Jak skutecznie szuka─ç pracy w czasach pandemii i jakie umiej─Ötno┼Ťci wymieni─ç w cv

To mo┼╝e by─ç powodem tego, ┼╝e ci─ůgle nie masz czasu!

Joanna Rek-Faber

Stres, zmiana rytmu ┼╝ycia w pandemii, zdalna praca i nauka, brak s┼éo┼äca i przesilenie wiosenne ÔÇô to tylko niekt├│re z czynnik├│w, kt├│re mog─ů wp┼éywa─ç teraz na nasze samopoczucie sprawiaj─ůc, ┼╝e czujemy d┼éugotrwa┼ée zm─Öczenie i brak si┼é do dzia┼éania. By unikn─ů─ç marazmu i spadku formy lub by podratowa─ç swoje zasoby energetyczne, warto po┼Ťwi─Öci─ç troch─Ö czasu i uwagi by przyjrze─ç si─Ö swoim nawykom. Niekt├│re z nich mog─ů bowiem by─ç mocno obci─ů┼╝aj─ůce. Wprowadzenie za┼Ť drobnych zmian cz─Östo przek┼éada si─Ö na wyra┼║n─ů popraw─Ö w samopoczuciu i zdrowiu. Poni┼╝ej znajdziesz kilka sprawdzonych sposob├│w na to, by zwi─Ökszy─ç swoje zasoby energetyczne, poprawi─ç samopoczucie i dobrostan.

Po pierwsze ÔÇô energia fizyczna

Na ten temat wiele zosta┼éo napisane i niby wszystko ju┼╝ wiemy. A jednak nadal nakr─Öcamy sw├│j dzie┼ä kaw─ů, spadki energii ratujemy s┼éodk─ů przek─ůsk─ů i najch─Ötniej odpoczywamy na kanapie. I o ile w ┼éyku kawy, dw├│ch kostkach czekolady i relaksie nie ma nic z┼éego, to na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö te sposoby okazuj─ů si─Ö nie wzmacnia─ç, a raczej pokazuj─ů swoje szkodliwe oblicze.

Zacznij my od tego, co daje nam si┼é─Ö i regeneracj─Ö ÔÇô od snu

Warto zadba─ç o ten aspekt, szczeg├│lnie teraz, badania pokazuj─ů bowiem, ┼╝e ze snem w pandemii nie jest dobrze. Tymczasem doros┼éy cz┼éowiek potrzebuje 7 godzin snu (s─ů oczywi┼Ťcie osoby, kt├│rych indywidualne zapotrzebowanie na sen jest mniejsze lub wi─Öksze). By spe┼énia┼é on swoje funkcje trzeba pami─Öta─ç o kilku kluczowych zasadach: unika─ç ┼Ťwiat┼éa niebieskiego (emituje go telewizor, ekran komputera, a tak┼╝e wy┼Ťwietlacz w telefonie) na dwie godziny przed snem- ┼Ťwiat┼éo niebieskie mo┼╝e zak┼é├│ca─ç wydzielanie melatoniny, wywietrz sypialni─Ö, k┼éad┼║ si─Ö i wstawaj o okre┼Ťlonych godzinach ÔÇô organizm lubi regularno┼Ť─ç.

Od┼╝ywiaj si─Ö z g┼éow─ů

Zadbaj o odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç warzyw w diecie, t┼éustych ryb, orzech├│w, pestek itp. M├│zg potrzebuje dobrych t┼éuszczy, nie b├│j si─Ö zatem tych nienasyconych. Tw├│j organizm podzi─Ökuje Ci za odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç bia┼éka i w─Öglowodan├│w z┼éo┼╝onych oraz wody. Unikaj natomiast s┼éodkich przek─ůsek, zw┼éaszcza mi─Ödzy posi┼ékami. Chwilowa poprawa samopoczucia po zjedzeniu cukru jest bardzo z┼éudna, tak szybko jak przybywa nam po s┼éodko┼Ťciach energii, tak szybko ona potem spada wraz ze spadkiem st─Ö┼╝enia glukozy we krwi i w├│wczas czujemy nieod┼é─ůczn─ů potrzeb─Ö by si─Öga─ç po kolejne s┼éodko┼Ťci. I b┼é─Ödne ko┼éo si─Ö zamyka. Regularne i pe┼énowarto┼Ťciowe posi┼éki zapewniaj─ů utrzymanie cukru i energii na w┼éa┼Ťciwym poziomie. Warto o to zadba─ç. Przy tak pochmurnej wio┼Ťnie, mo┼╝na tak┼╝e zbada─ç poziom witaminy D i w razie konieczno┼Ťci zacz─ů─ç jej suplementacj─Ö. Jej niedobory powoduj─Ö przewlek┼ée zm─Öczenie, poczucie rozbicia i braku si┼é, a nawet cz─Östsze infekcje.

W trosce o energię do działania nie można zapomnieć o ruchu!

Regularny ruch, dostosowany do mo┼╝liwo┼Ťci zdrowotnych i czasowych jest kluczowym motorem, kt├│ry nap─Ödza nasze si┼éy witalne. Dobierz go do swoich potrzeb, ale i preferencji. Je┼Ťli nie lubisz biega─ç, ─çwiczy─ç czy uprawia─ç jogi, t─Ö funkcj─Ö doskonale spe┼éni codzienny spacer lub taniec do ulubionej muzyki.

Po drugie ÔÇô energia umys┼éowa

Mam za du┼╝o na g┼éowie! Tak mo┼╝e by─ç. Zacznij zatem od odrzucenia wielozadaniowo┼Ťci! Kiedy┼Ť tak modna, dzi┼Ť wskazywana jest jako jeden z kluczowych czynnik├│w kradn─ůcych nasz─ů energi─Ö. Planuj─ůc swoj─ů prac─Ö warto zatem mie─ç to na uwadze. Rozpraszanie energii umys┼éowej ma swoje koszty ÔÇô przerzucaj─ůc si─Ö z zadania na zadanie nie tylko tracimy energi─Ö, ale tak┼╝e skupienie, a przez to wykonywane czynno┼Ťci wymagaj─ů znacznie wi─Öcej czasu.

Dbaj zatem o swoje skupienie, wy┼é─ůcz komunikaty z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, dbaj o ograniczenie tego, co si─Ö rozprasza. Na sprawdzanie maili i Facebooka wyznacz sobie konkretne godziny i tego si─Ö trzymaj. Prac─Ö mo┼╝na planowa─ç uk┼éadaj─ůc zadania w bloki tematyczne, pracuj─ůc w rytmie 90 minut, po kt├│rych konieczna jest 15 minutowa przerwa. Zbyt du┼╝o ci─ůg┼éej pracy to solidne obci─ů┼╝enie, kt├│re ma wysokie koszty energetyczne (a kt├│re wr─Öcz mog─ů odbi─ç si─Ö na zdrowiu).

Szczyt energetyczny

Ameryka┼äski badacz, Tony Schwartz, badaj─ůc rozk┼éad energii w tygodniu wykaza┼é, ┼╝e szczyt energetyczny osi─ůgamy w ┼Ťrod─Ö, podczas gdy poniedzia┼éki i pi─ůtki s─ů najmniej wydajnymi dniami w pracy. Warto zatem zaplanowa─ç zadania najtrudniejsze na ┼Ťrodek tygodnia. I analogicznie, zaobserwuj, kiedy masz najwi─Öcej si┼éy w ci─ůgu dnia (osi─ůgamy w ci─ůgu doby ┼Ťrednio dwa piki energetyczne), a kiedy spadki (na og├│┼é po wi─Ökszych posi┼ékach) i opieraj─ůc si─Ö na tej wiedzy planowa─ç z trosk─ů o swoj─ů energi─Ö osobist─ů.

Po trzecie – energia emocjonalna

Notoryczne narzekanie, k┼é├│tnie, plotki, ci─ůg┼ée rozpami─Ötywanie trudnych do┼Ťwiadcze┼ä, negatywny dialog wewn─Ötrzny ÔÇô to tylko ma┼éy przyk┼éad tego, ┼╝e nasz tan emocjonalny ma bezpo┼Ťrednie prze┼éo┼╝enie na nasz─ů energi─Ö osobist─ů.

Narzekanie

Przyjrzyjmy si─Ö notorycznemu narzekaniu: aby narzeka─ç trzeba najpierw mie─ç pow├│d. Skupianie si─Ö na trudno┼Ťciach, negatywnych aspektach, ale tak┼╝e s┼éuchanie narzekania innych, to trwanie w energii problemu, nie za┼Ť rozwi─ůzania. Tymczasem nasz m├│zg biologicznie ma funkcj─Ö wy┼éapuj─ůc─ů to, co negatywne. To strategia ochronna. Je┼Ťli pozwolimy sobie na dostrzeganie tylko negatywnych stron rzeczywisto┼Ťci, takim stanie si─Ö nasz ┼Ťwiat. Zdob─ůd┼║ si─Ö na odrobin─Ö pozytywno┼Ťci. Jak? Chocia┼╝by poprzez praktyk─Ö wdzi─Öczno┼Ťci. Zr├│b ma┼éy eksperyment: przez najbli┼╝szy tydzie┼ä, pod koniec dnia, zapisuj 5 rzeczy, wydarze┼ä, os├│b, za kt├│re czujesz wdzi─Öczno┼Ť─ç. Po tym czasie zobaczy czy i jak zmieni┼éo si─Ö Twoje postrzeganie rzeczywisto┼Ťci.

Naturalnym buforem dla nadmiaru stresu emocjonalnego jest ruch

Pozwala roz┼éadowa─ç emocje. I znowu wr├│c─Ö do tego, ┼╝e to nie musi by─ç szczeg├│lna, wyrafinowana forma ruchu. Wa┼╝ne by on by┼é elementem codzienno┼Ťci. Jest to wa┼╝ne nie tylko dla cia┼éa, ale i umys┼éu i naszego dobrostanu emocjonalnego. W Japonii zalecaj─ů k─ůpiele le┼Ťne, ale tak naprawd─Ö dobroczynne efekty daje ju┼╝ zwyk┼éy spacer po parku czy poza miastem. Kontakt z przyrod─ů wp┼éywa na nasze emocje koj─ůco, s─ů badania, kt├│re pokazuj─ů korzy┼Ťci spacer├│w w przyrodzie dla zdrowia, systemu nerwowego, czy odporno┼Ťci.

Dodatkowo powietrze (i s┼éo┼äce) wzmacniaj─ů nasz─ů energi─Ö. Warto poszpera─ç w Internecie i wprowadzi─ç ─çwiczenia oddechowe. Joga proponuje pranayam─Ö, jako form─Ö wspierania swojej energii. Je┼Ťli nie przekonuje Ci─Ö joga, wystarczy, ┼╝e ┼Ťwiadomie zrobisz kilka g┼é─Öbszych i wolniejszych oddech├│w. Taka praktyka pozytywnie wzmocni Tw├│j dobrostan i energi─Ö osobist─ů.

Energia duchowa

Na pocz─ůtek zerknij, czym karmisz siebie. Jakie tre┼Ťci wype┼éniaj─ů Tw├│j dzie┼ä? Czy bod┼║cujesz si─Ö nieustannie wiadomo┼Ťciami, statystykami covidowymi, terminami? A potem zastan├│w si─Ö, jakim w─Ö┼╝ykiem prowadzisz sw├│j dialog wewn─Ötrzny? Jak do siebie m├│wisz? ┬áEnergia duchowa to nie tylko praktyki religijne, chocia┼╝ ich znaczenie jest istotne. Zastrzyk energii duchowej to jest to, co opisuj─ů ludzie w zetkni─Öciu z pi─Öknem g├│r, majestatem przyrody, wyj─ůtkowo dotykaj─ůc─ů muzyk─ů, wzruszeniem w chwili kontemplowania pi─Ökna. To tak┼╝e ┼╝ycie w zgodzie ze swoimi warto┼Ťciami i poczucie wizji w ┼╝yciu. Bo kiedy znamy swoje warto┼Ťci i ┼╝yjemy ┼╝yciem, kt├│re pozwala na ich szacunek i realizacj─Ö, tworzy si─Ö poczucie przynale┼╝no┼Ťci i bycie we w┼éa┼Ťciwym miejscu. To samo odczuwamy czy mamy g┼é─Öbokie prze┼Ťwiadczenie, ┼╝e to, co w ┼╝yciu robimy ma sens. Poczucie sensu jest nieod┼é─ůcznym elementem dobrostanu psychicznego i wa┼╝nym filarem poczucia szcz─Ö┼Ťcia. To wszystko tworzy energi─Ö, kt├│ra jest tak niezb─Ödnym zasobem ┼╝ycia.

O autorce:

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA, coach, trenerka, mentorka i przedsi─Öbiorczyni. Certyfikowany trener metody Points of You┬«. Wsp├│┼éprowadz─ůca podcast ÔÇ×Sukces TalksÔÇŁ. Blogerka i autorka e-book├│w: ÔÇ×Kropka mocyÔÇŁ i ÔÇ×Zadbaj o siebie jak o najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─ÖÔÇŁ.