Ekologia i oszcz臋dzanie/ Kobieta z p艂贸cienn膮 torb膮 na ramieniu. W torbie s膮 zakupy - wystaj膮 z niej bagietka i zielona na膰.

Ekologia i oszcz臋dzanie. Czy mog膮 i艣膰 w parze?

O tym jak wa偶ne dla ekologii s膮 艣wiadome wybory - nie tylko produkt贸w, ale i polityk贸w - Olga Kozierowska rozmawia z Paulin膮 G贸rsk膮, ekoaktywistk膮, edukatork膮, influencerk膮, oraz Agnieszk膮 Michalik-Stankowsk膮, CSR & Sustainability Manager w BNP Paribas.

OLGA: Pieni膮dze i ekologia. Mam wra偶enie, 偶e obecnie bardzo silnie ze sob膮 powi膮zane, ale jakoby negatywnie. Brak pieni膮dza w naszych portfelach cz臋sto powoduje, 偶e podejmujemy dobre wybory ekologiczne. To mo偶e zacznijmy od strony pieni膮dza.

AGNIESZKA: My艣l臋, 偶e je艣li chcemy zacz膮膰 od strony pieni膮dza, musimy tak naprawd臋 powiedzie膰 o cz艂owieku. Bo to nasze d膮偶enie do pieni膮dza spowodowa艂o, 偶e mamy dzisiaj taki problem z聽 ekologi膮, z nasz膮 planet膮, z klimatem i z zanikiem bior贸偶norodno艣ci. Niestety my jako ludzie za bardzo przyw艂aszczyli艣my sobie planet臋. Chcieli艣my uczyni膰 j膮 sobie poddan膮. Eksploatujemy j膮 w maksymalnie mo偶liwy spos贸b. I teraz przychodzi taki moment, kiedy zaczynamy zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e planeta bez nas sobie poradzi, ale my bez niej, niestety nie.

Obserwuj臋 teraz budzenie si臋 艣wiadomo艣ci zar贸wno konsument贸w, jak i oczywi艣cie organizacji, firm, korporacji i te偶 rz膮d贸w w kontek艣cie tego, 偶e musimy zacz膮膰 dba膰 o planet臋. Ale tak jak m贸wisz, pieni膮dza nie ma. Nie ma go w naszych portfelach, nie ma go w portfelach spo艂ecze艅stwa i konsument贸w. Sytuacja polityczno-gospodarcza powoduje, 偶e ceny rosn膮 szybciej ni偶 nasze zarobki. Wszyscy stoimy teraz przed wyzwaniami wybor贸w konsumenckich i tego, czy chcemy konsumowa膰 tak jak do tej pory, czyli powiedzia艂abym dosy膰 艂apczywie, czy jednak zaczniemy my艣le膰 w spos贸b bardziej zr贸wnowa偶ony i odpowiedzialny.

PAULINA: Je艣li m贸wimy o tym, 偶e wybieramy coraz mniej ekologiczne produkty – to ja sobie zadaj臋 pytanie troch臋 od innej strony: 鈥瀂 czym mi si臋 kojarzy ta ekologia?鈥. Mi 聽ekologia jednak kojarzy si臋 z kupowaniem bardziej ekonomicznie. Niekoniecznie kojarzy mi si臋 z kupowaniem dro偶szych rzeczy, a raczej z oszcz臋dzaniem. I oczywi艣cie, dzisiaj jest tak, 偶e generalnie do tego worka z napisem 鈥瀍kologia鈥 mo偶emy wrzuci膰 naprawd臋 bardzo du偶o rzeczy – przy czym mamy te偶 mn贸stwo problem贸w, jak na przyk艂ad green washing. Dzisiaj nie wiemy tak do ko艅ca co to w og贸le jest ekologiczny produkt. Mamy te偶 coraz wi臋cej podejrze艅 wobec firm. Zaczyna brakowa膰 nam zaufania wobec deklaracji ze strony marek i producent贸w – czy s膮 prawdziwe, a mo偶e jednak mijaj膮 si臋 z rzeczywisto艣ci膮. Konsumenci coraz cz臋艣ciej zadaj膮 sobie takie pytania i uwa偶am, 偶e to jest super. Wymagaj膮 tej transparentno艣ci. I taki jest te偶 og贸lny kierunek, kiedy m贸wimy o zr贸wnowa偶onym rozwoju. Co z tego, 偶e ciuch kosztuje sze艣膰 st贸w? Firma m贸wi, 偶e jest to produkt ekologiczny, ale my nie wiemy, co za tym stoi w rzeczywisto艣ci.

Je偶eli chodzi o te bardziej 艣wiadome wybory, to my艣l臋, 偶e tutaj nie ma prostych rozwi膮za艅. Jednak bardzo wa偶ne jest to, 偶eby艣my budowali swoj膮 艣wiadomo艣膰, wiedz臋 i edukowali si臋. Kiedy dowiemy si臋, 偶e produkcja przemys艂owa mi臋sa bardzo negatywnie wp艂ywa na 艣rodowisko, to mo偶e zaczniemy ogranicza膰 mi臋so i je艣膰 bardziej ro艣linnie. Kiedy dowiemy si臋, 偶e kran贸wka jest dobr膮 i zdrow膮 dla nas wod膮, to mo偶e przestaniemy kupowa膰 wod臋 w plastikowych butelkach i oszcz臋dzimy dzi臋ki temu nawet dwa tysi膮ce z艂otych rocznie. Kiedy dowiemy si臋, 偶e fast fashion bardzo negatywnie wp艂ywa na 艣rodowisko, to mo偶e zastanowimy si臋 nad tym, czy kupi膰 nowy ciuch w sieci贸wce, czy mo偶e jednak kupowa膰 rzeczy z drugiego obiegu. Uwa偶am, 偶e te 艣wiadome wybory zawsze musz膮 by膰 poprzedzone edukacj膮 i t膮 pewno艣ci膮 wiedzy, dlaczego w og贸le ja mam cokolwiek zmienia膰. Dla mnie ekologiczne produkt 聽to nie zawsze musz膮 by膰 produkty, kt贸re musz膮 kosztowa膰 o wiele wi臋cej. Ja chc臋 wiedzie膰, zanim wydam wi臋cej, co za tym stoi.

OLGA: Mamy teraz zim臋. W zimie jest zimno, w zimie trzeba grza膰… No i s艂yszymy 鈥 chocia偶by w mediach, od polityk贸w – 偶eby pali膰 czymkolwiek… I znowu, nie mamy pieni臋dzy, 偶eby pali膰 czym艣 dobrym, wi臋c palimy na przyk艂ad 艣mieciami. Z jednej strony jest ta edukacja i sprawdzamy, co rzeczywi艣cie jest eko i to na pewno wymaga, a z drugiej strony jeste艣my tu i teraz i mo偶emy dokona膰 prostych ekologicznych wybor贸w, kt贸re jednocze艣nie pozwol膮 nam oszcz臋dzi膰 pieni膮dze. I w艂a艣nie – jakie to mog膮 by膰 te wybory?

AGNIESZKA: Je艣li m贸wimy o ogrzewaniu i zarz膮dzaniu ciep艂em w domu, to my艣l臋, 偶e warto zacz膮膰 od takich ma艂ych rzeczy, na kt贸re wszyscy mo偶emy sobie pozwoli膰, czyli to, 偶eby utrzymywa膰 optymaln膮 temperatur臋 w pomieszczeniach na co dzie艅. Zdaniem lekarzy, tak膮 optymaln膮 temperatur膮, kt贸ra pozwala nam czu膰 si臋 dobrze, by膰 skupionym i pe艂nymi wigoru jest tylko 20 掳C, a 18 掳C聽do spania. Naprawd臋 wystarczy troszeczk臋 skr臋ci膰 grzejniki, 偶eby rzeczywi艣cie oszcz臋dza膰 energi臋, a przy okazji mniej emitowa膰 substancji szkodliwych do 艣rodowiska i przy tym czu膰 si臋 dobrze. Warto r贸wnie偶 zwraca膰 uwag臋 na to, 偶eby regularnie wietrzy膰 pomieszczenia. One wtedy szybciej si臋 nagrzewaj膮. Nie utrzymuje si臋 w tych pomieszczeniach wilgo膰.

OLGA: I kaloryfer wy艂膮cza膰, jak si臋 wietrzy!

AGNIESZKA: Oczywi艣cie, dok艂adnie tak. Je偶eli mamy takie mo偶liwo艣ci, warto jest zainwestowa膰 w inteligentne systemy zarz膮dzania ciep艂em w domu, r贸偶nego rodzaju systemy, kt贸re pomagaj膮 nam nasz膮 energi膮 zarz膮dza膰.

Mog膮 pojawi膰 si臋 pytania, dlaczego bank ma mandat do tego, 偶eby m贸wi膰 o ekologii. Warto pami臋ta膰, 偶e instytucje finansowe maj膮 ogromny wp艂yw przez to, co finansuj膮, a czego nie finansuj膮, czyli jakie projekty w gospodarce wspieraj膮, a jakim tego wsparcia finansowego ograniczaj膮. Jako bank bardzo mocno ograniczamy finansowanie sektora w臋glowego. Jeste艣my w procesie wyj艣cia z tego sektora z prostego powodu – widzimy, 偶e on bardzo szkodzi nam jako ludziom, naszemu miejscu do 偶ycia, naszej planecie.

Je艣li m贸wimy o klientach indywidualnych, to warto zwr贸ci膰 uwag臋 na tzw. 鈥瀦ielon膮 hipotek臋鈥. W momencie w kt贸rym budynek, kt贸ry kupujemy b膮d藕 budujemy otrzyma certyfikat „Zielony Dom” przyznawany przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, to wtedy inwestor czy osoba buduj膮ca na taki dom otrzyma ni偶sz膮 mar偶臋 kredytu. I to jest w艂a艣nie taka forma wsparcia dla zr贸wnowa偶onego, zielonego budownictwa. Oczywi艣cie s膮 te偶 prostsze rozwi膮zania, np. korzystne kredyty na instalacje fotowoltaiczne z dofinansowaniem z programu „Czyste Powietrze”. To jest najwi臋kszy w Polsce projekt, kt贸ry s艂u偶y skutecznej poprawie jako艣ci powietrza oraz zmniejszania emisji gaz贸w cieplarnianych. My艣l臋, 偶e je偶eli mamy takie mo偶liwo艣ci finansowe w danym momencie, to warto zainwestowa膰. Oczywi艣cie to s膮 koszty, kt贸re ponosimy dzi艣, natomiast patrz膮c d艂ugoterminowo, takie inwestycje b臋d膮 nam si臋 zwraca艂y w przysz艂o艣ci.

OLGA: Bardzo szybko si臋 zwracaj膮. Ostatnio mia艂am rozmow臋 z koleg膮, kt贸ry zainwestowa艂 w fotowoltaik臋, i powiedzia艂 mi, 偶e ju偶 po 3 latach zacz臋艂o si臋 mu to 聽zwraca膰. Wr贸膰my jednak do tego „tu i teraz”. M贸wi臋 o naszym domu, o byciu Kowalskim/Kowalsk膮 i o naszych wyborach. Co mo偶emy zrobi膰, 偶eby po prostu 偶y膰 lepiej? Moje dzieci m贸wi膮 do mnie: „Mamo, my nie b臋dziemy mieli dzieci, dlatego 偶e wy zniszczyli艣cie nam 艣wiat.”

PAULINA: Rozumiem to. Z bada艅 wynika, 偶e coraz wi臋cej m艂odych ludzi w艂a艣nie w ten spos贸b my艣li i raczej jak planuj膮 przysz艂o艣膰, to zak艂adaj膮, 偶e by膰 mo偶e tych dzieci nie b臋d膮 mieli. Kiedy czytamy, o czym m贸wi膮 naukowcy i jak prognozuj膮 przysz艂o艣膰, to nie rysuje si臋 ona w r贸偶owych barwach, a raczej wygl膮da dramatycznie.

OLGA: Ja mam ca艂y czas takie poczucie, 偶e osoby decyzyjne, g艂owy pa艅stw, kontynent贸w jakby udaj膮, 偶e tego problemu nie ma. Tymczasem pami臋tam jak kilka lat temu by艂am na prezentacji, podczas kt贸rej m贸wiono, 偶e temperatura podniesie si臋 o 1,5 stopnia dopiero do 2025 roku, a to ju偶 mamy od zesz艂ego roku. Wszystko przyspieszy艂o.

PAULINA: Tak, przyspieszy艂o dlatego, 偶e nie dzieje si臋 wystarczaj膮co du偶o i kolejne szczyty klimatyczne nie przynosz膮 takich plan贸w, deklaracji, jakie powinny przynosi膰. Politycy my艣l膮 obecn膮 kadencj膮, a nie o tym, co b臋dzie za 20 lat. To jest du偶y problem. Jak si臋 zastanawiam nad tym, co mo偶e robi膰 jednostka, 偶eby wp艂ywa膰 tak bardziej 艣wiadomie na swoje otoczenie i na przysz艂o艣膰, to przychodzi mi do g艂owy taki lokalny aktywizm, 艣wiadome g艂osowanie i taki 艣wiadomy wyb贸r polityk贸w.

Wracaj膮c do pytania o to, co my mo偶emy robi膰 w 偶yciu codziennym鈥 Ja bardzo to pytanie lubi臋, ale z drugiej strony te偶 go nie lubi臋, bo mam w艂a艣nie poczucie, 偶e zrzucamy du偶o na nasze barki. Oczywi艣cie wa偶ne jest, 偶eby dzia艂a膰, 偶eby wywiera膰 presj臋, poniewa偶 jeste艣my takimi naczyniami po艂膮czonymi: zmiany systemowe, to, co robi膮 konsumenci, jak decyduj膮 – wszyscy jeste艣my ze sob膮 po艂膮czeni. I nie podoba mi si臋 takie podej艣cie, kiedy m贸wi si臋, 偶e nic si臋 nie b臋d臋 robi膰, bo te zmiany, kt贸re mia艂by kto艣 wprowadzi膰, nie maj膮 wi臋kszego sensu, 偶e to jest jaka艣 kropla w morzu.

Ca艂ego wywiadu mo偶esz pos艂ucha膰聽na naszej stronie lub obejrze膰 na naszym kanale Youtube
w wersji z napisami:

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close