Komputer na biurku

Jak zrobić dobry landing page?

Michał Jezierski

Wiele firm nie dostrzega jeszcze potencjału, jaki niesie ze sobą posiadanie landig page’a. Czym jest landig page i dlaczego jest tak ważny w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa, pisze Michał Jezierski.

Landing page, czyli strona lądowania. Zwana również stroną docelową, na którą trafia Twój klient bezpośrednio po kliknięciu w reklamę. Landing page ma znacznie większą skuteczność niż zwykła strona www. Wynika to ze specjalnej konstrukcji, nakierowania na konkretny cel, uproszczenia struktury, pozbawienia jej elementów odwracających uwagę i rozpraszających.

Aby landing page spełnił swoje zadanie, a zatem sprzedał, musi być odpowiednio zaprojektowany. Oto 7 zasad tworzenia skutecznego landing page’a

Po pierwsze, plan

Przygotuj dokładny plan swojej strony docelowej. Określ jej cel (zapoznanie z ofertą, sprzedaż, zebranie leadów) oraz grupę odbiorców. Zastanów się nad odpowiednim rozmieszczeniem poszczególnych elementów. Przemyśl kwestię grafiki, długości tekstu i formularza zamówienia. To pozwoli uniknąć Ci później zbędnego chaosu. Pamiętaj, że landing page ma być prosty, przejrzysty i zrozumiały.

Czy planując otworzenie e-sklepu na pewno wszystko przemyślałaś? Ten artykuł pomoże ci zebrać wszystkie potrzebne informacje. Oto 10 pytań, które musisz sobie zadać, zanim założysz sklep internetowy.

Po drugie, przykuwający uwagę nagłówek

Nagłówek ma być ciekawy dla odbiorcy, zszokować go, zaskoczyć, przekazać określoną wartość lub główną korzyść, którą otrzyma po skorzystaniu z Twojej propozycji. Pamiętaj, że nagłówki w formie pytań (jak również śródtytuły w tekście oferty) zwiększają sprzedaż aż o 15%. Rolą nagłówka nie jest sprzedaż, tylko przyciągnięcie uwagi. Unikaj pisania nagłówków wielkimi literami, ponieważ zmniejsza to czytelność oraz sugeruje sprzedaż. Nagłówek powinien być krótki i treściwy.

Na przykład:
Top 5…
10 praktycznych sposobów na…
Czy i Ty popełniasz te 5 błędów…
3 krytyczne błędy, które…
Nie wierzyłem, że…
Poznaj 1 skuteczny sposób na szczupłą sylwetkę!
Kto jeszcze chce schudnąć przy pomocy jednego prostego tricku?
Kto jeszcze chciałby utrzymać zdrowie i dobrą kondycję fizyczną nie wydając na to fortuny?
Poznaj jeden naprawdę skuteczny sposób na zachowanie dobrego zdrowia i kondycji
Jeśli nie przeczytasz tego tekstu, później będziesz żałował

Po trzecie, grafika

Zdecydowanie grafika powinna współgrać z tekstem i Twoją ofertą. Ponadto nie może przytłoczyć całości kompozycji. Ma być lekka, nowoczesna, przyjemna dla oka. Zapomnij o umieszczaniu zdjęć ze stocków, ponieważ są sztuczne i nie przekonają Twojego odbiorcy do zakupu. Jeśli sprzedajesz produkt warto pokazać go na wyraźnych fotografiach wysokiej jakości (optymalne będą obrazy 360˚). Jeżeli sprzedajesz usługi, na grafikach pokaż korzystające z Twojej usługi osoby. To wzbudzi zaufanie potencjalnego klienta.

Po czwarte, właściwy język

Zdecydowanie unikaj języka cech. Postaw na język korzyści. Mów do użytkownika o tym, co dostanie korzystając z Twojej propozycji, a nie o tym, jaka ona jest, bo to go nie interesuje. Pamiętaj, że internauta wchodząc na daną stronę zadaje sobie jedno pytanie: „Co ja z tego będę miał?”, więc daj mu konkretne i wymierne korzyści. Możesz napisać, że Twoje rozwiązanie oszczędza czas, pieniądze, zwiększa bezpieczeństwo, komfort. Podeprzyj się przy tym konkretnymi danymi, które to uwiarygodnią. Dobrze, jeśli zaczniesz landing page od wypisania głównej korzyści dla konsumenta, a w dalszej części wymienisz korzyści komplementarne. Istotne jest również to, aby unikać pisania w jednolitym bloku tekstu. Całość podziel na poszczególne akapity, stosuj śródtytuły, punktory, podkreślaj kluczowe informacje. To znacznie ułatwi czytanie.

Po piąte, społeczny dowód słuszności

To niezwykle istotne. Poprzyj swoją propozycję referencjami zadowolonych klientów. Tym bardziej, że jak pokazują liczne badania blisko 70% kupujących kieruje się w swoich wyborach zdaniem innych osób. Ważne jest, aby były to autentyczne opinie, opatrzone zdjęciem i danymi osobowymi (imię i nazwisko, ewentualnie nazwa firmy i zajmowane stanowisko). Na swojej stronie możesz również pochwalić się ilością osób, które już skorzystały z oferty. To także buduje zaufanie i zwiększa szanse na sprzedaż.

Po szóste, call to action

CTA, czyli przycisk zachęcający do zakupu lub zamówienia. Ważne, żeby pojawił się na stronie przynajmniej 2-3 razy (im dłuższy tekst, tym więcej guzików CTA; pierwszy z nich powinien znaleźć się przed linią załamania ekranu). Przyciski powinny wyróżniać się swoją kolorystyką, wielkością, czcionką, w taki sposób, aby były od razu widoczne po wejściu na stronę. Możesz zastosować również efekt wypukłości używając jaśniejszego i ciemniejszego odcienia danego koloru. Najczęściej spotykane to buttony czerwone lub pomarańczowe (rzadziej zdarzają się niebieskie bądź zielone, choć też są stosowane). Muszą zawierać napis wzywający do podjęcia określonego (pożądanego) działania: „zamawiam”, „kupuję”, „kup teraz” etc. Wokół przycisku należy pozostawić pustą przestrzeń, co zapobiegnie utracie uwagi czytelnika.

Weź pod uwagę, że jeden landing page zawiera tylko i wyłącznie jedno wezwanie do działania. Nie możesz proponować sprzedaży produktu i jednocześnie na tej samej stronie nakłaniać do zapisania się na newsletter, bo zdezorientowany internauta nie wykona żadnej akcji i opuści serwis www.

Po siódme, formularz kontaktowy

Formularz odgrywa kluczową rolę w skuteczności danego landing page’a (im dłuższy, tym mniejsza jego skuteczność). Powinien być wyraźnie widoczny po wejściu na stronę. Dobrze, jeśli znajduje się po prawej stronie. Analogicznie jak guzik CTA musi odróżniać się kolorystyką od pozostałej grafiki. Powinien być maksymalnie krótki (optymalnie do 4 pól) i zawierać tylko najważniejsze informacje. Aby wizualnie skrócić formularz możesz połączyć niektóre pola (np. imię i nazwisko). Przy krótkim formularzu lepiej jest ułożyć go w poziomie. Bardziej rozbudowane są czytelniejsze dla odbiorcy, jeśli są ułożone wertykalnie. Nie należy umieszczać formularza na czarnym tle, bo znacznie zmniejsza to jego skuteczność (przytłacza całą stronę i znacząco podkreśla jego długość). Wokół formularza również powinna być pusta przestrzeń. Nazwy pól powinny być umieszczone nad konkretnymi polami, zaś ich tło powinno być białe (sugeruje konieczność ich wypełnienia). Formularz powinien mieć walidację inline (wskazywać błędy bezpośrednio podczas wypełniania przez internautę). Aby skierować wzrok użytkownika na formularz można umieścić strzałki wskazujące formularz lub zdjęcia osób spoglądających w tamtą stronę.
Przy formularzu należy umieścić link do polityki prywatności i regulamin. Zwiększy to poczucie bezpieczeństwa i skłoni do uzupełnienia danych.

***

Michał Jezierski jest ekspertem Kancelarii Rozwoju Biznesowego.