Izabela Wołyniec-Sobczak

Marka lidera. Czy jeste┼Ť liderk─ů?

Izabela Wołyniec-Sobczak

Z poj─Öciem marki lidera spotykamy si─Ö we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie coraz cz─Ö┼Ťciej.┬áWi─Ökszo┼Ť─ç firm dostrzega potrzeb─Ö posiadania w swoim zespole nie ÔÇ×po prostuÔÇŁ mened┼╝er├│w, ale przede wszystkim lider├│w, bo gwarantuj─ů rozw├│j i sukces firmy. Marka lidera ma zastosowanie nie tylko w biznesie, ale r├│wnie┼╝ w polityce, mediach, medycynie i wielu innych dziedzinach. Ka┼╝dy specjalista czy ekspert chce by─ç liderem w swojej bran┼╝y. Czym wyr├│┼╝nia si─Ö lider? Co stoi za t─ů tak po┼╝─ůdan─ů mark─ů osobist─ů?

Wizja i proaktywno┼Ť─ç

Lider przede wszystkim ma wizj─Ö i potrafi poci─ůgn─ů─ç za sob─ů innych. Lider inspiruje swoimi pomys┼éami do dzia┼éa┼ä, do zmian, wyznacza kierunek tych zmian oraz potrafi przekonuj─ůco przekaza─ç wizj─Ö i opisa─ç zmian─Ö, do kt├│rej d─ů┼╝y. Lider wie, ┼╝e ludzie anga┼╝uj─ů si─Ö we wsp├│lne dzia┼éania wtedy, gdy znaj─ů i rozumiej─ů ich cel, maj─ů wp┼éyw na podejmowane decyzje i wiedz─ů, ┼╝e ich praca jest doceniana.

Lider to kto┼Ť, kto wychodzi przed szereg, aby dzia┼éa─ç tam, gdzie ┼Ťcie┼╝ki s─ů jeszcze nie wydeptane. Jego zadaniem jest poci─ůgn─ů─ç za sob─ů innych, do samodzielnego my┼Ťlenia, a nie tylko na┼Ťladowania czy wykonywania polece┼ä.

Relacje

Lider potrafi budowa─ç trwa┼ée relacje, ma sie─ç kontakt├│w, zna rynek na kt├│rym dzia┼éa. Jest osob─ů szanowan─ů i lubian─ů.

Lider nie dzia┼éa sam, tylko buduje zesp├│┼é i anga┼╝uje ka┼╝dego cz┼éonka zespo┼éu do wsp├│┼épracy. Umie rozdzieli─ç zadania w zespole zgodnie z kompetencjami ka┼╝dej osoby. Jest tak┼╝e otwarty na opinie innych, uwa┼╝nie s┼éucha wsp├│┼épracownik├│w. Nie wymusza zgody je┼Ťli kto┼Ť ma inne zdanie, raczej dyskutuje staraj─ůc si─Ö zrozumie─ç drug─ů stron─Ö.

Jest mentorem i coachem. Dba o rozw├│j wsp├│┼épracownik├│w, bo jest ┼Ťwiadomy tego, ┼╝e na sukces pracuje ca┼éy zesp├│┼é i od kompetencji zespo┼éu zale┼╝y sukces prowadzonych projekt├│w. Regularnie motywuje pracownik├│w poprzez uznanie dla ich pracy.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: Jak powstaj─ů pu┼éapki mentalne?

Zaufanie

Lider jest autorytetem i cieszy si─Ö zaufaniem pracownik├│w, a przecie┼╝ autorytet i zaufanie to jedne z najwa┼╝niejszych wyznacznik├│w silnej marki osobistej. Potrafi r├│wnie┼╝ przyzna─ç si─Ö do b┼é─Ödu i to nie umniejsza Jego autorytetu. Nie jest wszystkowiedz─ůcy, dlatego stale si─Ö uczy, r├│wnie┼╝ od swojego zespo┼éu nie ma problemu z tym, ┼╝e podw┼éadny jest w czym┼Ť lepszy, tylko docenia to i wykorzystuje w pracy.

Sp├│j┼Ť─ç

Wa┼╝n─ů cech─ů ka┼╝dej marki osobistej, r├│wnie┼╝ marki lidera, jest sp├│jno┼Ť─ç. Zatem lider musi by─ç sp├│jny w tym, co robi i m├│wi zar├│wno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.

Przełożony = lider?

Jak wida─ç z powy┼╝szego opisu, nie jest ┼éatwo by─ç liderem, bo wi─ů┼╝e si─Ö to z szeregiem cech i umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re tworz─ů sp├│jn─ů mark─Ö przyw├│dztwa. Szef, kt├│ry jest liderem, jest bardzo cennym prze┼éo┼╝onym. Szef to wa┼╝na osoba w ┼╝yciu ka┼╝dego pracownika, bo przecie┼╝ w pracy sp─Ödzamy przys┼éowiowe ÔÇ×p├│┼é ┼╝yciaÔÇŁ. Nasze ┼╝ycie zawodowe przek┼éada si─Ö na ┼╝ycie prywatne, a w zasadzie to te dwa aspekty ┼╝ycia, zawodowe i prywatne, s─ů ze sob─ů nierozerwalnie powi─ůzane. To, jaki jest nasz prze┼éo┼╝ony, wp┼éywa na jako┼Ť─ç ┼╝ycia, nasze codzienne samopoczucie, zdrowie, energi─Ö.

Gdy zaczynam wsp├│┼éprac─Ö z now─ů osob─ů, po chwili wiem, kiedy mamy do czynienia z liderem. Z takiej osoby bije spok├│j i pewno┼Ť─ç, jednocze┼Ťnie pozytywna energia i pasja. Ka┼╝dy dzie┼ä pracy z tak─ů osob─ů jest ciekawy i inspiruj─ůcy. Praktycznie ka┼╝de spotkanie to nowy pomys┼é lub inne spojrzenie na jaki┼Ť temat.
Zatem szukajmy lider├│w wok├│┼é siebie, bo cz─Östo nadaj─ů sens naszej pracy i powoduj─ů, ┼╝e gdy ko┼äczy si─Ö weekend, wcale nie czujemy si─Ö z tym ┼║le, bo wiemy, ┼╝e kolejny dzie┼ä b─Ödzie fajnym dniem pracy ?

***

O autorce

Izabela Wo┼éyniec-Sobczak, ekspertka od personal brandingu. Pomaga przedsi─Öbiorcom, menad┼╝erom, specjalistom i ekspertom r├│┼╝nych bran┼╝, rozwija─ç ich biznesy, na bazie silnej marki osobistej. Silna marka osobista jest w┼éasnym i niepowtarzalnym kana┼éem marketingowym, dzi─Öki kt├│remu buduje si─Ö grono wiernych klient├│w. Uczy jak skutecznie budowa─ç mark─Ö osobist─ů podczas szkole┼ä i warsztat├│w. Prowadzi r├│wnie┼╝ indywidualne projekty z osobami, pracuj─ůc nad ich markami osobistymi. Pomaga im, na bazie w┼éasnego potencja┼éu, zbudowa─ç mark─Ö osobist─ů, dzi─Öki kt├│rej zaistniej─ů z sukcesem we wsp├│┼éczesnym, konkurencyjnym ┼Ťwiecie. Wsp├│┼épracuje tak┼╝e z markami firm, opracowuj─ůc personalizowane strategie dla marki firmy, produktu, us┼éugi. Bazuj─ůc na 17-letnim do┼Ťwiadczeniu, uczy korzysta─ç z najskuteczniejszych narz─Ödzi brandingu, marketingu, komunikacji, psychologii spo┼éecznej oraz storytellingu.