Kobieta z kubkiem w r臋ku, wygl膮da przez okno

Prokrastynacja – sk膮d si臋 bierze i jak j膮 pokona膰?

Asia Rek-Faber

Raz na jaki艣 czas zdarza si臋 ka偶demu: co艣 prze艂o偶y膰, odwlec, nie m贸c si臋 do czego艣 zabra膰. Czasami zm臋czenie, spadek energii, nat艂ok spraw 偶yciowych, choroba, nieprzewidziane przeciwno艣ci sprawiaj膮, 偶e chc膮c lub nie, przek艂adamy lub op贸藕niamy do ostatniego momentu wykonanie obowi膮zk贸w. To jest zjawisko stara jak 艣wiat i znana pod ka偶d膮 szeroko艣ci膮 geograficzn膮. Mo偶na spokojnie powiedzie膰, 偶e jest to zjawisko naturalne. Gorzej, gdy odwlekanie dzia艂a艅 i decyzji staje si臋 ci膮g艂e. W贸wczas mo偶emy ju偶 m贸wi膰 o prokrastynacji.

Zgodnie z definicj膮, prokrastynacja to nic innego jak na艂ogowe odk艂adanie i odwlekanie w czasie. Osoba, kt贸ra na艂ogowo odk艂ada dzia艂ania nazywana jest prokrastynatorem. Zatem je艣li na艂ogowo odk艂adasz powinno艣ci na p贸藕niej, dzia艂ania i obowi膮zki zostawiasz na ostatni膮 chwil臋 iw momencie, gdy ta ostatnia chwila jest coraz bli偶ej, odczuwasz stres, napi臋cie, masz wyrzuty sumienia, to zapraszam do dalszej lektury!

Prokrastynacja, czyli co?

Prokrastynacja to nie lenistwo ani lekcewa偶enie, bo prokrastynowa膰 mo偶na tak偶e zadania, na kt贸rych realizacji nam zale偶y i kt贸rych wag臋 rozumiemy. To odwlekanie wcze艣niej zaplanowanych zada艅, mimo 艣wiadomo艣ci gro偶膮cych nam konsekwencji. Prokrastynacja nie przynosi ulgi, wr臋cz przeciwnie, cz臋sto powoduje poczucie winy, stres, wstyd.

Sk膮d ona si臋 wzi臋艂a?

Przyczyn mo偶e by膰 wiele, tak jak i jest wiele teorii pr贸buj膮cych wyja艣ni膰 mechanizmy jej powstawania.

By膰 mo偶e ulegasz rozpraszaczom, kt贸re skutecznie kradn膮 nam skupienie i czas, tym samym mieszaj膮c w planach dzia艂a艅?

By膰 mo偶e borykasz si臋 z obni偶eniem nastroju, depresj膮 lub ADHD, kt贸rym prokrastynacja cz臋sto towarzyszy? A by膰 mo偶e przyczyna jest gdzie indziej.

Cz臋艣膰 badaczy wskazuje, 偶e zjawisko to zwi膮zane jest z temperamentem 鈥 odwlekanie bowiem cz臋艣ciej obserwowane jest u os贸b impulsywnych, rzadziej u tych, kt贸rych poziom samokontroli i poczucie w艂asnej warto艣ci s膮 wy偶sze.

S膮 badania, kt贸re pokazuj膮, 偶e w艣r贸d prokrastynator贸w przewa偶aj膮 osoby, wobec kt贸rych rodzice byli surowi i krytyczni oraz perfekcjoni艣ci. Prokrastynacja mo偶e by膰 skorelowana z l臋kiem przed pora偶k膮, a tak偶e z lekiem przed鈥 sukcesem!

Jak pokona膰 prokrastynacj臋?

O tym, 偶e odwlekanie cz臋sto niesie negatywne konsekwencje, nie trzeba nikogo przekonywa膰. Co mo偶na zatem zrobi膰, by mimo tendencji do prokrastynowania realizowa膰 wa偶ne dla Ciebie zadania?

Oto kilka sprawdzonych ( i znanych mi z autopsji) metod:

planuj realistycznie: okre艣l, jakimi zasobami dysponujesz (czyli ile masz czasu, umiej臋tno艣ci, energii, etc.) na zrealizowanie tego zadania. Je艣li termin realizacji zadania up艂ywa np. 10-go, w swoim osobistym kalendarzu wpisz go kilka dni wcze艣niej, np. 贸smego.

stosuj zasad臋 ma艂ych krok贸w. Cz臋sto odk艂adamy rzeczy na p贸藕niej, bo po prostu przera偶a nas ogrom zada艅, kt贸re przed nami stoj膮. Rozpisz zadanie na kilka mniejszych krok贸w. Kiedy masz to gotowe, pierwszy krok tak偶e rozpisz na kilka mniejszych dzia艂a艅. Ta metoda to czyste z艂oto! Cz臋sto zdarza si臋 tak, 偶e ju偶 rozpisuj膮c mniejsze kroki, odpalaj膮 si臋 w nas niesamowite pok艂ady ch臋ci i energii do dzia艂ania.

zarz膮dzaj czasem i鈥 swoj膮 energi膮! Prowad藕 kalendarz tak jak lubisz: papierowy, wirtualny, kom贸rkowy. Zapisuj wszystko, stosuj kolory do eksponowania tego co wa偶ne. Daj sobie czas na przyjrzenie si臋 sobie: w jakie dni masz najwi臋cej ch臋ci, si艂 i energii do dzia艂ania? Jakie pory dnia s膮 sprzyjaj膮ce Twojej pracy? Cho膰 to bardzo indywidualne, to badania pokazuj膮, 偶e wzrost energii w uj臋ciu tygodniowym zaczyna si臋 w poniedzia艂ek wczesnym popo艂udniem, by osi膮gn膮膰 sw贸j szczyt w 艣rod臋, i ponowny spadek od czwartku wieczorem. Je艣li Tw贸j rozk艂ad energii pokrywa si臋 z tym schematem, to planuj dzia艂ania tak, by to, co wymaga od Ciebie najwi臋kszych nak艂ad贸w pracy i wysi艂ku przypada艂o na wtorek, 艣rod臋 i czwartek. Poniedzia艂ek i pi膮tek pozostaw na zadania, kt贸re lubisz albo kt贸re wykonujesz z lekko艣ci膮.

pracuj blokami (technika Pomodoro) – np. 20 minut pracy w pe艂nym skupieniu i bez rozpraszaczy, a po nich 5 minut odpoczynku i tak naprzemiennie.

zacznij od tego, co wydaje si臋 najtrudniejsze i najbardziej Ci臋 odrzuca (i co najlepiej by艂oby od艂o偶y膰 na p贸藕niej) 鈥 raz, 偶e b臋dziesz mie膰 to z g艂owy, dwa 鈥 oszcz臋dzisz sobie mn贸stwo energii na rozmy艣lanie o tym, przek艂adanie, odraczanie i znowu zamartwianie si臋.

audyt list zadaniowych: sprawdzaj je, odhaczaj to co ju偶 zrobione – kiedy zobaczysz y post臋p, nawet minimalny, to motywacja do dzia艂ania wzrasta!

nagradzaj si臋 za wykonane zadania! Tak, tak 鈥 dobrze czytasz! Pozytywne wzmacnianie jest tutaj bardzo istotne. Kiedy Tw贸j m贸zg b臋dzie przekonany, 偶e za podj臋tym i wykonanym zadaniem jest nagroda (ja lubi臋 zabiera膰 siebie w nagrod臋 na dobr膮 kaw臋 lub kupi膰 sobie jak膮艣 dobr膮 ksi膮偶k臋), to b臋dzie Ci臋 ch臋tniej wspiera艂 w dzia艂aniu.

ZAPISZ SI臉 NA WEBINAR ASI REK-FABER

Na zdj臋ciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

O autorce

Joanna Rek-Faber

Ambasadorka programu聽Sukces TO JA, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close