Uczucia mieszaj膮 si臋 z my艣lami

5 sposob贸w na odr贸偶nianie uczu膰 od my艣li

Lucyna Wieczorek

M臋tlik w g艂owie, pomieszane uczucia, trudne emocje. Co robi膰 w takiej sytuacji?聽
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czym s膮 uczucia?

Wed艂ug M. Rosenberga, uczucia to opis naszego stanu, naszej emocjonalnej i cielesnej reakcji na zaspokojenie lub niezaspokojenie istotnych w danym czasie potrzeb. Czuj臋 si臋 smutna, bo potrzebuj臋 blisko艣ci. Czuj臋 si臋 rozlu藕niona, bo odpocz臋艂am. Uczucie jest konsekwencj膮 zaspokojonej lub niezaspokojonej potrzeby. Czasem trudno nam uchwyci膰 r贸偶nic臋 pomi臋dzy my艣l膮 a uczuciem. Wtedy mo偶emy u偶ywa膰 zwrot贸w typu:

鈥瀖y艣l臋, 偶e czuj臋鈥︹
My艣l臋, 偶e czuj臋 si臋 dobrze, ok. Tak my艣l臋, tak oceniam sw贸j stan.
W tym zdaniu mamy do czynienia z ocen膮 w艂asnego stanu. A jaki on jest? Czego teraz do艣wiadczam? Co si臋 dzieje z moim cia艂em? Czy kiedy my艣l臋, 偶e czuj臋 si臋 dobrze, to jestem spokojna, czuj臋 si臋 bezpiecznie? Jestem rozlu藕niona? W tym ostatnim zdaniu uczucia opisuj膮 s艂owa: spokojny, bezpieczny,rozlu藕niony.

鈥瀋zuje si臋 jak鈥︹
Czuj臋 si臋 jak idiota, kiedy id臋 do Ciebie i stoj臋 pod drzwiami.
W tym zdaniu mamy do czynienia z por贸wnaniem siebie do idioty. Jak si臋 czuj臋, kiedy stoj臋 pod drzwiami? Kiedy m贸wisz, 偶e czujesz si臋 jak idiota, to czujesz irytacj臋? Z艂o艣cisz si臋, bo chcia艂aby艣, mie膰 informacje, 偶e zamierzam wyj艣膰? W tym zdaniu uczucia to: irytacja i z艂o艣膰.

鈥瀋zuj臋, 偶e Ty鈥︹
Czuj臋, 偶e Ty nie jeste艣 powa偶nym partnerem do rozm贸w na ten temat.
W tym zdaniu mamy do czynienia z ocen膮 partnera. A jakie uczucia wi膮偶膮 si臋 z t膮 ocen膮? Kiedy m贸wisz, 偶e czujesz, 偶e nie jestem powa偶nym partnerem do rozm贸w na ten temat, to czujesz niepok贸j, bo chcia艂by艣 wierzy膰, 偶e rozmowa przyniesie po偶膮dany efekt? A mo偶e z艂o艣cisz si臋, bo chcia艂by艣 mie膰 wi臋cej zaufania, 偶e Twoje zdanie i potrzeby b臋d膮 w pe艂ni us艂yszane w tej rozmowie? W tej sytuacji uczucia to: niepok贸j i z艂o艣膰.

Pl膮tanina my艣li i uczu膰

Czy pami臋tasz jak siostry Kopciuszka jecha艂y na bal, a ona musia艂a oddziela膰 ziarna maku od chwast贸w?
To mo偶e by膰 偶mudna praca, jakby za kar臋. Jednak nie dla wprawnych r膮czek. Kto umie rozdziela膰 rzeczy wa偶ne od mniej wa偶nych, po偶yteczne i 偶yciodajne od za艣miecaj膮cych 鈥 ten b臋dzie potrafi艂 spe艂nia膰 nie tylko dziwne oczekiwania swoich ma艂o 偶yczliwych znajomych, ale zawsze doczeka si臋 wsparcia od natury, od innych ludzi, zd膮偶y na bal i b臋dzie szcz臋艣liwy.

Co daje umiej臋tno艣膰 rozr贸偶niania my艣li i uczu膰?

Umiej臋tno艣膰 odr贸偶niania my艣li od uczu膰 pozwala Ci mie膰 du偶o klarowno艣ci we wn臋trzu Twojej psychiki. Mo偶esz odebra膰 ten stan jako wielk膮 ulg臋, podobn膮 do tej, kt贸r膮 odczuwasz, kiedy posprz膮tasz dom, gara偶 lub samoch贸d, w kt贸rym nikt nie sprz膮ta艂 przez kilka lat. S膮 tam zakamarki ze sple艣nia艂ymi ogryzkami, k艂臋by kurzu, zdech艂e muchy, klej膮ce papierki po cukierkach, przyklejone do nich w艂osy twoje lub psa, do tego jeszcze kurz, resztki kawy itd.
Kiedy masz do dyspozycji kontakt ze spl膮tanymi my艣lami, pomieszanymi z uczuciami, kiedy trudno Ci odr贸偶ni膰, co jest faktem, co wyobra偶eniem, co uczuciem odpowiadaj膮cym zdarzeniom i potrzebom, a co uczuciem wytworzonym przez my艣li, mo偶esz czu膰 si臋 naprawd臋 przyt艂oczona/ny, bezradna/ny, albo pe艂na/pe艂en l臋ku lub z艂o艣ci.
Na szcz臋艣cie mo偶liwe jest uporz膮dkowanie tych aspekt贸w wewn臋trznych do艣wiadcze艅 w taki spos贸b, aby mie膰 wi臋cej wewn臋trznej jasno艣ci i uszy膰 z tej obfito艣ci co艣 warto艣ciowego. Czy czasem m贸wisz do siebie: czuj臋 si臋 nieszanowana/ny, nie kochana/ny, odrzucona/ny, zlekcewa偶ona/ny? Tym odczuciom mog膮 towarzyszy膰 barwne wyobra偶enia lub dialogi wewn臋trzne. Mo偶esz si臋 nimi dzieli膰 z otoczeniem lub zostawi膰 dla siebie, ale nawet wtedy maj膮 wp艂yw na to jak si臋 czujesz i jak si臋 potem zachowasz.

Przeczytaj tak偶e: Jak rozwi膮zywa膰 konflikty? Sprawd藕, czy dla ciebie konflikt to zagro偶enie czy szansa!

A oto przyk艂ad t艂umaczenia i uproszczenia:

Czuj臋 si臋 niekochana, jest beznadziejnie, poniewa偶 m贸j ch艂opak powiedzia艂, 偶e nie p贸jdzie ze mn膮 na urodziny do mojej kole偶anki.
M贸j ch艂opak powiedzia艂, 偶e nie p贸jdzie ze mn膮 na urodziny do mojej kole偶anki, 鈥 fakt
Czuj臋 si臋 niekochana 鈥 my艣l, interpretuj膮ca zachowanie ch艂opaka. Znaczenie tego zwrotu jest mniej wi臋cej takie: my艣l臋, 偶e mnie nie kocha i jest mi z tym 藕le. W tym momencie pomocne jest pytanie, co w zwi膮zku z opisanym faktem czuj臋? 殴le ci, czyli co konkretnie czujesz? Czego potrzebujesz?
Jest beznadziejnie 鈥 my艣l, ocena sytuacji, stanu. Niestety nie wiemy z tego opisu co jest beznadziejne i co dok艂adnie czuje osoba.
M贸j ch艂opak powiedzia艂, 偶e nie p贸jdzie ze mn膮 na urodziny do mojej kole偶anki. Boj臋 si臋, co z nami b臋dzie? Jestem przygn臋biona. 鈥 uczucia
Chcia艂abym wiedzie膰, czy nadal jestem dla niego wa偶na? Chcia艂abym te偶 wiedzie膰 dlaczego nie chce ze mn膮 i艣膰. 鈥 potrzeby

艢wiadomo艣膰 uczu膰, ich precyzyjne nazywanie i odr贸偶nianie od my艣li, jest bardzo istotne

Informuje nas o tym, co jest dla nas warto艣ci膮, jako艣ci膮 najwa偶niejsz膮. Wed艂ug M.Rosenberga, uczucia s膮 rodzajem drogowskaz贸w, kt贸re kieruj膮 nasz膮 uwag臋 w stron臋 okre艣lonych potrzeb. Uczucia z obszaru b贸lu, to informacja, 偶e nasze wa偶ne potrzeby s膮 niezaspokojone, a uczucia z obszaru rado艣ci, to informacja, 偶e nasze wa偶ne potrzeby s膮 zaspokojone.

5 krok贸w do opanowania umiej臋tno艣ci odr贸偶niania uczu膰 od my艣li:

  1. Oddychaj, oddychaj, oddychaj 艣wiadomie po kilka razy dziennie.
  2. Obserwuj doznania p艂yn膮ce z cia艂a: gdzie jest napi臋te, gdzie rozlu藕nione. Czy te doznania wi膮偶膮 si臋 z jakim艣 konkretnym uczuciem: niepokoju, smutku, irytacji, podniecenia? B膮d藕 z tym co jest? Niczego nie modyfikuj. Oddychaj i obserwuj. R贸b to 膰wiczenie raz dziennie przez 5 minut.
  3. Kiedy pojawia Ci si臋 w 艣wiadomo艣ci silna emocja, sprawd藕 jaka my艣l powoduje jej nasilenie, a jaka os艂abienie. Na przyk艂ad czujesz z艂o艣膰. Kiedy my艣lisz: Kierowniczka powinna da膰 mi premi臋 鈥 z艂o艣膰 narasta. Kiedy my艣lisz: nie zgadzam si臋 z ni膮, chcia艂abym, 偶eby doceni艂a moj膮 prac臋, ciekawe dlaczego tak postanowi艂a? 鈥 z艂o艣膰 maleje. Pojawia si臋 偶al, smutek i ciekawo艣膰.
  4. Kiedy pojawia Ci si臋 w 艣wiadomo艣ci silna emocja, sprawd藕 co do siebie m贸wisz w tym czasie. Czy wi膮偶esz sw贸j stan z dzia艂aniem innej osoby i my艣lisz o tym, aby j膮 zmieni膰, albo ukara膰? Je艣li tak, s膮 to my艣li.
  5. Je艣li czujesz siln膮 emocje, zanurkuj do wewn膮trz zamiast wychodzi膰 na zewn膮trz. Czego do艣wiadczasz? Czego dla siebie w tym momencie potrzebujesz? Co przynios艂o by Ci ulg臋, co nie ma zwi膮zku z karaniem czy zmienianiem innych os贸b, a jest wyrazem troski o siebie?

***

Autork膮 tekstu jest Lucyna Wieczorek, Dyrektorka Szko艂y Trener贸w Komunikacji opartej na Empatii. Wsp贸艂za艂o偶ycielka Dojrzewalni R贸偶 i Festiwalu PROGRESSteron. Autorka ksi膮偶ki 鈥濶ie m贸w przepraszam, nie m贸w kocham鈥. Tworzy, prowadzi i konsultuje liczne projekty szkoleniowe zwi膮zane z rozwojem os贸b w ich 偶yciu prywatnym, w organizacjach biznesowych i spo艂ecznych. Prywatnie mi艂o艣niczka wiejskiego spokoju, kabaret贸w i ksi膮偶ek Kena Wilbera.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close