Kompetencje pracownika przysz┼éo┼Ťci

dr Joanna Je┼Ťman

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Manager cyfrowej ┼Ťmierci, nostalgista i specjalista ds. uproszcze┼ä ÔÇô oto zawody, kt├│re b─Öd─ů popularne w 2030 r. O trendach na rynku pracy pisze dr Joanna Je┼Ťman ze School of Ideas.

Kim chcesz zosta─ç kiedy doro┼Ťniesz? W┼Ťr├│d dzieci do 10 roku ┼╝ycia odpowied┼║, na to pytanie nie zmieni┼éa si─Ö od kilkudziesi─Öciu lat. Sportowiec, stra┼╝ak, in┼╝ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel ÔÇô wed┼éug najnowszych bada┼ä te profesje ciesz─ů si─Ö nadal najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů. Tymczasem w 2016 roku specjalistami poszukiwanymi na rynku b─Öd─ů fit-out coordinator czy e-commerce manager. Jak maj─ů si─Ö nasze wyobra┼╝enia do zawodowej rzeczywisto┼Ťci? O tym, jakie b─Öd─ů zawody przysz┼éo┼Ťci m├│wi dr Joanna Je┼Ťman ze School of Ideas.

Badania przeprowadzone przez portal Fatherly.com w 2015 roku na grupie 500 ameryka┼äskich dzieci wykaza┼éy, ┼╝e wci─ů┼╝ najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö zawody takie jak sportowiec, stra┼╝ak, in┼╝ynier, astronauta, lekarz i nauczyciel. Podobne wyniki da┼éy badania przeprowadzone w Polsce na zlecenie firmy Mattel. Sytuacja zmienia si─Ö nieco, kiedy pytanie brzmi ÔÇ×Kim chcecie by zosta┼éy wasze dzieci, kiedy dorosn─ů?ÔÇŁ. Z bada┼ä przeprowadzonych przez Uniwersytet ┼ü├│dzki w 2011 wynika, ┼╝e 85% rodzic├│w decyduje o przysz┼éym zawodzie swojego dziecka, a najcz─Ö┼Ťciej wybierane profesje to lekarz, prawnik, przedsi─Öbiorca, architekt czy informatyk.

Z kolei Forbes sprawdzi┼é, jakie b─Öd─ů najbardziej atrakcyjne zawody w 2016 roku. S─ů to mi─Ödzy innymi HR generalist, product manager w sektorze bankowym, asset manager, fit-out coordinator, doradca medyczny, key account manager w sektorze energetycznym czy te┼╝ e-commerce manager. Brzmi─ů tajemniczo?

Poszukajmy zatem odpowiedzi na pytanie, jakie zawody b─Öd─ů popularne w 2030 roku. Eksperci od foresightu (naukowego przewidywania przysz┼éo┼Ťci) z firmy Idea Couture czy Sparks& Honey, nowojorskiej agencji reklamowej, wymieniaj─ů mi─Ödzy innymi takie zawody jak:

  • Personal Digital Curator (osobisty kurator cyfrowy) ÔÇô specjalista, kt├│ry doradzi i poprowadzi jak kszta┼étowa─ç i komunikowa─ç nasze ┼╝ycie prywatne i karier─Ö zawodow─ů w sieci.
  • Garbage Designer (projektant ┼Ťmieci) ÔÇô b─Ödzie zajmowa┼é si─Ö znajdowaniem nowych zastosowa┼ä dla u┼╝ytych ju┼╝ materia┼é├│w lub przeprojektowywa┼é ca┼ée firmy, tak by ich produkty by┼éy ┼éatwe do przetworzenia dla innych.
  • Simplicity Designer (ekspert ds. uproszcze┼ä) ÔÇô konsultant, kt├│ry b─Ödzie pomaga┼é firmom upraszcza─ç ich funkcjonowanie zar├│wno w wymiarze ludzkim, jak i proceduralnym.
  • Healthcare Navigator (doradca ds. opieki zdrowotnej) ÔÇô osobisty doradca pomocny podczas nawigowania w labiryntach z┼éo┼╝onych system├│w opieki zdrowotnej.
  • Nostalgist (nostalgista) ÔÇô skrzy┼╝owanie projektanta wn─Ötrz z opiekunem os├│b starszych, kt├│ry pomo┼╝e stworzy─ç wystr├│j domu czy mieszkania na wz├│r wybranej dekady z przesz┼éo┼Ťci.
  • Digital Death Manager (manager ┼Ťmierci cyfrowej) ÔÇô pomo┼╝e zako┼äczy─ç nasze ┼╝ycie w sieci.

G┼é├│wne zmiany jakie ju┼╝ teraz obserwuje si─Ö na rynku pracy to odej┼Ťcie od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej dziedzinie na rzecz realizowania wielu, zr├│┼╝nicowanych projekt├│w. W przysz┼éo┼Ťci, jak przewiduje Sparks& Honey, nasze kariery b─Öd─ů bardziej z┼éo┼╝one, wyspecjalizowane, fragmentaryczne, ale przede wszystkim oparte na wsp├│┼épracy. ÔÇ×Nasze ┼╝ycie zawodowe b─Ödzie swoistym portfolio mikro karierÔÇŁ. Wielu ekspert├│w podkre┼Ťla r├│wnie┼╝, jak wa┼╝na stanie si─Ö umiej─Ötno┼Ť─ç samodzielnego i kreatywnego kszta┼étowania swojej kariery zawodowej i ┼é─ůczenie umiej─Ötno┼Ťci i wiedzy z r├│┼╝nych dziedzin.

W obliczu dynamicznego rozwoju rynku pracy, kiedy okazuje si─Ö, ┼╝e 10 najbardziej po┼╝─ůdanych zawod├│w z roku 2010 nie istnia┼éo jeszcze w 2004 roku, nasuwa si─Ö pytanie, czego powinni uczy─ç si─Ö m┼éodzi ludzie, by w przysz┼éo┼Ťci mie─ç satysfakcjonuj─ůc─ů i dobrze p┼éatn─ů prac─Ö. Szczeg├│lnie je┼╝eli u┼Ťwiadomimy sobie, ┼╝e ÔÇ×przygotowujemy obecnie student├│w do zawod├│w, kt├│re jeszcze nie istniej─ů (ÔÇŽ) stosowania technologii, kt├│re nie zosta┼éy jeszcze wynalezione (ÔÇŽ) by w przysz┼éo┼Ťci rozwi─ůzywali problemy, kt├│re w tej chwili jeszcze nie s─ů problemamiÔÇŁ – jak twierdz─ů edukatorzy Karl Fisch i Scott McLeod.

Wed┼éug raportu ÔÇ×The Future of JobsÔÇŁ stworzonego podczas ┼Üwiatowego Forum Ekonomii w Davos w 2016 roku, do 10 najbardziej przydatnych umiej─Ötno┼Ťci wymaganych od pracownik├│w w 2020 roku nale┼╝─ů:

1. Umiej─Ötno┼Ť─ç rozwi─ůzywania z┼éo┼╝onych problem├│w
2. Krytyczne my┼Ťlenie
3. Kreatywno┼Ť─ç
4. Zarz─ůdzanie lud┼║mi
5. Współpraca z innymi
6. Inteligencja emocjonalna
7. Umiej─Ötno┼Ť─ç oceniania i podejmowania decyzji
8. Zorientowanie na usługi
9. Umiej─Ötno┼Ť─ç negocjowania
10. Elastyczno┼Ť─ç poznawcza

Taki zbi├│r umiej─Ötno┼Ťci pozwoli przysz┼éym pracownikom, na skuteczne dzia┼éanie i tworzenie innowacyjnych rozwi─ůza┼ä niezale┼╝nie od tego, jak zaawansowane b─Öd─ů technologie, jakie zmiany demograficzne nast─ůpi─ů, jakie b─Öd─ů wymagania i potrzeby konsument├│w, starzej─ůcego si─Ö spo┼éecze┼ästwa, rozwoju nowych rynk├│w pracy, sytuacji politycznej, zmian klimatycznych czy gwa┼étownej urbanizacji. B─Öd─ů elastyczni i gotowi podj─ů─ç nowe wyzwania zawodowe niezale┼╝nie od czynnik├│w demograficznych, technologicznych i socjoekonomicznych, kt├│re kszta┼étuj─ů i b─Öd─ů kszta┼étowa─ç globalny rynek zatrudnienia.

Co naprawd─Ö chc─ů robi─ç m┼éodzi ludzie w przysz┼éo┼Ťci? Z analizy przeprowadzonej przez School of Ideas na grupie oko┼éo 50 os├│b wynika przede wszystkim ch─Ö─ç wprowadzania zmian, kszta┼étowania rzeczywisto┼Ťci, poczucia satysfakcji i sprawczo┼Ťci. Badani widz─ů siebie jako cz┼éonk├│w lub lider├│w zespo┼é├│w, sk┼éadaj─ůcych si─Ö z ludzi takich jak oni: kreatywnych, zmotywowanych do dzia┼éania i kompetentnych, kt├│rzy zainspiruj─ů nie tylko siebie, ale te┼╝ przysz┼ée pokolenia. Chc─ů projektowa─ç us┼éugi, dzia┼éa─ç w sieci, przekszta┼éca─ç polskie i zagraniczne przedsi─Öbiorstwa i szuka─ç dla nich nowych innowacyjnych rozwi─ůza┼ä, tworzy─ç nowe marki, projektowa─ç i koordynowa─ç kampanie prospo┼éeczne, kierowa─ç instytucjami kultury. Oznacza to, ┼╝e intuicyjnie wyczuwaj─ů trendy przysz┼éo┼Ťci, ale pragn─ů te┼╝ wsp├│lnie t─Ö przysz┼éo┼Ť─ç budowa─ç tak, by spe┼énia┼éa ich oczekiwania.

dr Joanna Je┼Ťman, kulturoznawczyni School of Ideas, Uniwersytet SWPS

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close