nowoczesna szko艂a

Jakie kompetencje rozwija膰 u dzieci?

Patrycja Rogacz

艢wiadectwo z czerwonym paskiem cieszy rodzica, ale czy oceny powinny by膰 miernikiem rozwoju dzieci? Na co powinna stawia膰 nowoczesna edukacja?

Zmiany zachodz膮ce m.in. na rynku pracy powoduj膮, 偶e coraz wi臋ksze znaczenie, opr贸cz posiadanej wiedzy, maj膮 umiej臋tno艣膰 wsp贸艂pracy w zespole, zdolno艣膰 analitycznego my艣lenia, kreatywno艣膰 czy samodzielne rozwi膮zywanie problem贸w. Czy edukacja we wsp贸艂czesnych szko艂ach zapewnia uczniom rozw贸j tych kompetencji?

Wi臋kszo艣膰 rodzic贸w zdaje sobie spraw臋 z tego, 偶e dobre stopnie ich dziecka w szkole czy doskona艂y wynik testu nie s膮 wystarczaj膮ce do odnalezienia si臋 wobec wymaga艅, jakie stawia rynek pracy. Dlatego szukaj膮 szk贸艂, w kt贸rych program nauczania zosta艂 przygotowany zgodnie z wymaganiami, jakie stawia si臋 m艂odym ludziom rozpoczynaj膮cym samodzielne 偶ycie.

Zadania wsp贸艂czesnej szko艂y nie mog膮 si臋 ogranicza膰 wy艂膮cznie do przygotowywania uczni贸w do zdawania test贸w i egzamin贸w 鈥 m贸wi Magdalena Bedy艅ska, Dyrektor Dwuj臋zycznej Szko艂y PWN. Rol膮 szko艂y powinno by膰 stworzenie warunk贸w do wszechstronnego rozwoju dziecka. Oczywi艣cie we wsp贸艂pracy z rodzicami. Powinni艣my zach臋ca膰 a nie zniech臋ca膰 m艂odych ludzi do zadawania pyta艅, prowadzenia w艂asnych poszukiwa艅, rozwijania zainteresowa艅, czynnego udzia艂u w dyskusjach, projektach, specjalistycznych warsztatach. Kluczowym pytaniem rodzica po przyj艣ciu dziecka ze szko艂y powinno by膰: Czego ciekawego dzisiaj si臋 nauczy艂e艣 / dowiedzia艂e艣 w szkole? zamiast: Jak膮 ocen臋 dosta艂e艣 z klas贸wki?

Na co powinna zatem stawia膰 wsp贸艂czesna edukacja? Co warto wzi膮膰 pod uwag臋 odwiedzaj膮c szko艂臋, do kt贸rej mamy zamiar zapisa膰 nasze dziecko?

Po pierwsze: Samodzielno艣膰, kreatywno艣膰 i umiej臋tno艣膰 wsp贸艂pracy wa偶niejsze ni偶 gotowe odpowiedzi na wszystkie pytania

W wielu polskich szko艂ach od uczni贸w wymaga si臋 opanowania okre艣lonego zasobu materia艂u z danej dziedziny. Najcz臋艣ciej odbywa si臋 to przez powtarzanie informacji przekazanych przez nauczyciela podczas lekcji lub uczenie si臋 gotowych odpowiedzi z podr臋cznika. Sk艂anianie uczni贸w do szukania samodzielnych rozwi膮za艅, zadawania pyta艅, analizowania r贸偶nych mo偶liwych odpowiedzi, wypracowywania rozwi膮za艅 w grupie r贸wie艣nik贸w pozwala na rozwijanie u m艂odych ludzi r贸wnie偶 tzw. kompetencji mi臋kkich, kt贸rych znaczenie stale ro艣nie.

Po drugie: Nauka nie tylko w szkolnej 艂awce

Poznawanie 艣wiata, zrozumienie zagadnie艅 odmienno艣ci kulturowej ale tak偶e rozwijanie umiej臋tno艣ci analitycznego my艣lenia czy wykorzystywania wiedzy w praktyce nie mo偶e odbywa膰 si臋 jedynie w szkolnej 艂awce. Uczniowie powinni mo偶liwie cz臋sto bra膰 udzia艂 w wydarzeniach nie tylko kulturalnych, jak wycieczka do teatru, ale r贸wnie偶 w organizowanych coraz cz臋艣ciej debatach, projektach spo艂ecznych i naukowych czy wolontariatach. Pomaga to r贸wnie偶 w skutecznym nawi膮zywaniu relacji z r贸wie艣nikami i osobami doros艂ymi prezentuj膮cymi r贸偶ne punkty widzenia, w wypracowywaniu kompromisowych rozwi膮za艅, buduje odporno艣膰 na stres oraz umiej臋tno艣膰 odnalezienia si臋 w r贸偶nych sytuacjach.

Po trzecie: Angielski na co dzie艅鈥 inaczej ni偶 wsz臋dzie

Nauka j臋zyk贸w obcych w wielu szko艂ach odbywa w oparciu o metod臋 t艂umaczeniow膮, kt贸ra nie pomaga w rozwijaniu umiej臋tno艣ci komunikowania si臋 w j臋zyku obcym. Po pewnych do艣wiadczeniach ze stosowaniem tego sposobu nauczania okaza艂o si臋, 偶e jest ona ma艂o skuteczna. Zbyt cz臋sto zdarza si臋, 偶e chocia偶 uczniowie maj膮 du偶y zas贸b s艂贸w, znaj膮 regu艂y gramatyczne, nie potrafi膮 komunikowa膰 si臋 w j臋zyku obcym, co zniech臋ca ich do dalszej nauki. J臋zyk obcy traktuj膮 zatem jako jeden z przedmiot贸w, kt贸ry nale偶y zda膰 na odpowiednio dobr膮 ocen臋 i 鈥 jak nierzadko bywa 鈥 zapomnie膰.

W osi膮ganiu dwuj臋zyczno艣ci bardzo wa偶ne jest stworzenie sytuacji, w kt贸rych pos艂ugiwanie si臋 j臋zykiem obcym jest potrzebne, przynosi okre艣lone korzy艣ci. W dobrych szko艂ach zach臋ca si臋 uczni贸w do wykorzystywania ka偶dych, cho膰by najmniejszych kompetencji j臋zykowych. Pope艂nianie b艂臋d贸w jest czym艣 naturalnym w trakcie nauki i uczniowie nie powinni si臋 tego obawia膰. Je艣li chcemy, 偶eby dziecko opanowa艂o znajomo艣膰 j臋zyka obcego na poziomie por贸wnywalnym z j臋zykiem ojczystym, powinno mie膰 mo偶liwo艣膰 cz臋stego komunikowania si臋 w tym j臋zyku.

Jakie korzy艣ci wynikaj膮 z dwuj臋zyczno艣ci?

  • Rozw贸j zdolno艣ci abstrakcyjnego my艣lenia i koncentracji;
  • Rozw贸j zdolno艣ci matematycznych i komunikacyjnych;
  • Wp艂yw na wzmocnienie samooceny i budowanie pewno艣ci siebie;
  • 艁atwiejsze przystosowanie do 艣rodowiska wielokulturowego i swobodne porozumiewanie si臋;
  • Otwarto艣膰 na 艣wiat, ch臋膰 podr贸偶owania, poznawania innych kultur, szerokie horyzonty;
  • Mo偶liwo艣膰 dalszej edukacji poza granicami kraju 鈥 matura mi臋dzynarodowa i studia na zagranicznej uczelni;
  • Dost臋p do najnowszych 藕r贸de艂 wiedzy.

Po czwarte: Program dostosowany do wieku i mo偶liwo艣ci dziecka

Dobrze przygotowany program nauczania powinien uwzgl臋dnia膰 wiek, mo偶liwo艣ci i predyspozycje dziecka ale tak偶e jego zainteresowania, cechy charakteru, temperament. Zadania, kt贸re ucze艅 dostaje do wykonania powinny by膰 zr贸偶nicowane, ciekawe, na odpowiednim poziomie trudno艣ci. Powinny zach臋ca膰 dziecko do wysi艂ku a zarazem pozwala膰 poczu膰 mu satysfakcj臋 z prawid艂owego ich wykonania.
Sprzyja temu, stosowana w niekt贸rych szko艂ach, indywidualizacja nauczania. Mo偶liwo艣ci dziecka zazwyczaj s膮 okre艣lane na podstawie indywidualnej diagnozy, kt贸r膮 przeprowadzaj膮 specjali艣ci. Jest ona baz膮 do ustalania zindywidualizowanego programu nauczania.

Po pi膮te: Przestrze艅 do wszechstronnego rozwoju/miejsce na rozwijanie si臋

Cz臋stym zjawiskiem obserwowanym w trakcie szkolnej edukacji jest s艂abn膮ce zainteresowanie uczni贸w szkolnymi przedmiotami i traktowanie ich w oderwaniu od 艣wiata pozaszkolnego. Wa偶ne, 偶eby dziecko wiedzia艂o, 偶e wiedza, kt贸r膮 zdobywa w szkole mo偶e mu pom贸c r贸wnie偶 w rozwijaniu zainteresowa艅 i pasji. Rol膮 szko艂y powinno by膰 stworzenie 艣rodowiska, kt贸re sprzyja zr贸wnowa偶onemu rozwojowi m艂odego cz艂owieka, w kt贸rym wa偶ne s膮 jego predyspozycje, hobby, poszukiwania. Szczeg贸lnie ma艂e dzieci posiadaj膮 naturaln膮 ciekawo艣膰 艣wiata, kt贸ra ka偶e ima zadawa膰 pytania, eksperymentowa膰, zach臋ca do poznawania i szukania rozwi膮za艅. Wa偶ne jest, aby pomaga膰 dzieciom zachowa膰 i rozwin膮膰 t臋 cech臋 r贸wnie偶 w starszym wieku.

– Nie ma nic bardziej buduj膮cego dla nauczyciela, wychowawcy i rodzica, ni偶 obserwowanie jak dziecko ro艣nie rozwija si臋, staje si臋 m膮dre i samodzielne 鈥 podkre艣la Magdalena Bedy艅ska – Po kilku latach od zako艅czenia szkolnej edukacji rodzice na og贸艂 nie pami臋taj膮 ju偶 jakie oceny mia艂a ich pociecha z poszczeg贸lnych przedmiot贸w ale z u艣miechem wspominaj膮 pomys艂y dziecka, dumni z tego jak si臋 rozwija艂o i co osi膮gn臋艂o.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close