Jak unikn膮膰 wizerunkowej wpadki?

Marta Bober, HRownia

Dobry i sp贸jny wizerunek to klucz do awansu, ciekawszych projekt贸w i sukcesu. Jak unikn膮膰 b艂臋d贸w i na co zwr贸ci膰 uwag臋 w r贸偶nych sytuacjach radzi Marta Bober z HRowni.

Dobry wizerunek. Poj臋cie wa偶ne, znane i piel臋gnowane przez wi臋kszo艣膰 ludzi. Zasad, kt贸re obowi膮zuj膮 w tej kwestii jest wiele, jednak wydaje mi si臋, 偶e mo偶na wyr贸偶ni膰 spo艣r贸d nich jedn膮, najwa偶niejsz膮 – sp贸jno艣膰. Kiedy chcemy, by osoby z zewn膮trz dobrze nas postrzega艂y, musimy pami臋ta膰 o konsekwencji. Co to oznacza?

Wyobra藕my sobie sytuacj臋, w kt贸rej zostajemy zaproszeni na biznesow膮 kolacj臋. Podczas niej mamy nie tylko pysznie zje艣膰, ale tak偶e porozmawia膰 o interesach i wa偶nych sprawach. W trakcie zamawiania da艅 i oczekiwania na ich podanie zachowujemy si臋 dobrze, sprawnie prowadzimy rozmow臋 i dbamy o komfort swoich partner贸w biznesowych. Podsumowuj膮c, stwarzamy pozytywn膮 atmosfer臋 i wywieramy takie wra偶enie na rozm贸wcach. Mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e nasza dobra passa trwa. Do czasu, kiedy podaj膮 nam posi艂ek, za kt贸rego kompletnie nie wiemy, jak si臋 zabra膰. I tutaj zaczynaj膮 si臋 schody. Niezdarnie dzielimy go na mniejsze cz臋艣ci, nieudolnie kroimy, mylimy sztu膰ce, a na koniec plamimy ubranie, wcze艣niej zapominaj膮c o na艂o偶eniu na kolana serwety. Efekt: pierwsz膮, dobr膮 cz臋艣膰 spotkania skre艣li艂o nasze dalsze zachowanie. Na pocz膮tku sz艂o nam ca艂kiem nie藕le, jednak p贸藕niejsze pomy艂ki i brak znajomo艣ci zasad zachowania si臋 przy stole sprawi艂y, 偶e nasi rozm贸wcy przestali traktowa膰 nas powa偶nie.

Z wizerunkowymi problemami mo偶emy spotka膰 si臋 tak偶e podczas starania si臋 o prac臋. Trzeba podkre艣li膰, 偶e nie jest tak, 偶e drobne b艂臋dy b臋d膮 zawsze oznacza艂y ostateczn膮 pora偶k臋. Jeste艣my lud藕mi i mamy prawo do pomy艂ek. Jednak co wa偶ne, ich du偶a ilo艣膰 lub ra偶膮ce nieprawid艂owo艣ci z pewno艣ci膮 nie przybli偶膮 nas do sukcesu.

Na co powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋, kiedy aplikujemy na wymarzone stanowisko i dalej, podczas rozmowy o prac臋?

1. Na samym pocz膮tku, kiedy rekruter zadzwoni do nas lub napisze maila, musimy uwa偶a膰 na to, w jaki spos贸b si臋 komunikujemy. Powinni艣my u偶ywa膰 profesjonalnego adresu mailowego i co najwa偶niejsze, nie pope艂nia膰 b艂臋d贸w – ortograficznych czy stylistycznych. Cz臋ste liter贸wki czy nieznajomo艣膰 zasad poprawnej polszczyzny spowoduj膮, 偶e zrazimy do siebie rekrutera i nawet najlepszy dyplom nie b臋dzie w stanie odbudowa膰 naszego autorytetu. Dodatkowo musimy pami臋ta膰 o zwrotach grzeczno艣ciowych. Je偶eli chodzi o rozmow臋 telefoniczn膮, warto stworzy膰 odpowiednie warunki i nie prowadzi膰 rozm贸w w autobusie czy tramwaju. W tym wypadku lepiej przeprosi膰 i um贸wi膰 si臋 na inn膮 godzin臋.

2. Druga zasada dotyczy punktualno艣ci. I mo偶e to zabrzmi zabawnie, ale tak偶e samego przychodzenia na rozmow臋. Bardzo cz臋sto bywa tak, 偶e kandydaci nie pojawiaj膮 si臋 na spotkaniu i nie informuj膮 o tym wcze艣niej. To najgorsze, co mo偶na zrobi膰. Je偶eli co艣 nas nagle zatrzyma w domu, zadzwo艅my i przepro艣my rekrutera. W贸wczas mamy szans臋 na zaproponowanie innego terminu rozmowy. Niestety, kiedy zignorujemy rekrutera lub zapomnimy o spotkaniu, rekruter na pewno zapami臋ta nasze nazwisko, a szansa na zdobycie pracy na pewno si臋 oddali. S膮 sytuacje, w kt贸rych kandydaci nie przychodz膮 na spotkanie, poniewa偶 przyj臋li ju偶 inn膮 propozycj臋 pracy lub zmienili zdanie i nie s膮 zainteresowani ofert膮. W takich przypadkach r贸wnie偶 nale偶y poinformowa膰 rekrutera o swojej decyzji. Je偶eli chodzi o punktualno艣膰, tutaj nie ma miejsca na kompromisy. Zawsze powinny艣my pojawi膰 si臋 w firmie 5-10minut przed czasem.

3. Kwestia stroju tak偶e nale偶y do wa偶nych. Nie zawsze trzeba zak艂ada膰 na siebie czarn膮 garsonk臋 czy bia艂膮 koszule. Wszystko zale偶y od kultury organizacji oraz stanowiska, o jakie si臋 ubiegamy. Istniej膮 jednak zasady, kt贸rych zawsze trzeba przestrzega膰. Na pewno nale偶膮 do nich schludno艣膰 i skromno艣膰. Oznacza to, 偶e nasz str贸j zawsze musi by膰 wyprasowany i czysty. Dobrze jest zrezygnowa膰 z bardzo wyrazistego, wieczorowego makija偶u czy nadmiernej ilo艣ci bi偶uterii. Zasada 鈥渋m mniej, tym wi臋cej鈥 sprawdzi si臋 tutaj idealnie.

4. Kiedy ju偶 dotrzemy na miejsce pami臋tajmy, by powiedzie膰 osobie pracuj膮cej na recepcji, w jakiej sprawie i do kogo przyszli艣my. Lepiej nie zapomina膰 nazwiska rekrutera i go nie przekr臋ca膰. Jak tylko zostaniemy zaproszeni do miejsca, w kt贸rym odb臋dzie si臋 rozmowa, wejd藕my do pomieszczenia pewnym krokiem. Pami臋tajmy o delikatnym u艣miechu – pami臋tajmy, 偶e prze艂amuje on bariery i powoduje, 偶e dzi臋ki niemu sprawiamy wra偶enie zadowolonych i pozytywnie nastawionych do 偶ycia. Z takimi osobami pracuje si臋 znacznie przyjemniej. Nie mo偶emy pozwoli膰 sobie, by stwierdzono, 偶e jeste艣my przem臋czeni, marudni czy niezadowoleni z tego powodu, 偶e przyszli艣my na rozmow臋.

5. Kilka s艂贸w o tym, jak zachowa膰 si臋 podczas rozmowy. Na pocz膮tku rekruter czy te偶 inna osoba z firmy przywita nas u艣ciskiem d艂oni – nigdy nie na odwr贸t. Nie powinni艣my pierwsi podawa膰 d艂oni, poniewa偶 niestety nie zostanie to odebrane jako dobre ch臋ci, lecz jako brak zasad savoir vivre鈥檜. Nast臋pnie powinno zosta膰 nam wskazane miejsce, w kt贸rym mamy usi膮艣膰. Wa偶ne, by nie zajmowa膰 krzes艂a naszego rozm贸wcy. W momencie odpowiedzi na pytania starajmy si臋 uspokoi膰 nerwy. Poczekajmy, a偶 rekruter sko艅czy m贸wi膰 czy zadawa膰 pytanie i dopiero w贸wczas zabierzmy g艂os. Opowiadaj膮c o swojej poprzedniej pracy czy zadaniach unikajmy narzekania i nie oczerniajmy by艂ego szefa ani koleg贸w z pracy. Pomimo wszystko starajmy si臋 zachowywa膰 naturalnie i nie udawajmy kogo艣, kim nie jeste艣my.

Zasad m贸wi膮cych o tym, jak post臋powa膰 w trakcie procesu rekrutacyjnego jest oczywi艣cie wi臋cej. Dobr膮 rad膮 jest to, by zachowywa膰 si臋 tak, jak sami chcieliby艣my by膰 potraktowani. Czyli z szacunkiem i dobrym nastawieniem. Tak, jak wcze艣niej wspomnia艂am, bardzo wa偶na jest sp贸jno艣膰. Od samego pocz膮tku aplikowania poprzez rozmow臋 kwalifikacyjn膮, a偶 po kontakt w zwi膮zku z decyzj膮 rekrutera powinni艣my by膰 konsekwentni. Rozd藕wi臋k pomi臋dzy stylem prezentowanym podczas pierwszego kontaktu (mailowego, telefonicznego) z rekruterem a tym podczas spotkania w siedzibie firmy spowoduje dezorientacj臋 rekrutera i mieszane uczucia co do naszej osoby. A tego przecie偶 ka偶dy z nas chce unikn膮膰.