– Bardzo ważnym elementem jest uczciwe prowadzenie biznesu, w tym najbardziej podstawowym znaczeniu tego słowa. Głęboko wierzę, że droga na skróty nie istnieje, tak w życiu prywatnym jak i w życiu zawodowy – stwierdził Mirosław Józefczuk, Członek Zarządu jednej z największych firm budowlanych w Polsce, Warbud S.A. To komentarz z badania przeprowadzonego przez Okaeri Consulting i Human Graph na temat znaczenia wartości w życiu zawodowym. Jego wyniki są o tyle ciekawe, że potwierdzają to, o czym mówi się coraz częściej – o ile zysk i rozwój są ważne, o tyle bez solidnego kodeksu wartości nie da się zbudować silnej i stabilnej firmy. Do czego właściwie jest on w biznesie potrzebny?
W 2014 r. brytyjski dziennik The Guardian zamówił u NGO Katerva badania na temat znaczenia wartości w budowaniu kultury korporacyjnej. Przepytano ponad 80 menedżerów różnego szczebla i z bardzo różnych branż (od usługowych po produktowe). Zdecydowana większość (87%) stwierdziła, że wartości są dla nich ważne i stanowią coś w rodzaju kompasu, kiedy firma podejmuje kluczowe decyzje, rozwiązuje konflikty, a nawet kiedy myśli nad nowymi produktami i usługami. Jak to możliwe? To bardzo proste – jeśli wśród firmowych wartości jest zrównoważony rozwój, nowe produkty będą projektowane tak, by były przyjazne dla środowiska. Jeśli wśród wartości firmy jest działanie na rzecz lokalnych społeczności, pracownicy będą wprowadzać w życie projekty społecznie odpowiedzialne. I tak dalej.
System wartości wyznawany przez firmę i jej pracowników przekłada się także na jakość pracy, relacji w firmie. I nie chodzi nawet o to, żeby wartości firmowe i wyznawane przez pracowników były identyczne. Trudno bowiem sobie wyobrazić korporację, która uzna, że rodzina jest najważniejsza i pracownika, który na szczycie wartości postawi różnorodność. Ważne jest natomiast, by obie strony akceptowały i szanowały swoje zestawy wartości – firma to, że dla pracownika ważna jest rodzina, pracownik to, że dla firmy cenni są pracownicy różnych ras, płci i kultur.
Tyle Brytyjczycy. A jak wypadły polskie badania? „Znaczenie wartości w życiu zawodowym” na szczęście nie przyniosło niespodzianek – zarówno pracodawcy, jak i pracownicy stawiają na uczciwość. Dla obu grup liczą się także szczęście rodzinne, szacunek, zdrowie, wykształcenie, grono przyjaciół, spokój i dobrobyt. Co ciekawe, pracownicy w przeciwieństwie do pracodawców bardziej wierzą w osiągniecie sukcesu w biznesie dzięki wykształceniu i relacjom przyjacielskim. Pracodawcy zdecydowanie większą wagę przywiązują do uczciwego życia. Dobrobyt i bogactwo nie jest też dla pracodawców najważniejszym celem w prowadzeniu biznesu. Pracownicy do dobrobytu i bogactwa przywiązują znacznie większa wagę.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zarobić na swojej wiedzy? 3 sprawdzone sposoby!
Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę, która odcina się od formułowania wartości lub wymaga od pracowników, by swój system wartości pozostawiali w domu. – Musimy być spójni w tym, co wyznajemy w domu i w pracy, prywatnie i publicznie, wobec bliskich i wobec obcych, wobec zwolenników i wobec konkurentów. Wtedy możemy wydać owoce w postaci takich cech jak wiarygodność, rzetelność w tym, co robimy, która jest blisko związana z jakością oraz spójność tego, co mówimy i deklarujemy z tym, co praktykujemy codziennie – skomentował wyniki Krzysztof Jędrzejewski, przewodniczący rad nadzorczych oraz główny udziałowiec dwóch dużych grup kapitałowych, Kopex SA i Mostostal Zabrze SA.
O wartościach warto więc w firmie rozmawiać, wspólnie kształtując ich katalog. Również dlatego, że dla firmy oznacza to zysk. – Zdecydowanie rozmowy na temat wartości na gruncie zawodowym pozwalają w sposób jednoznaczny, czytelny i transparentny ustalić zasady współpracy w zespołach pracowników, jak i oczekiwania oraz formę realizacji celów. Są one nieodłącznym elementem procesu ustalania celów dla organizacji czy celów indywidualnych pracowników oraz oceny osiąganych wyników. Otwarta komunikacja w obszarze wartości podnosi efektywność komunikacji w firmie i jakość współpracy, przekładając się w konsekwencji na osiągane zyski – powiedziała Bożena Chmielarczyk, Prezes Eniro Polska.
Cały Raport można przeczytać TUTAJ.