i dusza? Jeste艣 CUDem, ale czy tak si臋 traktujesz?

Ja te偶 mia艂am w swoim 偶yciu rozdzia艂 pod tytu艂em perfekcjonizm.

Dotyczy艂 sfery zawodowej, niestety mia艂 prze艂o偶enie na wszystkie inne cz臋艣ci 偶ycia, zw艂aszcza zdrowie. Cia艂o pierwsze odm贸wi艂o szale艅czej pracy w trybie ka偶dy tydzie艅 w innym kraju z ci膮g艂ym pakowaniem walizek. Wydawa艂o mi si臋, 偶e mam to pod kontrol膮, 偶e jest 艣wietnie 鈥 super projekty, ciekawi ludzie, ci膮g艂y rozw贸j, ja m艂oda pe艂na energii. Odczyta艂am sygna艂 ostrzegawczy z cia艂a i przyj臋艂am strategi臋 – mog臋 by膰 wystarczaj膮co dobra w tym co robi臋, a przede wszystkim chc臋 by膰 wystarczaj膮co dobra dla siebie. Co to praktycznie oznacza?

Poznawanie siebie

Poprzez zadawanie sobie pyta艅 – co lubi臋, czego nie toleruj臋, czego pragn臋 w 偶yciu, co sprawia mi przyjemno艣膰 i daje satysfakcj臋. Poprzez obserwacje siebie, swoich emocji i odczu膰. To jest niezmiernie wa偶ne, bo w艂a艣nie to pozwala pozna膰 nam nasze granice. A jak je znamy, to 艂atwiej jest nam ich broni膰, odmawia膰.

Plastelinowe kobiety, kt贸re daj膮 si臋 ulepi膰 pod sytuacj臋, pod partnera, pod rodzic贸w czy szefa bardzo cz臋sto 偶yj膮 oczekiwaniami innych. To powoduje ich wewn臋trzn膮 frustracj臋, napi臋cie i cz臋sto rezygnacj臋 z realizacji pragnie艅 czy marze艅. Dlatego spotkanie si臋 ze sob膮 co jaki艣 czas np. podczas spisywania w dzienniku dnia, tygodnia, miesi膮ca, podczas samotnego spaceru lub s艂uchania muzyki, pytania siebie jak mi jest, jak si臋 czuj臋 to obowi膮zek ka偶dej z nas. To taka randka ze sob膮.

Wyrozumia艂o艣膰 do siebie

Je艣li masz dziecko to przypomnij sobie sytuacj臋, kiedy co艣 niechc膮cy zepsu艂o, zbroi艂o. Co wtedy zrobi艂a艣? Zak艂adam si臋, 偶e przytuli艂a艣, pocieszy艂a艣, a ostatni膮 rzecz jak膮 chcia艂a艣 zrobi膰 to powiedzie膰 鈥瀟y niezdaro鈥, 鈥瀦awsze tylko psujesz鈥 鈥瀋o za okropne z ciebie dziecko鈥.

A jak m贸wisz do siebie, gdy co艣 Ci si臋 nie uda? Gdy pope艂nisz b艂膮d albo zwyczajnie po ludzku zabraknie Ci si艂 na co艣? Z jakiego艣 powodu do siebie m贸wisz gorzej ni偶 do dziecka albo najlepszej przyjaci贸艂ki? Pozwolisz, 偶e nie przytocz臋 co o sobie m贸wi膮 klientki. Krzywdz膮ce, krytyczne, przemocowe. Boli, nie wspiera, nie wzmacnia. Dlatego je艣li masz nawyk karcenia si臋 w my艣lach, proponuj臋 przyjrze膰 si臋 bli偶ej tym my艣lom i stopniowo zmienia膰 je na j臋zyk troski.

Akceptacja emocji

Tak, 偶ycie sk艂ada si臋 z ca艂ej gamy emocji i ka偶da z nich jest nam potrzebna, co艣 nam m贸wi, czego艣 nas uczy. Ja wiem, 偶e smutek, 偶al, b贸l nie s膮 lubiane, bo zabieraj膮 nas w ciemne otch艂anie duszy, umys艂u, ale w艂a艣nie wtedy poznajemy siebie. Wtedy cz臋sto do艣wiadczamy swojej mocy, kt贸ra nas stamt膮d zabiera. Przypomnij sobie trudne do艣wiadczenie w swoim 偶yciu. Pomy艣l, co takiego zrobi艂a艣, 偶e uda艂o Ci si臋 z niego wyj艣膰? Albo je艣li w nim jeste艣, co Ci pomaga, trzyma Ci臋 na powierzchni? Jak to wypiszesz, to zobaczysz jak wiele zawdzi臋czasz w艂a艣nie sobie.

Proszenie o pomoc

A jak ju偶 jeste艣my przy trudnych prze偶yciach i emocjach, to chc臋 Ci臋 te偶 zach臋ci膰 do si臋gania po pomoc. Do proszenia o ni膮. My kobiety miewamy z tym problem, zw艂aszcza w 艣wiecie pi臋knych zdj臋膰 na social media trudno jest przyznawa膰 si臋 do problem贸w. One bywaj膮 traktowane jak oznaka s艂abo艣ci, nieudolno艣ci i w konsekwencji wzbudzaj膮 w nas wstyd. Niestety 偶yj膮c pozornie idealnym 偶yciem, 偶yjesz nie w pe艂ni, cho膰 kosztuje Ci臋 to du偶o wi臋cej ni偶 偶ycie autentyczne, wystarczaj膮co dobre dla Ciebie.

Kristin Neff ekspertka w dziedzinie samowsp贸艂czucia (self-compassion) m贸wi, 偶e w艂a艣nie poprzez traktowanie siebie z szacunkiem i wyrozumia艂o艣ci膮, mamy mo偶liwo艣膰 osi膮ga膰 wi臋cej. Poniewa偶 kierujemy si臋 tym, co dla nas dobre, co wykorzystuje nasz potencja艂. Dlatego ju偶 dzi艣, zacznij traktowa膰 siebie jak najlepsz膮 przyjaci贸艂k臋. W ko艅cu sp臋dzasz ze sob膮 24 godziny na dob臋.

Je偶eli chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o tym, jak by膰 wystarczaj膮co dobr膮 dla siebie to we藕 udzia艂 w bezp艂atnym webinarze Sukces TO JA ju偶 4 marca o 18:30.

O autorce:

Dagmara Seliga – Psycholog i coach z 15 letnim do艣wiadczeniem w mi臋dzynarodowym 艣rodowisku biznesowym. Pasjonatka wzmacniania kobiet i pracy nad syndromem oszusta. Wierzy w holistyczne podej艣cie w pomaganiu klientkom, do czego wykorzystuje wiedz臋 z zakresu psychosomatyki. Autorka programu 鈥濲ak przej艣膰 przez zmian臋鈥 w aplikacji MyOla. Poszukuje inspiracji w duchowo艣ci i sztuce.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close