emocje w pandemii

Jak poradzi膰 sobie z hejtem? 3 kroki!

Jakub B. B膮czek

Obawiam si臋, 偶e mo偶e to spotka膰 tak偶e Ciebie! Wrzucasz post na Facebooka i piszesz o swoich my艣lach lub przekonaniach. Kilka minut p贸藕niej pojawia si臋 pod nim komentarz, kt贸ry wywo艂uje w Tobie mieszank臋 l臋ku, smutku i z艂o艣ci. Komentarz, o kt贸rym by膰 mo偶e b臋dziesz my艣le膰 jeszcze tydzie艅. Komentarz, kt贸ry obni偶y Twoj膮 pewno艣膰 siebie. Tak bowiem dzia艂a na nas przekle艅stwo wsp贸艂czesnych czas贸w. Hejt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Polacy s膮 dzisiaj wieloma sprawami sfrustrowani. Po艂owa z wyborc贸w chcia艂a innego Prezydenta, ka偶dy z nas odczuwa jako艣 skutki pandemii, wielu z nas boi si臋 o swoj膮 przysz艂o艣膰 finansow膮, a ci z nas, kt贸rzy s膮 wra偶liwi na los planety, za艂amuj膮 r臋ce s艂ysz膮c z medi贸w o topnieniu Arktyki. Do tego dochodz膮 nasze problemy zwyk艂e, codzienne: dziecko w nauczaniu on-line, nie zd膮偶ymy zrobi膰 wymiany okien, bo ju偶 za zimno, nieszczelna opona wymaga naprawy, na kt贸r膮 nie jeste艣my gotowi finansowo鈥

Nic wi臋c dziwnego, 偶e cz臋艣膰 z nas kipi od 艣rodka frustracj膮. I cho膰 jest to proces nie艣wiadomy, ci najmniej dojrzali, szukaj膮 pretekstu, by si臋 na czym艣 lub niestety na kim艣 po prostu wy偶y膰. Zwymiotowa膰 swoje kompleksy na kogo艣, kto ambitnie dzia艂a, wyrzuci膰 swoje l臋ki na Ciebie, bo akurat wrzuci艂a艣 zdj臋cie z now膮 fryzur膮, zmniejszy膰 swoje poczucie bezsilno艣ci, podcinaj膮c skrzyd艂a tym, kt贸rzy maj膮 jaki艣 pomys艂 na siebie鈥

Hejt rani. W skrajnych przypadkach mo偶e nawet zabi膰. Prawd膮 jest, 偶e nie jest dzi艣 lekko w COVID-owej rzeczywisto艣ci, ale nic nie daje nam prawa do przemocy na drugim cz艂owieku. Tak, tak 鈥 przemocy! Bo hejt to przemoc. Nie przemoc fizyczna, nie przemoc seksualna, nie przemoc finansowa, ale wci膮偶 przemoc. Przemoc na psychice i pewno艣ci siebie atakowanej osoby. Nie mamy wyj艣cia 鈥 dzi艣 trzeba wiedzie膰, jak z hejtem sobie radzi膰!

Moja metoda jest 3-sk艂adnikowa i na tyle prosta, 偶e je艣li przeczytasz ten tekst do ko艅ca, jestem pewien, 偶e bardzo Ci pomo偶e, kiedy ju偶 spotka Ci臋 hejt w Internecie (a obawiam si臋 niestety, 偶e Ci臋 spotka). Pozw贸l, 偶e przedstawi臋 Ci model: Dzia艂aj 鈥 Urealnij 鈥 Pozosta艅 sob膮!

Krok 1: Dzia艂aj

U偶ywaj膮c poczucia humoru, komentujesz jakie艣 wydarzenie. Nieznana Ci kobieta bez zdj臋cia profilowego pisze 鈥濲este艣 idiotk膮鈥. Kiedy pr贸bujesz jej cokolwiek wyja艣ni膰, albo wspominasz, 偶e post by艂 z przymru偶eniem oka, odpisuje: 鈥濸rawda boli, co? Skompromitowa艂a艣 si臋鈥.

Oto klasyczny przyk艂ad hejtu internetowego. Z艂a wiadomo艣膰 jest taka, 偶e tego typu hejt mo偶e w Tobie wywo艂a膰 spory napad z艂o艣ci. Dobra jest jednak taka, 偶e z艂o艣膰 daje nam energi臋 do ochrony swoich granic, a wi臋c do鈥 DZIA艁ANIA.

Wybierz jedn膮 z poni偶szych opcji dzia艂ania, kt贸ra b臋dzie dla Ciebie najlepsza:

  • Zg艂o艣 mow臋 nienawi艣ci u w艂a艣ciciela portalu 鈥 hejter dostanie bana za swoje s艂owa!
  • Ukryj komentarz, je艣li zawiera k艂amstwa, pom贸wienia, gro藕by lub atak personalny!
  • Zablokuj hejtera na social mediach 鈥 nikt nie ma prawa Ci臋 obra偶a膰!

Krok 2: Urealnij

Pami臋taj, 偶e hejter to najcz臋艣ciej nieszcz臋艣liwy cz艂owiek. Wiesz co sprawia, 偶e mo偶e si臋 poczu膰 lepiej? Atakuje silniejszych, ambitniejszych i odwa偶niejszych od siebie. Dzi臋ki temu ma iluzj臋, 偶e jeste艣cie do siebie podobni. Nie jeste艣cie!

Nie daj hejterowi satysfakcji. Je艣li uda Ci si臋 pow艣ci膮gn膮膰 emocje, nie odpisuj nic, bo nie ma sensu zej艣膰 do poziomy niedojrza艂ego zawistnika. Przegramy mniejszym do艣wiadczeniem. Zamiast tego uwierz, 偶e hejter sam sobie wystawia 艣wiadectwo w艣r贸d innych os贸b.

Urealnij te偶 sytuacje, czyli razem ze mn膮 odpowied藕 sobie na przynajmniej jedno z pyta艅:

  • Czy ten hejt spowoduje, 偶e bliscy przestan膮 mnie kocha膰?
  • Czy ten hejt mo偶e wp艂yn膮膰 na kolejne 3 lata mojego 偶ycia?
  • Czy ten hejter zaatakowa艂by mnie, gdyby mia艂 szcz臋艣liwe 偶ycie?

Krok 3: Pozosta艅 sob膮

Wiem, tak po ludzku, 偶e s艂owa mog膮 by膰 jak kamienie. Ale prosz臋 鈥 nie poddawaj si臋. Pozosta艅 sob膮! R贸b swoje! Nie ograniczaj swojej pi臋knej i wolnej duszy! Je艣li hejter sprawi, 偶e rezygnujesz z marze艅 鈥 wygrywa. Nie dawaj mu tej satysfakcji! Dzia艂aj dalej!

Tak jak pi艂karz na boisku, czy zawodniczka aikido w trakcie walki potrafi膮 bardzo m膮drze u偶y膰 swojej z艂o艣ci (nazywamy to 鈥瀞portow膮 z艂o艣ci膮鈥 na walk臋, a nie na cz艂owieka), tak Ty mo偶esz potraktowa膰 atak hejtera jako paliwo do dalszych dzia艂a艅.

Uwierz mi, 偶e dzia艂ania w zgodzie ze sob膮 s膮 zawsze lepsze ni偶 zamartwianie si臋:

  • Mo偶e chcesz wprowadzi膰 na sw贸j kana艂 FB czy Insta regulamin i wyja艣ni膰 czym jest hejt?
  • Mo偶e wrzucisz teraz 3 kolejne u艣miechni臋te posty, 偶eby hejter straci艂 rezon?
  • Mo偶e zadzwonisz do przyjaciela, 偶eby opowiedzie膰 o hejcie, ale te偶 o tym, 偶e pozostaniesz sob膮 i nikt na 艣wiecie (absolutnie nikt!) nie ma takiej mocy sprawczej by st艂amsi膰 Twoj膮 wyj膮tkowo艣膰?

Na koniec pro艣ba

Je艣li ten tekst mo偶e by膰 cenny dla kogo艣 z Twoich bliskich, kogo hejt ju偶 wcze艣niej spotka艂, udost臋pnij link do niego na swoim Facebooku. Ja wierz臋, 偶e Czes艂aw Niemen 艣piewa艂 prawd臋. 呕e 鈥瀕udzi dobrej woli jest wi臋cej鈥. Wierz臋, 偶e jak Polska b臋dzie zdrowa, bogatsza i bardziej przyjazna, hejtu b臋dzie mniej. I wierz臋 w Ciebie! Serio! Cokolwiek robisz, zapewne jeste艣 osob膮, kt贸ra ma ambicj臋, by by膰 cz艂owiekiem zdrowym, pogodnym i szcz臋艣liwym! Tego te偶 Ci 偶ycz臋! Hejter nie ma szans z Twoimi marzeniami!

***

O autorze:

Jakub B. B膮czek 鈥 marzyciel, kt贸ry 偶yczy Polakom wy偶szej jako艣ci 偶ycia i wy偶szych przychod贸w. By艂 trenerem mentalnym ponad 30. olimpijczyk贸w i mistrz贸w 艣wiata. Odpowiada艂 te偶 za przygotowanie psychiczne 11. kadr narodowych w sumie. Tw贸rca 鈥濧kademii Trener贸w Mentalnych鈥.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close