Jak być swoim szefem? ABC pracy w domowym zaciszu

Ewelina Opala

Czy praca w domu jest dla każdego? Jak organizować czas, by była efektywna? Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania pisze Ewelina Opala.

Praca w domowym zaciszu ma pozytywne i negatywne strony.

Z pewnością wielu z nas praca w domu jest bardzo dobrze znana. Wiele osób ją ceni, szczególnie wtedy gdy ma małe dzieci. Same jesteśmy dla siebie szefem i jednocześnie pracownikiem. Same decydujemy o godzinach swojej pracy, jesteśmy elastyczne, nie musimy martwić się, kiedy trzeba szybciej odebrać dziecko, czy też kiedy zachoruje. Nie musimy zastanawiać się czy szef nie będzie miał do nas pretensji, że znowu bierzemy chorobowe, nie musimy martwić się czy dostaniemy urlop, po prostu jedziemy, kiedy nam pasuje. Ale praca w domu to nie tylko plusy, taka forma bywa również prawdziwą przeszkodą w wykonywaniu naszych obowiązków zawodowych. Są sytuację, że bez wsparcia naszego partnera, czy też bliskich nam osób bywa naprawdę ciężko.

A zatem co zrobić, żeby obowiązki domowe nie wpływały na przebieg naszej pracy i nie zakłócały jej? Co zrobić, żeby nasza praca była efektywna, owocna i przynosiła nam satysfakcję i poczucie spełnienia? Jak planować i rozdzielać swoje obowiązki domowe z zawodowymi, aby ze sobą nie kolidowały i nawzajem nie wykluczały się?

Kilka sposobów na pracę w domu:

  • Z pewnością potrzebujemy oddzielnego miejsca, gdzie na spokojnie będziemy mogły skupić się na wykonywaniu swojej pracy.
  • Warto również dogadać się z domownikami, że kiedy pracujemy, to pracujemy i nikt nie powinien w tym czasie nam przeszkadzać.
  • Aby zwiększyć swoją efektywność musimy precyzyjnie, w sposób świadomy i do końca przemyślany zarządzać sobą w czasie. Nie możemy marnować czasu na sprawy, które nic wartościowego nie przynoszą pod względem zawodowym ani prywatnym. Aby zrobić i tym samym zyskać więcej trzeba skupić się przede wszystkim na eliminowaniu zbędnych zadań i czynności.
  • Pozbądź się nawyków, z powodu których marnujesz czas. Zastanów się, co dokładnie kradnie twój czas. Stwórz listę takich rzeczy i zacznij szukać sposobów na wyeliminowanie właśnie tego.
  • Zaczynaj od rzeczy najważniejszych. Nie rozpraszaj się przeglądaniem, np. wiadomości w internecie, wykonywaniem zbędnych telefonów.
  • Ustal priorytety, podziel swoje zadania na pilne, ważne, na teraz, do zapoznania się.
  • Nie odkładaj na później, pozbądź się nawyku odwlekania, gdyż skutkuje to nagromadzeniem się nielubianych zadań i koniecznością ich realizacji jednocześnie.
  • Grupuj podobne zadania.
  • Naucz się odmawiać, bądź w swoim działaniu asertywna. Jasno deklaruj swoje potrzeby i oczekiwania. Stawiaj granice. Masz prawo do zadbania o swoje sprawy i swój czas. Jeśli ty nabierzesz szacunku do swojego czasu, prędzej czy później nabiorą go również inni.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Oto narzedzia, które pomagają ogarnąć mi dzień!

Warto także powiedzieć, że pomimo umiejętnego zarządzania sobą w czasie, skutecznego i efektywnego planowania, nie każdy nadaje się do tego, aby pracować w domu. To wszystko zależy od naszych potrzeb, charakteru, osobowości. Część z nas będzie bardzo szczęśliwa, spokojna, usatysfakcjonowana mogąc wykonywać swoje obowiązki zawodowe w domu, blisko swoich dzieci, partnerów. Są jednak osoby, które pracując w domu będą czuły frustrację, nie do końca dobrze wykorzystując czas. Takim osobom wiecznie będzie towarzyszyło poczucie źle wykonanej pracy, bądź też poczucie zaniedbania codziennych obowiązków. A przede wszystkim nie będą czuły, że się realizują zgodnie ze swoimi oczekiwaniami i potrzebami. Warto więc dobrze zastanowić się nad podjęciem takiej decyzji, czy praca w domu jest zgodna z nami. Jeśli nie, to warto poszukać innej alternatywy.

***

Ewelina Opala jest trenerką biznesu i warsztatów rozwojowych dla kobiet.

Przeczytaj także