Polacy i podwy偶ki

Polacy a podwy偶ki. Jak (i czy) dbamy o swoje wynagrodzenie?

1/3 badanych przez Pracuj.pl Polak贸w wskazuje, 偶e nie s膮 zadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia. Pow贸d? Brak mo偶liwo艣ci oszcz臋dzania, niemo偶no艣膰 rozwijania pasji czy nawet niewystarczaj膮ce 艣rodki na codzienne 偶ycie. Sposobem na zaadresowanie tej kwestii mo偶e by膰 poproszenie o podwy偶k臋. Kogo sta膰 na udanie si臋 do szefa w tej sprawie? Ponad po艂owa badanych deklaruje, 偶e zdarzy艂o im si臋 samodzielnie zainicjowa膰 rozmow臋 o zwi臋kszeniu wynagrodzenia. Regu艂y gry bywaj膮 jednak nier贸wne. Tylko 4 na 10 badanych zna zasady, na jakich przyznaje si臋 podwy偶ki i premie w ich miejscu pracy. Co mog膮 zrobi膰 pracownik i pracodawca, by warto艣ciowo rozmawia膰 o podwy偶kach?

Trudny temat podwy偶ek w艣r贸d Polak贸w

Du偶a cz臋艣膰 funkcjonuj膮cych na rynku pracy Polak贸w deklaruje niezadowolenie z otrzymywanego wynagrodzenia. Inflacja wp艂yn臋艂a na wzrost cen wi臋kszo艣ci d贸br i us艂ug, co przy braku wzrostu wynagrodzenia w przypadku wielu uczestnik贸w rynku, pozbawi艂o polskich pracownik贸w poczucia bezpiecze艅stwa. Dzi艣 a偶 45% respondent贸w badania Pracuj.pl wskazuje, 偶e w艂a艣nie takiego poczucia nie maj膮. Problem dotyczy wszystkich, jednak cz臋艣ciej dotyka on kobiet (51% z nich w por贸wnaniu do 40% m臋偶czyzn). Czy ta sytuacja poprowadzi osoby aktywne zawodowo w stron臋 gabinetu prezesa i sk艂oni do poproszenia o zwi臋kszenie wynagrodzenia? Jest na to szansa 鈥 ju偶 sam wzrost inflacji pchn膮艂 po艂ow臋 Polak贸w do poproszenia o podwy偶k臋.聽
Aby sprawdzi膰, jak cz臋sto i w jakich sytuacjach polscy pracownicy ubiegaj膮 si臋 o bonusy i podwy偶ki oraz czy cz臋艣ciej na takie dzia艂anie decyduj膮 si臋 kobiety, czy m臋偶czy藕ni, serwis Pracuj.pl przeprowadzi艂 badanie na pr贸bie 1470 Polak贸w zr贸偶nicowanych pod k膮tem wieku, p艂ci i miejsca zamieszkania. Zach臋camy do zapoznania si臋 z wynikami badania.

Ponad 1/3 pracownik贸w z podwy偶k膮 w ostatnim p贸艂roczu

Zaledwie 5% pracownik贸w zbadanych przez Pracuj.pl jest w stanie okre艣li膰 swoje obecne wynagrodzenie jako zdecydowanie zadowalaj膮ce. W艣r贸d g艂贸wnych przyczyn niezadowolenia jest przede wszystkim brak wzrostu pensji przy wzro艣cie inflacji (64%) oraz niewystarczaj膮ce 艣rodki na oszcz臋dzanie na przysz艂o艣膰 鈥 tak odpowiedzia艂o a偶 49% ankietowanych. 34% kobiet i 25% m臋偶czyzn deklaruje z kolei, 偶e ich zarobki s膮 niewystarczaj膮ce, by zadba膰 o codzienne potrzeby 偶yciowe. To inflacja by艂a jednym z najistotniejszych czynnik贸w, kt贸ry popchn膮艂 Polak贸w do poproszenia o podwy偶k臋 w ostatnim czasie. Jej wzrost sprawi艂, 偶e 1/2 badanych uda艂a si臋 do prze艂o偶onych z tak膮 pro艣b膮.聽
Podwy偶ka wynagrodzenia rzeczywi艣cie mo偶e okaza膰 si臋 sposobem na bol膮czki Polak贸w, pytanie tylko jak wielu pracownik贸w otrzyma艂o t臋 finansow膮 pomocn膮 d艂o艅? Badani zapytani o to, kiedy ostatnio mogli liczy膰 na wzrost wynagrodzenia, w najwi臋kszej mierze deklarowali, 偶e mia艂o to miejsce w ci膮gu ostatnich sze艣ciu miesi臋cy 鈥 takie szcz臋艣cie mia艂o 35% respondent贸w, w r贸wnej skali kobiety i m臋偶czy藕ni. 26% os贸b z kolei na taki wzrost mog艂o liczy膰 w ci膮gu ostatniego roku, a 19% 鈥 w ci膮gu dw贸ch lat. Dalej dane s膮 ju偶 nieco mniej optymistyczne 鈥 co dziesi膮ty badany podwy偶k臋 otrzyma艂 ponad trzy lata temu, a 1 na 10 respondent贸w nie otrzyma艂 jej nigdy.聽

Warto jednak, by pracodawcy rozwa偶yli t臋 kwesti臋, bo pracownik, kt贸ry nie b臋dzie odpowiednio nagradzany, mo偶e szuka膰 podwy偶ki wynagrodzenia鈥 w innej organizacji. A偶 56% respondent贸w uwa偶a, 偶e je艣li zdecyduje si臋 na zmian臋 pracodawcy, otrzymaj膮 oni lepsze zarobki w nowym miejscu pracy

艁膮cznie 56% badanych stara艂o si臋 o podwy偶k臋 w ci膮gu ostatnich 12 miesi臋cy. Taki krok wykona艂o 56% kobiet i 55% m臋偶czyzn. Znacznie cz臋艣ciej na taki krok decydowa艂y si臋 osoby m艂odsze. O podwy偶k臋 najcz臋艣ciej ubiegali si臋 przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Z (64%), a w najmniejszym stopniu o podniesienie pensji zabiega艂y osoby reprezentuj膮ce pokolenie silver (42%).

Starania cz臋sto ko艅cz膮 si臋 sukcesem

Z jakim wynikiem wi膮za艂y si臋 starania respondent贸w o lepsz膮 pensj臋? W najcz臋stszym scenariuszu ko艅czy艂y si臋 one sukcesem 鈥 34% badanych otrzyma艂o pozytywn膮 decyzj臋 o przyznaniu podwy偶ki, jednak mia艂a zosta膰 ona przyznana dopiero po jakim艣 czasie od rozm贸w z pracodawc膮 (d艂u偶ej ni偶 miesi膮c po rozmowie). A偶 30% os贸b osi膮gn臋艂o wynik idealny 鈥 otrzymali oni podwy偶k臋, kt贸ra zosta艂a przyznana ju偶 od najbli偶szej wyp艂aty po wystosowanej pro艣bie. Dla przeciwwagi, niemal 1/5 (19%) respondent贸w musia艂a zmierzy膰 si臋 z odmow膮 przyznania podwy偶ki. Te osoby wskaza艂y jednak, 偶e mog艂y liczy膰 na wytyczne do jej otrzymania 鈥 pracodawca poda艂 argumenty i wskaza艂, co musi si臋 zdarzy膰, by podwy偶ka by艂a przyznana w przysz艂o艣ci. Z kolei a偶 17% pracownik贸w staraj膮cych si臋 o zwi臋kszenie swojego wynagrodzenia trafi艂o na odmow臋 bez podania przyczyn.聽

Polacy pytani o przyczyny starania si臋 o podwy偶k臋 w ostatnich 12 miesi膮cach zgodnie podaj膮 jako g艂贸wny pow贸d inflacj臋, kt贸ra wp艂yn臋艂a na ich koszty 偶ycia 鈥 takie uzasadnienie poda艂o a偶 72% badanych. 36% respondent贸w z kolei jako przyczynek do poproszenia o zwi臋kszenie ich wynagrodzenia wskaza艂o d艂ug膮 przerw臋 od ostatniej podwy偶ki.聽
Polacy potrafi膮 rozpozna膰 tak偶e swoje zas艂ugi oraz potencjalne r贸偶nice 鈥 r贸wno 1/4 badanych rozmow臋 o pieni膮dzach podj臋艂a z pracodawc膮 po osi膮gni臋ciu sukcesu lub wysokich wynik贸w w pracy. Dok艂adnie tyle samo pracownik贸w z kolei uda艂o si臋 na spotkanie w tej sprawie z uwagi na wy偶sze ni偶 ich zarobki os贸b na podobnych stanowiskach.聽
Wzrost kompetencji 鈥 nowy certyfikat lub szkolenie 鈥 by艂y argumentem dla 20% badanych, a w艣r贸d 19% motywacj膮 by艂y informacje rynkowe o pracodawcach przyznaj膮cych podwy偶ki w trakcie inflacji. W艣r贸d pozosta艂ych powod贸w znalaz艂y si臋: awans lub otrzymanie dodatkowych obowi膮zk贸w w pracy (18%), wzrost zad艂u偶enia (10%), alternatywna, bardziej atrakcyjna oferta pracy od innego pracodawcy (9%), otrzymanie kredytu hipotecznego (7%) oraz pojawienie si臋 dziecka w rodzinie (5%).聽

Zasady firmowe i lekcja negocjacji

Zasady, na jakich przyznaje si臋 podwy偶ki i premie w miejscu pracy, wbrew pozorom, nie s膮 jasne dla wszystkich pracownik贸w, dlatego warto, by pracodawcy zwr贸cili na to uwag臋. Tylko 4 na 10 pracownik贸w wskazuje, 偶e te zasady zna i nie ma co do nich w膮tpliwo艣ci. Niemal jedna trzecia pracownik贸w deklaruje, 偶e nie ma w tym zakresie odpowiedniej wiedzy, a podobna liczba badanych 鈥 nie ma na ten temat zdania.
36% badanych pracownik贸w deklaruje, 偶e ma dostateczn膮 wiedz臋, jak skutecznie negocjowa膰 podwy偶k臋 z pracodawc膮. Brak takiej pewno艣ci wyra偶a z kolei a偶 27% respondent贸w. Podobnie sprawa wygl膮da w zakresie pewno艣ci swoich kompetencji 鈥 32% badanych uwa偶a, 偶e wiedz膮 oni, jak negocjowa膰 wynagrodzenie z pracodawc膮, 28% z nich z kolei twierdzi, 偶e brakuje im tej wiedzy. Najcz臋艣ciej wysokie kompetencje negocjacji deklaruj膮 u siebie przedstawiciele grupy wiekowej 35-44 lata (35%), a najrzadziej, co ciekawe, pokolenie Z (29%) i pokolenie silver (28%). 聽Nieco cz臋艣ciej pewni swoich umiej臋tno艣ci w tym zakresie s膮 m臋偶czy藕ni (33%) ni偶 kobiety (30%).
Czy pracodawcy robi膮 to dobrze? Niestety, zdaniem najwi臋kszej liczby badanych 鈥 nie. A偶 37% respondent贸w badania Pracuj.pl zaznacza, 偶e ich pracodawca nie zakomunikowa艂 im jasno i transparentnie, jakie cele musz膮 oni spe艂ni膰, by otrzyma膰 podwy偶k臋. Co istotne, takiego komunikatu cz臋艣ciej zabrak艂o badanym kobietom (40%) ni偶 m臋偶czyznom (33%).聽

Z perspektywy pracodawc贸w wa偶ne jest poprawienie tej kwestii i lepsza komunikacja w organizacji. Jej brak niesie za sob膮 bowiem pewne ryzyko. Ponad po艂owa badanych (55%) deklaruje, 偶e ma wiedz臋, gdzie szuka膰 艣rednich wynagrodze艅 w ich bran偶y lub specjalizacji. Dobrze poinformowany pracownik jest uzbrojony w argumenty i wie, jaka jest jego warto艣膰 na rynku pracy. Je艣li pracodawca nie zadba o to, 偶eby taka osoba by艂a dobrze wynagradzana oraz dobrze poinformowana w kontek艣cie zasad dotycz膮cych kwestii finansowych, mo偶e to rodzi膰 frustracje. Te z kolei nierozwi膮zane prowadz膮 nieuchronnie do utraty pracownika聽

鈥 dodaje Agata Roszkiewicz.

Chc膮 podwy偶ki, ale za konkrety

7 na 10 badanych uwa偶a, 偶e je艣li w swoich zadaniach osi膮gaj膮 zadowalaj膮ce efekty, to pracodawca pierwszy powinien zaproponowa膰 bonus lub podwy偶k臋. Co ciekawe, taki postulat cz臋艣ciej p艂ynie ze strony kobiet (73%) ni偶 m臋偶czyzn (68%).

Takie wydatki mog膮 wydawa膰 si臋 dla organizacji d艂ugofalow膮 i kosztown膮 inwestycj膮, badania jednak wskazuj膮, 偶e maj膮 one du偶y sens. Mog膮 bowiem by膰 dla pracodawc贸w inwestycj膮 z istotnym zwrotem. 62% badanych deklaruje, 偶e ich zdaniem niewielkie bonusy pieni臋偶ne lub warto艣ciowe benefity pozap艂acowe otrzymywane od prze艂o偶onego s膮 wskaz贸wk膮, 偶e docenia on nasz膮 prac臋. W dobie cichego odchodzenia i du偶ej mobilno艣ci na polskim rynku pracy, dla organizacji taka forma sygna艂u skierowanego w stron臋 pracownik贸w, mo偶e okaza膰 si臋 dzia艂aniem na wag臋 z艂ota. Tym bardziej, 偶e pracownicy nie s膮 pr贸偶ni i maj膮 艣wiadomo艣膰, 偶e wynagrodzenie nie przychodzi za nic. 49% os贸b zbadanych przez Pracuj.pl uwa偶a, 偶e rozmowy o podwy偶ce nale偶y rozpoczyna膰 dopiero w momencie, gdy osi膮gn臋艂o si臋 jaki艣 konkretny sukces lub dobry wynik w pracy. T臋 tez臋 w r贸wnym stopniu popieraj膮 przedstawiciele ka偶dej z p艂ci, zar贸wno pracownicy fizyczni, jak i biurowi, a odpowiedzi nie r贸偶ni膮 si臋 znacznie tak偶e pod k膮tem wieku odpowiadaj膮cych.