Korporacja to s膮 ludzie

O pracy w korporacji, kt贸ra daje ogromne mo偶liwo艣ci rozwoju, o zarz膮dzaniu kilkunastoosobowym zespo艂em i wychodzeniu poza ramy komunikacji, do kt贸rej przyzwyczajony jest rynek finansowy, rozmawiamy z Izabel膮 Tworzyd艂o, Dyrektork膮 Departamentu Komunikacji Korporacyjnej BNP Paribas Bank Polski. Zapraszamy do lektury!

Praca osoby odpowiedzialnej za komunikacj臋 organizacji oraz rzeczniczki to praca pod ci膮g艂ym napi臋ciem? Co nale偶y do Twoich codziennych obowi膮zk贸w?

Przekr贸j moich zada艅 jest bardzo szeroki. M贸j team sk艂ada si臋 z kilku zespo艂贸w 鈥 public relations, komunikacja wewn臋trzna, media spo艂eczno艣ciowe, employer branding 鈥 to dzi臋ki temu odpowiadamy za sp贸jno艣膰 komunikacyjn膮 ca艂ej organizacji.
Nie ma wi臋c tutaj miejsca na 偶adne przypadki – wszystko przechodzi przez nas i jeste艣my w stanie szybko reagowa膰 na ka偶d膮 ewentualno艣膰.

Zarz膮dzam komunikacj膮 organizacji, odpowiadam za jej sp贸jny wizerunek, tworz臋 strategie komunikacyjne i zarz膮dzam sytuacjami kryzysowymi. Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest to taki uk艂ad krwiono艣ny organizacji – bardzo cz臋sto wiemy o czym艣 przed innymi. Dbamy o to, by w jak najlepszy spos贸b, najbardziej skuteczny dotrze膰 z informacjami do odpowiedniej grupy.

I cho膰 jest to du偶a odpowiedzialno艣膰, to je偶eli lubi si臋 to, co si臋 robi, to mo偶na mie膰 naprawd臋 du偶膮 przyjemno艣膰 i rado艣膰 ze swojej pracy. I ja t臋 rado艣膰 mam. Jestem troch臋 jak perpetuum mobile, kt贸re si臋 nakr臋ca. Mam w sobie siln膮 motywacj臋 wewn臋trzn膮 i poczucie, 偶e to czym si臋 zajmuje ma sens.

Wyobra偶am sobie, 偶e nie ka偶dy tak ma. Zarz膮dzasz kilkunastoosobowym zespo艂em z r贸偶nym poziomem motywacji i proaktywno艣ci. Jak sprawi膰, by ten zesp贸艂 by艂 rzeczywi艣cie dru偶yn膮?

Warto powiedzie膰 o du偶ej zmianie, kt贸ra nast膮pi艂a w kontek艣cie pracy hybrydowej. Bo jednak inaczej zarz膮dza si臋 zespo艂em, kt贸ry jest rozproszony. Akurat dla mnie nie jest to specjalnie trudne, mam bardzo liberalne podej艣cie do pracy zdalnej. Wierz臋 w m贸j zesp贸艂, kt贸ry jest bardzo odpowiedzialny. Ka偶dy z nas ma konkretne zadania do zrealizowania i b臋d膮c na bie偶膮co w kontakcie, 艂atwo okre艣li膰, czy kto艣 pracuje, czy nie. A je艣li wida膰, 偶e co艣 si臋 dzieje, s膮 sygna艂y, kt贸re mog膮 o tym 艣wiadczy膰, to trzeba rozmawia膰. To prosta, ale jak偶e skuteczna rada. Pyta膰, pr贸bowa膰 dowiedzie膰 si臋, jaki jest pow贸d, 偶e kto艣 sobie gorzej w danej chwili radzi, co takiego sprawia, 偶e osoba jest mniej efektywna.

Cz臋sto powtarzam moim pracownikom, 偶e tak naprawd臋 wszystko zale偶y od tego jakimi lud藕mi si臋 otaczamy i jaki sami stworzymy sobie ekosystem. Bo korporacja to s膮 ludzie. I to mog膮 by膰 艣wietni, zgrani ludzie, kt贸rzy stworz膮 miejsce do otwartej komunikacji, do realizowania superciekawych projekt贸w i kampanii. A te wcale nie musz膮 by膰 zwi膮zane stricte z produktem czy z us艂ugami organizacji. Mog膮 nawi膮zywa膰 do warto艣ci i kultury organizacyjnej. I to mo偶e by膰 naprawd臋 fascynuj膮ca przygoda 鈥 znale藕膰 organizacj臋, w kt贸rej dobrze si臋 czujesz, kt贸ra dzia艂a zgodnie z twoimi warto艣ciami i, kt贸ra daje ci mo偶liwo艣ci rozwoju.

Ty naprawd臋 kochasz swoj膮 prac臋! Czy to jednak mo偶e okaza膰 si臋 czasami pu艂apk膮?

Kocham to co robi臋 i na pewno nie porzuc臋 korporacji, nie wyjad臋 w Bieszczady, ale na pewnym etapie swojego 偶ycia postanowi艂am mocno zr贸wnowa偶y膰 to, jak intensywnie 偶yj臋.

2 lata temu odkry艂am u siebie pocz膮tki insulinooporno艣ci i to by艂o troch臋 tak, jakby kto艣 klasn膮艂 mnie w twarz. Pomy艣la艂am sobie wtedy, 偶e jestem na prostej drodze do cukrzycy i wtedy postanowi艂am, 偶e czas na zmiany, 偶e b臋d臋 w wi臋kszej uwa偶no艣ci do siebie.

Chcia艂am powiedzie膰, 偶e uda艂o mi si臋, ale to z艂e sformu艂owanie. Po prostu wzi臋艂am si臋 w gar艣膰 i w p贸艂 roku 鈥 bez medykament贸w 鈥 za艂atwi艂am spraw臋. Zacz臋艂am uprawia膰 sport i odkry艂am, 偶e sprawia mi on du偶膮 rado艣膰 i daje si艂y do dzia艂ania.

Ale kluczem tak naprawd臋 jest dzia艂anie na odpowiednim poziomie energii 鈥 by w odpowiedni spos贸b zarz膮dza膰 swoimi zasobami. Bo energi膮 mo偶emy i zara偶a膰, i zabija膰. Staram si臋 nakr臋ca膰 ludzi do pozytywnego dzia艂ania. I to nie jest te偶 tak, 偶e jestem hurra 鈥 optymistk膮 i dzia艂am jak nakr臋cony kr贸lik. Je艣li s膮 problemy, to ja widz臋 rozwi膮zania. Robi臋 wszystko, aby by膰 problem solver ni偶 problem creator. I tego ucz臋 m贸j zesp贸艂 鈥 by patrzyli na 艣wiat przez pryzmat rozwi膮za艅, a nie przeszk贸d. Nie lubi臋 te偶, gdy kto艣 narzeka na pogod臋, bo pogod臋 ka偶dy z nas ma w sobie 鈥 albo si臋 nastroimy na s艂o艅ce za chmurami albo b臋dzie pada艂 ci膮gle deszcz, b臋d膮 burze i gradobicie. Nasze 偶ycie jest jedno, wi臋c warto naprawd臋 skupia膰 si臋 na tym, 偶eby i艣膰 przez nie z pozytywnym nastawieniem, z dobr膮 energi膮.

Co sprawia, 偶e jest Ci tutaj tak dobrze?

Bez w膮tpienia potrzebuj臋 przestrzeni, wolno艣ci, kt贸re mam. Lubi臋 pracowa膰 w kulturze wolno艣ci i partnerstwa. Zar贸wno w 偶yciu prywatnym, jak i zawodowym, bo trudno jest rozdziela膰 te dwie sfery 偶ycia.

Zastanawia mnie zawsze, na rozmowach rekrutacyjnych, gdy pytam np. o 3 najwa偶niejsze warto艣ci w 偶yciu kandydata i s艂ysz臋: ale w prywatnym czy zawodowym? Co to znaczy? 呕e w 偶yciu prywatnym jestem uczciwa, a w 偶yciu zawodowym jestem oszustem? To tak nie dzia艂a. Praca stanowi ogromn膮 cz臋艣膰 naszego 偶ycia i naprawd臋 ci臋偶ko to rozdzieli膰. Szczeg贸lnie w sytuacji, kiedy wielu z nas pracuje hybrydowo, b膮d藕 zdalnie. Dzisiaj ju偶 tak naprawd臋 trudno m贸wi膰 o work-life balance, jest raczej work-life integration.

Co najbardziej lubisz w swojej pracy?

Nieprzewidywalno艣膰. To, 偶e dzie艅 nie jest podobny do dnia. I to powoduje, 偶e cz艂owiek si臋 nie nudzi, naprawd臋 kompletnie si臋 nie nudz臋 w pracy. Poza tym doceniam mo偶liwo艣膰 tworzenia i kreowania. Nie chc臋, 偶eby to zabrzmia艂o g贸rnolotnie, ale te偶 du偶o rado艣ci i satysfakcji daje mi niesienie zmian i u艣wiadamianie o wa偶nych spo艂ecznie tematach. Otwieranie g艂贸w, poszerzanie horyzont贸w, odwa偶ne, nieszablonowane dzia艂anie, mo偶na te偶 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e to rodzaj misji naszej organizacji.

A co w takim razie stanowi dla Ciebie najwi臋ksze wyzwanie?

Zarz膮dzanie lud藕mi. Z jednej strony jest to ultraciekawe, anga偶uj膮ce i inspiruj膮ce. Gdy dajesz ludziom przestrze艅 do przynoszenia swoich pomys艂贸w, to nagle widzisz, jak zaczynaj膮 rozwija膰 skrzyd艂a. I to jest najlepszy prezent jaki mo偶na dosta膰, b臋d膮c menad偶erk膮.

Ale z drugiej strony to jest te偶 bardzo ci臋偶ka praca na 偶ywym organizmie. To s膮 ludzie, kt贸rzy maj膮 swoje wyzwania, swoje ograniczenia. I to sprawia, 偶e czasem i moje pozytywne nastawienie nie pomaga. Na przyk艂ad w sytuacjach, gdy chcesz, by kto艣 w ko艅cu zrobi艂 3 kroku do przodu, a robi kolejnych 5 do ty艂u.

Co Ci臋 najbardziej 鈥 jako liderk臋 鈥 irytuje?

Ludzka bezmy艣lno艣膰. Wiele rzeczy jestem w stanie zaakceptowa膰, a b艂臋dy s膮 zupe艂nie naturalne. S膮 te偶 zawsze okazj膮 do analizy, podsumowania, wyci膮gni臋cia wniosk贸w. Bo to jest te偶 historia o nastawieniu – liczy si臋 tera藕niejszo艣膰 i przysz艂o艣膰. A przesz艂o艣膰 jest przesz艂o艣ci膮, nic z ni膮 nie mo偶emy zrobi膰. Natomiast, gdy kto艣 stale pope艂nia te same b艂臋dy albo dzia艂a bezmy艣lnie, to nie jestem w stanie tego zaakceptowa膰.

W jaki spos贸b radzisz sobie z konfliktami w zespole?

Rozmow膮. Wiesz, z czego tak naprawd臋 bior膮 si臋 konflikty? G艂贸wnie z braku komunikacji albo z niew艂a艣ciwej komunikacji. Ludzie po prostu albo ze sob膮 nie rozmawiaj膮, albo pisz膮 maile i my艣l膮, 偶e te za艂atwi膮 spraw臋.

Mail powinien by膰 konsekwencj膮 rozmowy, potwierdzeniem tego, co ju偶 za艂atwili艣my rozmow膮 鈥 telefoniczn膮 czy twarz膮 w twarz. Bardzo cz臋sto tak jest, 偶e ludzie si臋 zupe艂nie niepotrzebnie nakr臋caj膮, odbijaj膮 sobie pi艂ki mailowe, zamiast zadzwoni膰 i pogada膰 jak cz艂owiek z cz艂owiekiem. Zrozumie膰, o co tej osobie tak naprawd臋 chodzi. Czasami jedno s艂owo pisane mo偶e wyrz膮dzi膰 du偶o szk贸d i pojawiaj膮 si臋 ofiary.

Gdy zaczyna艂am swoj膮 pierwsz膮 prac臋 w 2006 roku, trafi艂am na super zesp贸艂 i wspania艂膮 szefow膮, kt贸ra mnie bardzo du偶o nauczy艂a. Ona wpoi艂a mi pewne zasady dzia艂ania, kt贸re mam do dzisiaj. Spos贸b, w jaki m贸j zesp贸艂 funkcjonuje dzisiaj to jest pok艂osie tego, co mi zosta艂o zaszczepione.

Zawsze powtarzam, 偶e powinni艣my traktowa膰 inne osoby – r贸wnie偶 partner贸w, kontrahent贸w czy agencje 鈥 tak, jak chcemy, 偶eby i nas traktowali.

Z czego jeste艣 najbardziej dumna w swojej pracy?

Jestem dumna z mojego zespo艂u, kt贸ry nie tylko dzia艂a odpowiedzialnie, ale jest te偶 wysoce zmotywowany. I potwierdzaj膮 to regularnie przeprowadzane badania w naszej organizacji. Wiem, 偶e czuj膮 autonomi臋 w dzia艂aniu i maj膮 do mnie zaufanie. Te wyniki ogromnie mnie ciesz膮, bo s膮 efektem codziennej ci臋偶kiej pracy. Dobrostan moich pracownik贸w to dla mnie informacja zwrotna, 偶e s膮 w stanie pracowa膰 i godzi膰 偶ycie zawodowe z prywatnym.

Jestem dumna te偶 z tego, 偶e pracuj臋 w organizacji ju偶 10 lat i wci膮偶 nie mam poczucia nudy. BNP Paribas to organizacja, kt贸ra si臋 niesamowicie na przestrzeni lat zmienia艂a i dzia艂a z zawrotn膮 pr臋dko艣ci膮. Mam du偶膮 satysfakcj臋 z tego, 偶e by艂am i jestem cz臋艣ci膮 zmiany jej wizerunku. Z brandu, kt贸ry niewielu ludziom si臋 kojarzy艂 albo kojarzy艂 si臋 w spos贸b, w jaki nie chcieli艣my, sta艂 si臋 mark膮 po偶膮dan膮 i lubian膮. Kt贸ra komunikuje si臋 w spos贸b, w jaki do tej pory nikt si臋 nie komunikowa艂.

Pami臋tam, jak w 2018 roku wyszli艣my z komunikacj膮 kampanii: Dlaczego nie ma kobiet na banknotach? Rynek si臋 z nas 艣mia艂, byli艣my w awangardzie – i tak naprawd臋 wci膮偶 troch臋 jeste艣my. Bo my przez ca艂y czas szukamy sposob贸w, by dzia艂a膰 nieszablonowo, ale 偶eby przy tym nag艂a艣nia膰 tematy, kt贸re s膮 istotne. Nasza komunikacja by膰 mo偶e jest zbli偶ona do tego, co robi膮 inne brandy, ale w sektorze finansowym z pewno艣ci膮 si臋 wyr贸偶niamy.