Jak przygotować się na wakacje bez laptopa służbowego?

Workation. Kto pracuje na all inclusive?

Piaszczysta pla┼╝a, b┼é─Ökitne morze i s┼éoneczna pogoda, g├│rskie widoki, domek w lesie i fili┼╝anka kawy na tarasie, a mo┼╝e nocny targ t─Ötni─ůcy ┼╝yciem i pachn─ůcy azjatyckimi przyprawami? Czy tak mo┼╝na pracowa─ç? O to, na jakich zasadach mo┼╝na korzysta─ç z workation zapyta┼éa firma doradztwa personalnego HRK.

Dzi─Öki workation mo┼╝emy podr├│┼╝owa─ç i zwiedza─ç kolejne miejsca, nie rezygnuj─ůc z pracy i nie bior─ůc d┼éugiego urlopu. W├│wczas wykonujemy s┼éu┼╝bowe zadania w standardowych dla naszej firmy godzinach, a po pracy i w weekendy mamy szans─Ö skorzysta─ç z atrakcji wybranego przez nas miejsca i odpoczywa─ç. Po pandemii nasze nawyki zwi─ůzane z prac─ů, ale r├│wnie┼╝ otwarto┼Ť─ç pracodawc├│w na r├│┼╝ne formy pe┼énienia obowi─ůzk├│w si─Ö zmieni┼éy. Coraz wi─Öcej organizacji umo┼╝liwia ca┼ékowit─ů prac─Ö zdaln─ů lub hybrydow─ů nie tylko z domu, ale r├│wnie┼╝ innych miejsc na ca┼éym ┼Ťwiecie.

Czy korzystamy z ÔÇ×wakacjiÔÇŁ w pracy?

┼╗eby pozna─ç mo┼╝liwo┼Ťci, kt├│re zapewniaj─ů organizacje oraz oczekiwania pracownik├│w i pracowniczek, wywodz─ůcych si─Ö z r├│┼╝nych bran┼╝y i firm zapytali┼Ťmy o to, czy pracodawcy posiadaj─ů polityk─Ö workation. Okazuje si─Ö, ┼╝e prawie po┼éowa firm (48%), w kt├│rych pracuj─ů uczestnicy badania nie ma takiego regulaminu, a osoby zatrudnione chc─ůc wyjecha─ç za ka┼╝dym razem z managerami ustalaj─ů mo┼╝liwo┼Ťci podr├│┼╝y. Zgody na workation nie wyra┼╝a a┼╝ 41% organizacji, natomiast jasne przepisy pracy zdalnej spoza miejsca swojego zamieszkania ma zaledwie 11% pracodawc├│w os├│b bior─ůcych udzia┼é w badaniu. Wyra┼║nie wida─ç, ┼╝e wiele firm nie jest jeszcze gotowych na tak─ů rewolucj─Ö, a cz─Ö┼Ť─ç z nich dopiero przygotowuje si─Ö do wdro┼╝enia nowych procedur.

Czy mimo ma┼éej popularno┼Ťci workation, ch─Ötnie wybieramy prac─Ö hybrydow─ů po┼é─ůczon─ů z podr├│┼╝ami? Wyniki naszego badania wskazuj─ů, ┼╝e zaledwie jedna czwarta os├│b bior─ůcych udzia┼é w badaniu korzysta┼éa z takiego benefitu. A┼╝ 76% respondent├│w i respondentek deklaruje, ┼╝e nie pe┼éni┼éo obowi─ůzk├│w zawodowych w trakcie podr├│┼╝y.

Work-life-balance i wypoczynek

Coraz wi─Öcej m├│wi si─Ö o work-life balance. Korporacje, a tak┼╝e mniejsze firmy, k┼éad─ů coraz wi─Ökszy nacisk nie tylko na rozw├│j, ale r├│wnie┼╝ na samopoczucie zatrudnionych. Liczne raporty wskazuj─ů, ┼╝e zespo┼éy pracuj─ů bardziej kreatywnie i efektywniej, gdy nie odczuwaj─ů presji wynikaj─ůcej z pe┼énionych obowi─ůzk├│w i maj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e pracodawca im ufa. Zmiana miejsca pracy np. w postaci workation zwi─Öksza nasz─ů motywacj─Ö, a przede wszystkim obni┼╝a poziom stresu.

Czy wspomniane zalety workation sk┼éaniaj─ů nas do planowania wyjazdu w najbli┼╝szych miesi─ůcach? Co ciekawe, ch─Ö─ç podr├│┼╝owania deklaruje 37% badanych. Pozostali badani nie planuj─ů takiej aktywno┼Ťci. Osoby planuj─ůce wyjazd my┼Ťl─ů raczej o kr├│tkoterminowej pracy spoza miejsca zamieszkania. Dok┼éadnie 32% badanych wskaza┼éo, ┼╝e w planach ma tygodniowy wyjazd, a kolejne 21% chce wyjecha─ç na dwutygodniowe workation. W d┼éu┼╝sz─ů podro┼╝ ÔÇô powy┼╝ej miesi─ůca wybiera si─Ö 17% respondent├│w i respondentek. Wi─Ökszo┼Ť─ç (49%) planuje wyjazd zagraniczny, w granicach Unii Europejskiej, niewiele mniej ÔÇô 39% przemieszcza si─Ö po Polsce, a tylko 12% chce wyjecha─ç poza Europ─Ö.

A┼╝ 46% pracownik├│w i pracowniczek, kt├│rzy wzi─Öli udzia┼é w badaniu i planuj─ů wyjazd sp─Ödza workation z partnerem lub partnerk─ů. Wyjazd z dzie─çmi planuje 34% badanych. Ze znajomymi lub samodzielnie podr├│┼╝uje po 10% uczestnik├│w badania.

W┼Ťr├│d pracownik├│w i pracowniczek organizacji zlokalizowanych w Polsce ro┼Ťnie popularno┼Ť─ç pracy zdalnej, a co za tym idzie tak┼╝e workation. Jednocze┼Ťnie pracodawcy stopniowo otwieraj─ů si─Ö na t─Ö zmian─Ö i wprowadzaj─ů nowe regulacje zwi─ůzane ze zdalnym pe┼énieniem obowi─ůzk├│w zawodowych z r├│┼╝nych miejsc na ┼Ťwiecie.

Informacja powsta┼éa w oparciu o badanie przeprowadzone lipcu 2023 w┼Ťr├│d pracownik├│w i pracowniczek na r├│┼╝nych szczeblach kariery, zatrudnionych w zr├│┼╝nicowanych firmach i bran┼╝ach. W badaniu zrealizowanym metod─ů CAWI udzia┼é wzi─Ö┼éo 125 os├│b.