W 20 sekund do sukcesu, czyli jak stworzy膰 elevator pitch?

Dagny Kurdwanowska

Elevator Speech to jedna z najwa偶niejszych metod pozyskiwania inwestor贸w i nowych klient贸w. Jak j膮 wykorzysta膰 i od czego zacz膮膰?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Biznes robi si臋 w windzie

Wyobra藕 sobie, 偶e wsiadasz do windy z prezesem firmy, z kt贸rym bezskutecznie pr贸bujesz um贸wi膰 si臋 na spotkanie od wielu tygodni. Jeste艣cie sami, a ty masz 20, mo偶e 30 sekund, zanim winda wjedzie na najwy偶sze pi臋tro, prezes wysi膮dzie i zniknie w swoim niedost臋pnym gabinecie. Te 20 sekund mo偶e zawa偶y膰 na tym, czy przekonasz go do siebie i swojego pomys艂u. Bez wzgl臋du na to, czy szukasz nowej pracy, czy inwestora, kt贸ry pom贸g艂by w rozwoju twojego biznesu. Wiesz, co powiedzie膰, 偶eby si臋 uda艂o? Jak stworzy膰 elevator pitch?

Czy wiesz, czego chcesz?

Elevator speech lub Elevator pitch (w skr贸cie Pitch) to jedna z tych kompetencji, kt贸re powinien posiada膰 ka偶dy, kto dzia艂a w biznesie. Nazw臋 i metod臋 stworzyli Amerykanie. Dzi艣 korzysta si臋 z niej ju偶 nie tylko w windach, ale tak偶e na wszelkiego rodzaju spotkaniach biznesowych i konferencjach 鈥 wsz臋dzie tam, gdzie mo偶na spotka膰 wp艂ywowych ludzi, kt贸rzy nie maj膮 czasu na s艂uchanie przyd艂ugich wywod贸w i rozwlek艂ych prezentacji. Dla nich liczy si臋 konkret 鈥 albo wiesz, czego chcesz albo tracisz jedyn膮 okazj臋, by zosta膰 zauwa偶onym.

Na czym polega elevator pitch?

Najkr贸cej m贸wi膮c, to umiej臋tno艣膰 zwi臋z艂ego, ale i interesuj膮cego zaprezentowania swoich kompetencji, dzia艂a艅, produkt贸w lub us艂ug, plan贸w i pomys艂贸w. Dobry Elevator Speech to pigu艂ka informacyjna, w kt贸rej musi znale藕膰 si臋 miejsce na merytoryk臋 i opowie艣膰 o produkcie lub pomy艣le, a wszystko podane b臋dzie j臋zykiem korzy艣ci i na tyle ciekawie, 偶e od pierwszej sekundy zwr贸cisz na siebie uwag臋. 艁atwo powiedzie膰, ale jak to zrobi膰, gdy do dyspozycji ma si臋 ledwie 20 sekund?

Jak stworzy膰 elevator pitch? 5 zasad, o kt贸rych warto pami臋ta膰:

1. Tre艣膰 i forma

W Elevator Speech wa偶ne jest, co powiesz i w jaki spos贸b to powiesz. Liczy si臋 konkret i pomys艂 na siebie, kt贸ry b臋dzie jednocze艣nie sp贸jny z tym, co robisz. Zamiast m贸wi膰: pracowa艂am w telemarketingu, powiedz: mam do艣wiadczenie w obs艂udze trudnego i wymagaj膮cego klienta. Dlatego pierwsze pytanie, jakie musisz sobie zada膰, to: Co robi臋? Jakie s膮 moje mocne strony?

2. Korzy艣ci zamiast pean贸w

W Pitchu nie chodzi o wystawienie sobie laurki. Bardziej licz膮 si臋 konkretne korzy艣ci, dane, rozwi膮zania i narz臋dzia, kt贸re mo偶esz zaoferowa膰. A zatem, kolejne pytanie, kt贸re sobie zadaj brzmi: Dlaczego robi臋 to, co robi臋? Czy jest problem spo艂eczny, kt贸ry staram si臋 rozwi膮za膰? Czy m贸j produkt zaspokaja wa偶n膮 potrzeb臋 lub wype艂nia luk臋 na rynku? Znaj膮c odpowied藕 na to pytanie, 艂atwiej b臋dzie ci opisa膰 rozwi膮zanie, kt贸re proponujesz. Przyk艂ad: Analizuj膮c sytuacj臋 os贸b niepe艂nosprawnych, stworzy艂am aplikacj臋, kt贸ra dostarcza informacji o miejscach przystosowanych i nieprzystosowanych dla os贸b na w贸zkach inwalidzkich. Mog膮 z niej korzysta膰 tak偶e matki z w贸zkami i ma艂ymi dzie膰mi.

Zadanie: Opisz sw贸j produkt lub pomys艂 w 15 s艂owach.

3. Wiarygodno艣膰 i rzetelno艣膰

Tworzenie Pitcha to opowie艣膰, ale nie bajkopisarstwo. Nie chodzi o to, 偶eby podkolorowa膰 rzeczywisto艣膰, ale wyselekcjonowa膰 te atuty, kt贸re s膮 realne, udokumentowane i kluczowe dla ca艂ej strategii. Kolejne pytanie brzmi zatem 鈥 W jaki spos贸b robi臋 to, co robi臋? Przyk艂ad: Do stworzenia swojej aplikacji zaanga偶owa艂am grup臋 programist贸w, kt贸rzy mieli do艣wiadczenie w tworzeniu projekt贸w spo艂ecznie odpowiedzialnych. Naszymi konsultantami by艂y osoby niepe艂nosprawne.

4. Jasny cel

Skoro znasz ju偶 korzy艣ci, zastan贸w si臋, czego oczekujesz od osoby, z kt贸r膮 b臋dziesz rozmawia膰. Czy jest to praca na konkretnym stanowisko? Mo偶liwo艣膰 zaanga偶owania w konkretny projekt? Zdobycie dofinansowania? A zatem zadaj sobie pytanie: Jak膮 mam wizj臋 i strategi臋 rozwoju? Spr贸buj zrobi膰 plan nie o jeden krok, ale kilka krok贸w wprz贸d.

5. Ci膮g艂a ewaluacja

Nie tworzy si臋 jednego Pitcha na zawsze. Pitch zmienia si臋 z Tob膮, twoimi kompetencjami i do艣wiadczeniem, a tak偶e wraz z rozwojem firmy i potrzebami klient贸w. Dla jednego liczy膰 si臋 b臋d膮 niskie koszty wdro偶enia, dla innego sie膰 dystrybucji, dla kolejnego fakt, 偶e pracujesz z do艣wiadczonymi lud藕mi. Dlatego regularnie sprawdzaj, czy mo偶esz zawrze膰 w nim co艣 nowego, czy pojawi艂 si臋 nowy atut, mocna strona, istotna dla klienta, pracodawcy lub inwestora.

A teraz kolejne zadanie:

Skonstruuj swoj膮 prezentacj臋, u偶ywaj膮c nie wi臋cej ni偶 30-50 s艂贸w. Kiedy sko艅czysz, sta艅 przed lustrem i鈥 spr贸buj siebie przekona膰. Nie uda艂o si臋? Popraw Pitch i spr贸buj jeszcze raz!

Co daje nam Elevator Pitch?

Na dobry Elevator Pitch nie ma jednej, z艂otej recepty. Na pociech臋 powiem, 偶e ma艂o jest os贸b, kt贸re od razu wiedz膮, jak go bezb艂臋dnie skonstruowa膰. Jak we wszystkim 鈥 trening czyni mistrza. Czasem droga do dobrego Pitcha us艂ana jest nieudanymi prezentacjami. Je艣li taka Ci si臋 przytrafi艂a, wyci膮gnij z niej po prostu wnioski, a nast臋pna b臋dzie na pewno lepsza. Dlaczego warto si臋 pom臋czy膰, po艣wi臋ci膰 czas i dopracowa膰 sw贸j Pitch do perfekcji? Bo mo偶e otworzy膰 przed Tob膮 nowe mo偶liwo艣ci. – Zawsze m贸wi臋, 偶e genialny pitch nie uratuje s艂abego projektu, ale s艂aby pitch mo偶e pogrzeba膰 ca艂kiem dobry pomys艂. Zbyt wiele os贸b traktuje pitch jako odizolowany wyst臋p, kt贸ry ma jednorazowo spe艂ni膰 jaki艣 kr贸tkoterminowy cel 鈥 wygra膰 konkurs, pozyska膰 zainteresowanie. Tymczasem dobrze przygotowany pitch powinien by膰 sp贸jny z ca艂ym komunikowaniem produktu czy us艂ugi. O tym, co robimy, warto si臋 po prostu nauczy膰 m贸wi膰. W takim rozumieniu dobry pitch pomo偶e w komunikowaniu do medi贸w, inwestor贸w, jury, a nawet pozwoli 艂atwiej naszym klientom m贸wi膰 o nas innym. Bo pitch to skondensowana i zrozumia艂a opowie艣膰 o naszym produkcie, kt贸ra uwzgl臋dnia zasady architektury informacji i przy kt贸rej konstruowaniu trzeba si臋 naprawd臋 wysili膰, wykorzystuj膮c psychologi臋 poznawcz膮, spo艂eczn膮 i鈥 erystyk臋. Bo pitch to nie laurka dla produktu, to komunikat perswazyjny, kt贸ry ma przekona膰 innych. A z tym, ci膮gle kiepsko 鈥 t艂umaczy Piotr Bucki, ekspert w dziedzinie komunikacji i personal brandingu.

Przeczytaj tak偶e wywiad z Piotrem Buckim – Beyonce, Madonna czy Hillary Clinton? Zbuduj siln膮 mark臋 osobist膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close