U艣miechaj膮ca si臋 kobieta przed komputerem

Jak tworzy膰 skuteczny content marketing?

Anna Jankowska, Conture

Jak content pomaga zdoby膰 klienta? Jak go tworzy膰, by spe艂nia艂 nasze cele? Przeczytaj tekst Anny Jankowskiej z Conture.

Zastanawia艂e艣 si臋 kiedy艣 w jaki spos贸b najlepiej trafi膰 do klienta w Internecie?

Wpisuj膮c to has艂o w wyszukiwark臋 zapewne zobaczysz mn贸stwo dobrych rad, poradnik贸w i wskaz贸wek. Po przeczytaniu kilku for贸w, ksi膮偶ek i poradnik贸w czujesz, 偶e im wi臋cej czytasz, tym mniej zdajesz si臋 wiedzie膰. Nie oszukujmy si臋 – ilu specjalist贸w, tyle sposob贸w. Ale w jednej rzeczy trzeba by膰 zgodnym. Content marketing to numer jeden w kreowaniu skutecznego przekazu.

Dzia艂y marketingu, agencje kreatywne i PR oraz ka偶dy, kto marketingiem si臋 interesuje wie, 偶e popularne niegdy艣 ulotki i gad偶ety oraz produkcja niesko艅czonej ilo艣ci d艂ugopis贸w, toreb i kubk贸w odchodzi w zapomnienie. Dzia艂ania te dociera艂y do konsument贸w, a kolejne ilo艣ci notes贸w i koszulek przewija艂y si臋 przez ich r臋ce. Obecnie takie akcje nie wystarczaj膮. W dobie rewolucji informatycznej, globalnego dost臋pu do Internetu, rozwoju social media i prognoz, 偶e w 2019 roku smartfony z dost臋pem do Internetu b臋d膮 stanowi艂y ponad 80% wszystkich telefon贸w kom贸rkowych, klienci spodziewaj膮 si臋 czego艣 wi臋cej. Nie tylko maj膮 mo偶liwo艣膰 b艂yskawicznego wyra偶enia swojej aprobaty lub niezadowolenia wzgl臋dem marki (np. w kana艂ach social media), ale i oczekuj膮 reakcji ze strony firm. Dlatego tak wa偶ne jest kreowanie ciekawego, zaplanowanego contentu, kt贸ry mo偶e odpowiada膰 na konkretne potrzeby klient贸w. Tylko jak to zrobi膰?

Content marketing powinien by膰 sp贸jny z wcze艣niej zaplanowan膮 i d艂ugoterminow膮 strategi膮

Polega na pozyskiwaniu i utrzymywaniu klient贸w poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych tre艣ci, kt贸re zainteresuj膮 nasz膮 grup臋 odbiorc贸w. Co wi臋cej utrzymanie dwustronnej komunikacji i zachowanie d艂ugotrwa艂ych relacji to baza, na kt贸rej budowany powinien by膰 dobry content. Dlatego tak wa偶ne jest, 偶eby przed rozpocz臋ciem dzia艂a艅 w internecie odpowiedzie膰 sobie na pytanie: kim jest nasza marka? Tutaj z pomoc膮 przyjdzie nam test 16 osobowo艣ci – odpowiadaj膮c na pytania mo偶emy okre艣li膰, kim s膮 nasi odbiorcy i jakie tre艣ci b臋d膮 dla nich najciekawsze. Macie to? No to czas na stworzenie ciekawego contentu.

Przeczytaj tak偶e: Chcesz pisa膰 lepiej? Tych kilka porad ci w tym pomo偶e!

Nasze tre艣ci powinny by膰 konstruowane zgodnie z zasad膮 AIDA

Litery sk艂adaj膮ce si臋 na ten akronim oznaczaj膮: A-attention, czyli uwaga, I-interest-zainteresowanie, D-desire-po偶膮danie, A-action-dzia艂anie. W zwi膮zku z tym, w pierwszej kolejno艣ci powinno si臋 przyci膮ga膰 uwag臋 klienta, wzbudzi膰 jego zainteresowanie mark膮, a dopiero w ostatniej fazie zaprosi膰 do dzia艂ania. Wszelkie tre艣ci powinny by膰 kr贸tkie i konkretne. Koniec teorii przejd藕my do praktyki. Jakie dzia艂ania podj膮膰 by nasz content spe艂nia艂 powy偶sze zasady? Co zrobi膰 by by艂 ciekawy, zatrzymywa艂 sta艂ych odbiorc贸w i przyci膮ga艂 potencjalnych klient贸w?

Po pierwsze, najbardziej oczywiste – musisz by膰 w Internecie. Zadbaj, by strona www, kana艂y w social media by艂y przyjazne dla klient贸w. Czy wiesz, 偶e ruch mobilny w Polsce stanowi 51% wszystkich stron internetowych i ci膮gle ro艣nie (wg raportu Digital 2016)? Coraz wi臋cej ludzi przegl膮da strony internetowe w swoim smartfonie. Pami臋taj, 偶eby i Twoje media by艂y do nich zoptymalizowane. Po drugie, odpowiedz sobie na pytanie, w jakich kana艂ach powiniene艣 si臋 znale藕膰 wraz ze swoj膮 mark膮. Facebook, Snapchat, Instagram, czy LinkedIn? A mo偶e wszystkie? Dzia艂aj tam, gdzie znajduj膮 si臋 Twoi klienci. Po trzecie, wzywaj do dzia艂ania. W publikowanych postach staraj si臋 zada膰 pytanie, zach臋ci膰 czytaj膮cych do reakcji na publikowan膮 tre艣膰. Zestawiaj ze sob膮 kontrastowe obrazy, pozw贸l podj膮膰 decyzj臋. Odbiorcy poczuj膮 si臋 wa偶ni i z pewno艣ci膮 odwdzi臋cz膮 si臋 w postaci komentarzy, udost臋pnie艅 czy serduszek. Dobrym sposobem jest wykorzystywanie nowych reakcji, kt贸re pojawi艂y si臋 na facebooku. Je艣li nie wiesz o co chodzi odwied藕 profil Coca-Cola – znajdziesz tam szereg przyk艂ad贸w. Po czwarte, zadbaj o wygl膮d graficzny zdj臋膰. Mowa tutaj nie tylko o estetycznych i uporz膮dkowanych fotografiach. Staraj si臋 korzysta膰 z infografik, kt贸re w ciekawy spos贸b przedstawi膮 nie tylko dane liczbowe, ale i wszystkie wskaz贸wki, kt贸re chcesz przekaza膰 swoim fanom. Po pi膮te, zawsze pami臋taj o odpowiadaniu na komentarze w serwisach spo艂eczno艣ciowych. Szybkie reakcje r贸wnie偶 na negatywne opinie zapobiegn膮 kryzysom i wzmocni膮 wizerunek Twojej marki.

Jak wcze艣niej wspomniano, content marketing powinien by膰 sp贸jn膮 i zaplanowan膮 strategi膮. Pami臋taj, 偶e to Ty tworzysz wizerunek firmy i najlepiej znasz swoich odbiorc贸w. Pozw贸l sobie na odrobin臋 szale艅stwa, 艂am zasady i dzia艂aj w zgodzie z wizj膮. W ko艅cu content marketing jest dla ka偶dego.