jak wygl─ůda praca fotografa

Jak wygl─ůda praca fotografa?

Dagny Kurdwanowska

Marlena Bieli┼äska zaczyna┼éa karier─Ö po drugiej stronie obiektywu - pod koniec lat 80. wyjecha┼éa do Nowego Jorku, gdzie zosta┼éa dostrze┼╝ona przez presti┼╝ow─ů agencj─Ö Elite. Na pocz─ůtku lat 90. zacz─Ö┼éa fotografowa─ç swoje kole┼╝anki z agencji i tak zacz─Ö┼éa drug─ů ods┼éon─Ö swojej kariery - tym razem jako cenionej fotografki. Pracowa┼éa z najwi─Ökszymi i dla najwi─Ökszych. Jej sesje ukazywa┼éy si─Ö m.in. w magazynach Vogue, Elle, Glamour, Playboy, Sports Illustrated, Vibe, Cosmopolitan, GQ i Viva. 29 stycznia w Galerii w lesie odby┼é si─Ö wernisa┼╝ wystawy prac artystki zatytu┼éowanej "Sensuality". O tym, czym jest zmys┼éowo┼Ť─ç, prawdziwa kobieco┼Ť─ç, czy mi─Ödzy fotografem a bohaterem zawsze musi zaiskrzy─ç i jak wypracowa─ç to jedno, idealne uj─Öcie z Marlen─ů Bieli┼äska rozmawia Dagny Kurdwanowska.

Wystawa Pani prac nosi tytu┼é ÔÇ×SensualityÔÇŁ. Czym s─ů portrety sensualne?

Moim zdaniem ka┼╝dy obraz, kt├│ry jest przyjemny dla oka i pobudzaj─ůcy dla zmys┼é├│w mo┼╝na nazwa─ç sensualnym. Nie musi to by─ç jedynie pi─Ökne cia┼éo m┼éodej kobiety, mo┼╝e to by─ç czu┼éy moment, wn─Ötrze kwiatu, owoc – wszystko to, co uwodzi i ekscytuje. Ta wystawa jest po┼Ťwi─Öcona temu, co w oczywisty spos├│b jest zmys┼éowe ÔÇô pi─Ökna kobieta uchwycona, podpatrzona w jej prywatnej sensualnej chwiliÔÇŽ

Zmys┼éowo┼Ť─ç zaczyna si─Ö w g┼éowie?

Ach, absolutnie. To stan nieodwo┼éalnie zwi─ůzany z ludzk─ů seksualno┼Ťci─ů, kt├│ra jak wiadomo ma pocz─ůtek w naszej g┼éowie – nasza wyobra┼║nia jest ┼║r├│d┼éem nieko┼äcz─ůcych si─Ö zmys┼éowych obraz├│w i je┼╝eli jaki┼Ť obraz wsp├│┼ébrzmi z tym obszarem naszej percepcji, odbieramy to jako przyjemne pobudzenie. To tyle w sprawie definicji. Ka┼╝dy ma nieco odmienn─ů percepcj─Ö, inne rzeczy b─Öd─ů sprawia┼éy nam rado┼Ť─ç, jednak klasyczne pi─Ökno, regularno┼Ť─ç formy zostanie chyba na zawsze czym┼Ť, co ┼é─ůczy prawie wszystkich w uniwersalnej aprobacie.

Kobiety na Pani zdj─Öciach s─ů jednocze┼Ťnie zmys┼éowe, intryguj─ůce i zadziorne ÔÇô tak Pani definiuje kobieco┼Ť─ç?

Zast─ůpi┼éabym s┼éowo zadziorno┼Ť─ç ÔÇô asertywno┼Ťci─ů ÔÇŽ Kobieco┼Ť─ç jest dla mnie najcudowniejszym i najbardziej z┼éo┼╝onym przejawem ┼╝ycia, od delikatno┼Ťci , krucho┼Ťci, wra┼╝liwo┼Ťci , poprzez kr─ůg┼éo┼Ť─ç, mi─Ökko┼Ť─ç, gracj─Ö, do si┼éy, odwagi, asertywno┼Ťci, uwodzenia i prowokacji. Ca┼ée to spectrum jest dla mnie niezmiennie ┼║r├│d┼éem fascynacji.

Sko┼äczy┼éa Pani psychologi─Ö ÔÇô to pomaga, kiedy fotografuje si─Ö ludzi? Fotograf powinien by─ç dobrym psychologiem?

Niekoniecznie ÔÇŽAle intuicja , ciekawo┼Ť─ç innych i empatia na pewno pomaga. Fotografowanie to wbrew pozorom bardzo instynktowny proces, sensualny sam w sobie. Bardzo wa┼╝na w tym procesie jest relacja z otoczeniem, praca w zespole, balansowanie i odpowiedzialno┼Ť─ç za emocje innych. Wymaga wi─Öc zdrowej, otwartej psychiki.

Mo┼╝na wi─Öc powiedzie─ç, ┼╝e fotografowanie to praca na emocjach.

Przynajmniej tak wynika z mojego do┼Ťwiadczenia. Na moich w┼éasnych emocjach, obiektu fotografii, wszystkich os├│b w┼é─ůczonych w proces kreatywny. Nad planem zdj─Öciowym unosi si─Ö prawie widoczna chmura pomys┼é├│w, opinii, emocji, humor├│w – ka┼╝dy ma ego, a proces kreatywny obna┼╝a cz─Östokro─ç kompleksy i l─Öki, ale te┼╝ w wielu z nas fascynuj─ůcy potencja┼é i si┼é─Ö. To bardzo emocjonalny i imponuj─ůcy proces.

Swoj─ů karier─Ö zaczyna┼éa Pani jako modelka, bohaterka zdj─Ö─ç. Dlaczego zdecydowa┼éa Pani stan─ů─ç po drugiej stronie obiektywu?

Poniewa┼╝ to nios┼éo w sobie obietnice spe┼énienia tego estetycznego g┼éodu, kt├│ry mam od dziecka, entuzjazmu dla ludzi, pozwala┼éo rozwin─ů─ç kreatywne skrzyd┼éa. Ka┼╝dy dzie┼ä za kamer─ů to jak powielanie momentu otwarcia prezentu – ta sama rado┼Ť─ç z odkrywania, pozyskiwania tych intensywnych emocji i zamykanie ich w ┼Ťwiecie wspomnie┼ä. Fotografowanie jest bardzo uzale┼╝niaj─ůce. To m├│j w┼éasny absolutnie legalny narkotyk.

Pracowa┼éa Pani z najwi─Ökszymi gwiazdami i pi─Öknymi kobietami ÔÇô Anj─ů Rubik, Kate Winslet, Edyt─ů G├│rniak. Kiedy stawa┼éy przed obiektywem, wiedzia┼éa Pani od razu jak chce je pokaza─ç, czy ten pomys┼é rodzi┼é si─Ö w trakcie sesji?

Nie zawsze koncept sesji jest zale┼╝ny tylko od fotografa. W sesjach komercyjnych nasz kreatywny wk┼éad jest nawet bardziej ograniczony. W pewien spos├│b cenie sobie zewn─Ötrzn─ů dyscyplin─Ö, ale najwi─Öcej satysfakcji przynosz─ů mi sesje, kt├│re mog─Ö kreowa─ç od pocz─ůtku do ko┼äca. Mam szcz─Ö┼Ťcie, bo cz─Östo ┼éapi─Ö ┼Ťwietn─ů chemi─Ö z bohaterami. Te sesje, kt├│re pani wymieni┼éa s─ů faworytami, bo pracuj─ůc z teamem ┼Ťwietnych ludzi dane mi by┼éo pracowa─ç tak, jak czuj─Ö najlepiej. Zdj─Öcia Kate Winslet zrobione by┼éy po premierze ÔÇ×Heavenly CreaturesÔÇŁ. Wiedzia┼éam, ┼╝e chc─Ö, by wygl─ůda┼éa nieco prowokuj─ůco i niewinnie zarazem. Anja jest cudownie pos─ůgow─ů istot─ů. Chcia┼éam podkre┼Ťli─ç jej nieprawdopodobne oczy i wydoby─ç ten s┼éynny wdzi─Ök i opanowanie, przy zachowaniu mi─Ökko┼Ťci i kobieco┼Ťci.

Modelki, aktorki uczestnicz─ů w setkach sesji. Pokaza─ç znan─ů twarz w spos├│b intryguj─ůcy, inny ni┼╝ wszyscy to wyzwanie?

Nigdy o tym tak nie my┼Ťla┼éam. Pracuj─Ö instynktownie i jedynie w taki spos├│b, na jaki pozwala mi moja percepcja i widzenie ┼Ťwiata. By┼éoby absurdem tworzenie opieraj─ůc si─Ö na pracy innych. Je┼╝eli ma si─Ö w┼éasny styl i spojrzenie automatycznie tw├│rczo┼Ť─ç i image b─Ödzie mia┼é sw├│j stempel ┼Ťwie┼╝o┼Ťci i oryginalno┼Ťci. Problem pojawia si─Ö wtedy, gdy artysta zbyt dok┼éadnie pr├│buje si─Ö ÔÇśinspirowa─çÔÇś prac─ů innych. Lepiej jest by─ç oskar┼╝onym o brak odkrywczo┼Ťci ni┼╝ by─ç genialnym imitatorem.

Co jest kluczem podczas sesji, kt├│ry pomaga wydoby─ç z nich to jedno spojrzenie, wyraz twarzy, kt├│re decyduj─ů o tym, ┼╝e zdj─Öcie jest wyj─ůtkowe?

W┼éasna bogata percepcja i szczeg├│lna wra┼╝liwo┼Ť─ç fotografa. Bez tego mo┼╝na tworzy─ç g┼éadkie, perfekcyjne uj─Öcia, ale nigdy nie b─Öd─ů si─Öga┼éy g┼é─Öbiej ni┼╝ sk├│ra.

Przeczytaj tak┼╝e: Polska pisarka i scenarzystka pozytywnie miesza w hiszpa┼äskim przemy┼Ťle filmowym

Jak wygl─ůda Pani praca nad portretami ÔÇô od czego si─Ö zaczyna?

Od przygotowania obiektu do pracy, jak zawsze, od makija┼╝u, stylizacji. Wa┼╝ne jest nawi─ůzanie komunikacji z osob─ů, kt├│ra za chwil─Ö stanie przed kamer─ů. Je┼╝eli uda si─Ö nawi─ůza─ç t─Ö intymn─ů ni─ç porozumienia, tym pe┼éniejszy i bardziej ┼╝ywy b─Ödzie efekt na zdj─Öciu. Z do┼Ťwiadczenia wiem, ┼╝e je┼╝eli z jakich┼Ť powod├│w, braku czasu lub osobowo┼Ťci, nie jest to mo┼╝liwe, efekt pracy, mimo ┼╝e poprawny, rzadko bywa satysfakcjonuj─ůcy. Dzi─Öki Bogu zdarzy┼éo mi si─Ö to jedynie kilka razy na 20 lat pracy.

Musi zaiskrzy─ç mi─Ödzy fotografem a bohaterem zdj─Öcia?

Dla mnie tak, ale wiem z do┼Ťwiadczenia w┼éasnego i opowie┼Ťci innych fotograf├│w, ┼╝e nie jest to absolutnie konieczne. Paru s┼éynnych artyst├│w wierzy wr─Öcz, ┼╝e wk┼éadaj─ůc swojego bohatera w dyskomfort milczenia i obco┼Ťci mog─ů – i to z ca┼ékiem genialnym skutkiem – zmusi─ç ich do nowych zachowa┼ä i ukazania oblicza, kt├│re dot─ůd skrupulatnie ukrywali. Wierz─Ö , ┼╝e mo┼╝e to pracowa─ç dobrze przy ekscentrycznych osobowo┼Ťciach, ale sama szukam raczej ciep┼éa i sensualno┼Ťci, a te osi─ůgn─ů─ç mo┼╝na ┼éatwiej, pozwalaj─ůc ludziom na u┼Ťmiech i poczucie bezpiecze┼ästwa.

Co Pani robi, ┼╝eby bohaterowie poczuli si─Ö swobodnie?

To, co chcia┼éabym by zrobiono dla mnie, gdybym by┼éa na ich miejscu. Rozmawiam, jestem sob─ů, pytam, jestem ich ciekawa, chc─Ö ich pozna─ç, obserwuj─Ö ich twarze, ekspresj─Ö, badam pi─Ökno i te w┼éa┼Ťciwe tylko im elementy, o kt├│re opieraj─ůc si─Ö b─Öd─Ö pisa┼éa narracje naszego spotkania.

Co dzieje si─Ö potem? Stara si─Ö Pani kierowa─ç bohaterem, czy raczej stawia Pani na spontaniczno┼Ť─ç?

Kieruj─Ö, uspokajam, inspiruj─Ö do ekspresji, gadam. Jestem bardzo werbalna, nic na to nie poradz─Ö. Kontakt z drugim cz┼éowiekiem, w tak intymnej atmosferze, w momencie kreowania, kt├│ry dla mnie jest tak ekscytuj─ůcy, jest jak dar. Wyra┼╝am swoj─ů rado┼Ť─ç i zachwyt, zagrzewam, inspiruj─Ö do otwarcia na odbiorc─Ö , bo taki zawsze jest zamiar portretu. Staram si─Ö, by kieruj─ůc wzrok w obiektyw aparatu rozmawiali z ka┼╝d─ů osob─ů, kt├│ra kiedykolwiek spojrzy na ten uwieczniony przeze mnie moment.

Fotografuj─ůc cz┼éowieka warto nakre┼Ťli─ç jakie┼Ť ramy, czy lepiej zobaczy─ç, co si─Ö wydarzy?

To zale┼╝y w du┼╝ej mierze od celu, jakiemu ma s┼éu┼╝y─ç obraz. W przypadku sesji komercyjnej merytoryka zadania zwykle jest ustalona z g├│ry i daje niewielki margines swobody na kreatywne zabawy. Inaczej jest przy sesji do magazynu, kt├│rej narracyjno┼Ť─ç cz─Östo pozwala fotografowi na du┼╝─ů swobod─Ö dzia┼éania – wyb├│r medium, klimatu i ekspresji, konceptu ca┼éo┼Ťci sesji.

Jakie cechy powinien mie─ç dobry fotograf? Wra┼╝liwo┼Ť─ç? Ciekawo┼Ť─ç?

Wyobra┼║ni─Ö, integralno┼Ť─ç, cechy dobrego lidera, wyrozumia┼éo┼Ť─ç, cierpliwo┼Ť─ç, ale te┼╝ si┼é─Ö i wytrzyma┼éo┼Ť─ç fizyczn─ů. Wysi┼éek fotografa jest mniej wi─Öcej r├│wno podzielony na emocjonalny i fizyczny.

Kiedy wiadomo, ┼╝e to jest w┼éa┼Ťnie to uj─Öcie, o kt├│re chodzi?

U mnie jest to do┼Ť─ç sympatyczna reakcja. W momencie spe┼énienia i ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e w┼éa┼Ťnie zdarzy┼éo si─Ö TO uj─Öcie lub TA ekspresja, na kt├│r─ů czeka┼éam ÔÇô dostaj─Ö g─Ösiej sk├│rki.

A zdarza si─Ö po sesji uczucie niedosytu ÔÇô kiedy czuje Pani, ┼╝e bohater si─Ö wymkn─ů┼é, nie pokaza┼é siebie?

Tak , to te┼╝ si─Ö zdarza. Z tych wszystkich powod├│w, o kt├│rych wspomnia┼éam wcze┼Ťniej, ale te┼╝ z banalnego braku czasu. Cz─Östo wa┼╝ni, ciekawi ludzie maj─ů go bardzo ma┼éo. Na zdj─Öcia Kate Winslet dosta┼éam jedynie 15 minut.

Kogo jeszcze chciałaby Pani sfotografować?

Uwielbiam twarz Jeanne Moreau, by┼éabym zachwycona mog─ůc pracowa─ç z Charlotte Gainsbourg, Vincentem Caselem, Arizon─ů Muse i moim ukochanym Clintem Eastwoodem, a w kraju – z Danut─ů Stenk─ů. Jest niezaprzeczalnie przepi─Ökn─ů kobiet─ů i na t─Ö sesj─Ö czekam. Mo┼╝e si─Ö udaÔÇŽ

Wi─Öcej na www.marlenabielinska.com

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close