polubi膰 siebie

Jak siebie polubi膰?

Izabela J膮derek, Uniwersytet SWPS

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

To, czy odniesiemy sukces i zrealizujemy swoje plany w du偶ym stopniu zale偶y od tego, czy i jak bardzo siebie lubimy. Jak to zrobi膰 pisze psycholog i seksuolog, Izabela J膮derek.

Samoocena jest niezwykle wa偶nym aspektem w 偶yciu ka偶dej osoby. Ma wp艂yw ma ocen臋 swoich osi膮gni臋膰, relacji i bliskich zwi膮zk贸w. Sprawia, 偶e w okre艣lony spos贸b postrzega si臋 swoj膮 przysz艂o艣膰, ale tak偶e dzi臋ki niej z okre艣lonym zapa艂em 鈥 je艣li samoocena jest wysoka 鈥 kszta艂tuje si臋 rozw贸j. Kiedy zastanawiamy si臋 nad tym rozwojem, zwykle skupiamy si臋 na odpowiedziach na pytania dotycz膮cych akceptacji swojego cia艂a, osi膮gni臋cia sukces贸w, stania si臋 bardziej pewnym siebie. Tymczasem, wszystkie te elementy i ich realizacja zale偶ne s膮 od tego, w jakim stopniu lubimy siebie.

艁atwo jest si臋 zagubi膰

艁atwo jest si臋 zagubi膰, kiedy media, rodzina czasem maj膮 zupe艂nie inn膮 wizj臋 tego, jacy powinni艣my by膰. Kreowanie wizji wyrozumia艂ego partnera, skromnej c贸rki/syna, nami臋tnego kochanka/ki 鈥 wedle wizji, kt贸r膮 kto艣 przygotowa艂 鈥 skutkuje por贸wnywaniem si臋, poczuciem bycia niewystarczaj膮co dobrym i odbiegaj膮cym od narzuconego kanonu pi臋kna i sukcesu. Czasem b臋d膮c tak bardzo skupionym na swoich niedoskona艂o艣ciach, zapomina si臋 o tym, 偶e aby da膰 co艣 innym, najpierw trzeba samemu to mie膰. Innymi s艂owy, aby da膰 komu艣 na przyk艂ad poczucie bezpiecze艅stwa najpierw potrzeba samemu dobrze si臋 ze sob膮 czu膰.

Zalet lubienia siebie jest wi臋c wprost bez liku: to wzrost akceptacji siebie, wi臋ksze poczucie niezale偶no艣ci od innych, samodzielno艣膰 i samopoznanie, a co za tym idzie wi臋ksza umiej臋tno艣膰 偶ycia zgodnie ze swoimi warto艣ciami.

Otw贸rz si臋 na siebie

Wzrost poczucia w艂asnej warto艣ci to wi臋ksza otwarto艣膰 na siebie, co zwi臋ksza dost臋p do swoich my艣li i uczu膰, daj膮c ich lepsze zrozumienie, a tak偶e umiej臋tno艣膰 reagowania i szukania rozwi膮za艅 w adekwatny spos贸b. Carl Rogers, g艂贸wny przedstawiciel psychoterapii humanistycznej, twierdzi艂, 偶e ludzie, kt贸rzy troszcz膮 si臋 o siebie i rozumiej膮 w艂asne potrzeby, s膮 bardziej tw贸rczy, pomocni, a tak偶e bardziej przyja藕nie nastawieni wobec innych.
Nasz膮 negatywn膮 samoocen臋 mo偶na nazwa膰 w dw贸jnas贸b. Albo, id膮c przyk艂adem pychodynamicznym, karz膮cym superego, kt贸re ocenia ka偶d膮 nasz膮 aktywno艣膰, lub te偶 wewn臋trznym krytykiem, kt贸ry jest przy codziennych dzia艂aniach i wiele z nich kwestionuje i neguje.

Krytyk pe艂ni trzy role. Wewn臋trzny wp艂ywa na nasze w艂asne przekonania, my艣li, uczucia, a zewn臋trzny przypisuje komu艣 w艂asne obawy, postawy i uczucia. Ta trzecia rola jest pozytywn膮, bo krytyk wskazuje nasze b艂臋dy, zach臋ca do pracy i samodoskonalenia. Krytyk sprawia, 偶e niezwykle trudno pokocha膰 samego siebie, bo za ka偶dym razem przypomina, jak bardzo jeste艣my niedoskonali.

Czego w sobie pokocha膰 nie potrafi臋?

Zatem zamiast na pytanie, jak polubi膰 samego siebie, warto poszuka膰 odpowiedzi na inne: Czego w sobie pokocha膰 nie potrafi臋?

Nie da si臋 wszystkiego zmieni膰 od razu. Tak jak nie da si臋 zje艣膰 du偶ego ciasta na raz 鈥 ale mo偶na je je艣膰 po kawa艂ku. Podobnie jest ze strachem przed dzia艂aniem, przed ocen膮 ze strony innych. Nie da si臋 pokona膰 go od razu, bo jest bardzo mocno zakorzeniony. Sekret le偶y w tym, by ca艂y czas poszerza膰 swoj膮 stref臋 komfortu i zaczyna膰 robi膰 rzeczy ma艂e, po to, aby coraz bardziej m贸c je oswoi膰, a偶 stan膮 si臋 one dla ciebie czym艣 zupe艂nie naturalnym.

Sze艣膰 pierwszych krok贸w

1.Pomy艣l i wypisz swoje nawyki, a tak偶e to, w jaki spos贸b wp艂ywaj膮 one na Twoje funkcjonowanie. Zastan贸w si臋, co mo偶esz zrobi膰, 偶eby je zmieni膰. Pomy艣l o tym, co sprawia ci trudno艣膰 albo, czego si臋 boisz. W jakich sytuacjach tw贸j l臋k parali偶uje ch臋ci. I zastan贸w si臋, co by si臋 zmieni艂o, gdyby艣 wykona艂 krok na prz贸d, 鈥 co m贸g艂by艣 zyska膰, strach zwykle wtedy minimalizuje si臋 daj膮c nap臋d do dzia艂ania. Pomy艣l, wi臋c o strachu i odwadze, jak o formie linearnej: zobacz, 偶e na jednym jej ko艅cu jest strach, a na drugim odwaga. Nie musisz robi膰 wielkiego skoku w kierunku odwagi, bo zwykle jest to syzyfowa praca, ale mo偶esz zrobi膰 kilka ma艂ych. Wtedy, jak spojrzysz wstecz, zobaczysz, 偶e nagle oddalasz si臋 od leku id膮c ku odwadze.

2. Pomy艣l, jak si臋 czujesz i jak siebie postrzegasz. Czy uwa偶asz si臋 za osob臋 osamotnion膮 albo we w艂asnych oczach nieatrakcyjn膮? Zastan贸w si臋, czym to dla Ciebie skutkuje. Mo偶e to by膰 brak ch臋ci poznawania nowych os贸b, brakiem dbania o sw贸j wygl膮d. Schemat jest zawsze te sam. Niewa偶ne, jak ten problem si臋 definiuje, wa偶ne jest to, jak do niego si臋 podejdzie. Czy b臋dzie to wyzwanie do zmiany, czy mo偶e niech臋膰 do podj臋cia jakichkolwiek dzia艂a艅. Aby to zmieni膰, mo偶esz zastanowi膰 si臋, co Ty mo偶esz zrobi膰, aby nie czu膰 si臋 w podobny spos贸b. Mo偶e to by膰 cz臋stsza inicjatywa w podejmowaniu kontakt贸w, zapisanie si臋 na kurs doszkalaj膮cy lub zadbanie w wygl膮dzie o to, czego si臋 nie akceptuje. Zmiana zawsze wychodzi z wewn膮trz 鈥 cho膰 zwykle najtrudniejszym do uznania jest fakt, 偶e to nie 艣wiat ma si臋 zmieni膰, aby by艂o lepiej, tylko w艂asne nastawienie do 艣wiata kszta艂tuje to, jak t臋 rzeczywisto艣膰 postrzegamy.

3. We藕 odpowiedzialno艣膰, za to, co robisz. Je艣li stoisz przed jak膮艣 decyzj膮, zastan贸w si臋 i zadaj sobie pytania: 鈥瀋zy warto to zrobi膰鈥, 鈥瀓akie s膮 korzy艣ci i niebezpiecze艅stwa danego dzia艂ania鈥, 鈥瀋zy jestem w stanie to zrobi膰?鈥, 鈥瀋o mi to da?鈥. I nie b贸j si臋 pora偶ek. Pami臋taj 鈥 ten si臋 nie uczy, kto nie pope艂nia b艂臋d贸w!

4. Pomy艣l o jakiej艣 osobie, kt贸r膮 mo偶esz nazwa膰 swoim autorytetem. I pomy艣l, o jej osi膮gni臋ciach. Na ka偶dy sukces si臋 ci臋偶ko pracuje i ka偶dy kiedy艣 zaczyna艂. Steve Jobs odbi艂 si臋 od drzwi kilku firm ze swoimi pomys艂ami i mia艂 na koncie kilka spektakularnych pora偶ek zanim stworzy艂, dla wielu dzi艣, niezast膮pione jab艂ko.

5. Na koniec zastan贸w si臋, jakie role w swoim 偶yciu pe艂nisz. Ka偶dy z nas pe艂ni ich wiele, cho膰 czasem, w nawale obowi膮zk贸w, o nich zapominamy. Jeste艣my dzie膰mi, rodzicami, kochankami, partnerami, wsp贸艂pracownikami, szefami. Narysuj wielkie ko艂o i podziel je, jak na kawa艂ki tortu, na tyle cz臋艣ci, ile r贸l w 偶yciu pe艂nisz. Ka偶da cz膮stka to osobne 100%. Zastan贸w si臋, na ile procent realizujesz ka偶d膮 rol臋 w swoim 偶yciu i na ile daje Ci to satysfakcj臋. Czy czujesz, 偶e twoi rodzice nie s膮 ostatnio przez ciebie zaniedbywani? A co z twoimi przyjaci贸艂mi? Czy w ferworze codziennych zada艅 masz dla nich czas? Czy tw贸j partner czuje si臋 ostatnio wys艂uchany i rozumiany? Zaznacz na torcie, ile wg ciebie jest to procent, i ku czemu chcia艂by艣 d膮偶y膰. Takie 膰wiczenie zwykle daje doskona艂y wgl膮d w obecn膮 sytuacj臋 i daje wskaz贸wki, co warto zmieni膰, aby si臋 lepiej poczu膰.

6. Je艣li zastanawiasz si臋, czy warto to zrobi膰 teraz, to pami臋taj, 偶e teraz jest ten czas. Nie jutro, nie pojutrze. Za rok od dzi艣, kiedy odwr贸cisz si臋, pomy艣lisz, 偶e warto by艂o zrobi膰 to wcze艣niej. Do dzie艂a!

***

Izabela J膮derek – psycholog, seksuolog. Wyk艂adowca i doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Edukatorka seksualna, polsko-angielski trener umiej臋tno艣ci psychospo艂ecznych (National Open College w Wielkiej Brytanii). Na co dzie艅 zajmuje si臋 poradnictwem psychologicznym i seksuologicznym, wsp贸艂pracuje z organizacjami pozarz膮dowymi (Fundacja Promocji Zdrowia Seksualnego, Fundacja Trans-Fuzja, Stowarzyszenie Akceptacja), dzia艂aj膮c na rzecz upowszechniania wiedzy z zakresu zdrowia seksualnego i psychicznego, wiedzy o znaczeniu seksualno艣ci i wspieraniem os贸b nara偶onych na wykluczenia spo艂eczne.

Wi臋cej dobrych tekst贸w psychologicznych znajdziecie na blogu Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS.

Sukces Pisany Szmink膮 jest patronem medialnym Strefy Psyche.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close