Czy warto艣ci pomagaj膮 w osi膮gni臋ciu biznesowego sukcesu?

Dagny Kurdwanowska

Stawiasz na uczciwo艣膰? 艢wietnie! Bo coraz cz臋艣ciej warto艣ci decyduj膮 o sukcesie w biznesie.

Bardzo wa偶nym elementem jest uczciwe prowadzenie biznesu, w tym najbardziej podstawowym znaczeniu tego s艂owa. G艂臋boko wierz臋, 偶e droga na skr贸ty nie istnieje, tak w 偶yciu prywatnym jak i w 偶yciu zawodowy 鈥 stwierdzi艂 Miros艂aw J贸zefczuk, Cz艂onek Zarz膮du jednej z najwi臋kszych firm budowlanych w Polsce, Warbud S.A. To komentarz z badania przeprowadzonego przez Okaeri Consulting i Human Graph na temat znaczenia warto艣ci w 偶yciu zawodowym. Jego wyniki s膮 o tyle ciekawe, 偶e potwierdzaj膮 to, o czym m贸wi si臋 coraz cz臋艣ciej 鈥 o ile zysk i rozw贸j s膮 wa偶ne, o tyle bez solidnego kodeksu warto艣ci nie da si臋 zbudowa膰 silnej i stabilnej firmy. Do czego w艂a艣ciwie jest on w biznesie potrzebny?

W 2014 r. brytyjski dziennik The Guardian zam贸wi艂 u NGO Katerva badania na temat znaczenia warto艣ci w budowaniu kultury korporacyjnej. Przepytano ponad 80 mened偶er贸w r贸偶nego szczebla i z bardzo r贸偶nych bran偶 (od us艂ugowych po produktowe). Zdecydowana wi臋kszo艣膰 (87%) stwierdzi艂a, 偶e warto艣ci s膮 dla nich wa偶ne i stanowi膮 co艣 w rodzaju kompasu, kiedy firma podejmuje kluczowe decyzje, rozwi膮zuje konflikty, a nawet kiedy my艣li nad nowymi produktami i us艂ugami. Jak to mo偶liwe? To bardzo proste 鈥 je艣li w艣r贸d firmowych warto艣ci jest zr贸wnowa偶ony rozw贸j, nowe produkty b臋d膮 projektowane tak, by by艂y przyjazne dla 艣rodowiska. Je艣li w艣r贸d warto艣ci firmy jest dzia艂anie na rzecz lokalnych spo艂eczno艣ci, pracownicy b臋d膮 wprowadza膰 w 偶ycie projekty spo艂ecznie odpowiedzialne. I tak dalej.

System warto艣ci wyznawany przez firm臋 i jej pracownik贸w przek艂ada si臋 tak偶e na jako艣膰 pracy, relacji w firmie. I nie chodzi nawet o to, 偶eby warto艣ci firmowe i wyznawane przez pracownik贸w by艂y identyczne. Trudno bowiem sobie wyobrazi膰 korporacj臋, kt贸ra uzna, 偶e rodzina jest najwa偶niejsza i pracownika, kt贸ry na szczycie warto艣ci postawi r贸偶norodno艣膰. Wa偶ne jest natomiast, by obie strony akceptowa艂y i szanowa艂y swoje zestawy warto艣ci 鈥 firma to, 偶e dla pracownika wa偶na jest rodzina, pracownik to, 偶e dla firmy cenni s膮 pracownicy r贸偶nych ras, p艂ci i kultur.

Tyle Brytyjczycy. A jak wypad艂y polskie badania? 鈥瀂naczenie warto艣ci w 偶yciu zawodowym鈥 na szcz臋艣cie nie przynios艂o niespodzianek 鈥 zar贸wno pracodawcy, jak i pracownicy stawiaj膮 na uczciwo艣膰. Dla obu grup licz膮 si臋 tak偶e szcz臋艣cie rodzinne, szacunek, zdrowie, wykszta艂cenie, grono przyjaci贸艂, spok贸j i dobrobyt. Co ciekawe, pracownicy w przeciwie艅stwie do pracodawc贸w bardziej wierz膮 w osi膮gniecie sukcesu w biznesie dzi臋ki wykszta艂ceniu i relacjom przyjacielskim. Pracodawcy zdecydowanie wi臋ksz膮 wag臋 przywi膮zuj膮 do uczciwego 偶ycia. Dobrobyt i bogactwo nie jest te偶 dla pracodawc贸w najwa偶niejszym celem w prowadzeniu biznesu. Pracownicy do dobrobytu i bogactwa przywi膮zuj膮 znacznie wi臋ksza wag臋.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak zarobi膰 na swojej wiedzy? 3 sprawdzone sposoby!

Trudno dzi艣 wyobrazi膰 sobie nowoczesn膮 firm臋, kt贸ra odcina si臋 od formu艂owania warto艣ci lub wymaga od pracownik贸w, by sw贸j system warto艣ci pozostawiali w domu. – Musimy by膰 sp贸jni w tym, co wyznajemy w domu i w pracy, prywatnie i publicznie, wobec bliskich i wobec obcych, wobec zwolennik贸w i wobec konkurent贸w. Wtedy mo偶emy wyda膰 owoce w postaci takich cech jak wiarygodno艣膰, rzetelno艣膰 w tym, co robimy, kt贸ra jest blisko zwi膮zana z jako艣ci膮 oraz sp贸jno艣膰 tego, co m贸wimy i deklarujemy z tym, co praktykujemy codziennie 鈥 skomentowa艂 wyniki Krzysztof J臋drzejewski, przewodnicz膮cy rad nadzorczych oraz g艂贸wny udzia艂owiec dw贸ch du偶ych grup kapita艂owych, Kopex SA i Mostostal Zabrze SA.

O warto艣ciach warto wi臋c w firmie rozmawia膰, wsp贸lnie kszta艂tuj膮c ich katalog. R贸wnie偶 dlatego, 偶e dla firmy oznacza to zysk. – Zdecydowanie rozmowy na temat warto艣ci na gruncie zawodowym pozwalaj膮 w spos贸b jednoznaczny, czytelny i transparentny ustali膰 zasady wsp贸艂pracy w zespo艂ach pracownik贸w, jak i oczekiwania oraz form臋 realizacji cel贸w. S膮 one nieod艂膮cznym elementem procesu ustalania cel贸w dla organizacji czy cel贸w indywidualnych pracownik贸w oraz oceny osi膮ganych wynik贸w. Otwarta komunikacja w obszarze warto艣ci podnosi efektywno艣膰 komunikacji w firmie i jako艣膰 wsp贸艂pracy, przek艂adaj膮c si臋 w konsekwencji na osi膮gane zyski 鈥 powiedzia艂a Bo偶ena Chmielarczyk, Prezes Eniro Polska.

Ca艂y Raport mo偶na przeczyta膰 TUTAJ.