Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak wyznaczyć swój cel?

Jak wyznaczyć swój cel?

Kiedy wyznaczasz sobie cel, powinien być ambitny, ale także konkretny, osiągalny. W jaki sposób go sformułować? Przeczytaj tekst Olgi Kozierowskiej.

Punktem wyjścia może być wykonanie ćwiczenia z tak zwanym kołem życia. W ćwiczeniu tym oceniamy poziom satysfakcji z ośmiu kluczowych dziedzin życia.

Kluczowe dziedziny:
• życie zawodowe, kariera,
• finanse, posiadane aktywa,
• zdrowie, kondycja fizyczna,
• relacje z najbliższymi (partner, dzieci),
• relacje z przyjaciółmi,
• rozwój osobisty,
• rozrywka/spędzanie wolnego czasu,
• standard/styl życia.

Narysuj na kartce bądź w Excelu duże koło i podziel je na osiem równych części. Każdej z nich przypisz dziedzinę życia. Na promieniach zaznacz skalę – od 0 do 10. W środku koła poziom satysfakcji jest najniższy – wynosi 0 – a na obwodzie najwyższy – wynosi 10. Oceń, jak bardzo jesteś zadowolona z każdej z dziedzin. Oceny te będą oczywiście subiektywne, ale postaraj się być bardzo kategoryczna i szczera wobec siebie samej. Potem połącz zaznaczone na promieniach punkty.

Patrząc na swoje koło życia, wyznacz dziedziny, na których najbardziej ci zależy. Oceń, jaki poziom satysfakcji byłby dla ciebie w tych dziedzinach zadowalający. Proponuję na początek skupić się na jednej dziedzinie. Może się to stać punktem wyjścia do wyznaczenia celu na przyszłość. Powtórz to ćwiczenie za jakiś czas, by sprawdzić, czy coś się zmieniło*.

Formułowanie celu

Czy nie mógłby Pan mnie poinformować, którędy powinnam pójść? – zapytała Alicja.
– To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś zajść – odparł Kot Dziwak.
– Właściwie wszystko mi jedno.
– W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz.
– Chciałabym tylko dostać się dokądś – dodała Alicja w formie wyjaśnienia.
– Ach, na pewno tam się dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dość długo…

Rozmowa Alicji z Kotem-Dziwakiem; Lewis Carrol, Alicja w Krainie Czarów,
przeł. Antoni Marianowicz, Warszawa 1990.

Cel powinien być ambitny, ale także konkretny, osiągalny. Powinniśmy wyznaczyć czas na jego realizację i być w stanie go zmierzyć.

1. Cel konkretny: co, dlaczego, gdzie, jak
Aby skonkretyzować cel – na przykład: chcę znaleźć lepszą pracę – powinnaś wiedzieć, o jakie stanowisko chcesz się ubiegać, w jakiej firmie lub firmach, ile chcesz zarabiać, czym dokładnie się zajmować, jaką strategię chcesz obrać, by cię zaproszono na rozmowę kwalifikacyjną, jak chcesz się do tej rozmowy przygotować, jak będziesz negocjować warunki.

2. Cel osiągalny: czy biorąc pod uwagę kwalifikacje i zasoby, jakimi dysponuję, a także koszty, jakie mogę ponieść, uważam, że jestem w stanie osiągnąć cel w wyznaczonym czasie? Wracając do naszego przykładu zmiany pracy na lepszą: może się okazać, że otrzymanie kierowniczego stanowiska przy zupełnej zmianie specjalizacji i branży jest mało realne. Będziesz przecież musiała zaczynać od początku, doszkalać się, a także przez jakiś czas będziesz zarabiać mniej. To właśnie koszt zmiany.
Nie wszyscy są gotowi go ponieść. Pamiętaj jednak, że o tym, czy cel jest osiągalny, decydujesz sama. Nie bój się zatem sięgać, gdzie wzrok nie sięga.

3. Cel określony w czasie: kiedy chcę osiągnąć cel?
Ile czasu potrzebuję? Kiedy będę podejmowała kolejne kroki, realizowała cele krótkotrwałe?

4. Cel mierzalny: jak będę mierzyć postępy?
Chcę zmienić pracę. Czy udało mi się na przykład zdobyć dodatkowe kwalifikacje zgodnie z harmonogramem, przygotować i rozesłać CV, zdobyć nową pracę w wyznaczonym czasie? I wreszcie, czy nowa praca spełnia moje oczekiwania? Jeżeli chcę schudnąć, to ile kilogramów zamierzam tracić tygodniowo lub miesięcznie? Jak często będę wchodzić na wagę? Jak często ćwiczyć? Chcę być bogata: ile muszę zarobić, żeby się taka poczuć? Ile powinnam zarabiać miesięcznie? Ile dodatkowych projektów jest mi to w stanie zapewnić?**

* Źródło: www.wheeloflife.tv/8-keys, www.cieplinski-coaching.pl

** S.M.A.R.T. – koncepcja formułowania celów, http://pl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T._(zarządzanie).

***

Tekst pochodzi z książki Olgi Kozierowskiej Sukces Pisany Szminką.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close