Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Na polską branżę mody trzeba mieć swój patent

Na polską branżę mody trzeba mieć swój patent

7 i 8 maja odbędzie się Fashion Talks x HUSH Warsaw, wydarzenie dla specjalistów branży mody. O tym, dlaczego warto przyjść mówi Olka Kaźmierczak.

Fashion Talks x HUSH Warsaw to dwudniowe forum specjalistów branży mody. Tematem pierwszej edycji wydarzenia jest „Hello Spring”, czyli metaforyczna wiosna – nowy rozdział w życiu polskich marek mody. W 48 godzin, podczas 4 paneli dyskusyjnych i 10 wykładów, przedstawiona zostanie istotna w prowadzeniu firmy i marki wiedza z pogranicza mody i biznesu. O tym, dlaczego warto być na Zamku Królewskim w Warszawie 7 i 8 maja, jak branża mody radzi sobie w świecie biznesu i co wiemy o polskim biznesie mody z Olką Kaźmierczak, pomysłodawczynią cyklu spotkań Fashion Talks.

Przejrzałam program i moją uwagę zwrócił tytuł jednej z dyskusji – „Co wiemy o polskim biznesie mody?”. Co Ty byś odpowiedziała na to pytanie?

Powiedziałabym, że od biznesu wolimy showbiznes. Łukasza Jemioła oprowadzającego nas po swojej ponad 100-metrowej kawalerce od bezimiennej kobiety, która gdzieś w Polsce centralnej założyła markę uwielbianą przez Polki i sprzedaje swoje kolekcje w ponad 40 sklepach w całym kraju. Czerwony dywan jest medialnie seksowny, ale prawdziwy biznes mody dzieje się poza butikami polskich projektantów.

Pamiętam różne rozmowy z młodymi adeptami wzornictwa przemysłowego – wielu miało świetne pomysły i zerową wiedzę na temat przełożenia ich na biznes. Jak radzi z tym sobie branża mody?

Dwojako. Są ci, którzy twierdzą, że nie muszą znać się na biznesie i że nie zależy im na komercji. To projektanci żyjący od kolekcji do kolekcji. Z niedoliczonymi budżetami, o kromce chleba i z poczuciem niezrozumienia swojej sztuki przez świat. Druga grupa to nowe pokolenie przedsiębiorców z wykształceniem biznesowym, znających realia rynku, potrafiących w trzy miesiące założyć markę, wyprodukować kolekcję i ją z powodzeniem sprzedać. W lipcu ubiegłego roku szkoliłam się na Central Saint Martins w Londynie. Nasz prowadzący zajęcia, uznany dziennikarz Dal Chodha z nostalgią wspominał czasy, kiedy CSM było szkołą punków, wokół budynku walały się niedopałki i butelki, w powietrzu było czuć ducha anarchii, ale też kreatywności. Teraz CSM jest wycyzelowanym, hipsterskim obiektem z biurkami zastawionymi najnowszymi MacBookami. W drzwiach wita cię ochroniarz i bramki, które może otworzyć tylko legitymacja. Dal mocno nad tym ubolewał twierdząc, że moda, zwłaszcza brytyjska, niegdyś antyestablishmentowa, zginęła pod mackami korporacji i między kolejnymi wierszami Excela.
W Polsce, mam wrażenie, że takim Dalem Chodhą jest Janusz Noniewicz, kierownik Katedry Mody na warszawskiej ASP. Noniewicz twierdzi, że projektanci nie muszą być biznesmenami. I ja się z tym zgadzam. Tak jak ja, jako PR-owiec nie muszę być projektantem. Ale jeśli któregoś dnia zamarzyłaby mi się marka mody, to powinnam wiedzieć, że do stworzenia kolekcji powinnam zatrudnić specjalistę. Tak, jak projektant powinien wiedzieć, że jeśli chce kiedykolwiek cokolwiek sprzedać i z tego żyć, powinien zatrudnić eksperta od robienia biznesu.

W przypadku designerów, także tych projektujących ubrania, piętą achillesową była nie tylko wiedza na temat tego, jak założyć i prowadzić firmę, ale przede wszystkim to, w jaki sposób skutecznie pozyskać dofinansowanie lub inwestora oraz jak pomysł przełożyć na wdrożenie i biznes. Projektant, który przyjdzie na Fashion Talks x HUSH Warsaw dowie się czegoś na ten temat?

Paula Pul i Michał Kulka z LAWMORE to prawnicy, którzy pozyskują dofinansowania dla startupów i dopinają umowy z inwestorami – ostatnio ich klientem była platforma Prowly, świeżo zasilona 4 milionami złotych z pierwszej rundy inwestorskiej. Z kolei Tomek Szymański jest założycielem agencji beginning dedykowanej początkom w biznesie. On opowie, jak stworzyć biznesplan, żeby nie pójść z torbami po pierwszym roku funkcjonowania marki. Monika Kapłan jest ekspertką od marketingu, pracowała dla polskich gigantów z branży mody i poświęci swój wykład budowaniu struktury komercyjnej kolekcji. Celestyna Zachariasz i Daria Okular to mocny team Allegro, czyli największego e-commerce w Polsce. Stawiamy sobie za punkt honoru połączenie mody i biznesu.

Co jeszcze przygotowałaś dla uczestników Fashion Talks x HUSH Warsaw?

Żywe dyskusje. Ania Kuczyńska kontra Olka Osadzińska w rozmowie o estetyce Polaków i metce made in Poland. Justyna Duszyńska, Grażyna Olbrych i Anna Konieczyńska debatujące o kondycji polskich mediów mody. Panel z udziałem Ani Terej, Magdy Korcz i Ani Kruk, która ostatnio otworzyła swój pierwszy butik w Emiratach Arabskich. Dziewczyny będą pytane o przyszłość biznesu mody w Polsce przez Andrzeja Tucholskiego, blogera, po którym spodziewam się błyskotliwych spostrzeżeń osoby spoza branży mody. W ostatniej rozmowie zetrą się Karolina Sulej, Anka Pięta i Tobiasz Kujawa. Wraz z Gosią Boy odpowiedzą sobie na pytanie, dlaczego moda może być dla kogoś ważna. To będą istne branżowe igrzyska (śmiech).

Ważnym punktem będą wystąpienia praktyków – w jaki sposób dobierałaś grono ekspertów?

Podzieliłam wydarzenie na dwie części: biznes i wizerunek. Każdy z prelegentów to postać, którą ja sama śledzę i której rozwój mi imponuje. Oprócz wyżej wymienionych naszym gośćmi są Karolina Gadzimska, dyrektor PR La Manii, Agnieszka Polkowska, która współtworzy ze mną POP UP GRUPĘ, czy WP Onak mający na swoim koncie współpracę z londyńskim SHOWstudio. Ci ludzie są ekspertami-praktykami z wykształceniem, którego można im tylko zazdrościć – Karolina szkoliła się w Monako, Wojtek Onak na Central Saint Martins, Agnieszka Polkowska robi doktorat na gdańskiej ASP. Ci ludzie od lat z powodzeniem łączą modę i biznes, myślenie kreatywne z analitycznym. To przywilej móc się od nich uczyć.

A co dla siebie znajdą przedstawiciele biznesu i inwestorzy?

Na pewno będą mogli zobaczyć skalę rynku i ewentualne możliwości współpracy z projektantami. Fashion Talks to forum, które towarzyszy targom HUSH Warsaw. Na samych targach wystawia się ponad 80 wyselekcjonowanych marek. To dobra okazja, żeby przyjrzeć się produktom i właścicielom firm. Poznać ich sposób myślenia, ale też podejście do klienta, bo na HUSH Warsaw projektanci zazwyczaj obsługują swoich klientów osobiście.

Czy przedstawicieli biznesu długo trzeba dziś przekonywać, żeby inwestowali w polską modę?

Prawdziwy biznesmen to człowiek intuicji, który potrafi ocenić ryzyko i bilans zysków i strat. Jeśli masz słaby produkt, nie przekonasz do siebie nawet muchy.

Edukacja branży ma dziś takie samo/większe/mniejsze znaczenie jak sam networking i pozyskiwanie kontaktów?

Wszystko, co robisz ma znaczenie. Ostatnio rozmawiałam z absolwentką University of London. Dla niej koszmarem jest brytyjski networking i ciągłe zmuszanie ludzi do wymiany informacji. Z kolei Li Edelkoort, słynna światowa trendwatcherka mówi, że bez pracy w grupie nie zajdziemy za daleko. Nigdy nie wiesz, do czego może ci się przydać przypadkowy kontakt. Wychodzę z założenia, że po prostu dobrze jest znać ludzi i z nimi rozmawiać, to ułatwia nie tylko przebicie się do prasy, ale przede wszystkim robienie biznesu. Ostatnio potrzebowałam 100 bawełnianych toreb promocyjnych. Akurat konsultowałam moją klientkę i stwierdziłam, że nie zaszkodzi zapytać, czy przypadkiem nie wie, gdzie mogę takie torby wyprodukować. Tak się złożyło, że ona ma szwalnię pod Gdynią i za dwa tygodnie przyjechał do mnie karton toreb z najlepszej bawełny w kraju. A czy edukacja w branży ma takie samo znaczenie? Nie wartościowałabym. Nie trzeba mieć dyplomu szkoły wyższej, żeby radzić sobie w modzie. Tak samo nie trzeba nikogo znać. Raczej wyszłabym od tego, że na tę polską branżę mody trzeba mieć swój patent.

Z czym chciałabyś, żeby wyszli uczestnicy Fashion Talks x HUSH Warsaw?

Z przekonaniem, że biznes mody w Polsce nie ogranicza się do gwiazd występujących w DDTVN i do autorskiej mody. Że to zjawisko obejmujące cały kraj, a nie tylko Warszawę. Że jako kraj mamy ogromny potencjał – zajmujemy 8. miejsce w Unii Europejskiej pod względem obrotów, 6. pod kątem nakładów inwestycyjnych, a 2. w liczbie firm funkcjonujących w sektorze tekstylno-odzieżowym. I, że specjaliści są temu biznesowi potrzebni, dlatego warto jest pomyśleć o karierze w branży. Nawet, jeśli praca w modzie to jeden wielki zawodowy rollercoaster!

Fashion Talks x HUSH Warsaw grafika

***
Fashion Talks to organizowane dwa razy do roku forum dla specjalistów branży mody. Flagowe wydarzenie pierwszej w Polsce szkoły biznesu mody Fashion PR Talks. Premierowa edycja Fashion Talks odbędzie się już 7-8 maja 2016 r. jako wydarzenie towarzyszące targom HUSH Warsaw. Pomysłodawczynią Fashion Talks jest Olka Kaźmierczak, założycielka szkoły Fashion PR Talks, pierwszego w Polsce bloga o PR-ze mody Fashion PR Girl i kolektywu strategicznego POP UP GRUPA.

www.fashionprtalks.pl

HUSH Warsaw to autorski pomysł Anny Pięty i Magdy Korcz – menedżerek kultury, sztuki i designu. Od trzech lat skutecznie łączą one modę i biznes. Dwa razy w roku organizują najważniejsze targi mody autorskiej w Polsce. Definiują trendy i obserwują tendencje polskiego rynku mody. Wspierają projektantów w budowaniu strategii. Promują polskie marki rekomendując je do udziału w targach i pokazach mody zagranicą. Najnowszym projektem marki jest platforma online i projekt HUSH Warsaw International, polegający na organizacji i promocji wyjazdów polskich marek na zagraniczne targi b2b.

www.hushwarsaw.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!