Kompetencje pracownika przysz艂o艣ci

dr Joanna Je艣man

Manager cyfrowej 艣mierci, nostalgista i specjalista ds. uproszcze艅 鈥 oto zawody, kt贸re b臋d膮 popularne w 2030 r. O trendach na rynku pracy pisze dr Joanna Je艣man ze School of Ideas.

Kim chcesz zosta膰 kiedy doro艣niesz? W艣r贸d dzieci do 10 roku 偶ycia odpowied藕, na to pytanie nie zmieni艂a si臋 od kilkudziesi臋ciu lat. Sportowiec, stra偶ak, in偶ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel 鈥 wed艂ug najnowszych bada艅 te profesje ciesz膮 si臋 nadal najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮. Tymczasem w 2016 roku specjalistami poszukiwanymi na rynku b臋d膮 fit-out coordinator czy e-commerce manager. Jak maj膮 si臋 nasze wyobra偶enia do zawodowej rzeczywisto艣ci? O tym, jakie b臋d膮 zawody przysz艂o艣ci m贸wi dr Joanna Je艣man ze School of Ideas.

Badania przeprowadzone przez portal Fatherly.com w 2015 roku na grupie 500 ameryka艅skich dzieci wykaza艂y, 偶e wci膮偶 najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 ciesz膮 si臋 zawody takie jak sportowiec, stra偶ak, in偶ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel. Podobne wyniki da艂y badania przeprowadzone w Polsce na zlecenie firmy Mattel. Sytuacja zmienia si臋 nieco, kiedy pytanie brzmi 鈥濳im chcecie by zosta艂y wasze dzieci, kiedy dorosn膮?鈥. Z bada艅 przeprowadzonych przez Uniwersytet 艁贸dzki w 2011 wynika, 偶e 85% rodzic贸w decyduje o przysz艂ym zawodzie swojego dziecka, a najcz臋艣ciej wybierane profesje to lekarz, prawnik, przedsi臋biorca, architekt czy informatyk.

Z kolei Forbes sprawdzi艂, jakie b臋d膮 najbardziej atrakcyjne zawody w 2016 roku. S膮 to mi臋dzy innymi HR generalist, product manager w sektorze bankowym, asset manager, fit-out coordinator, doradca medyczny, key account manager w sektorze energetycznym czy te偶 e-commerce manager. Brzmi膮 tajemniczo?

Poszukajmy zatem odpowiedzi na pytanie, jakie zawody b臋d膮 popularne w 2030 roku. Eksperci od foresightu (naukowego przewidywania przysz艂o艣ci) z firmy Idea Couture czy Sparks& Honey, nowojorskiej agencji reklamowej, wymieniaj膮 mi臋dzy innymi takie zawody jak:

  • Personal Digital Curator (osobisty kurator cyfrowy) 鈥 specjalista, kt贸ry doradzi i poprowadzi jak kszta艂towa膰 i komunikowa膰 nasze 偶ycie prywatne i karier臋 zawodow膮 w sieci.
  • Garbage Designer (projektant 艣mieci) 鈥 b臋dzie zajmowa艂 si臋 znajdowaniem nowych zastosowa艅 dla u偶ytych ju偶 materia艂贸w lub przeprojektowywa艂 ca艂e firmy, tak by ich produkty by艂y 艂atwe do przetworzenia dla innych.
  • Simplicity Designer (ekspert ds. uproszcze艅) 鈥 konsultant, kt贸ry b臋dzie pomaga艂 firmom upraszcza膰 ich funkcjonowanie zar贸wno w wymiarze ludzkim, jak i proceduralnym.
  • Healthcare Navigator (doradca ds. opieki zdrowotnej) 鈥 osobisty doradca pomocny podczas nawigowania w labiryntach z艂o偶onych system贸w opieki zdrowotnej.
  • Nostalgist (nostalgista) 鈥 skrzy偶owanie projektanta wn臋trz z opiekunem os贸b starszych, kt贸ry pomo偶e stworzy膰 wystr贸j domu czy mieszkania na wz贸r wybranej dekady z przesz艂o艣ci.
  • Digital Death Manager (manager 艣mierci cyfrowej) 鈥 pomo偶e zako艅czy膰 nasze 偶ycie w sieci.

G艂贸wne zmiany jakie ju偶 teraz obserwuje si臋 na rynku pracy to odej艣cie od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej dziedzinie na rzecz realizowania wielu, zr贸偶nicowanych projekt贸w. W przysz艂o艣ci, jak przewiduje Sparks& Honey, nasze kariery b臋d膮 bardziej z艂o偶one, wyspecjalizowane, fragmentaryczne, ale przede wszystkim oparte na wsp贸艂pracy. 鈥濶asze 偶ycie zawodowe b臋dzie swoistym portfolio mikro karier鈥. Wielu ekspert贸w podkre艣la r贸wnie偶, jak wa偶na stanie si臋 umiej臋tno艣膰 samodzielnego i kreatywnego kszta艂towania swojej kariery zawodowej i 艂膮czenie umiej臋tno艣ci i wiedzy z r贸偶nych dziedzin.

W obliczu dynamicznego rozwoju rynku pracy, kiedy okazuje si臋, 偶e 10 najbardziej po偶膮danych zawod贸w z roku 2010 nie istnia艂o jeszcze w 2004 roku, nasuwa si臋 pytanie, czego powinni uczy膰 si臋 m艂odzi ludzie, by w przysz艂o艣ci mie膰 satysfakcjonuj膮c膮 i dobrze p艂atn膮 prac臋. Szczeg贸lnie je偶eli u艣wiadomimy sobie, 偶e 鈥瀙rzygotowujemy obecnie student贸w do zawod贸w, kt贸re jeszcze nie istniej膮 (鈥) stosowania technologii, kt贸re nie zosta艂y jeszcze wynalezione (鈥) by w przysz艂o艣ci rozwi膮zywali problemy, kt贸re w tej chwili jeszcze nie s膮 problemami鈥 – jak twierdz膮 edukatorzy Karl Fisch i Scott McLeod.

Wed艂ug raportu 鈥濼he Future of Jobs鈥 stworzonego podczas 艢wiatowego Forum Ekonomii w Davos w 2016 roku, do 10 najbardziej przydatnych umiej臋tno艣ci wymaganych od pracownik贸w w 2020 roku nale偶膮:

1. Umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania z艂o偶onych problem贸w
2. Krytyczne my艣lenie
3. Kreatywno艣膰
4. Zarz膮dzanie lud藕mi
5. Wsp贸艂praca z innymi
6. Inteligencja emocjonalna
7. Umiej臋tno艣膰 oceniania i podejmowania decyzji
8. Zorientowanie na us艂ugi
9. Umiej臋tno艣膰 negocjowania
10. Elastyczno艣膰 poznawcza

Taki zbi贸r umiej臋tno艣ci pozwoli przysz艂ym pracownikom, na skuteczne dzia艂anie i tworzenie innowacyjnych rozwi膮za艅 niezale偶nie od tego, jak zaawansowane b臋d膮 technologie, jakie zmiany demograficzne nast膮pi膮, jakie b臋d膮 wymagania i potrzeby konsument贸w, starzej膮cego si臋 spo艂ecze艅stwa, rozwoju nowych rynk贸w pracy, sytuacji politycznej, zmian klimatycznych czy gwa艂townej urbanizacji. B臋d膮 elastyczni i gotowi podj膮膰 nowe wyzwania zawodowe niezale偶nie od czynnik贸w demograficznych, technologicznych i socjoekonomicznych, kt贸re kszta艂tuj膮 i b臋d膮 kszta艂towa膰 globalny rynek zatrudnienia.

Co naprawd臋 chc膮 robi膰 m艂odzi ludzie w przysz艂o艣ci? Z analizy przeprowadzonej przez School of Ideas na grupie oko艂o 50 os贸b wynika przede wszystkim ch臋膰 wprowadzania zmian, kszta艂towania rzeczywisto艣ci, poczucia satysfakcji i sprawczo艣ci. Badani widz膮 siebie jako cz艂onk贸w lub lider贸w zespo艂贸w, sk艂adaj膮cych si臋 z ludzi takich jak oni: kreatywnych, zmotywowanych do dzia艂ania i kompetentnych, kt贸rzy zainspiruj膮 nie tylko siebie, ale te偶 przysz艂e pokolenia. Chc膮 projektowa膰 us艂ugi, dzia艂a膰 w sieci, przekszta艂ca膰 polskie i zagraniczne przedsi臋biorstwa i szuka膰 dla nich nowych innowacyjnych rozwi膮za艅, tworzy膰 nowe marki, projektowa膰 i koordynowa膰 kampanie prospo艂eczne, kierowa膰 instytucjami kultury. Oznacza to, 偶e intuicyjnie wyczuwaj膮 trendy przysz艂o艣ci, ale pragn膮 te偶 wsp贸lnie t臋 przysz艂o艣膰 budowa膰 tak, by spe艂nia艂a ich oczekiwania.

dr Joanna Je艣man, kulturoznawczyni School of Ideas, Uniwersytet SWPS

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close