Uśmiechająca się kobieta przed komputerem

Jak tworzyć skuteczny content marketing?

Anna Jankowska, Conture

Jak content pomaga zdobyć klienta? Jak go tworzyć, by spełniał nasze cele? Przeczytaj tekst Anny Jankowskiej z Conture.

Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób najlepiej trafić do klienta w Internecie?

Wpisując to hasło w wyszukiwarkę zapewne zobaczysz mnóstwo dobrych rad, poradników i wskazówek. Po przeczytaniu kilku forów, książek i poradników czujesz, że im więcej czytasz, tym mniej zdajesz się wiedzieć. Nie oszukujmy się – ilu specjalistów, tyle sposobów. Ale w jednej rzeczy trzeba być zgodnym. Content marketing to numer jeden w kreowaniu skutecznego przekazu.

Działy marketingu, agencje kreatywne i PR oraz każdy, kto marketingiem się interesuje wie, że popularne niegdyś ulotki i gadżety oraz produkcja nieskończonej ilości długopisów, toreb i kubków odchodzi w zapomnienie. Działania te docierały do konsumentów, a kolejne ilości notesów i koszulek przewijały się przez ich ręce. Obecnie takie akcje nie wystarczają. W dobie rewolucji informatycznej, globalnego dostępu do Internetu, rozwoju social media i prognoz, że w 2019 roku smartfony z dostępem do Internetu będą stanowiły ponad 80% wszystkich telefonów komórkowych, klienci spodziewają się czegoś więcej. Nie tylko mają możliwość błyskawicznego wyrażenia swojej aprobaty lub niezadowolenia względem marki (np. w kanałach social media), ale i oczekują reakcji ze strony firm. Dlatego tak ważne jest kreowanie ciekawego, zaplanowanego contentu, który może odpowiadać na konkretne potrzeby klientów. Tylko jak to zrobić?

Content marketing powinien być spójny z wcześniej zaplanowaną i długoterminową strategią

Polega na pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują naszą grupę odbiorców. Co więcej utrzymanie dwustronnej komunikacji i zachowanie długotrwałych relacji to baza, na której budowany powinien być dobry content. Dlatego tak ważne jest, żeby przed rozpoczęciem działań w internecie odpowiedzieć sobie na pytanie: kim jest nasza marka? Tutaj z pomocą przyjdzie nam test 16 osobowości – odpowiadając na pytania możemy określić, kim są nasi odbiorcy i jakie treści będą dla nich najciekawsze. Macie to? No to czas na stworzenie ciekawego contentu.

Przeczytaj także: Chcesz pisać lepiej? Tych kilka porad ci w tym pomoże!

Nasze treści powinny być konstruowane zgodnie z zasadą AIDA

Litery składające się na ten akronim oznaczają: A-attention, czyli uwaga, I-interest-zainteresowanie, D-desire-pożądanie, A-action-działanie. W związku z tym, w pierwszej kolejności powinno się przyciągać uwagę klienta, wzbudzić jego zainteresowanie marką, a dopiero w ostatniej fazie zaprosić do działania. Wszelkie treści powinny być krótkie i konkretne. Koniec teorii przejdźmy do praktyki. Jakie działania podjąć by nasz content spełniał powyższe zasady? Co zrobić by był ciekawy, zatrzymywał stałych odbiorców i przyciągał potencjalnych klientów?

Po pierwsze, najbardziej oczywiste – musisz być w Internecie. Zadbaj, by strona www, kanały w social media były przyjazne dla klientów. Czy wiesz, że ruch mobilny w Polsce stanowi 51% wszystkich stron internetowych i ciągle rośnie (wg raportu Digital 2016)? Coraz więcej ludzi przegląda strony internetowe w swoim smartfonie. Pamiętaj, żeby i Twoje media były do nich zoptymalizowane. Po drugie, odpowiedz sobie na pytanie, w jakich kanałach powinieneś się znaleźć wraz ze swoją marką. Facebook, Snapchat, Instagram, czy LinkedIn? A może wszystkie? Działaj tam, gdzie znajdują się Twoi klienci. Po trzecie, wzywaj do działania. W publikowanych postach staraj się zadać pytanie, zachęcić czytających do reakcji na publikowaną treść. Zestawiaj ze sobą kontrastowe obrazy, pozwól podjąć decyzję. Odbiorcy poczują się ważni i z pewnością odwdzięczą się w postaci komentarzy, udostępnień czy serduszek. Dobrym sposobem jest wykorzystywanie nowych reakcji, które pojawiły się na facebooku. Jeśli nie wiesz o co chodzi odwiedź profil Coca-Cola – znajdziesz tam szereg przykładów. Po czwarte, zadbaj o wygląd graficzny zdjęć. Mowa tutaj nie tylko o estetycznych i uporządkowanych fotografiach. Staraj się korzystać z infografik, które w ciekawy sposób przedstawią nie tylko dane liczbowe, ale i wszystkie wskazówki, które chcesz przekazać swoim fanom. Po piąte, zawsze pamiętaj o odpowiadaniu na komentarze w serwisach społecznościowych. Szybkie reakcje również na negatywne opinie zapobiegną kryzysom i wzmocnią wizerunek Twojej marki.

Jak wcześniej wspomniano, content marketing powinien być spójną i zaplanowaną strategią. Pamiętaj, że to Ty tworzysz wizerunek firmy i najlepiej znasz swoich odbiorców. Pozwól sobie na odrobinę szaleństwa, łam zasady i działaj w zgodzie z wizją. W końcu content marketing jest dla każdego.