Kobieta siedz膮ca na macie do jogi

Mia艂o by膰 d艂ugo i szcz臋艣liwie. Jak zadba膰 o siebie podczas rozstania?

Sandra Panu艣

Mia艂o by膰 d艂ugo i szcz臋艣liwie, ale 偶ycie si臋 inaczej potoczy艂o. Co zrobi膰, gdy d艂ugoletni zwi膮zek w艂a艣nie si臋 rozpad艂? Jak zadba膰 o siebie i swoje potrzeby w obliczu kryzysu mi艂osnego? Jak zrobi膰 sobie ten najwi臋kszy prezent 鈥 przebaczy膰 i odpu艣ci膰? Podpowiada Sandra Panu艣, Coach ICC, terapeutka w trakcie certyfikacji i Ekspertka Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Ka艣ka po latach spotyka kole偶ank臋 z lat studenckich i pierwsze s艂owa kierowane w jej stron臋 to – „rozwiod艂am si臋!”. Ba艣ka opowiada, jak straszny by艂 m膮偶, zmieni艂 si臋, zacz膮艂 sp臋dza膰 wi臋cej czasu poza domem, wi臋cej pracowa艂, a偶 ich drogi si臋 rozesz艂y.

Jak podaje G艂贸wny Urz膮d Statystyczny na podstawie danych statystycznych, co trzecia para po zawarciu ma艂偶e艅stwa si臋 rozstaje. A mia艂o by膰: "呕yli d艂ugo i szcz臋艣liwie..."

W chwilach rozstania o wiele 艂atwiej jest nam obrzuca膰 drug膮 stron臋 b艂otem, zamiast zaj膮膰 si臋 swoimi potrzebami. To jest dalsze oddawanie energii drugiej stronie, a gdzie ty w tym czasie jeste艣?

Na dobry pocz膮tek mam dla ciebie zadanie

Znajd藕 w Internecie list臋 potrzeb Marshalla Rosenberga (mo偶esz j膮 wydrukowa膰). Wypisz z niej trzy niezaspokojone potrzeby, a p贸藕niej wybierz jedn膮 obecnie dla ciebie najwa偶niejsz膮. Do podkre艣lonej zapisz (trzymam kciuki za powodzenie) dziesi臋膰 sposob贸w, jak mo偶esz t臋 potrzeb臋 zaspokoi膰.

Ka偶da emocja jest OK!

Cz臋sto po rozstaniu czujemy ogromny b贸l, smutek, rozczarowanie, rozpacz, z艂o艣膰, bo inaczej wyobra偶ali艣my sobie wsp贸ln膮 przysz艂o艣膰. Ka偶da z tych emocja jest ok. Nie sabotuj swoich odczu膰, ale akceptuj, obserwuj. Staraj si臋 jak najcz臋艣ciej siada膰 sama ze sob膮 – je艣li lubisz pisa膰, wykorzystaj kartki – zapisuj i rysuj, co czujesz. Pozw贸l p艂yn膮膰 wszystkim emocjom, daj im uj艣cie. Wprowad藕 w swoje 偶ycie randki ze sob膮. Niech to b臋dzie tylko Tw贸j czas bez rozpraszaczy jak ksi膮偶ka, media spo艂eczno艣ciowe. Tylko ty i ty.

Zwi膮zek to pewien taniec przyczyn i skutk贸w

Wszyscy wzajemnie go tworz膮. W systemie pomaga my艣lenie cyrkularne, kt贸re pozwala cz艂onkom rodziny skupi膰 si臋 na rozumieniu wzajemnych zale偶no艣ci i tego, co dzieje si臋 w relacjach rodzinnych, niejako rezygnuj膮c z dotychczasowego obwiniania si臋, szukania ofiary i kata. Technika pyta艅 cyrkularnych polega na zadawaniu tych samych pyta艅 kolejno poszczeg贸lnym cz艂onkom rodziny. Przy ka偶dym nowym pytaniu zmienia si臋 kolejno艣膰 odpowiadania. Taki spos贸b zadawania pyta艅 pozwala ka偶demu z cz艂onk贸w rodziny przedstawi膰 sw贸j punkt widzenia na dan膮 spraw臋. Technika pomaga nie tylko rodzinie w lepszym rozumieniu r贸偶nic i zmian. Zak艂ada ona, 偶e nie ma jednej przyczyny, jednego skutku. Jest wsp贸lny taniec. Je艣li w waszej rodzinie s膮 dzieci, mimo rozstania wasz taniec b臋dzie trwa艂 dalej. Mo偶e warto go ulepszy膰, przyjrze膰 mu si臋 z nowej perspektywy?

Kto tu zawini艂?

Wa偶ne w relacji s膮 mechanizmy (kt贸re dzia艂aj膮, a kt贸re nie), a nie okre艣lenie 鈥 kto zawini艂, zrobi艂 dan膮 rzecz. Zwi膮zek w spos贸b naturalny obj臋ty jest cykliczno艣ci膮 zmian. Jako cz艂onkowie systemu stale si臋 zmieniamy (np. nowa praca, nowe hobby, nowi ludzie), do艣wiadczamy kryzys贸w (np. rozstanie, zwolnienie). W my艣leniu systemowym zmiany w obr臋bie jednostki poci膮gaj膮 za sob膮 zmiany w ca艂ym systemie i wyst臋puj膮 naturalnie jako konsekwencje 偶ycia.

Pozw贸l sobie prze偶y膰 rozstanie

Cz臋sto po latach s艂yszymy, 偶e nie prze偶yli艣my rozstania, 偶a艂oby, ale co to w艂a艣ciwie oznacza? Je艣li masz potrzeb臋 p艂aka膰 to p艂acz, krzycze膰 to krzycz! A mo偶e masz ochot臋 komu艣 przywali膰? Ok! Polecam sal臋 treningow膮, worek b臋dzie idealnym partnerem. Cz臋stym b艂臋dem jest uciekanie od uczu膰 zwi膮zanych z rozstaniem poprzez nadu偶ywanie alkoholu, objadanie si臋, nadmierne zaanga偶owanie w prac臋 lub inne aktywno艣ci wype艂niaj膮ce ca艂y dzie艅.

Zr贸b sobie prezent 鈥 wybacz!

Nie zrobisz tego w pierwszym tygodniu po rozstaniu, czasami dopiero po roku, ale warto wypatrywa膰 dan膮 gotowo艣膰. Gdy j膮 poczujesz wypisz wszystko za, co jeste艣 wdzi臋czna/ny tej relacji i podzi臋kuj za dobre do艣wiadczenia. Wybaczenie da tobie moc, pozwoli p贸j艣膰 w swoj膮 stron臋, porzucaj膮c rol臋 ofiary. Podsumowanie da r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 wyci膮gni臋cia wniosk贸w na przysz艂o艣膰, kiedy ponownie zdecydujesz si臋 na stworzenie nowego zwi膮zku. Czasami w tym kroku b臋dzie potrzebne towarzyszenie terapeuty i to jest ok. Nie obawiaj si臋 prosi膰 o pomoc. Jak sama nazwa m贸wi pomoc = przyj艣cie poMOC.

Z pomoc膮 przyjd膮 te偶 ksi膮偶ki:

  • „Rozstanie to nie koniec 艣wiata” Susan J. Elliott聽
  • „Z艂amane serce. Przewodnik przetrwania” – Amalia Andrade
  • „Rozwody i rozstania. Sprawdzony program odbudowy 偶ycia” – Bruce Fisher, Robert E. Alberti
Sandra Panu艣

O autorce

Sandra Panu艣

Psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, certyfikowany coach indywidualny i team coach ICC, od 9 lat organizatorka kobiecych spotka艅 w P艂ocku 鈥濸orozmawiajmy o鈥︹ , Ekspertka Fundacji Sukces Pisany Szmink膮 i programu Sukces TO JA.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close