Kobieta siedz─ůca na macie do jogi

Mia┼éo by─ç d┼éugo i szcz─Ö┼Ťliwie. Jak zadba─ç o siebie podczas rozstania?

Sandra Panu┼Ť

Mia┼éo by─ç d┼éugo i szcz─Ö┼Ťliwie, ale ┼╝ycie si─Ö inaczej potoczy┼éo. Co zrobi─ç, gdy d┼éugoletni zwi─ůzek w┼éa┼Ťnie si─Ö rozpad┼é? Jak zadba─ç o siebie i swoje potrzeby w obliczu kryzysu mi┼éosnego? Jak zrobi─ç sobie ten najwi─Ökszy prezent ÔÇô przebaczy─ç i odpu┼Ťci─ç? Podpowiada Sandra Panu┼Ť, Coach ICC, terapeutka w trakcie certyfikacji i Ekspertka Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů.

Ka┼Ťka po latach spotyka kole┼╝ank─Ö z lat studenckich i pierwsze s┼éowa kierowane w jej stron─Ö to – „rozwiod┼éam si─Ö!”. Ba┼Ťka opowiada, jak straszny by┼é m─ů┼╝, zmieni┼é si─Ö, zacz─ů┼é sp─Ödza─ç wi─Öcej czasu poza domem, wi─Öcej pracowa┼é, a┼╝ ich drogi si─Ö rozesz┼éy.

Jak podaje G┼é├│wny Urz─ůd Statystyczny na podstawie danych statystycznych, co trzecia para po zawarciu ma┼é┼╝e┼ästwa si─Ö rozstaje. A mia┼éo by─ç: "┼╗yli d┼éugo i szcz─Ö┼Ťliwie..."

W chwilach rozstania o wiele ┼éatwiej jest nam obrzuca─ç drug─ů stron─Ö b┼éotem, zamiast zaj─ů─ç si─Ö swoimi potrzebami. To jest dalsze oddawanie energii drugiej stronie, a gdzie ty w tym czasie jeste┼Ť?

Na dobry pocz─ůtek mam dla ciebie zadanie

Znajd┼║ w Internecie list─Ö potrzeb Marshalla Rosenberga (mo┼╝esz j─ů wydrukowa─ç). Wypisz z niej trzy niezaspokojone potrzeby, a p├│┼║niej wybierz jedn─ů obecnie dla ciebie najwa┼╝niejsz─ů. Do podkre┼Ťlonej zapisz (trzymam kciuki za powodzenie) dziesi─Ö─ç sposob├│w, jak mo┼╝esz t─Ö potrzeb─Ö zaspokoi─ç.

Ka┼╝da emocja jest OK!

Cz─Östo po rozstaniu czujemy ogromny b├│l, smutek, rozczarowanie, rozpacz, z┼éo┼Ť─ç, bo inaczej wyobra┼╝ali┼Ťmy sobie wsp├│ln─ů przysz┼éo┼Ť─ç. Ka┼╝da z tych emocja jest ok. Nie sabotuj swoich odczu─ç, ale akceptuj, obserwuj. Staraj si─Ö jak najcz─Ö┼Ťciej siada─ç sama ze sob─ů – je┼Ťli lubisz pisa─ç, wykorzystaj kartki – zapisuj i rysuj, co czujesz. Pozw├│l p┼éyn─ů─ç wszystkim emocjom, daj im uj┼Ťcie. Wprowad┼║ w swoje ┼╝ycie randki ze sob─ů. Niech to b─Ödzie tylko Tw├│j czas bez rozpraszaczy jak ksi─ů┼╝ka, media spo┼éeczno┼Ťciowe. Tylko ty i ty.

Zwi─ůzek to pewien taniec przyczyn i skutk├│w

Wszyscy wzajemnie go tworz─ů. W systemie pomaga my┼Ťlenie cyrkularne, kt├│re pozwala cz┼éonkom rodziny skupi─ç si─Ö na rozumieniu wzajemnych zale┼╝no┼Ťci i tego, co dzieje si─Ö w relacjach rodzinnych, niejako rezygnuj─ůc z dotychczasowego obwiniania si─Ö, szukania ofiary i kata. Technika pyta┼ä cyrkularnych polega na zadawaniu tych samych pyta┼ä kolejno poszczeg├│lnym cz┼éonkom rodziny. Przy ka┼╝dym nowym pytaniu zmienia si─Ö kolejno┼Ť─ç odpowiadania. Taki spos├│b zadawania pyta┼ä pozwala ka┼╝demu z cz┼éonk├│w rodziny przedstawi─ç sw├│j punkt widzenia na dan─ů spraw─Ö. Technika pomaga nie tylko rodzinie w lepszym rozumieniu r├│┼╝nic i zmian. Zak┼éada ona, ┼╝e nie ma jednej przyczyny, jednego skutku. Jest wsp├│lny taniec. Je┼Ťli w waszej rodzinie s─ů dzieci, mimo rozstania wasz taniec b─Ödzie trwa┼é dalej. Mo┼╝e warto go ulepszy─ç, przyjrze─ç mu si─Ö z nowej perspektywy?

Kto tu zawinił?

Wa┼╝ne w relacji s─ů mechanizmy (kt├│re dzia┼éaj─ů, a kt├│re nie), a nie okre┼Ťlenie ÔÇô kto zawini┼é, zrobi┼é dan─ů rzecz. Zwi─ůzek w spos├│b naturalny obj─Öty jest cykliczno┼Ťci─ů zmian. Jako cz┼éonkowie systemu stale si─Ö zmieniamy (np. nowa praca, nowe hobby, nowi ludzie), do┼Ťwiadczamy kryzys├│w (np. rozstanie, zwolnienie). W my┼Ťleniu systemowym zmiany w obr─Öbie jednostki poci─ůgaj─ů za sob─ů zmiany w ca┼éym systemie i wyst─Öpuj─ů naturalnie jako konsekwencje ┼╝ycia.

Pozw├│l sobie prze┼╝y─ç rozstanie

Cz─Östo po latach s┼éyszymy, ┼╝e nie prze┼╝yli┼Ťmy rozstania, ┼╝a┼éoby, ale co to w┼éa┼Ťciwie oznacza? Je┼Ťli masz potrzeb─Ö p┼éaka─ç to p┼éacz, krzycze─ç to krzycz! A mo┼╝e masz ochot─Ö komu┼Ť przywali─ç? Ok! Polecam sal─Ö treningow─ů, worek b─Ödzie idealnym partnerem. Cz─Östym b┼é─Ödem jest uciekanie od uczu─ç zwi─ůzanych z rozstaniem poprzez nadu┼╝ywanie alkoholu, objadanie si─Ö, nadmierne zaanga┼╝owanie w prac─Ö lub inne aktywno┼Ťci wype┼éniaj─ůce ca┼éy dzie┼ä.

Zr├│b sobie prezent ÔÇô wybacz!

Nie zrobisz tego w pierwszym tygodniu po rozstaniu, czasami dopiero po roku, ale warto wypatrywa─ç dan─ů gotowo┼Ť─ç. Gdy j─ů poczujesz wypisz wszystko za, co jeste┼Ť wdzi─Öczna/ny tej relacji i podzi─Ökuj za dobre do┼Ťwiadczenia. Wybaczenie da tobie moc, pozwoli p├│j┼Ť─ç w swoj─ů stron─Ö, porzucaj─ůc rol─Ö ofiary. Podsumowanie da r├│wnie┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç wyci─ůgni─Öcia wniosk├│w na przysz┼éo┼Ť─ç, kiedy ponownie zdecydujesz si─Ö na stworzenie nowego zwi─ůzku. Czasami w tym kroku b─Ödzie potrzebne towarzyszenie terapeuty i to jest ok. Nie obawiaj si─Ö prosi─ç o pomoc. Jak sama nazwa m├│wi pomoc = przyj┼Ťcie poMOC.

Z pomoc─ů przyjd─ů te┼╝ ksi─ů┼╝ki:

  • „Rozstanie to nie koniec ┼Ťwiata” Susan J. Elliott┬á
  • „Z┼éamane serce. Przewodnik przetrwania” – Amalia Andrade
  • „Rozwody i rozstania. Sprawdzony program odbudowy ┼╝ycia” – Bruce Fisher, Robert E. Alberti
Sandra Panu┼Ť

O autorce

Sandra Panu┼Ť

Psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, certyfikowany coach indywidualny i team coach ICC, od 9 lat organizatorka kobiecych spotka┼ä w P┼éocku ÔÇ×Porozmawiajmy oÔÇŽÔÇŁ , Ekspertka Fundacji Sukces Pisany Szmink─ů i programu Sukces TO JA.