Debbie Sterling on September 21, 2015 judging Startup Battlefield at Day 1 of TechCrunch in San Francisco, California

Jak nauczy膰 dziewczynki zmienia膰 艣wiat?

Dagny Kurdwanowska

Zaledwie 14 procent in偶ynier贸w to kobiety. Czy mo偶e zmieni膰 to zabawka wymy艣lona przez Debbie Sterling? Poznajcie Goldie, ma艂膮 konstruktork臋 i super bohaterk臋.

W co lubi艂a艣 si臋 bawi膰, kiedy by艂a艣 ma艂膮 dziewczynk膮?

Wola艂a艣 lalki, a mo偶e stragan z warzywami lub zabaw臋 w poczt臋? Ze swojego dzieci艅stwa pami臋tam przede wszystkim klocki Lego, kolejk臋 elektryczn膮 i puzzle. Dorasta艂am z ch艂opcami 鈥 dzi臋ki temu ja bawi艂am si臋 samochodami, a m贸j brat lalkami. Wymieniali艣my si臋 nimi i jak si臋 okazuje byli艣my ambasadorami r贸偶norodno艣ci zanim to by艂o modne. Nie wszystkie dziewczynki maj膮 jednak tyle szcz臋艣cia, 偶eby bawi膰 si臋 tym, na co maj膮 ochot臋 i co je ciekawi. W wielu przypadkach stereotypy bior膮 g贸r臋. Dziewczynka ma by膰 ksi臋偶niczk膮, pani膮 domu, r贸偶owo-falbianiast膮 wr贸偶k膮. I wszystko by艂oby w porz膮dku, bo w ko艅cu c贸偶 z艂ego jest w bieganiu po domu w r贸偶owej sukience, gdyby nie to, 偶e dziewczynki tak jak i ch艂opcy interesuj膮 si臋 budowaniem, projektowaniem i konstruowaniem. Ale przez to, jak dobieramy zabawki naszym synom i c贸rkom, dziewczynki trac膮 te zainteresowania, gdy sko艅cz膮 8 lat. Wi臋kszo艣膰 ju偶 do nich nie wraca.

Dziewczynki do 艣rubokr臋t贸w!

Tak w ka偶dym razie wynika z bada艅 i obserwacji Debbie Sterling, kobiety, kt贸ra postanowi艂a przywr贸ci膰 dziewczynkom wiar臋 w moc ich zainteresowa艅 i konstruktorskich mo偶liwo艣ci, a przy okazji rzuci膰 wyzwanie tradycyjnym zabawkom. Sama Sterling jest absolwentk膮 jednej z najlepszych uczelni wy偶szych USA, uniwersytetu Stanforda, gdzie sko艅czy艂a wzornictwo i jeden z kierunk贸w in偶ynierskich. Sterling jest wi臋c in偶ynierk膮 i projektantk膮 z dusz膮 badacza. Do艣膰 szybko zacz臋艂a si臋 zastanawia膰, dlaczego zar贸wno na jej kierunku, jak i innych 艣cis艂ych lub technicznych, m.in. matematyce oraz IT tak bardzo brakuje kobiet. Badaj膮c spraw臋, rozmawiaj膮c z innymi kobietami, zauwa偶y艂a, 偶e dziewczynki trac膮 zainteresowanie naukami 艣cis艂ymi, kiedy w wieku szkolnym. Najcz臋艣ciej gdy sko艅cz膮 mniej wi臋cej osiem lat. Efekt jest taki, 偶e p贸藕niej omijaj膮 matematyk臋, fizyk臋, chemi臋, wybieraj膮c 艣cie偶k臋 humanistyczn膮. Problemem by艂y nie tylko stereotypy dotycz膮ce tego, w co i czym dziewczynka powinna si臋 bawi膰, ale tak偶e brak wyra藕nych kobiecych wzorc贸w. Ze 艣wiec膮 mo偶na szuka膰 znanych kobiet in偶ynierek, programistek, fizyczek.

Na samych badaniach Sterling nie poprzesta艂a i postanowi艂a poszuka膰 rozwi膮zania. Jej wykszta艂cenie po艂膮czy艂o si臋 z misj膮 i tak wpad艂a na pomys艂 zaprojektowania nowej zabawki do zada艅 specjalnych 鈥 chcia艂a bowiem dotrze膰 do tych dziewczynek, kt贸re jeszcze nie zd膮偶y艂y si臋 zniech臋ci膰 i wesprze膰 ich zainteresowania. Do sprawy zabra艂a si臋 metodycznie – przez dwa lata studiowa艂a proces rozwoju dziecka, zg艂臋bia艂a te偶 tajniki marketingu p艂ci. Wiedz膮c, 偶e dziewczynki maj膮 du偶e zdolno艣ci werbalne, uwielbiaj膮 te偶 czyta膰 i pisa膰 postanowi艂a ca艂y koncept oprze膰 w艂a艣nie na tych umiej臋tno艣ciach. Tak w 2012 roku powsta艂a linia zabawek konstruktorskich, kt贸re 艂膮czy艂 nie tylko weso艂y, kolorowy design, ale i posta膰 bohaterki o imieniu Goldie.

Blondw艂osa konstruktorka

Goldie ma blond loki i jest wygadan膮 dziewczynk膮, kt贸ra uwielbia projektowa膰, budowa膰 i konstruowa膰. Jest te偶 postaci膮, kt贸ra spina ca艂膮 ide臋 鈥 jest bohaterk膮 nie tylko zestaw贸w konstruktorskich, ale tak偶e edukacyjnych animacji, kt贸re sta艂y si臋 znakiem firmowym marki oraz aplikacji, kt贸re w prosty spos贸b ucz膮 dziewczynki podstaw programowania i tworzenia samodzielnych film贸w animowanych. Sterling zadba艂a tak偶e, by od pocz膮tku dostarcza膰 fankom Goldie pozytywnych wzorc贸w. W艂a艣nie dlatego powsta艂 blog, na kt贸rym mo偶na poczyta膰 o kobietach, kt贸re robi膮 karier臋, m.in. w Boeingu, Chryslerze, FedX, programuj膮c, konstruuj膮c i prowadz膮c badania.

Zestawy tak偶e r贸偶ni膮 si臋 od typowych 鈥瀌ziewczy艅skich鈥 zabawek. Stworzone z my艣l膮 o dziewczynkach, s膮 tak zaprojektowane, 偶eby chcieli si臋 nimi bawi膰 tak偶e ch艂opcy 鈥 maj膮 bowiem rozwija膰 potencja艂 dzieci w duchu r贸偶norodno艣ci, a nie wyklucza膰. Wprowadzaj膮 dzieci w koncepcje in偶ynierii, fizyki, dynamiki, ucz膮c poprzez zabaw臋 takich podstawowych poj臋膰 jak np. moment obrotowy, p臋d, ruch obrotowy, napi臋cie czy animacja. Ucz膮 te偶, 偶e w konstruowaniu wa偶ny jest nie natychmiastowy efekt, ale eksperymentowanie i dopracowywanie. – Nie chodzi艂o o to, 偶eby przekonywa膰 kogokolwiek, 偶e od razu rodzisz si臋 geniuszem. Wa偶niejsze by艂o stworzenie takiej zabawki, kt贸ra pozwala pr贸bowa膰 i uczy膰 si臋 na b艂臋dach 鈥 t艂umaczy Sterling. Goldie uczy wi臋c my艣lenia projektowego (design thinking) w praktyce oraz tego, 偶e pora偶ki to naturalny element ca艂ego procesu i s膮 raczej lekcj膮 ni偶 problemem.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Uczciwo艣膰, autorytet, demokracja. Poznaj ciekawy spos贸b na wyt艂umaczenie dziecku trudnych poj臋膰!

Eksperyment biznesowy

Sama Sterling te偶 po drodze musia艂a si臋 sporo nauczy膰 i udoskonala膰 sw贸j produkt. Tworzenie GoldieBlox okaza艂o si臋 dla niej niez艂膮 szko艂膮 przedsi臋biorczo艣ci i przyspieszonym kursem budowania biznesu. Po pierwszym sukcesie, kiedy na Kickstarterze uda艂o si臋 Sterling zebra膰 pieni膮dze na uruchomienie produkcji, przysz艂y pierwsze k艂opoty. Zesp贸艂 Beastie Boys wkurzy艂 si臋, 偶e Sterling bez zgody wykorzysta艂a ich piosenk臋 w jednym z film贸w video na YouTube, a cz臋艣膰 klient贸w, cho膰 chwali艂a sam pomys艂, zacz臋艂a narzeka膰, 偶e zabawki s膮 tandetne i szybko si臋 psuj膮.
Sterling nadal pracowa艂a nad warto艣ciami, kt贸re stoj膮 za mark膮, polepszaj膮c jako艣膰 samego produktu. Na koniec dnia chodzi艂o przecie偶 nie tylko o akcj臋 spo艂eczn膮, ale i stworzenie dobrze prosperuj膮cej firmy. Dzi艣 negatywne recenzje zdarzaj膮 si臋 sporadycznie, a przewa偶aj膮 te entuzjastyczne, w kt贸rych rodzice pisz膮, 偶e bawi膮 si臋 Goldie wsp贸lnie z c贸rkami.

James Bond jest kobiet膮

Filozofia pozytywnego wzmacniania dziewczynek wci膮偶 jest najwa偶niejsz膮 warto艣ci膮 stoj膮c膮 za GoldieBlox. Rok temu pojawi艂a si臋 kolejna jej ods艂ona, a Sterling wprowadzi艂a kolejn膮 zabawk臋. Tym razem dziewczynk臋 super bohaterk臋. Powo艂uj膮c si臋 na badania, wedle kt贸rych zaledwie 12 procent g艂贸wnych bohater贸w w filmach to kobiety, zaproponowa艂a lalk臋, kt贸ra jest Rockym, Indian膮 Jonesem i Terminatorem w jednym. Skacze na spadochronie, zje偶d偶a na linie i robi wszystko, o czym dziewczynki marz膮. W ka偶dym razie te, kt贸re wol膮 biega膰 w podartych jeansach ni偶 w r贸偶owych sukienkach. – Ch艂opcy dorastaj膮 maj膮c swoich super bohater贸w. W艂a艣ciwie wszyscy s膮 m臋偶czyznami. Dziewczynki maj膮 si臋 identyfikowa膰 raczej z damami, kt贸rym bohaterowie przybywaj膮 na ratunek 鈥 wyja艣nia Sterling. W艂a艣nie dlatego Goldie, Enter i Ruby za艂o偶y艂y spodnie, ciemne okulary i kapelusze, ruszaj膮c w poszukiwaniu nowych przyg贸d.

Sukces jest dziewczynk膮

Sterling niech臋tnie dzieli si臋 danymi na temat sprzeda偶y. Na pewno ze start-upu uda艂o si臋 jej zbudowa膰 mi臋dzynarodow膮 firm臋. Zabawki GoldieBlox s膮 dost臋pne w wielu krajach, tak偶e w Polsce. Goldie okaza艂a si臋 tak偶e ogromnym sukcesem medialnym. Kolejne video pokazuj膮ce dziewczynki z m艂otkami i 艣rubokr臋tami osi膮gaj膮 rekordowe zasi臋gi. W sumie wygenerowa艂y ponad 20 milion贸w ods艂on i kilka milion贸w wzmianek w mediach. Jak przek艂ada si臋 to na sprzeda偶, zyski, a przede wszystkim faktyczne zainteresowanie dziewczynek studiami na kierunkach 艣cis艂ych na razie nie wiadomo. P贸ki co Goldie wykonuje prac臋 u podstaw, przekonuj膮c je, 偶e mog膮 by膰, kim tylko zechc膮 鈥 in偶ynierem, programistk膮 albo astronautk膮. A 偶adnej kr贸lewnie korona jeszcze z g艂owy nie spad艂a od tego, 偶e w kieszeni r贸偶owej sukienki b臋dzie mia艂a m艂otek, kombinerki i 艣rubokr臋t, dzi臋ki kt贸rym w razie potrzeby skonstruuje statek kosmiczny lub naprawi swojemu rycerzowi zbroj臋.