rozmowa o prac─Ö

Rozmowa o prac─Ö. Wszystko, co powiniene┼Ť wiedzie─ç

Agnieszka Borowa, Jobhouse

Str├│j, gesty, mowa cia┼éa, spos├│b rozmawiania ÔÇô to wszystko bierze pod uwag─Ö osoba rekrutuj─ůca do pracy, pisze Agnieszka Borowa z Jobhouse.

Wysłane CV. Co dalej?

Kandydata, kt├│ry przeszed┼é pomy┼Ťlnie pierwszy etap rekrutacji (selekcja CV) czeka jeden z wa┼╝niejszych element├│w rekrutacji jakim jest bezpo┼Ťrednia rozmowa z pracodawc─ů czy osob─ů rekrutuj─ůc─ů w jego imieniu, zwykle pracownikiem dzia┼éu HR lub rekruterem z zewn─Ötrznej firmy. Nawet najbardziej kompetentny kandydat mo┼╝e straci─ç szans─Ö na zatrudnienie, je┼╝eli podczas rozmowy kwalifikacyjnej wypadnie ┼║le, nieprofesjonalnie.
Rekruter ocenia nie tylko to, co m├│wi kandydat, ale te┼╝ to, jak wygl─ůda, w jaki spos├│b m├│wi i jak si─Ö zachowuje ÔÇô r├│wnie┼╝ przed i po rozmowie, nie tylko w jej trakcie. Warto zatem zwr├│ci─ç uwag─Ö na zachowania, kt├│re mog─ů zdyskredytowa─ç nas w oczach rekrutuj─ůcego. Poni┼╝ej opisuj─Ö kilka najcz─Ö┼Ťciej pope┼énianych b┼é─Öd├│w, kt├│re ra┼╝─ů rekrutuj─ůcych i mog─ů zawa┼╝y─ç o dalszej karierze aplikanta.

Nieodpowiedni wygl─ůd/ubi├│r

Chocia┼╝ mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e to kompetencje, do┼Ťwiadczenie, umiej─Ötno┼Ťci, osi─ůgni─Öcia s─ů najwa┼╝niejsze w procesie rekrutacji, jednak wygl─ůd jest r├│wnie wa┼╝nym elementem, na kt├│ry osoby rekrutuj─ůce zwracaj─ů uwag─Ö, w my┼Ťl powiedzenia ÔÇ×Jak ci─Ö widz─ů, tak ci─Ö pisz─ůÔÇŁ. Nasz str├│j to cz─Ö┼Ť─ç ca┼éo┼Ťci naszego wygl─ůdu i nie da si─Ö uciec od wra┼╝enia, jakie robimy strojem – mo┼╝emy nim zbudowa─ç lub zrujnowa─ç nasz wizerunek. Bardzo cz─Östo poprzez nietypowy ubi├│r kandydat chce si─Ö wyr├│┼╝ni─ç zosta─ç zapami─Ötany, co ma si─Ö prze┼éo┼╝y─ç na propozycj─Ö zatrudnienia. Niestety bywa, ┼╝e owa oryginalno┼Ť─ç przekracza granice dobrego smaku czy nawet normy spo┼éeczne i w efekcie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.

Czego powinni┼Ťmy zatem unika─ç kompletuj─ůc garderob─Ö na rozmow─Ö rekrutacyjn─ů?

Przede wszystkim nie zak┼éada─ç ubra┼ä: za ma┼éych, za du┼╝ych, starych i rozci─ůgni─Ötych, w krzykliwych kolorach (np. czerwie┼ä, ┼╝├│┼é─ç) lub w nieodpowiednich ich po┼é─ůczeniach. Zrezygnujmy r├│wnie┼╝ z jaskrawych, kolorowych wzor├│w. Zapomnijmy o sanda┼éach, krzycz─ůcych dodatkach, du┼╝ych dekoltach, obcis┼éych bluzkach, mini sp├│dniczkach, t-shirtach (zw┼éaszcza tych z zabawnymi nadrukami), shortach, bluzach, dresach itp. Kobietom zdecydowanie odradza si─Ö bardzo wysokie szpilki, podkre┼Ťlanie dekoltu, zgrabnych n├│g czy lok├│w do pasa. W przypadku m─Ö┼╝czyzn nie poleca si─Ö swetr├│w, koszul z kr├│tkim r─Ökawem, czy krawat├│w z dziwnymi wzorami np. z Kaczorem Donaldem czy Myszk─ů Miki.

Poza tym str├│j musi by─ç czysty i schludny.

Kiedy przed wyj┼Ťciem z domu zauwa┼╝ysz, ┼╝e twoje buty s─ů brudne, brakuje Ci guzika, masz dziurawe rajstopy albo plam─Ö na spodniach nie machaj na to r─Ök─ů. Cho─ç mo┼╝e ci si─Ö to wydawa─ç ma┼éo istotne, ludzie zwracaj─ů uwag─Ö na takie szczeg├│┼éy. Lepiej nie zosta─ç zapami─Ötanym jako osoba z plam─ů na r─Ökawie czy rozmazanym makija┼╝em. Rekruter mo┼╝e oczywi┼Ťcie nie zwr├│ci─ç na to uwagi, ale po co ryzykowa─ç?

R├│wnie┼╝ dob├│r dodatk├│w jest niezwykle wa┼╝ny – mog─ů podkre┼Ťli─ç Tw├│j indywidualizm, b─ůd┼║ zepsu─ç ca┼ée wra┼╝enie. Warto postawi─ç na minimalizm i prostot─Ö. Nie nak┼éadajmy zbyt du┼╝ej liczby dodatk├│w. Bransoletki, du┼╝e naszyjniki (grube, z┼éote ┼éa┼äcuchy) zbyt widoczne kolczyki (np. ogromne ko┼éa) ÔÇô to wszystko oddala nas od elegancji, poza tym odwraca uwag─Ö. Elegancko wygl─ůdaj─ů jedynie drobne, nie rzucaj─ůce si─Ö w oczy ozdoby.

Nieprofesjonalne jest te┼╝ zabieranie na rozmow─Ö reklam├│wek (z zakupami, z dokumentami), czy r├│┼╝nego rodzaju wielkich toreb – pla┼╝owych, siatkowych lub sportowych. Na rozmow─Ö kwalifikacyjn─ů dopuszczalna jest jedynie niewielka (najlepiej sk├│rzana) teczka lub ewentualnie torba na laptopa. Je┼Ťli nie mamy ┼╝adnej teczki, nie bierzmy ze sob─ů niczego. Zdarza si─Ö, ┼╝e kandydaci do pracy przychodz─ů na rozmow─Ö z plecakami. Rozmowa kwalifikacyjna to nie szkolne zaj─Öcia, a elegancki garnitur po prostu nie komponuje si─Ö z plecakiem.

Nale┼╝y w tym miejscu jednak podkre┼Ťli─ç, ┼╝e idealny, uniwersalny str├│j nie istnieje i wszystko zale┼╝y od miejsca pracy i posady, jak─ů chcemy zdoby─ç ÔÇô istotne jest dostosowanie wygl─ůdu do stanowiska na jakie aplikujemy. Od grafika aplikuj─ůcego do agencji reklamowej nikt nie wymaga garnituru i krawata (kolorowa bluzka czy fantazyjne buty prawdopodobnie nikogo nie zra┼╝─ů). Inne zasady panuj─ů w bankach, urz─Ödach czy korporacjach. Osob─Ö aplikuj─ůc─ů do pracy na stanowisko doradcy klienta w banku przysz┼éy pracodawca b─Ödzie zapewne chcia┼é zobaczy─ç w stroju podobnym do tego, kt├│ry jest obowi─ůzuj─ůcy na tym stanowisku (wskazany jest garnitur/garsonka). Gdy niewiele wiemy o firmie do kt├│rej aplikujemy, zawsze lepiej jest by─ç ubranym zbyt elegancko, ni┼╝ niechlujnie. Wa┼╝ne, by pami─Öta─ç o kilku zasadach: str├│j musi by─ç dopasowany do sytuacji oraz kultury organizacyjnej; elementy stroju musz─ů by─ç schludne, wyprasowane, niepowyci─ůgane, buty czyste, zakrywaj─ůce palce i pi─Öty, dodatki powinny by─ç skromne, a kolory stonowane. Nale┼╝y wybiera─ç eleganckie, klasyczne kroje.

Opr├│cz stroju (kt├│ry jest oczywi┼Ťcie wa┼╝ny) nale┼╝y jeszcze wspomnie─ç o wygl─ůdzie twarzy i w┼éos├│w.

Przet┼éuszczona fryzura, w┼éosy zas┼éaniaj─ůce twarz, zbyt wiele ┼╝elu na w┼éosach, ekstrawaganckie upi─Öcia, ÔÇ×mocneÔÇŁ akcesoria czy nawet brokat s─ů niedopuszczalne. Nie chcemy przecie┼╝, aby kto┼Ť pomy┼Ťla┼é, ┼╝e jeste┼Ťmy niechlujni czy nie potrafimy dopasowa─ç wygl─ůdu do sytuacji. Zakryjmy r├│wnie┼╝ wszelkie zmiany na twarzy, przypudrujmy j─ů nieco, aby nie ┼Ťwieci─ç si─Ö nadmiernie. Niedobre wra┼╝enie sprawiaj─ů podkr─ů┼╝one z niewyspania oczy lub nieustanne ziewanie kandydat├│w. Nie poleca si─Ö u┼╝ywania bardzo intensywnych perfum lub ostrego makija┼╝u.

Generalnie starajmy si─Ö wygl─ůda─ç ÔÇ×┼Ťwie┼╝o i lekkoÔÇŁ. W├│wczas b─Ödziemy si─Ö r├│wnie┼╝ czu─ç lepiej i pewniej psychicznie. To bardzo wa┼╝ne, kiedy chcemy ÔÇ×sprzeda─çÔÇŁ swoje umiej─Ötno┼Ťci i zyska─ç wybran─ů posad─Ö. W┼éa┼Ťciwie dobrany ubi├│r mo┼╝e nam pom├│c, niew┼éa┼Ťciwy, niewygodny str├│j mo┼╝e natomiast nas zdekoncentrowa─ç i sprawi─ç, ┼╝e nie b─Ödziemy mogli skupi─ç si─Ö na rozmowie. Str├│j nie mo┼╝e nam przeszkadza─ç, a co wa┼╝ne nie mo┼╝emy czu─ç si─Ö w nim jak w ÔÇ×przebraniuÔÇŁ. Ma by─ç przede wszystkim elegancki i wygodny. Niestety ci─ůgle s─ů kandydaci, kt├│rzy w og├│le nie przywi─ůzuj─ů wagi do powy┼╝szych zasad. W przypadku rozmowy rekrutacyjnej maksyma ÔÇ×Nie szata zdobi cz┼éowiekaÔÇŁ nie ma zastosowania i musimy o tym pami─Öta─ç, je┼Ťli chcemy zrobi─ç dobre wra┼╝enie.

Mowa cia┼éa ÔÇô niewskazane gesty

Mowa cia┼éa (definiowana poprzez: grymas twarzy, gestykulacj─Ö, kontakt wzrokowy, postaw─Ö oraz wszystkie pozosta┼ée ruchy cia┼éa) nie tylko mo┼╝e zdradzi─ç wiele na temat charakteru cz┼éowieka, ale te┼╝ okre┼Ťla stosunek nadawcy komunikatu do otoczenia. Sygna┼éy pozaj─Özykowe trafnie oddaj─ů nasze samopoczucie, nastr├│j, postawy czy intencje. U┼Ťmiech, milczenie, zmarszczone brwi, ci─Ö┼╝kie wzdychanie, postawa zamkni─Öta, zw─Ö┼╝one ┼║renice czy b─Öbnienie palcami po stole to konkretne przejawy stan├│w emocjonalnych, oczekiwa┼ä czy cech temperamentu. Niesp├│jno┼Ť─ç komunikatu w zakresie s┼é├│w i gest├│w mo┼╝e wskazywa─ç na nieszczero┼Ť─ç i k┼éamstwo. Przekaz niewerbalny jest szczeg├│lnie wa┼╝ny podczas takich sytuacji jak rozmowa kwalifikacyjna.

Co oznaczaj─ů komunikaty niewerbalne wysy┼éane przez kandydat├│w?

Je┼╝eli nasze spojrzenie jest kr├│tkie, a nasz wzrok ÔÇ×rozbieganyÔÇŁ komunikujemy lekcewa┼╝enie. Unikanie spojrzenia te┼╝ nie ┼Ťwiadczy o niczym dobrym – nie wiadomo, czy rozm├│wca tylko si─Ö wstydzi, czy te┼╝ nie do ko┼äca m├│wi prawd─Ö. To samo dotyczy zbyt d┼éugiego wpatrywania si─Ö w oczy rozm├│wcy/rekrutera ÔÇô mo┼╝e oznacza─ç wrogo┼Ť─ç b─ůd┼║ nietakt.

Z kolei krzy┼╝owanie r─ůk na klatce piersiowej, sygnalizuje dystans i obaw─Ö.

Przyj─Öcie zamkni─Ötej postawy stanowi dla rekrutera jednoznaczny komunikat, ┼╝e kandydat wola┼éby w tym momencie znajdowa─ç si─Ö w innym miejscu. Nie pukajmy palcami o st├│┼é, nie wier─çmy si─Ö na krze┼Ťle, nie bawmy si─Ö w┼éosami, d┼éugopisem, telefonem czy guzikiem ÔÇô to nie tylko zdradza zdenerwowanie, ale jest tak┼╝e nieeleganckie. Chc─ůc wypa┼Ť─ç dobrze, postawmy na gestykulacj─Ö otwart─ů, starajmy si─Ö kierowa─ç wn─Ötrze d┼éoni ku g├│rze podczas odpowiadania na pytania. Pami─Ötajmy te┼╝ o delikatnym u┼Ťmiechu i nie silmy si─Ö na sztucznie skupion─ů min─Ö podczas wymiany informacji. Im bowiem bardziej nienaturalne gesty wykonuje kandydat, tym rekrutrowi trudniej jest uwierzy─ç w przekazywane mu informacje i nawi─ůza─ç z aplikantem przyjazn─ů relacj─Ö, kt├│ra tak┼╝e ma wp┼éyw na ocen─Ö podczas podsumowania ca┼éego procesu selekcji. Najwa┼╝niejsze, ┼╝eby wypa┼Ť─ç naturalnie.

Absolutnie niewskazane jest te┼╝ naruszanie przestrzeni intymnej rekrutera (od 0 do 45 cm od cia┼éa) poprzez np. dotykanie, nachylanie si─Ö, czy poklepywanie. Kandydat powinien zachowa─ç ÔÇ×bezpieczn─ůÔÇŁ odleg┼éo┼Ť─ç – wyznacza j─ů zwykle odleg┼éo┼Ť─ç wyci─ůgni─Ötej r─Öki (od 45 do 120 cm od cia┼éa). Pozwala ona na zachowanie komfortu podczas prowadzonych rozm├│w.

Kontakt wzrokowy, odpowiednia postawa, pozytywne nastawienie, pewny u┼Ťcisk d┼éoni ÔÇô to zachowania, kt├│re mog─ů przyczyni─ç si─Ö do zako┼äczenia rozmowy rekrutacyjnej sukcesem. Spocone r─Öce, dr┼╝─ůcy g┼éos i wzrok szukaj─ůcy punktu zaczepienia pokazuj─ů natomiast, ┼╝e kandydat ma problem z opanowaniem stresu, a je┼╝eli praca jest stresuj─ůca ÔÇô mog─ů skutecznie wyeliminowa─ç kandydata z dalszych etap├│w rekrutacji.

Przeczytaj tak┼╝e: Jak przygotowa─ç si─Ö do rozmowy kwalifikacyjnej?

Gadulstwo, czyli ÔÇ×przegadywanieÔÇŁ rekrutera

Sztuka konwersacji w du┼╝ej mierze polega na w┼éa┼Ťciwym traktowaniu drugiej strony dyskusji, wys┼éuchaniu jej i odpowiednim odczytywaniu sygna┼é├│w, kt├│re wysy┼éa. To niezmiernie cenione umiej─Ötno┼Ťci, na kt├│re szczeg├│lnie zwraca si─Ö uwag─Ö podczas procesu rekrutacji. W czasie rozmowy wa┼╝ne jest, aby jasno i konkretnie odpowiada─ç na pytania ze strony rekrutera. Nie nale┼╝y wchodzi─ç w ┼╝adne dygresje, rozwija─ç zanadto swoich odpowiedzi. Niestety kandydaci cz─Östo o tym zapominaj─ů. Najcz─Ö┼Ťciej pope┼éniane przez nich b┼é─Ödy to rozwlekanie opowiadanych historii, m├│wienie nie na temat, niejasne, pokr─Ötne odpowiedzi, nieustanne ┼╝arty, przerywanie czy wr─Öcz nie pozwalanie na doj┼Ťcie do g┼éosu rekruterowi.

Chocia┼╝ mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e ch─Ö─ç przekazania du┼╝ej ilo┼Ťci informacji i zainteresowania swoj─ů osob─ů pracodawcy ┼Ťwiadczy o tym, ┼╝e kandydatowi zale┼╝y na danym stanowisku, jednak takie ÔÇ×przegadywanieÔÇŁ osoby rekrutuj─ůcej mo┼╝e przynie┼Ť─ç zupe┼énie odwrotny efekt. Rozmowa kwalifikacyjna jest oczywi┼Ťcie momentem, podczas kt├│rego powinni┼Ťmy jak najlepiej si─Ö zaprezentowa─ç, ale nie chodzi tu o to, by wype┼éni─ç j─ů nieprzemy┼Ťlanym s┼éowotokiem. I nawet nie chodzi o to, ┼╝e kandydat podczas rozmowy m├│wi zbyt du┼╝o, dyskwalifikuj─ůca jest raczej sytuacja, w kt├│rej nie odpowiada on na pytania rekrutera. M├│wi du┼╝o, lecz nic z tego nie wynika, bo brak jest w s┼éowach tre┼Ťci oraz konkluzji. Taka sytuacja zdarza si─Ö cz─Östo do┼Ťwiadczonym osobom z wieloletnim sta┼╝em, szczeg├│lnie, gdy staraj─ů si─Ö o stanowisko, kt├│re zwi─ůzane ze sprzeda┼╝─ů (np. przedstawiciele handlowi). Takim kandydatom wydaje si─Ö, ┼╝e na rozmowie wr─Öcz nale┼╝y zagada─ç rekrutera, a to nieprawda. Po spotkaniach, na kt├│rych kandydat m├│wi┼é o wszystkim i o niczym, nieustannie skacz─ůc z tematu na temat, naprawd─Ö niewiele o nim wiadomo. Taki kandydat cz─Östo te┼╝ nie daje rekruterowi mo┼╝liwo┼Ťci zadania wszystkich pyta┼ä i niepotrzebnie przed┼éu┼╝a spotkanie. W konsekwencji zostawia po sobie negatywne wra┼╝enie i poczucie zmarnowanego czasu. Dlatego te┼╝ odpowiadaj─ůc na pytania, ca┼éy czas nale┼╝y mie─ç na uwadze istot─Ö sprawy, bo nic tak nie irytuje jak wywiad z kandydatem, po kt├│rym rekruter nie jest w stanie stworzy─ç ┼╝adnego opisu tej osoby, a jedyne co mu si─Ö nasuwa to gadatliwo┼Ť─ç i nieumiej─Ötno┼Ť─ç syntetyzowania my┼Ťli.

Kandydat podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinien uwa┼╝nie s┼éucha─ç rozm├│wcy i udziela─ç precyzyjnych odpowiedzi, a nie rozwodzi─ç si─Ö na tematy niezwi─ůzane z rekrutacj─ů. Dobrze, gdy osoba szukaj─ůca zatrudnienia wyra┼╝a zainteresowanie, zadaje pytania dotycz─ůce pracy (oczywi┼Ťcie nie za du┼╝o), ale gdy zamienia oficjaln─ů rozmow─Ö w pogadank─Ö, powstaje problem. Zdarza si─Ö, ┼╝e przez tzw. „gadulstwo” (pomimo ┼Ťwietnego przygotowania merytorycznego) kandydat nie przechodzi do kolejnego etapu, bowiem osoba prowadz─ůca rozmow─Ö mo┼╝e wnioskowa─ç, i┼╝ rozm├│wca w ten sam spos├│b dzia┼éa w pracy – rozwlekle, dziel─ůc w┼éos na czworo.

Arogancja, nonszalacja, brak zainteresowania

Co prawda mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e podczas rozmowy kwalifikacyjnej najwi─Ökszym wrogiem kandydata jest stres, jednak nie zawsze. Bywa, ┼╝e zbytnia pewno┼Ť─ç siebie i arogancja mo┼╝e znacz─ůco zmniejszy─ç szanse na zatrudnienie. Na polskim rynku pracownicy maj─ů obecnie coraz mocniejsz─ů pozycj─Ö i cz─Östo mog─ů wybiera─ç spo┼Ťr├│d wielu dost─Öpnych ofert, co jednak nie oznacza, ┼╝e podczas spotkania rekrutacyjnego nale┼╝y manifestowa─ç, ┼╝e wcale tak bardzo nie zale┼╝y nam na posadzie. Oczywi┼Ťcie to firma wychodzi z propozycj─ů rozmowy kwalifikacyjnej, ale je┼Ťli ju┼╝ zdecydowali┼Ťmy si─Ö przyj┼Ť─ç na spotkanie, powinni┼Ťmy si─Ö wykaza─ç zainteresowaniem i ch─Öci─ů uczestnictwa. Nic tak nie zniech─Öca rekrutera do naszej kandydatury jak podej┼Ťcie demonstruj─ůce stosunek „wszystko mi jedno”.

Jednym z najwi─Ökszych b┼é─Öd├│w pope┼énianych przez osoby szukaj─ůce pracy jest okazywanie niewystarczaj─ůcego zainteresowania, oboj─Ötno┼Ťci czy wycofania. Taki ostentacyjny brak entuzjazmu i zaanga┼╝owania nie jest odbierany jako pewno┼Ť─ç siebie, mimo ┼╝e wielu kandydatom tak si─Ö wydaje. Dlaczego pracodawcy mia┼éoby zale┼╝e─ç na przyj─Öciu takiej osoby do firmy, skoro sprawia ona wra┼╝enie niezainteresowanej zatrudnieniem?

Co ciekawe, do┼Ť─ç cz─Östo to w┼éa┼Ťnie osoby m┼éode, kt├│re dopiero zaczynaj─ů karier─Ö zawodow─ů i nie maj─ů jeszcze ┼╝adnego do┼Ťwiadczenia, bardzo lekcewa┼╝─ůco podchodz─ů do sk┼éadanych im ofert. Maj─ů przy tym wyg├│rowane i zupe┼énie nieadekwatne do posiadanych umiej─Ötno┼Ťci oczekiwania. Niestety pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 90. XX w., bardzo cz─Östo zbyt arogancko podchodz─ů do tematu zatrudnienia oraz samej rozmowy kwalifikacyjnej. To du┼╝y b┼é─ůd, poniewa┼╝ nawet je┼Ťli spe┼éniamy wszelkie kryteria formalnie wymagane przez pracodawc─Ö, to pokazuj─ůc oboj─Ötno┼Ť─ç i brak zaanga┼╝owania ju┼╝ podczas pierwszego spotkania z rekruterem mo┼╝emy by─ç praktycznie pewni, ┼╝e stanowisko, o kt├│re si─Ö staramy, dostanie inny, bardziej zmotywowany kandydat. Udawana nonszalancja i sprawianie wra┼╝enia, ┼╝e jeste┼Ťmy rozchwytywani niekoniecznie musi pom├│c w zdobyciu danego etatu czy zlecenia.

Na rozmowie kwalifikacyjnej oczekuje si─Ö od kandydat├│w, ┼╝e b─Öd─ů aktywnymi uczestnikami konwersacji. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e rekruter opr├│cz pyta┼ä podstawowych, zadaje wiele pyta┼ä dodatkowych na podstawie naszej wypowiedzi. Pozwala to nam lepiej zaprezentowa─ç swoj─ů kandydatur─Ö. W przypadku kiedy ograniczymy si─Ö do przytakiwania, og├│lnikowych, wymijaj─ůcych, czy jednozdaniowych mrukliwych odpowiedzi b─Ödziemy postrzegani jako niezbyt interesuj─ůca kandydatura i – w konsekwencji – zostaniemy odrzuceni. Od kandydata wymaga si─Ö aktywno┼Ťci, zaanga┼╝owania i komunikatywno┼Ťci, a nie biernego s┼éuchania rekrutera i kiwania g┼éow─ů. Jednak nale┼╝y uwa┼╝a─ç, by wymienianie kompetencji czy dokona┼ä nie przerodzi┼éo si─Ö w odpychaj─ůce ÔÇ×zadzieranie nosaÔÇŁ. Rozmowa kwalifikacyjna s┼éu┼╝y rekruterowi nie tylko do tego, by skorygowa─ç informacje zawarte w CV czy li┼Ťcie motywacyjnym, ale i do poznania potencjalnego pracownika. Je┼╝eli ten nie chce m├│wi─ç o sobie, a odpowiedzi trzeba z niego wyci─ůga─ç niemal si┼é─ů, to kandydat nie powinien si─Ö dziwi─ç, je┼╝eli firma wi─Öcej si─Ö z nim nie skontaktuje.

Pracodawcy ceni─ů sobie pewno┼Ť─ç siebie, wi─Öc warto j─ů okazywa─ç.

Problem w tym, ┼╝e granica mi─Ödzy zdecydowaniem i ┼Ťmia┼éo┼Ťci─ů a arogancj─ů jest bardzo cienka. Arogancja wiele ma imion, ale wszystkie oznaczaj─ů to samo ÔÇô brak szacunku dla pracodawcy. Skrajnymi przejawami arogancji, kt├│re mog─ů wykluczy─ç kandydata z dalszej procedury jest odbieranie telefonu czy ┼╝ucie gumy w trakcie spotkania. Brak zainteresowania stanowiskiem czy zupe┼ény brak pyta┼ä ze strony kandydata r├│wnie┼╝ mo┼╝e by─ç negatywnie odbierany.

Nieprzygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej

Przysz┼éy pracodawca ma prawo zak┼éada─ç, ┼╝e osoba aplikuj─ůca na dane stanowisko zdoby┼éa elementarn─ů wiedz─Ö na temat firmy, w kt├│rej chcia┼éaby pracowa─ç (o ile oczywi┼Ťcie proces rekrutacji nie jest tajny). Kandydat mo┼╝e zatem podczas rozmowy us┼éysze─ç pytanie: co pan/pani wie o naszej firmie? Niezb─Ödna jest zatem og├│lna wiedza na temat bran┼╝y, w kt├│rej dzia┼éa przedsi─Öbiorstwo, czy produkt├│w, jakimi si─Ö zajmuje. Tego typu przygotowanie ┼Ťwiadczy nie tylko o szacunku dla pracodawcy, ale i o pewnych cechach osobowych: przede wszystkim dowodzi rzetelno┼Ťci i sumienno┼Ťci osoby staraj─ůcej si─Ö o prac─Ö, jest przejawem zaanga┼╝owania i zainteresowania. Niestety wielu kandydat├│w o tym zapomina i idzie na rozmow─Ö bez ┼╝adnego przygotowania.

Nieznajomo┼Ť─ç stanowiska na jakie aplikuj─Ö lub nieznajomo┼Ť─ç podstawowych informacji o firmie do jakiej aplikuj─Ö ÔÇô to powa┼╝ne b┼é─Ödy pope┼éniane przez kandydat├│w. Osoby takie postrzegane s─ů jako ┼║le przygotowane i kt├│rym tym samym nie zale┼╝y. Warto, poza znajomo┼Ťci─ů oferty firmy, wiedzie─ç jaka jest jej misja i warto┼Ťci, jaka jest kultura i struktura organizacyjna, zna─ç otoczenie biznesowe, czyli g┼é├│wnych klient├│w i konkurent├│w, w ko┼äcu rok za┼éo┼╝enia i histori─Ö rozwoju firmy. Je┼╝eli kandydat nie wie nic – na jakie stanowisko aplikuje, czym zajmuje si─Ö dana firma i jakie b─Öd─ů jego obowi─ůzki ÔÇô mo┼╝e to by─ç jednym z kryteri├│w dyskwalifikuj─ůcych kandydata.

Osoby staraj─ůce si─Ö o prac─Ö powinny tak┼╝e potrafi─ç umotywowa─ç swoj─ů aplikacj─Ö. Zdarza si─Ö bowiem, ┼╝e nie potrafi─ů wyja┼Ťni─ç, dlaczego chc─ů pracowa─ç w danej firmie. Je┼╝eli oni nie potrafi─ů tego wyt┼éumaczy─ç, to tym bardziej pracodawca nie b─Ödzie w stanie powiedzie─ç, dlaczego mia┼éby ich zatrudni─ç.

Reasumuj─ůcÔÇŽ

Katalog b┼é─Öd├│w, jakie pope┼éniaj─ů kandydaci podczas rozm├│w rekrutacyjnych jest bardzo d┼éugi. Czego nale┼╝y si─Ö wystrzega─ç, by nie zrazi─ç do siebie pracodawcy? Opr├│cz b┼é─Öd├│w om├│wionych ju┼╝ wy┼╝ej, kandydaci powinni unika─ç: sp├│┼║niania si─Ö na rozmow─Ö rekrutacyjn─ů, negatywnych wypowiedzi/krytykowania by┼éego pracodawcy, k┼éamstw (np. zawy┼╝ania poziomu znajomo┼Ťci j─Özyk├│w obcych), opowiadania osobistych historii (np. ÔÇ×potrzebuj─Ö pracy, bo musz─Ö sp┼éaci─ç d┼éugiÔÇŁ), spoufalania si─Ö z rekruterem (np. flirtowania), niew┼éa┼Ťciwych pyta┼ä (w kt├│rych traktuj─ů siebie, jak osob─Ö ju┼╝ przyj─Öt─ů do pracy), czy niekulturalnych zachowa┼ä. Wszystkie one mog─ů by─ç powodem wykluczenia kandydata z dalszego procesu rekrutacji. Czasem wystarczy jeden gest lub s┼éowo, aby zrazi─ç do siebie rekrutera i przekre┼Ťli─ç szans─Ö na zatrudnienie. Warto o tym pami─Öta─ç id─ůc na rozmow─Ö rekrutacyjn─ů.

***

Autork─ů tekstu jest Agnieszka Borowa, Specjalistka ds. Rekrutacji Jobhouse.