jak wygl膮da praca fotografa

Jak wygl膮da praca fotografa?

Dagny Kurdwanowska

Marlena Bieli艅ska zaczyna艂a karier臋 po drugiej stronie obiektywu - pod koniec lat 80. wyjecha艂a do Nowego Jorku, gdzie zosta艂a dostrze偶ona przez presti偶ow膮 agencj臋 Elite. Na pocz膮tku lat 90. zacz臋艂a fotografowa膰 swoje kole偶anki z agencji i tak zacz臋艂a drug膮 ods艂on臋 swojej kariery - tym razem jako cenionej fotografki. Pracowa艂a z najwi臋kszymi i dla najwi臋kszych. Jej sesje ukazywa艂y si臋 m.in. w magazynach Vogue, Elle, Glamour, Playboy, Sports Illustrated, Vibe, Cosmopolitan, GQ i Viva. 29 stycznia w Galerii w lesie odby艂 si臋 wernisa偶 wystawy prac artystki zatytu艂owanej "Sensuality". O tym, czym jest zmys艂owo艣膰, prawdziwa kobieco艣膰, czy mi臋dzy fotografem a bohaterem zawsze musi zaiskrzy膰 i jak wypracowa膰 to jedno, idealne uj臋cie z Marlen膮 Bieli艅ska rozmawia Dagny Kurdwanowska.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wystawa Pani prac nosi tytu艂 鈥濻ensuality鈥. Czym s膮 portrety sensualne?

Moim zdaniem ka偶dy obraz, kt贸ry jest przyjemny dla oka i pobudzaj膮cy dla zmys艂贸w mo偶na nazwa膰 sensualnym. Nie musi to by膰 jedynie pi臋kne cia艂o m艂odej kobiety, mo偶e to by膰 czu艂y moment, wn臋trze kwiatu, owoc – wszystko to, co uwodzi i ekscytuje. Ta wystawa jest po艣wi臋cona temu, co w oczywisty spos贸b jest zmys艂owe 鈥 pi臋kna kobieta uchwycona, podpatrzona w jej prywatnej sensualnej chwili鈥

Zmys艂owo艣膰 zaczyna si臋 w g艂owie?

Ach, absolutnie. To stan nieodwo艂alnie zwi膮zany z ludzk膮 seksualno艣ci膮, kt贸ra jak wiadomo ma pocz膮tek w naszej g艂owie – nasza wyobra藕nia jest 藕r贸d艂em nieko艅cz膮cych si臋 zmys艂owych obraz贸w i je偶eli jaki艣 obraz wsp贸艂brzmi z tym obszarem naszej percepcji, odbieramy to jako przyjemne pobudzenie. To tyle w sprawie definicji. Ka偶dy ma nieco odmienn膮 percepcj臋, inne rzeczy b臋d膮 sprawia艂y nam rado艣膰, jednak klasyczne pi臋kno, regularno艣膰 formy zostanie chyba na zawsze czym艣, co 艂膮czy prawie wszystkich w uniwersalnej aprobacie.

Kobiety na Pani zdj臋ciach s膮 jednocze艣nie zmys艂owe, intryguj膮ce i zadziorne 鈥 tak Pani definiuje kobieco艣膰?

Zast膮pi艂abym s艂owo zadziorno艣膰 鈥 asertywno艣ci膮 鈥 Kobieco艣膰 jest dla mnie najcudowniejszym i najbardziej z艂o偶onym przejawem 偶ycia, od delikatno艣ci , krucho艣ci, wra偶liwo艣ci , poprzez kr膮g艂o艣膰, mi臋kko艣膰, gracj臋, do si艂y, odwagi, asertywno艣ci, uwodzenia i prowokacji. Ca艂e to spectrum jest dla mnie niezmiennie 藕r贸d艂em fascynacji.

Sko艅czy艂a Pani psychologi臋 鈥 to pomaga, kiedy fotografuje si臋 ludzi? Fotograf powinien by膰 dobrym psychologiem?

Niekoniecznie 鈥le intuicja , ciekawo艣膰 innych i empatia na pewno pomaga. Fotografowanie to wbrew pozorom bardzo instynktowny proces, sensualny sam w sobie. Bardzo wa偶na w tym procesie jest relacja z otoczeniem, praca w zespole, balansowanie i odpowiedzialno艣膰 za emocje innych. Wymaga wi臋c zdrowej, otwartej psychiki.

Mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e fotografowanie to praca na emocjach.

Przynajmniej tak wynika z mojego do艣wiadczenia. Na moich w艂asnych emocjach, obiektu fotografii, wszystkich os贸b w艂膮czonych w proces kreatywny. Nad planem zdj臋ciowym unosi si臋 prawie widoczna chmura pomys艂贸w, opinii, emocji, humor贸w – ka偶dy ma ego, a proces kreatywny obna偶a cz臋stokro膰 kompleksy i l臋ki, ale te偶 w wielu z nas fascynuj膮cy potencja艂 i si艂臋. To bardzo emocjonalny i imponuj膮cy proces.

Swoj膮 karier臋 zaczyna艂a Pani jako modelka, bohaterka zdj臋膰. Dlaczego zdecydowa艂a Pani stan膮膰 po drugiej stronie obiektywu?

Poniewa偶 to nios艂o w sobie obietnice spe艂nienia tego estetycznego g艂odu, kt贸ry mam od dziecka, entuzjazmu dla ludzi, pozwala艂o rozwin膮膰 kreatywne skrzyd艂a. Ka偶dy dzie艅 za kamer膮 to jak powielanie momentu otwarcia prezentu – ta sama rado艣膰 z odkrywania, pozyskiwania tych intensywnych emocji i zamykanie ich w 艣wiecie wspomnie艅. Fotografowanie jest bardzo uzale偶niaj膮ce. To m贸j w艂asny absolutnie legalny narkotyk.

Pracowa艂a Pani z najwi臋kszymi gwiazdami i pi臋knymi kobietami 鈥 Anj膮 Rubik, Kate Winslet, Edyt膮 G贸rniak. Kiedy stawa艂y przed obiektywem, wiedzia艂a Pani od razu jak chce je pokaza膰, czy ten pomys艂 rodzi艂 si臋 w trakcie sesji?

Nie zawsze koncept sesji jest zale偶ny tylko od fotografa. W sesjach komercyjnych nasz kreatywny wk艂ad jest nawet bardziej ograniczony. W pewien spos贸b cenie sobie zewn臋trzn膮 dyscyplin臋, ale najwi臋cej satysfakcji przynosz膮 mi sesje, kt贸re mog臋 kreowa膰 od pocz膮tku do ko艅ca. Mam szcz臋艣cie, bo cz臋sto 艂api臋 艣wietn膮 chemi臋 z bohaterami. Te sesje, kt贸re pani wymieni艂a s膮 faworytami, bo pracuj膮c z teamem 艣wietnych ludzi dane mi by艂o pracowa膰 tak, jak czuj臋 najlepiej. Zdj臋cia Kate Winslet zrobione by艂y po premierze 鈥濰eavenly Creatures鈥. Wiedzia艂am, 偶e chc臋, by wygl膮da艂a nieco prowokuj膮co i niewinnie zarazem. Anja jest cudownie pos膮gow膮 istot膮. Chcia艂am podkre艣li膰 jej nieprawdopodobne oczy i wydoby膰 ten s艂ynny wdzi臋k i opanowanie, przy zachowaniu mi臋kko艣ci i kobieco艣ci.

Modelki, aktorki uczestnicz膮 w setkach sesji. Pokaza膰 znan膮 twarz w spos贸b intryguj膮cy, inny ni偶 wszyscy to wyzwanie?

Nigdy o tym tak nie my艣la艂am. Pracuj臋 instynktownie i jedynie w taki spos贸b, na jaki pozwala mi moja percepcja i widzenie 艣wiata. By艂oby absurdem tworzenie opieraj膮c si臋 na pracy innych. Je偶eli ma si臋 w艂asny styl i spojrzenie automatycznie tw贸rczo艣膰 i image b臋dzie mia艂 sw贸j stempel 艣wie偶o艣ci i oryginalno艣ci. Problem pojawia si臋 wtedy, gdy artysta zbyt dok艂adnie pr贸buje si臋 鈥榠nspirowa膰鈥 prac膮 innych. Lepiej jest by膰 oskar偶onym o brak odkrywczo艣ci ni偶 by膰 genialnym imitatorem.

Co jest kluczem podczas sesji, kt贸ry pomaga wydoby膰 z nich to jedno spojrzenie, wyraz twarzy, kt贸re decyduj膮 o tym, 偶e zdj臋cie jest wyj膮tkowe?

W艂asna bogata percepcja i szczeg贸lna wra偶liwo艣膰 fotografa. Bez tego mo偶na tworzy膰 g艂adkie, perfekcyjne uj臋cia, ale nigdy nie b臋d膮 si臋ga艂y g艂臋biej ni偶 sk贸ra.

Przeczytaj tak偶e: Polska pisarka i scenarzystka pozytywnie miesza w hiszpa艅skim przemy艣le filmowym

Jak wygl膮da Pani praca nad portretami 鈥 od czego si臋 zaczyna?

Od przygotowania obiektu do pracy, jak zawsze, od makija偶u, stylizacji. Wa偶ne jest nawi膮zanie komunikacji z osob膮, kt贸ra za chwil臋 stanie przed kamer膮. Je偶eli uda si臋 nawi膮za膰 t臋 intymn膮 ni膰 porozumienia, tym pe艂niejszy i bardziej 偶ywy b臋dzie efekt na zdj臋ciu. Z do艣wiadczenia wiem, 偶e je偶eli z jakich艣 powod贸w, braku czasu lub osobowo艣ci, nie jest to mo偶liwe, efekt pracy, mimo 偶e poprawny, rzadko bywa satysfakcjonuj膮cy. Dzi臋ki Bogu zdarzy艂o mi si臋 to jedynie kilka razy na 20 lat pracy.

Musi zaiskrzy膰 mi臋dzy fotografem a bohaterem zdj臋cia?

Dla mnie tak, ale wiem z do艣wiadczenia w艂asnego i opowie艣ci innych fotograf贸w, 偶e nie jest to absolutnie konieczne. Paru s艂ynnych artyst贸w wierzy wr臋cz, 偶e wk艂adaj膮c swojego bohatera w dyskomfort milczenia i obco艣ci mog膮 – i to z ca艂kiem genialnym skutkiem – zmusi膰 ich do nowych zachowa艅 i ukazania oblicza, kt贸re dot膮d skrupulatnie ukrywali. Wierz臋 , 偶e mo偶e to pracowa膰 dobrze przy ekscentrycznych osobowo艣ciach, ale sama szukam raczej ciep艂a i sensualno艣ci, a te osi膮gn膮膰 mo偶na 艂atwiej, pozwalaj膮c ludziom na u艣miech i poczucie bezpiecze艅stwa.

Co Pani robi, 偶eby bohaterowie poczuli si臋 swobodnie?

To, co chcia艂abym by zrobiono dla mnie, gdybym by艂a na ich miejscu. Rozmawiam, jestem sob膮, pytam, jestem ich ciekawa, chc臋 ich pozna膰, obserwuj臋 ich twarze, ekspresj臋, badam pi臋kno i te w艂a艣ciwe tylko im elementy, o kt贸re opieraj膮c si臋 b臋d臋 pisa艂a narracje naszego spotkania.

Co dzieje si臋 potem? Stara si臋 Pani kierowa膰 bohaterem, czy raczej stawia Pani na spontaniczno艣膰?

Kieruj臋, uspokajam, inspiruj臋 do ekspresji, gadam. Jestem bardzo werbalna, nic na to nie poradz臋. Kontakt z drugim cz艂owiekiem, w tak intymnej atmosferze, w momencie kreowania, kt贸ry dla mnie jest tak ekscytuj膮cy, jest jak dar. Wyra偶am swoj膮 rado艣膰 i zachwyt, zagrzewam, inspiruj臋 do otwarcia na odbiorc臋 , bo taki zawsze jest zamiar portretu. Staram si臋, by kieruj膮c wzrok w obiektyw aparatu rozmawiali z ka偶d膮 osob膮, kt贸ra kiedykolwiek spojrzy na ten uwieczniony przeze mnie moment.

Fotografuj膮c cz艂owieka warto nakre艣li膰 jakie艣 ramy, czy lepiej zobaczy膰, co si臋 wydarzy?

To zale偶y w du偶ej mierze od celu, jakiemu ma s艂u偶y膰 obraz. W przypadku sesji komercyjnej merytoryka zadania zwykle jest ustalona z g贸ry i daje niewielki margines swobody na kreatywne zabawy. Inaczej jest przy sesji do magazynu, kt贸rej narracyjno艣膰 cz臋sto pozwala fotografowi na du偶膮 swobod臋 dzia艂ania – wyb贸r medium, klimatu i ekspresji, konceptu ca艂o艣ci sesji.

Jakie cechy powinien mie膰 dobry fotograf? Wra偶liwo艣膰? Ciekawo艣膰?

Wyobra藕ni臋, integralno艣膰, cechy dobrego lidera, wyrozumia艂o艣膰, cierpliwo艣膰, ale te偶 si艂臋 i wytrzyma艂o艣膰 fizyczn膮. Wysi艂ek fotografa jest mniej wi臋cej r贸wno podzielony na emocjonalny i fizyczny.

Kiedy wiadomo, 偶e to jest w艂a艣nie to uj臋cie, o kt贸re chodzi?

U mnie jest to do艣膰 sympatyczna reakcja. W momencie spe艂nienia i 艣wiadomo艣ci, 偶e w艂a艣nie zdarzy艂o si臋 TO uj臋cie lub TA ekspresja, na kt贸r膮 czeka艂am 鈥 dostaj臋 g臋siej sk贸rki.

A zdarza si臋 po sesji uczucie niedosytu 鈥 kiedy czuje Pani, 偶e bohater si臋 wymkn膮艂, nie pokaza艂 siebie?

Tak , to te偶 si臋 zdarza. Z tych wszystkich powod贸w, o kt贸rych wspomnia艂am wcze艣niej, ale te偶 z banalnego braku czasu. Cz臋sto wa偶ni, ciekawi ludzie maj膮 go bardzo ma艂o. Na zdj臋cia Kate Winslet dosta艂am jedynie 15 minut.

Kogo jeszcze chcia艂aby Pani sfotografowa膰?

Uwielbiam twarz Jeanne Moreau, by艂abym zachwycona mog膮c pracowa膰 z Charlotte Gainsbourg, Vincentem Caselem, Arizon膮 Muse i moim ukochanym Clintem Eastwoodem, a w kraju – z Danut膮 Stenk膮. Jest niezaprzeczalnie przepi臋kn膮 kobiet膮 i na t臋 sesj臋 czekam. Mo偶e si臋 uda鈥

Wi臋cej na www.marlenabielinska.com

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close