polubi─ç siebie

Jak siebie polubi─ç?

Izabela J─ůderek, Uniwersytet SWPS

To, czy odniesiemy skces i zrealizujemy swoje plany w du┼╝ym stopniu zale┼╝y od tego, czy i jak bardzo siebie lubimy. Jak to zrobi─ç pisze psycholog i seksuolog, Izabela J─ůderek.

Samoocena jest niezwykle wa┼╝nym aspektem w ┼╝yciu ka┼╝dej osoby. Ma wp┼éyw ma ocen─Ö swoich osi─ůgni─Ö─ç, relacji i bliskich zwi─ůzk├│w. Sprawia, ┼╝e w okre┼Ťlony spos├│b postrzega si─Ö swoj─ů przysz┼éo┼Ť─ç, ale tak┼╝e dzi─Öki niej z okre┼Ťlonym zapa┼éem ÔÇô je┼Ťli samoocena jest wysoka ÔÇô kszta┼étuje si─Ö rozw├│j. Kiedy zastanawiamy si─Ö nad tym rozwojem, zwykle skupiamy si─Ö na odpowiedziach na pytania dotycz─ůcych akceptacji swojego cia┼éa, osi─ůgni─Öcia sukces├│w, stania si─Ö bardziej pewnym siebie. Tymczasem, wszystkie te elementy i ich realizacja zale┼╝ne s─ů od tego, w jakim stopniu lubimy siebie.

Łatwo jest się zagubić

┼üatwo jest si─Ö zagubi─ç, kiedy media, rodzina czasem maj─ů zupe┼énie inn─ů wizj─Ö tego, jacy powinni┼Ťmy by─ç. Kreowanie wizji wyrozumia┼éego partnera, skromnej c├│rki/syna, nami─Ötnego kochanka/ki ÔÇô wedle wizji, kt├│r─ů kto┼Ť przygotowa┼é ÔÇô skutkuje por├│wnywaniem si─Ö, poczuciem bycia niewystarczaj─ůco dobrym i odbiegaj─ůcym od narzuconego kanonu pi─Ökna i sukcesu. Czasem b─Öd─ůc tak bardzo skupionym na swoich niedoskona┼éo┼Ťciach, zapomina si─Ö o tym, ┼╝e aby da─ç co┼Ť innym, najpierw trzeba samemu to mie─ç. Innymi s┼éowy, aby da─ç komu┼Ť na przyk┼éad poczucie bezpiecze┼ästwa najpierw potrzeba samemu dobrze si─Ö ze sob─ů czu─ç.

Zalet lubienia siebie jest wi─Öc wprost bez liku: to wzrost akceptacji siebie, wi─Öksze poczucie niezale┼╝no┼Ťci od innych, samodzielno┼Ť─ç i samopoznanie, a co za tym idzie wi─Öksza umiej─Ötno┼Ť─ç ┼╝ycia zgodnie ze swoimi warto┼Ťciami.

Otw├│rz si─Ö na siebie

Wzrost poczucia w┼éasnej warto┼Ťci to wi─Öksza otwarto┼Ť─ç na siebie, co zwi─Öksza dost─Öp do swoich my┼Ťli i uczu─ç, daj─ůc ich lepsze zrozumienie, a tak┼╝e umiej─Ötno┼Ť─ç reagowania i szukania rozwi─ůza┼ä w adekwatny spos├│b. Carl Rogers, g┼é├│wny przedstawiciel psychoterapii humanistycznej, twierdzi┼é, ┼╝e ludzie, kt├│rzy troszcz─ů si─Ö o siebie i rozumiej─ů w┼éasne potrzeby, s─ů bardziej tw├│rczy, pomocni, a tak┼╝e bardziej przyja┼║nie nastawieni wobec innych.
Nasz─ů negatywn─ů samoocen─Ö mo┼╝na nazwa─ç w dw├│jnas├│b. Albo, id─ůc przyk┼éadem pychodynamicznym, karz─ůcym superego, kt├│re ocenia ka┼╝d─ů nasz─ů aktywno┼Ť─ç, lub te┼╝ wewn─Ötrznym krytykiem, kt├│ry jest przy codziennych dzia┼éaniach i wiele z nich kwestionuje i neguje.

Krytyk pe┼éni trzy role. Wewn─Ötrzny wp┼éywa na nasze w┼éasne przekonania, my┼Ťli, uczucia, a zewn─Ötrzny przypisuje komu┼Ť w┼éasne obawy, postawy i uczucia. Ta trzecia rola jest pozytywn─ů, bo krytyk wskazuje nasze b┼é─Ödy, zach─Öca do pracy i samodoskonalenia. Krytyk sprawia, ┼╝e niezwykle trudno pokocha─ç samego siebie, bo za ka┼╝dym razem przypomina, jak bardzo jeste┼Ťmy niedoskonali.

Czego w sobie pokocha─ç nie potrafi─Ö?

Zatem zamiast na pytanie, jak polubi─ç samego siebie, warto poszuka─ç odpowiedzi na inne: Czego w sobie pokocha─ç nie potrafi─Ö?

Nie da si─Ö wszystkiego zmieni─ç od razu. Tak jak nie da si─Ö zje┼Ť─ç du┼╝ego ciasta na raz ÔÇô ale mo┼╝na je je┼Ť─ç po kawa┼éku. Podobnie jest ze strachem przed dzia┼éaniem, przed ocen─ů ze strony innych. Nie da si─Ö pokona─ç go od razu, bo jest bardzo mocno zakorzeniony. Sekret le┼╝y w tym, by ca┼éy czas poszerza─ç swoj─ů stref─Ö komfortu i zaczyna─ç robi─ç rzeczy ma┼ée, po to, aby coraz bardziej m├│c je oswoi─ç, a┼╝ stan─ů si─Ö one dla ciebie czym┼Ť zupe┼énie naturalnym.

Sze┼Ť─ç pierwszych krok├│w

1.Pomy┼Ťl i wypisz swoje nawyki, a tak┼╝e to, w jaki spos├│b wp┼éywaj─ů one na Twoje funkcjonowanie. Zastan├│w si─Ö, co mo┼╝esz zrobi─ç, ┼╝eby je zmieni─ç. Pomy┼Ťl o tym, co sprawia ci trudno┼Ť─ç albo, czego si─Ö boisz. W jakich sytuacjach tw├│j l─Ök parali┼╝uje ch─Öci. I zastan├│w si─Ö, co by si─Ö zmieni┼éo, gdyby┼Ť wykona┼é krok na prz├│d, ÔÇô co m├│g┼éby┼Ť zyska─ç, strach zwykle wtedy minimalizuje si─Ö daj─ůc nap─Öd do dzia┼éania. Pomy┼Ťl, wi─Öc o strachu i odwadze, jak o formie linearnej: zobacz, ┼╝e na jednym jej ko┼äcu jest strach, a na drugim odwaga. Nie musisz robi─ç wielkiego skoku w kierunku odwagi, bo zwykle jest to syzyfowa praca, ale mo┼╝esz zrobi─ç kilka ma┼éych. Wtedy, jak spojrzysz wstecz, zobaczysz, ┼╝e nagle oddalasz si─Ö od leku id─ůc ku odwadze.

2. Pomy┼Ťl, jak si─Ö czujesz i jak siebie postrzegasz. Czy uwa┼╝asz si─Ö za osob─Ö osamotnion─ů albo we w┼éasnych oczach nieatrakcyjn─ů? Zastan├│w si─Ö, czym to dla Ciebie skutkuje. Mo┼╝e to by─ç brak ch─Öci poznawania nowych os├│b, brakiem dbania o sw├│j wygl─ůd. Schemat jest zawsze te sam. Niewa┼╝ne, jak ten problem si─Ö definiuje, wa┼╝ne jest to, jak do niego si─Ö podejdzie. Czy b─Ödzie to wyzwanie do zmiany, czy mo┼╝e niech─Ö─ç do podj─Öcia jakichkolwiek dzia┼éa┼ä. Aby to zmieni─ç, mo┼╝esz zastanowi─ç si─Ö, co Ty mo┼╝esz zrobi─ç, aby nie czu─ç si─Ö w podobny spos├│b. Mo┼╝e to by─ç cz─Östsza inicjatywa w podejmowaniu kontakt├│w, zapisanie si─Ö na kurs doszkalaj─ůcy lub zadbanie w wygl─ůdzie o to, czego si─Ö nie akceptuje. Zmiana zawsze wychodzi z wewn─ůtrz ÔÇô cho─ç zwykle najtrudniejszym do uznania jest fakt, ┼╝e to nie ┼Ťwiat ma si─Ö zmieni─ç, aby by┼éo lepiej, tylko w┼éasne nastawienie do ┼Ťwiata kszta┼étuje to, jak t─Ö rzeczywisto┼Ť─ç postrzegamy.

3. We┼║ odpowiedzialno┼Ť─ç, za to, co robisz. Je┼Ťli stoisz przed jak─ů┼Ť decyzj─ů, zastan├│w si─Ö i zadaj sobie pytania: ÔÇ×czy warto to zrobi─çÔÇŁ, ÔÇ×jakie s─ů korzy┼Ťci i niebezpiecze┼ästwa danego dzia┼éaniaÔÇŁ, ÔÇ×czy jestem w stanie to zrobi─ç?ÔÇŁ, ÔÇ×co mi to da?ÔÇŁ. I nie b├│j si─Ö pora┼╝ek. Pami─Ötaj ÔÇô ten si─Ö nie uczy, kto nie pope┼énia b┼é─Öd├│w!

4. Pomy┼Ťl o jakiej┼Ť osobie, kt├│r─ů mo┼╝esz nazwa─ç swoim autorytetem. I pomy┼Ťl, o jej osi─ůgni─Öciach. Na ka┼╝dy sukces si─Ö ci─Ö┼╝ko pracuje i ka┼╝dy kiedy┼Ť zaczyna┼é. Steve Jobs odbi┼é si─Ö od drzwi kilku firm ze swoimi pomys┼éami i mia┼é na koncie kilka spektakularnych pora┼╝ek zanim stworzy┼é, dla wielu dzi┼Ť, niezast─ůpione jab┼éko.

5. Na koniec zastan├│w si─Ö, jakie role w swoim ┼╝yciu pe┼énisz. Ka┼╝dy z nas pe┼éni ich wiele, cho─ç czasem, w nawale obowi─ůzk├│w, o nich zapominamy. Jeste┼Ťmy dzie─çmi, rodzicami, kochankami, partnerami, wsp├│┼épracownikami, szefami. Narysuj wielkie ko┼éo i podziel je, jak na kawa┼éki tortu, na tyle cz─Ö┼Ťci, ile r├│l w ┼╝yciu pe┼énisz. Ka┼╝da cz─ůstka to osobne 100%. Zastan├│w si─Ö, na ile procent realizujesz ka┼╝d─ů rol─Ö w swoim ┼╝yciu i na ile daje Ci to satysfakcj─Ö. Czy czujesz, ┼╝e twoi rodzice nie s─ů ostatnio przez ciebie zaniedbywani? A co z twoimi przyjaci├│┼émi? Czy w ferworze codziennych zada┼ä masz dla nich czas? Czy tw├│j partner czuje si─Ö ostatnio wys┼éuchany i rozumiany? Zaznacz na torcie, ile wg ciebie jest to procent, i ku czemu chcia┼éby┼Ť d─ů┼╝y─ç. Takie ─çwiczenie zwykle daje doskona┼éy wgl─ůd w obecn─ů sytuacj─Ö i daje wskaz├│wki, co warto zmieni─ç, aby si─Ö lepiej poczu─ç.

6. Je┼Ťli zastanawiasz si─Ö, czy warto to zrobi─ç teraz, to pami─Ötaj, ┼╝e teraz jest ten czas. Nie jutro, nie pojutrze. Za rok od dzi┼Ť, kiedy odwr├│cisz si─Ö, pomy┼Ťlisz, ┼╝e warto by┼éo zrobi─ç to wcze┼Ťniej. Do dzie┼éa!

***

Izabela J─ůderek – psycholog, seksuolog. Wyk┼éadowca i doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Edukatorka seksualna, polsko-angielski trener umiej─Ötno┼Ťci psychospo┼éecznych (National Open College w Wielkiej Brytanii). Na co dzie┼ä zajmuje si─Ö poradnictwem psychologicznym i seksuologicznym, wsp├│┼épracuje z organizacjami pozarz─ůdowymi (Fundacja Promocji Zdrowia Seksualnego, Fundacja Trans-Fuzja, Stowarzyszenie Akceptacja), dzia┼éaj─ůc na rzecz upowszechniania wiedzy z zakresu zdrowia seksualnego i psychicznego, wiedzy o znaczeniu seksualno┼Ťci i wspieraniem os├│b nara┼╝onych na wykluczenia spo┼éeczne.

Wi─Öcej dobrych tekst├│w psychologicznych znajdziecie na blogu Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close