Robot przysz┼éo┼Ťci obrazuj─ůcy ┼Ťwiat nowych technologii

Kompetencje pracownika przysz┼éo┼Ťci

dr Joanna Je┼Ťman

Manager cyfrowej ┼Ťmierci, nostalgista i specjalista ds. uproszcze┼ä ÔÇô oto zawody, kt├│re b─Öd─ů popularne w 2030 r. O trendach na rynku pracy pisze dr Joanna Je┼Ťman ze School of Ideas.

Kim chcesz zosta─ç kiedy doro┼Ťniesz? W┼Ťr├│d dzieci do 10 roku ┼╝ycia odpowied┼║, na to pytanie nie zmieni┼éa si─Ö od kilkudziesi─Öciu lat. Sportowiec, stra┼╝ak, in┼╝ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel ÔÇô wed┼éug najnowszych bada┼ä te profesje ciesz─ů si─Ö nadal najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů. Tymczasem w 2016 roku specjalistami poszukiwanymi na rynku b─Öd─ů fit-out coordinator czy e-commerce manager. Jak maj─ů si─Ö nasze wyobra┼╝enia do zawodowej rzeczywisto┼Ťci? O tym, jakie b─Öd─ů zawody przysz┼éo┼Ťci m├│wi dr Joanna Je┼Ťman ze School of Ideas.

Badania przeprowadzone przez portal Fatherly.com w 2015 roku na grupie 500 ameryka┼äskich dzieci wykaza┼éy, ┼╝e wci─ů┼╝ najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö zawody takie jak sportowiec, stra┼╝ak, in┼╝ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel. Podobne wyniki da┼éy badania przeprowadzone w Polsce na zlecenie firmy Mattel. Sytuacja zmienia si─Ö nieco, kiedy pytanie brzmi ÔÇ×Kim chcecie by zosta┼éy wasze dzieci, kiedy dorosn─ů?ÔÇŁ. Z bada┼ä przeprowadzonych przez Uniwersytet ┼ü├│dzki w 2011 wynika, ┼╝e 85% rodzic├│w decyduje o przysz┼éym zawodzie swojego dziecka, a najcz─Ö┼Ťciej wybierane profesje to lekarz, prawnik, przedsi─Öbiorca, architekt czy informatyk.

Z kolei Forbes sprawdzi┼é, jakie b─Öd─ů najbardziej atrakcyjne zawody w 2016 roku. S─ů to mi─Ödzy innymi HR generalist, product manager w sektorze bankowym, asset manager, fit-out coordinator, doradca medyczny, key account manager w sektorze energetycznym czy te┼╝ e-commerce manager. Brzmi─ů tajemniczo?

Poszukajmy zatem odpowiedzi na pytanie, jakie zawody b─Öd─ů popularne w 2030 roku. Eksperci od foresightu (naukowego przewidywania przysz┼éo┼Ťci) z firmy Idea Couture czy Sparks& Honey, nowojorskiej agencji reklamowej, wymieniaj─ů mi─Ödzy innymi takie zawody jak:

  • Personal Digital Curator (osobisty kurator cyfrowy) ÔÇô specjalista, kt├│ry doradzi i poprowadzi jak kszta┼étowa─ç i komunikowa─ç nasze ┼╝ycie prywatne i karier─Ö zawodow─ů w sieci.
  • Garbage Designer (projektant ┼Ťmieci) ÔÇô b─Ödzie zajmowa┼é si─Ö znajdowaniem nowych zastosowa┼ä dla u┼╝ytych ju┼╝ materia┼é├│w lub przeprojektowywa┼é ca┼ée firmy, tak by ich produkty by┼éy ┼éatwe do przetworzenia dla innych.
  • Simplicity Designer (ekspert ds. uproszcze┼ä) ÔÇô konsultant, kt├│ry b─Ödzie pomaga┼é firmom upraszcza─ç ich funkcjonowanie zar├│wno w wymiarze ludzkim, jak i proceduralnym.
  • Healthcare Navigator (doradca ds. opieki zdrowotnej) ÔÇô osobisty doradca pomocny podczas nawigowania w labiryntach z┼éo┼╝onych system├│w opieki zdrowotnej.
  • Nostalgist (nostalgista) ÔÇô skrzy┼╝owanie projektanta wn─Ötrz z opiekunem os├│b starszych, kt├│ry pomo┼╝e stworzy─ç wystr├│j domu czy mieszkania na wz├│r wybranej dekady z przesz┼éo┼Ťci.
  • Digital Death Manager (manager ┼Ťmierci cyfrowej) ÔÇô pomo┼╝e zako┼äczy─ç nasze ┼╝ycie w sieci.

G┼é├│wne zmiany jakie ju┼╝ teraz obserwuje si─Ö na rynku pracy to odej┼Ťcie od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej dziedzinie na rzecz realizowania wielu, zr├│┼╝nicowanych projekt├│w. W przysz┼éo┼Ťci, jak przewiduje Sparks& Honey, nasze kariery b─Öd─ů bardziej z┼éo┼╝one, wyspecjalizowane, fragmentaryczne, ale przede wszystkim oparte na wsp├│┼épracy. ÔÇ×Nasze ┼╝ycie zawodowe b─Ödzie swoistym portfolio mikro karierÔÇŁ. Wielu ekspert├│w podkre┼Ťla r├│wnie┼╝, jak wa┼╝na stanie si─Ö umiej─Ötno┼Ť─ç samodzielnego i kreatywnego kszta┼étowania swojej kariery zawodowej i ┼é─ůczenie umiej─Ötno┼Ťci i wiedzy z r├│┼╝nych dziedzin.

W obliczu dynamicznego rozwoju rynku pracy, kiedy okazuje si─Ö, ┼╝e 10 najbardziej po┼╝─ůdanych zawod├│w z roku 2010 nie istnia┼éo jeszcze w 2004 roku, nasuwa si─Ö pytanie, czego powinni uczy─ç si─Ö m┼éodzi ludzie, by w przysz┼éo┼Ťci mie─ç satysfakcjonuj─ůc─ů i dobrze p┼éatn─ů prac─Ö. Szczeg├│lnie je┼╝eli u┼Ťwiadomimy sobie, ┼╝e ÔÇ×przygotowujemy obecnie student├│w do zawod├│w, kt├│re jeszcze nie istniej─ů (ÔÇŽ) stosowania technologii, kt├│re nie zosta┼éy jeszcze wynalezione (ÔÇŽ) by w przysz┼éo┼Ťci rozwi─ůzywali problemy, kt├│re w tej chwili jeszcze nie s─ů problemamiÔÇŁ – jak twierdz─ů edukatorzy Karl Fisch i Scott McLeod.

Wed┼éug raportu ÔÇ×The Future of JobsÔÇŁ stworzonego podczas ┼Üwiatowego Forum Ekonomii w Davos w 2016 roku, do 10 najbardziej przydatnych umiej─Ötno┼Ťci wymaganych od pracownik├│w w 2020 roku nale┼╝─ů:

1. Umiej─Ötno┼Ť─ç rozwi─ůzywania z┼éo┼╝onych problem├│w
2. Krytyczne my┼Ťlenie
3. Kreatywno┼Ť─ç
4. Zarz─ůdzanie lud┼║mi
5. Współpraca z innymi
6. Inteligencja emocjonalna
7. Umiej─Ötno┼Ť─ç oceniania i podejmowania decyzji
8. Zorientowanie na usługi
9. Umiej─Ötno┼Ť─ç negocjowania
10. Elastyczno┼Ť─ç poznawcza

Taki zbi├│r umiej─Ötno┼Ťci pozwoli przysz┼éym pracownikom, na skuteczne dzia┼éanie i tworzenie innowacyjnych rozwi─ůza┼ä niezale┼╝nie od tego, jak zaawansowane b─Öd─ů technologie, jakie zmiany demograficzne nast─ůpi─ů, jakie b─Öd─ů wymagania i potrzeby konsument├│w, starzej─ůcego si─Ö spo┼éecze┼ästwa, rozwoju nowych rynk├│w pracy, sytuacji politycznej, zmian klimatycznych czy gwa┼étownej urbanizacji. B─Öd─ů elastyczni i gotowi podj─ů─ç nowe wyzwania zawodowe niezale┼╝nie od czynnik├│w demograficznych, technologicznych i socjoekonomicznych, kt├│re kszta┼étuj─ů i b─Öd─ů kszta┼étowa─ç globalny rynek zatrudnienia.

Co naprawd─Ö chc─ů robi─ç m┼éodzi ludzie w przysz┼éo┼Ťci? Z analizy przeprowadzonej przez School of Ideas na grupie oko┼éo 50 os├│b wynika przede wszystkim ch─Ö─ç wprowadzania zmian, kszta┼étowania rzeczywisto┼Ťci, poczucia satysfakcji i sprawczo┼Ťci. Badani widz─ů siebie jako cz┼éonk├│w lub lider├│w zespo┼é├│w, sk┼éadaj─ůcych si─Ö z ludzi takich jak oni: kreatywnych, zmotywowanych do dzia┼éania i kompetentnych, kt├│rzy zainspiruj─ů nie tylko siebie, ale te┼╝ przysz┼ée pokolenia. Chc─ů projektowa─ç us┼éugi, dzia┼éa─ç w sieci, przekszta┼éca─ç polskie i zagraniczne przedsi─Öbiorstwa i szuka─ç dla nich nowych innowacyjnych rozwi─ůza┼ä, tworzy─ç nowe marki, projektowa─ç i koordynowa─ç kampanie prospo┼éeczne, kierowa─ç instytucjami kultury. Oznacza to, ┼╝e intuicyjnie wyczuwaj─ů trendy przysz┼éo┼Ťci, ale pragn─ů te┼╝ wsp├│lnie t─Ö przysz┼éo┼Ť─ç budowa─ç tak, by spe┼énia┼éa ich oczekiwania.

dr Joanna Je┼Ťman, kulturoznawczyni School of Ideas, Uniwersytet SWPS