Joanna Rek-Fbaer o nastaniu ery body positive i o tym, jak zwolni膰 tempo 偶ycia

Jak odzyska膰 spok贸j ducha w niepewnych czasach?

Joanna Rek-Faber

Nie zdawa艂am sobie sprawy i zupe艂nie nie by艂am 艣wiadoma tego, jak bardzo by艂am zm臋czona. Covidem, lockdownem, zdaln膮 nauk膮 dzieci, przeniesieniem pracy na tryb zdalny, stresem o firm臋, o zdrowie. B臋d膮c na pe艂nych obrotach, skupiona na dzia艂aniu, po prostu nie wyczu艂am skali zm臋czenia. Cho膰 pewne objawy by艂y widoczne 鈥 uciek艂a gdzie艣 wena do pisania, 藕le mi si臋 spa艂o, mia艂am trudno艣ci z koncentracj膮, wi臋c i ksi膮偶ki na jaki艣 czas posz艂y w odstawk臋.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czas refleksji

I dopiero teraz, s膮cz膮c sobie mineraln膮 z cytrynk膮, uk艂adam na spokojnie te kawa艂ki w jedne du偶e puzzle. I wiesz co mi wychodzi? 呕e stres zwi膮zany z koronawirusem oraz rewolucj膮, jak膮 wprowadzi艂 w nasz膮 codzienno艣膰, do艣膰 solidnie da艂 mi si臋 we znaki. Jak odzyska膰 spok贸j ducha w tym niepewnych czasach?

Taka sytuacja

I nie ma co rozpacza膰. Taka by艂a sytuacja i konieczno艣膰 spr臋偶enia si臋, a teraz kiedy mam czas na regeneracj臋 i 艂adowanie swoich baterii, uk艂adam w g艂owie plan. Bo nadal stoimy przed niewiadom膮. Jest wi臋cej znak贸w zapytania ni偶 pewnych i sprawdzonych prawd w wirusowym temacie. Zak艂adam zatem, 偶e nadal tkwimy i Ty i ja w sporej niepewno艣ci, kt贸ra nie sprzyja poczuciu bezpiecze艅stwa. A bez niego ani rusz! To podstawa wszystkich naszych potrzeb.

Nowe scenariusz na now膮 rzeczywisto艣膰

Zatem by m贸c stawia膰 czo艂a nowym scenariuszom 偶ycia, planuj臋 ju偶 teraz swoje metody na odpoczynek i regeneracj臋, by nie wyczerpa膰 energetycznych i zdrowotnych zasob贸w zbyt szybko. Pozw贸l, 偶e si臋 z Tob膮 dzisiaj nimi podziel臋.

Po pierwsze – hierarchia wa偶no艣ci

Nie b臋d臋 si臋 zamartwia膰 drobiazgami. Bo to zamartwianie si臋 to cholerny po偶eracz energii, zdrowia i rado艣ci 偶ycia. Zatem, wywalam z g艂owy na przyk艂ad resztki perfekcjonizmu w sprz膮taniu, jeszcze wi臋cej dam wolno艣ci synowi w ogarnianiu lekcji, oddeleguj臋 wi臋cej prac domowych na pozosta贸艂ych domownik贸w. W ko艅cu dom to praca zespo艂owa!

Po drugie – przeorganizowanie pracy i wprowadzenie drobnych trik贸w zwi臋kszaj膮cych wydajno艣膰

Co na przyk艂ad? Chocia偶by odci臋cie si臋 od niepotrzebnych bod藕c贸w i rozpraszaczy. Wy艂膮czenie powiadomie艅 w telefonie z medi贸w spo艂eczno艣ciowych, wyznaczenie konkretnych godzin na odpowiadanie na maile. Robienie tego, co si臋 da do ko艅ca. Gdzie艣 wyczyta艂am, 偶e rozproszenie, kt贸re wywo艂uje zerkanie na powiadomienia w telefonie, powoduje, 偶e do powrotu do pe艂nej koncentracji potrzeba m贸zgowi a偶 20 minut! No szkoda czas w ten spos贸b marnowa膰. Zw艂aszcza, 偶e m贸zg 艣rednio jest w stanie koncentrowa膰 si臋 oko艂o 60-90 minut, potem konieczna jest przerwa by m贸c dalej pracowa膰 wydajnie i efektywnie. W tej przerwie zatem b臋dzie kawa i na szybko fejsik.

Po trzecie – ruch ju偶 nie p贸jdzie na drugi plan

Bardzo mi pomaga艂a w trakcie og贸lnokrajowej kwarantanny joga. Godziny sp臋dzone przed komputerem nie s艂u偶膮 ani plecom, ani oczom, ani g艂owie. A joga przynosi艂a ogromn膮 ulg臋. Jest ju偶 zatem wpisana w m贸j grafik, tak jak solidny spacer. Bo spacer ma wi臋cej korzy艣ci ni偶 mo偶na si臋 spodziewa膰. Opr贸cz dotlenienia organizmu, wsparcia kr膮偶enia, dostarczenia niezb臋dnej dawki ruchu ma cudown膮 moc przewietrzania my艣li. Zw艂aszcza je艣li spacerujemy w stylu mindfulness – b臋d膮c 艣wiadomie na spacerze, czuj膮c ka偶dy krok, nie uciekaj膮c my艣lami w zmartwienia, plany, czy listy 鈥瀟o do鈥. Spaceruj w艣r贸d przyrody. S膮 kraje (m. in. Findlandia, czy Japonia) gdzie tzw. le艣ne k膮piele 鈥 czyli spacery w艣r贸d natury s膮 przepisywane przez lekarzy. Dowiedz si臋 o tym wi臋cej tutaj!聽

Po czwarte – sen to podstawa

Cho膰 jestem typow膮 sow膮, dam sobie mo偶liwo艣膰 po艂o偶enia si臋 wcze艣niej. Chocia偶 o godzin臋. To ju偶 zrobi du偶膮 r贸偶nic臋. Dot膮d twierdzi艂am, 偶e dopiero jak dzieciaki id膮 spa膰 mog臋 zaj膮膰 si臋 tymi bardziej tw贸rczymi aspektami mojej pracy. Tego pewnie nie zmieni臋, ale na艂o偶臋 sobie granic臋. Nie do przekroczenia. A potem, na dwie godziny przed snem, minimalizowanie kontaktu z ekranami (emituj膮 niebieskie 艣wiat艂o, kt贸re bardzo 藕le wp艂ywa na mo偶liwo艣ci regenerowania si臋 m贸zgu w trakcie snu), mo偶e uda si臋 pomedytowa膰, popraktykowa膰 wdzi臋czno艣膰, poczyta膰, zrobi膰 膰wiczenia oddechowe, kt贸re s膮 moim najwi臋kszym odkryciem w tym roku! Mam wra偶enie, 偶e 偶aden energetyk, ani kawa nie s膮 w stanie tak mnie pozytywnie do艂adowa膰 jak w艂a艣nie oddychanie.

Po pi膮te – planowanie odpoczynku

呕eby by艂 efektywny, nie b臋d臋 p臋dzi艂a za modami, pos艂ucham samej siebie, swoich mo偶liwo艣ci i potrzeb. 呕eby nie umyka艂, wpisz臋 w kalendarz. I nie oddam soboty sprz膮taniu! Co to, to nie. :) Weekend jest na regeneracj臋. I kropka (no dobra, czasami i na warsztaty, ale to jest sama przyjemno艣膰!). A mo偶e uda si臋 znale藕膰 i chwil臋 na soczyste lenistwo? My艣l臋 o tym, by odpoczynek by艂 atrakcyjny, ciekawy, bo dot膮d kojarzy艂 mi si臋 g艂贸wnie z fotelem i ksi膮偶k膮. Z czytania nie zrezygnuj臋, ale lubi臋, jak w 偶yciu jest rado艣nie i fajnie. I takich form odpoczynku b臋d臋 szuka艂a.

A mo偶e mi co艣 jeszcze podpowiesz?

***

O Autorce

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, coach, trenerka, mentorka i przedsi臋biorczyni. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.

>> PROPOZYCJE INDYWIDUALNYCH KONSULTACJI Z JOANN膭 ZNAJDZIESZ TUTAJ <<

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close