Jak skutecznie szuka─ç pracy w czasach pandemii?

To mo┼╝e by─ç powodem tego, ┼╝e ci─ůgle nie masz czasu!

Joanna Rek-Faber

Stres, zmiana rytmu ┼╝ycia w pandemii, zdalna praca i nauka, brak s┼éo┼äca i przesilenie wiosenne ÔÇô to tylko niekt├│re z czynnik├│w, kt├│re mog─ů wp┼éywa─ç teraz na nasze samopoczucie sprawiaj─ůc, ┼╝e czujemy d┼éugotrwa┼ée zm─Öczenie i brak si┼é do dzia┼éania. By unikn─ů─ç marazmu i spadku formy lub by podratowa─ç swoje zasoby energetyczne, warto po┼Ťwi─Öci─ç troch─Ö czasu i uwagi by przyjrze─ç si─Ö swoim nawykom. Niekt├│re z nich mog─ů bowiem by─ç mocno obci─ů┼╝aj─ůce. Wprowadzenie za┼Ť drobnych zmian cz─Östo przek┼éada si─Ö na wyra┼║n─ů popraw─Ö w samopoczuciu i zdrowiu. Poni┼╝ej znajdziesz kilka sprawdzonych sposob├│w na to, by zwi─Ökszy─ç swoje zasoby energetyczne, poprawi─ç samopoczucie i dobrostan.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Po pierwsze ÔÇô energia fizyczna

Na ten temat wiele zosta┼éo napisane i niby wszystko ju┼╝ wiemy. A jednak nadal nakr─Öcamy sw├│j dzie┼ä kaw─ů, spadki energii ratujemy s┼éodk─ů przek─ůsk─ů i najch─Ötniej odpoczywamy na kanapie. I o ile w ┼éyku kawy, dw├│ch kostkach czekolady i relaksie nie ma nic z┼éego, to na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö te sposoby okazuj─ů si─Ö nie wzmacnia─ç, a raczej pokazuj─ů swoje szkodliwe oblicze.

Zacznij my od tego, co daje nam si┼é─Ö i regeneracj─Ö ÔÇô od snu

Warto zadba─ç o ten aspekt, szczeg├│lnie teraz, badania pokazuj─ů bowiem, ┼╝e ze snem w pandemii nie jest dobrze. Tymczasem doros┼éy cz┼éowiek potrzebuje 7 godzin snu (s─ů oczywi┼Ťcie osoby, kt├│rych indywidualne zapotrzebowanie na sen jest mniejsze lub wi─Öksze). By spe┼énia┼é on swoje funkcje trzeba pami─Öta─ç o kilku kluczowych zasadach: unika─ç ┼Ťwiat┼éa niebieskiego (emituje go telewizor, ekran komputera, a tak┼╝e wy┼Ťwietlacz w telefonie) na dwie godziny przed snem- ┼Ťwiat┼éo niebieskie mo┼╝e zak┼é├│ca─ç wydzielanie melatoniny, wywietrz sypialni─Ö, k┼éad┼║ si─Ö i wstawaj o okre┼Ťlonych godzinach ÔÇô organizm lubi regularno┼Ť─ç.

Od┼╝ywiaj si─Ö z g┼éow─ů

Zadbaj o odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç warzyw w diecie, t┼éustych ryb, orzech├│w, pestek itp. M├│zg potrzebuje dobrych t┼éuszczy, nie b├│j si─Ö zatem tych nienasyconych. Tw├│j organizm podzi─Ökuje Ci za odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç bia┼éka i w─Öglowodan├│w z┼éo┼╝onych oraz wody. Unikaj natomiast s┼éodkich przek─ůsek, zw┼éaszcza mi─Ödzy posi┼ékami. Chwilowa poprawa samopoczucia po zjedzeniu cukru jest bardzo z┼éudna, tak szybko jak przybywa nam po s┼éodko┼Ťciach energii, tak szybko ona potem spada wraz ze spadkiem st─Ö┼╝enia glukozy we krwi i w├│wczas czujemy nieod┼é─ůczn─ů potrzeb─Ö by si─Öga─ç po kolejne s┼éodko┼Ťci. I b┼é─Ödne ko┼éo si─Ö zamyka. Regularne i pe┼énowarto┼Ťciowe posi┼éki zapewniaj─ů utrzymanie cukru i energii na w┼éa┼Ťciwym poziomie. Warto o to zadba─ç. Przy tak pochmurnej wio┼Ťnie, mo┼╝na tak┼╝e zbada─ç poziom witaminy D i w razie konieczno┼Ťci zacz─ů─ç jej suplementacj─Ö. Jej niedobory powoduj─Ö przewlek┼ée zm─Öczenie, poczucie rozbicia i braku si┼é, a nawet cz─Östsze infekcje.

W trosce o energię do działania nie można zapomnieć o ruchu!

Regularny ruch, dostosowany do mo┼╝liwo┼Ťci zdrowotnych i czasowych jest kluczowym motorem, kt├│ry nap─Ödza nasze si┼éy witalne. Dobierz go do swoich potrzeb, ale i preferencji. Je┼Ťli nie lubisz biega─ç, ─çwiczy─ç czy uprawia─ç jogi, t─Ö funkcj─Ö doskonale spe┼éni codzienny spacer lub taniec do ulubionej muzyki.

Po drugie ÔÇô energia umys┼éowa

Mam za du┼╝o na g┼éowie! Tak mo┼╝e by─ç. Zacznij zatem od odrzucenia wielozadaniowo┼Ťci! Kiedy┼Ť tak modna, dzi┼Ť wskazywana jest jako jeden z kluczowych czynnik├│w kradn─ůcych nasz─ů energi─Ö. Planuj─ůc swoj─ů prac─Ö warto zatem mie─ç to na uwadze. Rozpraszanie energii umys┼éowej ma swoje koszty ÔÇô przerzucaj─ůc si─Ö z zadania na zadanie nie tylko tracimy energi─Ö, ale tak┼╝e skupienie, a przez to wykonywane czynno┼Ťci wymagaj─ů znacznie wi─Öcej czasu.

Dbaj zatem o swoje skupienie, wy┼é─ůcz komunikaty z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, dbaj o ograniczenie tego, co si─Ö rozprasza. Na sprawdzanie maili i Facebooka wyznacz sobie konkretne godziny i tego si─Ö trzymaj. Prac─Ö mo┼╝na planowa─ç uk┼éadaj─ůc zadania w bloki tematyczne, pracuj─ůc w rytmie 90 minut, po kt├│rych konieczna jest 15 minutowa przerwa. Zbyt du┼╝o ci─ůg┼éej pracy to solidne obci─ů┼╝enie, kt├│re ma wysokie koszty energetyczne (a kt├│re wr─Öcz mog─ů odbi─ç si─Ö na zdrowiu).

Szczyt energetyczny

Ameryka┼äski badacz, Tony Schwartz, badaj─ůc rozk┼éad energii w tygodniu wykaza┼é, ┼╝e szczyt energetyczny osi─ůgamy w ┼Ťrod─Ö, podczas gdy poniedzia┼éki i pi─ůtki s─ů najmniej wydajnymi dniami w pracy. Warto zatem zaplanowa─ç zadania najtrudniejsze na ┼Ťrodek tygodnia. I analogicznie, zaobserwuj, kiedy masz najwi─Öcej si┼éy w ci─ůgu dnia (osi─ůgamy w ci─ůgu doby ┼Ťrednio dwa piki energetyczne), a kiedy spadki (na og├│┼é po wi─Ökszych posi┼ékach) i opieraj─ůc si─Ö na tej wiedzy planowa─ç z trosk─ů o swoj─ů energi─Ö osobist─ů.

Po trzecie – energia emocjonalna

Notoryczne narzekanie, k┼é├│tnie, plotki, ci─ůg┼ée rozpami─Ötywanie trudnych do┼Ťwiadcze┼ä, negatywny dialog wewn─Ötrzny ÔÇô to tylko ma┼éy przyk┼éad tego, ┼╝e nasz tan emocjonalny ma bezpo┼Ťrednie prze┼éo┼╝enie na nasz─ů energi─Ö osobist─ů.

Narzekanie

Przyjrzyjmy si─Ö notorycznemu narzekaniu: aby narzeka─ç trzeba najpierw mie─ç pow├│d. Skupianie si─Ö na trudno┼Ťciach, negatywnych aspektach, ale tak┼╝e s┼éuchanie narzekania innych, to trwanie w energii problemu, nie za┼Ť rozwi─ůzania. Tymczasem nasz m├│zg biologicznie ma funkcj─Ö wy┼éapuj─ůc─ů to, co negatywne. To strategia ochronna. Je┼Ťli pozwolimy sobie na dostrzeganie tylko negatywnych stron rzeczywisto┼Ťci, takim stanie si─Ö nasz ┼Ťwiat. Zdob─ůd┼║ si─Ö na odrobin─Ö pozytywno┼Ťci. Jak? Chocia┼╝by poprzez praktyk─Ö wdzi─Öczno┼Ťci. Zr├│b ma┼éy eksperyment: przez najbli┼╝szy tydzie┼ä, pod koniec dnia, zapisuj 5 rzeczy, wydarze┼ä, os├│b, za kt├│re czujesz wdzi─Öczno┼Ť─ç. Po tym czasie zobaczy czy i jak zmieni┼éo si─Ö Twoje postrzeganie rzeczywisto┼Ťci.

Naturalnym buforem dla nadmiaru stresu emocjonalnego jest ruch

Pozwala roz┼éadowa─ç emocje. I znowu wr├│c─Ö do tego, ┼╝e to nie musi by─ç szczeg├│lna, wyrafinowana forma ruchu. Wa┼╝ne by on by┼é elementem codzienno┼Ťci. Jest to wa┼╝ne nie tylko dla cia┼éa, ale i umys┼éu i naszego dobrostanu emocjonalnego. W Japonii zalecaj─ů k─ůpiele le┼Ťne, ale tak naprawd─Ö dobroczynne efekty daje ju┼╝ zwyk┼éy spacer po parku czy poza miastem. Kontakt z przyrod─ů wp┼éywa na nasze emocje koj─ůco, s─ů badania, kt├│re pokazuj─ů korzy┼Ťci spacer├│w w przyrodzie dla zdrowia, systemu nerwowego, czy odporno┼Ťci.

Dodatkowo powietrze (i s┼éo┼äce) wzmacniaj─ů nasz─ů energi─Ö. Warto poszpera─ç w Internecie i wprowadzi─ç ─çwiczenia oddechowe. Joga proponuje pranayam─Ö, jako form─Ö wspierania swojej energii. Je┼Ťli nie przekonuje Ci─Ö joga, wystarczy, ┼╝e ┼Ťwiadomie zrobisz kilka g┼é─Öbszych i wolniejszych oddech├│w. Taka praktyka pozytywnie wzmocni Tw├│j dobrostan i energi─Ö osobist─ů.

Energia duchowa

Na pocz─ůtek zerknij, czym karmisz siebie. Jakie tre┼Ťci wype┼éniaj─ů Tw├│j dzie┼ä? Czy bod┼║cujesz si─Ö nieustannie wiadomo┼Ťciami, statystykami covidowymi, terminami? A potem zastan├│w si─Ö, jakim w─Ö┼╝ykiem prowadzisz sw├│j dialog wewn─Ötrzny? Jak do siebie m├│wisz? ┬áEnergia duchowa to nie tylko praktyki religijne, chocia┼╝ ich znaczenie jest istotne. Zastrzyk energii duchowej to jest to, co opisuj─ů ludzie w zetkni─Öciu z pi─Öknem g├│r, majestatem przyrody, wyj─ůtkowo dotykaj─ůc─ů muzyk─ů, wzruszeniem w chwili kontemplowania pi─Ökna. To tak┼╝e ┼╝ycie w zgodzie ze swoimi warto┼Ťciami i poczucie wizji w ┼╝yciu. Bo kiedy znamy swoje warto┼Ťci i ┼╝yjemy ┼╝yciem, kt├│re pozwala na ich szacunek i realizacj─Ö, tworzy si─Ö poczucie przynale┼╝no┼Ťci i bycie we w┼éa┼Ťciwym miejscu. To samo odczuwamy czy mamy g┼é─Öbokie prze┼Ťwiadczenie, ┼╝e to, co w ┼╝yciu robimy ma sens. Poczucie sensu jest nieod┼é─ůcznym elementem dobrostanu psychicznego i wa┼╝nym filarem poczucia szcz─Ö┼Ťcia. To wszystko tworzy energi─Ö, kt├│ra jest tak niezb─Ödnym zasobem ┼╝ycia.

O autorce:

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA, coach, trenerka, mentorka i przedsi─Öbiorczyni. Certyfikowany trener metody Points of You┬«. Wsp├│┼éprowadz─ůca podcast ÔÇ×Sukces TalksÔÇŁ. Blogerka i autorka e-book├│w: ÔÇ×Kropka mocyÔÇŁ i ÔÇ×Zadbaj o siebie jak o najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─ÖÔÇŁ.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close