Zm─Öczenie

Jak zachowa─ç energi─Ö, gdy dopada nas chandra?

Joanna Rek-Faber

Nasz wewn─Ötrzny zegar biologiczny jest zegarem s┼éonecznym ÔÇô warto o tym pami─Öta─ç zw┼éaszcza teraz, gdy ┼Ťwiat┼éa dziennego ubywa. I zadba─ç o ÔÇ×paliwoÔÇŁ kt├│re b─Ödzie nas nap─Ödza─ç w trakcie mniej s┼éonecznej cz─Ö┼Ťci roku.

Wraz z ubywaj─ůcym ┼Ťwiat┼éem zmniejsza si─Ö jego dobroczynne dzia┼éanie na nasz organizm.

Jeste┼Ťmy cz─Ö┼Ťci─ů ┼Ťwiata przyrody, a ├│w ┼Ťwiat przyrody ma nam nie tylko du┼╝o do zaoferowania, ale i dyktuje nam pewne warunki, z kt├│rymi nie ma co dyskutowa─ç.

Jakie to warunki? Ano chociażby to, że nasz rytm biologiczny zależy między innymi od słońca, a tego ostatnio jak na lekarstwo. Co zatem zrobić by nie tracić energii w okresie późnojesiennym i zimowym?

Po pierwsze ÔÇô po przebudzeniu zerknij za okno i popatrz w niebo!

Niech na Tw├│j system nerwowy jako pierwszy ma wp┼éyw czynnik ┼Ťwiat┼éa naturalnego, nie za┼Ť ┼Ťwiat┼éo ekranowe. Znany i ceniony neuronaukowiec, Andrew Huberman, przekonuje, ┼╝e to idealny spos├│b na rozpocz─Öcie dnia ÔÇô tak dla naszego m├│zgu, jak i og├│lnego samopoczucia. Ekspozycja poranna na ┼Ťwiat┼éo naturalne hamuje bowiem produkcj─Ö melatoniny ÔÇô hormonu odpowiedzialnego za sen, poprawiaj─ůc nasze mo┼╝liwo┼Ťci umys┼éowe oraz energi─Ö w ci─ůgu dnia, przyczyni si─Ö tak┼╝e do regulacji rytmu oko┼éodobowego.

Po drugie – dbaj o sp─Ödzenie czasu na zewn─ůtrz by skorzysta─ç z dobrodziejstw ┼Ťwiat┼éa dziennego

To ono jest naturalnym regulatorem niezb─Ödnym dla utrzymania r├│wnowagi hormonalnej. Ekspozycja na naturalne ┼Ťwiat┼éo s┼éoneczne (nawet gdy na niebie chmury we wszystkich odcieniach szaro┼Ťci) mo┼╝e korzystnie wp┼éywa─ç na regulacj─Ö nastroju poprzez wp┼éyw na produkcj─Ö serotoniny. Co wi─Öcej, przebywanie na zewn─ůtrz dostarcza organizmowi znacznie wi─Öcej bod┼║c├│w, pomagaj─ůcych utrzyma─ç nasz─ů energi─Ö na dobrym poziomie.

Po trzecie – nie zapomnij o ruchu!

Liczne badania naukowe potwierdzaj─ů, ┼╝e regularna aktywno┼Ť─ç fizyczna powi─ůzana jest z redukcj─ů objaw├│w depresji i l─Öku, a tak┼╝e z og├│ln─ů popraw─ů samopoczucia psychicznego. Aktywno┼Ť─ç fizyczna wp┼éywa dobroczynnie na produkcj─Ö endorfin (hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia), regulacj─Ö poziomu neuroprzeka┼║nik├│w oraz redukcj─Ö stresu, co bezpo┼Ťrednio przek┼éada si─Ö i na lepsze samopoczucie og├│lne oraz zdrowie psychiczne.

Po czwarte – zadbaj o pozytywne interakcje!

Nie bagatelizuj wp┼éywu relacji mi─Ödzyludzkich na nasze samopoczucie, zw┼éaszcza w p├│┼║n─ů jesie┼ä i zim─Ö. Unikaj narzekania i poszukaj relacji wspieraj─ůcych, motywuj─ůcych, daj─ůcych rado┼Ť─ç i aktywizuj─ůcych. Takie relacje maj─ů moc podtrzymywania dobrego samopoczucia psychicznego w warunkach atmosferycznych, kt├│re mog─ů wp┼éywa─ç na nastr├│j.

Po pi─ůte – a mo┼╝e warto rozwa┼╝y─ç fototerapi─Ö?

Fototerapia, znana i stosowana w Skandynawii od lat, mo┼╝e by─ç skutecznym narz─Ödziem w leczeniu i ┼éagodzeniu objaw├│w depresji sezonowej. ┼Üwiat┼éoterapia sprzyja pozbyciu si─Ö uczucia apatii, zm─Öczenia i przygn─Öbienia. Z dobrodziejstw tej metody mo┼╝na korzysta─ç w domu, wystawiaj─ůc si─Ö na dzia┼éanie ┼Ťwiat┼éa lampy leczniczej. Je┼Ťli rozwa┼╝asz t─Ö metod─Ö, warto si─Ö skonsultowa─ç si─Ö z lekarzem przed jej rozpocz─Öciem.

Na zdj─Öciu Asia Rek-Faber

O autorce:

Joanna Rek-Faber┬á– ekspertka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, od lat zwi─ůzana z edukacj─ů. Swoj─ů prac─Ö opiera na pozytywnej motywacji i warto┼Ťciowej relacji. Dzi┼Ť ┼é─ůczy nauczanie, prowadzenie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci i prac─Ö coachingowo-mentoringow─ů. Wspiera kobiety na ich drodze do pe┼énego, spe┼énionego i szcz─Ö┼Ťliwego ┼╝ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You┬«, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w ┼üodzi. Prywatnie kobieta szcz─Ö┼Ťliwa, mama Alicji i Gucia, mi┼éo┼Ťniczka ksi─ů┼╝ek, ruchu i herbaty.