u艣miechni臋ta kobieta, otulona ko艂dr膮

Otul si臋. Metody na samowsparcie i akceptacj臋.

Sandra Panu艣

Ka艣ka jako ma艂a dziewczynka, bawi膮c si臋 zabawkami w piaskownicy, dosta艂a informacj臋 od mamy:" Nie b膮d藕 taka chytra, pobaw si臋 z Ani膮, oddaj jej swoje zabawki. Zobacz, p艂acze, bo nie chcesz si臋 z ni膮 podzieli膰." Jako doros艂e kobiety dostajemy informacj臋 - czemu nie dbasz o siebie? Czemu nie stawiasz granic?

Czym si臋 r贸偶ni ma艂a Ka艣ka i du偶a Ka艣ka? Jedna i druga potrzebuj臋 czasami przestrzeni, aby poby膰 same „ze swoimi zabawkami”. I to jest ok!聽

Jako ma艂e dziewczynki dostajemy komunikaty, aby widzie膰 tylko drugiego cz艂owieka i robi膰 tak, aby jemu by艂o dobrze. Bo przecie偶 nie przystoi grzecznej, mi艂ej dziewczynce inaczej. P贸藕niej jako doros艂e kobiety us艂ugujemy innym, dbamy o rodzin臋, wsp贸艂pracownik贸w, a zapominamy cz臋sto o sobie.聽

A gdyby dbanie o siebie zajmowa艂o wa偶ne miejsce w naszym 偶yciu?聽

Aby to otulanie si臋 zdarzy艂o, potrzeba ruchu, zauwa偶enia, 偶e jestem. Ruchu, kt贸ry zacznie pobudza膰 zmys艂y, przytuli nasze delikatne miejsca, ukoi rany. Co obecnie sprawia 偶e czujesz si臋 dobrze ze sob膮? Ciep艂a k膮piel, spacer, kawa i patrzenie w okna?

Akceptacja b艂臋d贸w

Otulanie siebie potrzebuje te偶 wybaczenia/ samowybacznia. Zapytaj siebie, gdzie obecnie go potrzebujesz? To jeden z pierwszych krok贸w, aby p贸j艣膰 dalej.聽

Otulanie siebie to nie wypad na weekend.

To codzienna uwa偶no艣膰 swoich my艣li, emocji, praktykowanie wdzi臋czno艣ci, wsp贸艂czucia do siebie. To zauwa偶anie, co si臋 z nami dzieje.聽 W trudnych sytuacjach wyzwaniem staje si臋 zaj臋cie sob膮 w spos贸b empatyczny, troskliwy i 偶yczliwy, zwracanie uwagi na swoje potrzeby i zaspokajanie ich, zauwa偶anie spirali l臋k贸w, gonitwy my艣li i szukanie ukojenia.聽

Wyskok z ko艂owrotka mo偶emy sobie da膰 poprzez zatrzymanie.

W trudnych momentach najbardziej potrzebujemy si臋 zatrzyma膰, aby zobaczy膰 co u nas dzia艂a, a co ju偶 nie. Inaczej mo偶emy p臋dzi膰 jak chomik w ko艂owrotku, z kt贸rego ci臋偶ko jest wyskoczy膰. „Bo przecie偶 robi臋 tyle, a to nie przynosi rezultatu!” – znasz takie s艂owa? A gdyby si臋 zatrzyma膰?聽 Kawa艂ek „nie wiem co dalej”, potrzebuje oddechu.聽

膯wiczenie na zatrzymanie

W艂膮cz muzyk臋 relaksuj膮c膮, np. szum morza, lasu, tak膮 kt贸ra sprawia Ci przyjemno艣膰, przywo艂uje dobre wspomnienia. Mo偶esz si臋 po艂o偶y膰 lub usi膮艣膰 godnie i wygodnie, zamknij oczy. Je艣li masz w domu woreczki z grochem, mo偶esz je po艂o偶y膰 na oczy i po prostu B膭D殴.聽

To prosta technika na z艂apanie oddechu, zatrzymanie. Staraj si臋 zauwa偶y膰 ka偶dy kawa艂ek swojego cia艂a, skup si臋 na nim. Zr贸b skan od st贸p do czubka g艂owy, wymieniaj膮c wszystkie cz臋艣ci cia艂a.

Akceptacja jako pomost do zmiany

Aby dokona艂a si臋 zmiana kt贸rej chcemy, potrzebna jest akceptacja, kt贸r膮 mo偶emy z艂apa膰 w艂a艣nie w zatrzymaniu. Mo偶emy wtedy odrzuci膰 na bok r臋kawice bokserskie, pu艣ci膰 gard臋 i przez chwil臋 poobserwowa膰, w jakim punkcie 偶ycia jeste艣my.

Otulanie siebie jest uwa偶no艣ci膮 na pe艂en etat, to nieustanne s艂uchanie siebie, obserwacja sygna艂贸w z cia艂a. Bo kto nas zna bardziej ni偶 my sami?聽

To jak wygl膮da Tw贸j plan na dzisiejszy wiecz贸r?

呕ycz臋 Ci owocnego czasu ze sob膮!聽

Sandra Panu艣

O autorce

Sandra Panu艣

Psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, certyfikowany coach indywidualny i team coach ICC, od 9 lat organizatorka kobiecych spotka艅 w P艂ocku 鈥濸orozmawiajmy o鈥︹ , Ambasadorka Fundacji Sukces Pisany Szmink膮 i programu Sukces TO JA.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close