Najwi臋kszy sukces jest przede mn膮

Dagny Kurdwanowska

Przez 17 lat Kinga Stanis艂awska pracowa艂a dla wielkich, mi臋dzynarodowych firm m.in. w Londynie, Nowym Jorku i Wiedniu, zajmuj膮c si臋 bankowo艣ci膮, finansami i inwestycjami. W ko艅cu podj臋艂a decyzj臋 o spe艂nieniu planu, kt贸ry towarzyszy艂 jej od lat i za艂o偶eniu w艂asnej firmy. Wsp贸lnie z Marzen膮 Bieleck膮 stworzy艂y najpierw butik doradczy Experior, a p贸藕niej pierwszy w Europie fundusz VC zarz膮dzany przez kobiety. Dagny Kurdwanowskiej opowiedzia艂a o tym, czy warto by膰 inwestorem, gdzie szuka膰 inwestora, gdy zak艂adamy w艂asn膮 firm臋, jak przygotowa膰 si臋 do jego pozyskania, dlaczego wspiera kobiety jako mentor oraz dlaczego zdobywanie wiedzy i do艣wiadczenia jest r贸wnie wa偶ne, jak pozyskanie wsparcia finansowego.

Stereotyp m贸wi, 偶e kobiety gorzej radz膮 sobie z finansami ni偶 m臋偶czy藕ni. Pani jest przyk艂adem na to, 偶e to mit 鈥 od 17 lat zajmuje si臋 Pani inwestycjami, bankowo艣ci膮 i finansami, pracowa艂a Pani w du偶ych firmach, m.in. w Londynie i Nowym Jorku. Czy do艣wiadczy艂a Pani na w艂asnej sk贸rze podej艣cia, 偶e kobieta lepiej wydaje pieni膮dze ni偶 je inwestuje?

Pocz膮tki mojej kariery zawodowej to rzeczywi艣cie bankowo艣膰 inwestycyjna (banki Salomon Brothers 鈥 dzisiejszy Citi czy te偶 ING), czyli biznes doradczy cho膰 oczywi艣cie w finansach. W tamtym czasie zajmowa艂am si臋 wprowadzaniem na Londy艅sk膮 Gie艂d臋 takich sp贸艂ek jak Mobile TeleSystem (MTS 鈥 wiod膮cy rosyjski operator telefonii kom贸rkowej) czy tez Telekomunikacj臋 Polsk膮 SA (dzi艣 Orange), emisj膮 obligacji, te偶 fuzjami i przej臋ciami (w tym prywatyzacjami). Tu rzeczywi艣cie odsetek kobiet w tzw. 鈥瀋orporate finance鈥 by艂 poni偶ej 5%. Pierwszy raz z inwestowaniem mia艂am do czynienia w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju w Londynie, kiedy zajmowa艂am si臋 zar贸wno inwestycjami kapita艂owymi jak i finansowaniem d艂u偶nym dla sp贸艂ek z Europy 艢rodkowo Wschodniej. W EBOR pracuje wiele kobiet z przer贸偶nych kraj贸w w艂a艣nie w inwestycjach i tam nie czu艂am, 偶eby bycie kobiet膮 by艂o wyr贸偶nikiem.

Kobiety ch臋tnie zostaj膮 inwestorkami?

Niezwykle rzadko kobiety zostaj膮 inwestorkami np. inwestuj膮cymi w fundusze. To temat na szersz膮 dyskusj臋 鈥 zreszt膮 niezwykle ciekawy i przysz艂o艣ciowy, poniewa偶 mo偶e pokaza膰 kobietom mo偶liwo艣ci inwestowania w艂asnych zasob贸w i zarz膮dzania w艂asnym maj膮tkiem. Fundusz Experior posiada 29 inwestor贸w 鈥 prywatne osoby fizyczne. W艣r贸d nich 4 to kobiety. Pytanie czy to ma艂o czy du偶o? Licz臋 na to, 偶e przy kolejnym funduszu Experior liczba naszych inwestorek dor贸wna liczbie inwestor贸w!

Dzi艣 jest Pani partnerem zarz膮dzaj膮cym i za艂o偶ycielk膮 Experior Venture Fund. Kiedy poczu艂a Pani, 偶e czas na samodzielno艣膰 i w艂asn膮 firm臋?

W艂asn膮 firm臋 chcia艂am mie膰 od ma艂ego, odk膮d m贸j tata za艂o偶y艂 w艂asny biznes. Mia艂am wtedy 9 lat. Zawsze t艂umaczy艂 mi, 偶e po co pracowa膰 dla kogo艣, je艣li mo偶na pracowa膰 dla siebie. Uwa偶a艂am jednak, 偶e na pocz膮tku musz臋 si臋 du偶o nauczy膰, 偶eby m贸c pracowa膰 鈥瀗a w艂asnym鈥. Ostatnia moja praca w korporacji to by艂 Raiffeisen. W Wiedniu zarz膮dza艂am globalnym biznesem doradczym Raiffeisena w sektorze telekom贸w, medi贸w, informatyki i nowych technologii. Tam pozna艂am moj膮 dzisiejsz膮 wsp贸lniczk臋, Marzen臋, kt贸ra szefowa艂a Raiffeisen Investment w Polsce w tamtym czasie (kolejna kobieta w finansach na wysokim stanowisku!). I obie zrozumia艂y艣my bardzo szybko, 偶e praca w sztywnej korporacji nie ma sensu. Mia艂y艣my wsp贸lnych klient贸w, z kt贸rymi chcia艂y艣my pracowa膰, jednak zarz膮d banku w Wiedniu uwa偶a艂, 偶e ci klienci nie s膮 dla banku perspektywiczni. I w ten spos贸b odpali艂y艣my nasze pierwsze przedsi臋wzi臋cie 鈥 butik doradczy Experior. Trzy lata p贸藕niej za艂o偶y艂y艣my pierwszy w Europie fundusz VC zarz膮dzany przez kobiety.

W艂asna firma to wi臋cej wolno艣ci i mo偶liwo艣ci?

W艂asna firma to pasja i ci膮g艂y rozw贸j w takich kierunkach, o kt贸rych wcze艣niej czasem si臋 nie 艣ni艂o! To 艂apanie ciekawych mo偶liwo艣ci, to wsp贸艂praca z niesamowitymi lud藕mi. To przede wszystkim odpowiedzialno艣膰.

Pracowa艂a Pani dla najwi臋kszych firm, w 艣rodowisku mi臋dzynarodowym. A co dzi艣 Pani uwa偶a za sw贸j najwi臋kszy sukces?

Moje najwi臋ksze sukcesy zawsze b臋d膮 na polu prywatnym 鈥 jestem matk膮 dw贸ch wspania艂ych dziewczynek. Ka偶dy ich sukces jest moim sukcesem. W biznesie powiedzia艂abym, 偶e najwi臋kszy sukces jest wci膮偶 przede mn膮! Dotychczas, bez w膮tpienia wielkim wsp贸lnym sukcesem, moim i Marzeny jest powo艂anie do 偶ycia pierwszego w Europie funduszu venture capital zarz膮dzanego przez kobiety, o kapitalizacji 80 mln z艂, z 29 prywatnymi inwestorami oraz jedn膮 instytucj膮 finansow膮. Sukcesem jest te偶 fajny, dynamiczny team, kt贸ry uda艂o si臋 wsp贸lnie stworzy膰, a tak偶e inwestycje w ciekawe sp贸艂ki, kt贸rych dzi艣 w portfelu jest 9, za艣 w 2016 roku spodziewamy si臋 kolejnych 5-6 nowych sp贸艂ek. Z przyjemno艣ci膮 i satysfakcj膮 pracujemy z przedsi臋biorcami 鈥 za艂o偶ycielami sp贸艂ek w kt贸re zainwestowa艂 fundusz nad rozwojem i budowaniem warto艣ci.

Z badania, kt贸re przeprowadzi艂 DELL pod koniec 2015 r. wynika, 偶e do 2025 r. b臋dzie trzeba stworzy膰 na 艣wiecie 600 milion贸w miejsc pracy. Prognozy m贸wi膮, 偶e 70-90% b臋d膮 tworzy膰 start-upy i nowe przedsi臋biorstwa. Wsparcie kobiet w tworzeniu biznes贸w nabiera w tym kontek艣cie szczeg贸lnego znaczenia?

Rynek pracy na pewno si臋 zmienia globalnie. Pracownicy b臋d膮 i艣膰 w kierunku w艂asnej dzia艂alno艣ci gospodarczej, pracy projektowej z wieloma partnerami, za艣 odchodzi膰 od pracy na etacie. Takie s膮 og贸lne trendy. Innowacje to kolejny trend 艣wiatowy, o kt贸rym m贸wi si臋 od ponad p贸艂wiecza, ale od jakiego艣 czasu, mo偶e 15 lat, nabra艂 szczeg贸lnego tempa. Innowacje cz臋sto powstaj膮 w艂a艣nie jako pomys艂y os贸b indywidualnych, wok贸艂 kt贸rych powstaj膮 ma艂e przedsi臋biorstwa, start-upy. Cz臋sto, 偶eby je rozwin膮膰, poszukuj膮 kapita艂u w funduszach VC, takich jak nasze. W艣r贸d start upowc贸w wci膮偶 jednak jest ma艂o kobiet. Kobiety tworz膮 biznesy, lecz s膮 to z regu艂y ma艂e firmy najcz臋艣ciej nakierowane na segment 鈥瀕ife style鈥. Jest to przeciwie艅stwo start upu rozumianego jako przedsi臋biorstwo najcz臋艣ciej oparte o technologie i w艂asno艣膰 intelektualn膮, kt贸re ma szans臋 szybko wzrosn膮膰 przy relatywnie ma艂ych wydatkach inwestycyjnych, by膰 skalowane i globalnie odnosi膰 sukcesy. Wspieranie kobiet w zak艂adaniu start-up贸w jest dla mnie bardzo wa偶nych wyzwaniem, dlatego osoby z naszego funduszu i ja, osobi艣cie, sp臋dzamy du偶o czasu dziel膮c si臋 naszymi do艣wiadczeniami i motywuj膮c kobiety do zak艂adania i prowadzenia start-up贸w. Traktujemy to jako misj臋, wierz膮c, 偶e takich kobiet b臋dzie coraz wi臋cej!

W rankingu DELLa Polska znalaz艂a si臋 na 贸smym miejscu w艣r贸d kraj贸w, kt贸re najbardziej efektywnie wspieraj膮 kobiec膮 przedsi臋biorczo艣膰. Uzyskali艣my lepszy wynik m.in. ni偶 Japonia, Hiszpania i Po艂udniowa Korea. To dobry czas dla kobiecego biznesu w Polsce?

Kilka lat temu Warren Buffet powiedzia艂, 偶e odni贸s艂 tak du偶y sukces biznesowy dlatego, 偶e konkurowa艂 jedynie z po艂ow膮 艣wiata. Czas dla kobiecego biznesu jest zawsze dobry, wystarczy chcie膰 i dzia艂a膰!

Na jakie bariery natrafiaj膮 w Polsce kobiety, kt贸re chc膮 stworzy膰 i prowadzi膰 w艂asny biznes?

Wydaje mi si臋, 偶e od strony biznesu natrafiaj膮 na identyczne problemy, co m臋偶czy藕ni. Problemy i przeciwno艣ci losu napotykaj膮 wszystkie m艂ode sp贸艂ki, niezale偶nie od tego czy prowadzone s膮 przez kobiety czy przez m臋偶czyzn. Niedok艂adnie przemy艣lany biznes plan, niewystarczaj膮ce zbadanie rynku i konkurencji oraz niew艂a艣ciwy model sprzeda偶owy to tylko niekt贸re z powod贸w. Bariera to co艣 raczej istnieje w g艂owach, a nie w rzeczywisto艣ci. Mo偶na obudzi膰 si臋 pewnego dnia, m贸wi膮c sobie 偶e to, co uwa偶a艂y艣my za problem nim nie jest. Wszystko si臋 da u艂o偶y膰, wszystkiego si臋 mo偶na nauczy膰 i nagle bariera sama znika. Najwa偶niejsza jest determinacja i wiara 鈥 na tym si臋 trzeba skupi膰.

A jak ocenia Pani stan wiedzy kobiet na temat zarz膮dzania finansami i inwestowania?

Kobiety radz膮 sobie w biznesie znakomicie. Wszelkie badania wskazuj膮, 偶e kobiety odznaczaj膮 si臋 wi臋ksz膮 podzielno艣ci膮 uwagi i lepsz膮 organizacj膮 pracy ni偶 m臋偶czy藕ni, jednak cz臋sto nie d膮偶膮 do zajmowania czo艂owych stanowisk w sp贸艂kach, oddaj膮c t臋 rol臋 m臋偶czyznom. Jak wynika z badan prowadzonych na 艣wiecie, firmy zarz膮dzane lub wsp贸艂zarz膮dzane przez kobiety osi膮gaj膮 lepsze wyniki finansowe. W Polsce z roku na rok zwi臋ksza si臋 liczba kobiet na najwy偶szych stanowiskach.

W poszukiwaniu inwestora s膮 odwa偶ne, czy raczej robi膮 to nie艣mia艂o i bez przekonania?

Jak ju偶 wspomina艂am wcze艣niej, cz臋sto kobiety oddaj膮 rol臋 lider贸w m臋偶czyznom i to m臋偶czy藕ni najcz臋艣ciej zg艂aszaj膮 si臋 do nas reprezentuj膮c sp贸艂k臋. Jest to r贸wnie偶 kwestia rodzaju biznesu, jaki zak艂adaj膮 kobiety 鈥 biznesy life-stylowe nie przychodz膮 z regu艂y po kapita艂 do funduszu VC.

Gdzie zatem kobieta rozpoczynaj膮ca przygod臋 z biznesem mo偶e szuka膰 inwestora? Na co powinna zwr贸ci膰 uwag臋?

To zale偶y na jakim etapie jest jej przygoda z biznesem. Je艣li jest na etapie idei, pomys艂u i szuka wsparcia w otwarciu b膮d藕 dopracowaniu swojego biznesu s膮 r贸偶nego rodzaju instytucje, kt贸re zapewniaj膮 stosowne wsparcie i mentoring. Sama jest mentorem w Vital Voices Chaper Poland i Fundacji Przedsi臋biorczych Kobiet. Namawiam zawsze przedsi臋biorc贸w na wczesnym etapie rozwoju biznesu, aby skorzystali z szerokich mo偶liwo艣ci program贸w akceleracyjnych, kt贸re ci膮gle powstaj膮. Jest to naprawd臋 fajna szko艂a, oferuj膮ca wiedz臋, do艣wiadczenia, a tak偶e networking. Pierwszymi inwestorami w nowe biznesy s膮 z regu艂y trzy grupy, tzw. 3F: family, friends, fools [rodzina, przyjaciele, g艂upcy 鈥 przyp.red.]. Po wyczerpaniu tej puli, przedsi臋biorcy cz臋sto poszukuj膮 w艣r贸d anio艂贸w biznesu lub w艂a艣nie w艣r贸d funduszy typu Venture Capital.

Jak przygotowa膰 si臋 do walki o inwestora? O czym pami臋ta膰 i jakich b艂臋d贸w nie pope艂nia膰?

Przedsi臋biorca, kt贸ry chce pozyska膰 kapita艂 powinien mie膰 dobrze przemy艣lan膮 strategi臋 rozwoju swojego produktu lub us艂ugi popart膮 znajomo艣ci膮 rynku i konkurencji, a tak偶e przedstawion膮 w biznes planie. To jest najwa偶niejsze. R贸wnie istotni s膮 ludzie. Zespo艂y, kt贸re maj膮 jasny podzia艂 kompetencji oraz wysoki poziom energii i determinacji, maja wi臋ksze szanse. Przedsi臋biorca musi zarazi膰 inwestora swoim pomys艂em! Bardzo istotnym aspektem jest r贸wnie偶 zbadanie rynku, konkurencji, odrobienie pracy domowej z rynk贸w 艣wiatowych i sprawdzenia, jakie s膮 na nich trendy. To wszystko podnosi wiarygodno艣膰 przedsi臋biorcy i sprawia, 偶e inwestorzy ch臋tniej przyjrz膮 si臋 takiemu biznesowi. Prosz臋 pami臋ta膰, 偶e nie oczekujemy od sp贸艂ek nieomylno艣ci, biznes plan mo偶na zmieni膰, strategie zmodyfikowa膰. Nie b臋dzie to jednak mo偶liwe je艣li po pierwsze, przedsi臋biorca nie b臋dzie zna艂 rynku, na kt贸rym chce dzia艂a膰, a po drugie, nie b臋dzie chcia艂 s艂ucha膰 i razem z nami wsp贸lnie budowa膰 warto艣ci tego biznesu.

W Waszym portfolio s膮 dwie firmy, kt贸re zarz膮dzane s膮 przez kobiety 鈥 WeGirls i DrOmnibus. Co zdecydowa艂o o zainwestowaniu akurat w te dwa projekty?

Zdecydowali艣my si臋 na inwestycje w sp贸艂ki WeGirls i DrOmnibus, poniewa偶 s膮 to projekty, nios膮ce ze sob膮 bardzo istotn膮 misj臋 dotycz膮c膮 miedzy innymi rozwoju dzieci i m艂odzie偶y. Stawiaj膮 przy tym warto艣ci na pierwszym miejscu. Obie sp贸艂ki maj膮 r贸wnie偶 olbrzymi potencja艂 globalny, a takich w艂a艣nie sp贸艂ek Fundusz Experior Venture Fund poszukuje. To projekty, kt贸re 艂膮cz膮 w sobie technologi臋, specjalistyczne know-how oraz unikaln膮 wiedz臋 Za艂o偶ycielek (cho膰 w DrOminbus opr贸cz 2 kobiet jest te偶 jeden m臋偶czyzna w zarz膮dzie). W obu przypadkach Za艂o偶ycielki zarazi艂y nas swoim pomys艂em, wiar膮 w sukces i entuzjazmem. Od pierwszego spotkania by艂o jasne, jak wiele czasu po艣wieci艂y na projekt, wiedza, jak膮 zdoby艂y, znajomo艣膰 rynku i jego reali贸w, a tak偶e praca wykonana do momentu naszego poznania.

Jakie s膮 mocne strony biznes贸w prowadzonych i zarz膮dzanych przez kobiety?

Wydaje mi si臋, 偶e ch臋膰 kolaboracji i budowania konsensusu jest wy偶sza. Kobiety my艣l膮 szeroko o r贸偶nych aspektach, lepiej buduj膮 relacje i 鈥瀞przedaj膮鈥 na etapie komercjalizacji.

To z czym radz膮 sobie s艂abiej?

M臋偶czy藕ni s膮 nadal lepsi w tym, jak bardzo wierz膮 w siebie i jak 艣wietnie od pierwszej chwili potrafi膮 zaprezentowa膰 swoje kompetencje i sw贸j pomys艂. Z kobietami trzeba czasem troch臋 d艂u偶ej popracowa膰 i lepiej zrozumie膰 ich pomys艂 oraz podej艣cie. Co najwa偶niejsze, r贸偶nica ta si臋 szybko wyr贸wnuje!

Dlaczego zdecydowa艂a si臋 Pani zosta膰 mentork膮 i wspiera膰 kobiety przedsi臋biorcze?

Wspieranie innych to obowi膮zek ka偶dego cz艂owieka. To jedna z warto艣ci, kt贸re wyznaj臋. Wspiera膰 mo偶na na r贸偶nym poziomie i na r贸偶ne sposoby. Wiedz膮 nale偶y si臋 dzieli膰, a na wspieraniu innych mo偶na si臋 wiele samemu nauczy膰. 17 lat dzia艂am na rynku finansowym. Zdoby艂am w tym czasie bardzo du偶e do艣wiadczenie biznesowe, sama pope艂ni艂am wiele b艂臋d贸w i wci膮偶 wyci膮gam wnioski! Bardzo dobrze rozumiem oczekiwania inwestor贸w. Daje mi to obszern膮 wiedz臋, kt贸r膮 chce dzieli膰 si臋 z m艂odym pokoleniem przedsi臋biorczy艅. Chc臋 zach臋ca膰 je, 偶eby mia艂y odwag臋 walczy膰 o swoje marzenia i realizowa膰 si臋 zawodowo.

Dzielenie si臋 do艣wiadczeniem i wsparcie w tym zakresie jest r贸wnie wa偶ne, jak wsparcie finansowe?

Tak. Zdecydowanie. Na polskim rynku obserwuj臋 luki g艂贸wnie w transferze wiedzy i know how. Jest du偶o pieni臋dzy na wspieranie start-up贸w, przedsi臋biorcy jednak nie maj膮 dostatecznej wiedzy. A s膮 jej g艂odni! Experior 艂膮czy wiec inwestycje kapita艂owe z dzieleniem si臋 wiedz膮 – wiedz膮 nie tylko naszej ekipy inwestycyjnej, ale tak偶e wiedz膮 cz艂onk贸w naszego komitetu inwestycyjnego, naszych inwestor贸w.
Poza nadrz臋dnym celem Funduszu, jakim jest inwestowanie, nasz膮 misj膮 jest wspieranie ekosystemu, w kt贸rym egzystuj膮 sp贸艂ki. Chcemy promowa膰 wsp贸艂prac臋 z inwestorem opieraj膮c膮 si臋 na tzw. z艂otych standardach. To model wsp贸艂pracy, w kt贸rym fundusz razem ze sp贸艂k膮 graj膮 razem do jednej bramki, a ich wsp贸lnym celem jest budowanie warto艣ci sp贸艂ki.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Pieni膮dze daj膮 kobiecie wolno艣膰

Jak zach臋ci艂aby Pani kobiety, by zdoby艂y si臋 na odwag臋 i realizowa艂y swoje pomys艂y na biznes?

Zach臋ca艂abym kobiety, kt贸re si臋 wahaj膮, by zanim podejm膮 wyzwanie, jak najwi臋cej rozmawia艂y z innymi osobami, kt贸re ju偶 za艂o偶y艂y sw贸j biznes. Namawiam do uczestnictwa w programach mentoringowych oraz do jak najszerszego networkingu. M艂ode firmy zach臋cam do uczestnictwa w programach akceleracyjnych, przede wszystkich zagranic膮, je艣li to jest tylko mo偶liwe. Je偶eli mia艂abym czerpa膰 z w艂asnych do艣wiadcze艅, to my艣l臋, 偶e wa偶nym momentem jest znalezienie partnera, wsp贸lnika, z kt贸rym si臋 b臋dzie chcia艂o pracowa膰, kt贸remu si臋 ufa, kt贸ry ma komplementarn膮 wiedz臋 i zdolno艣ci. Ze wsp贸lnikiem jest du偶o 艂atwiej. 艁atwiej jest omawia膰 kolejne kroki, rozmawia膰 o strategii, o decyzjach. Na wczesnym etapie jest szczeg贸lnie du偶o ryzyka i niepewno艣ci, wiele z nich mo偶na zmniejszy膰 dzi臋ki rozmowie z innymi. Dziewczyny! Rozmawiajcie o swoich pomys艂ach jak najwi臋cej! A realizacja wtedy przyjdzie sama.

Wi臋cej o Experior Venture Fund mo偶na przeczyta膰 TUTAJ.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close