Fundacja Polska Bezgotówkowa aktywnie działa na rzecz rozwoju sektora MŚP w Polsce. Jak wspieracie cyfrowo przedsiębiorców?
Anna Spychalska-Grzeszek: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu to jeden z priorytetów naszej działalności. Naszym celem jest udostępnianie przedsiębiorcom narzędzi (terminali płatniczych – tych tradycyjnych oraz terminali w telefonie) do przyjmowania płatności bezgotówkowych, a więc płatności kartą, telefonem czy zegarkiem w punktach, sklepach, zakładach szewskich, fryzjerskich, na stoiskach targowych, czyli wszędzie tam, gdzie do tej pory takiej infrastruktury brakowało. Realizujemy naszą misję z sukcesem, o czym świadczą chociażby najnowsze wyniki naszego Programu. Rok 2022 zakończyliśmy z rekordowym wzrostem aktywności terminali w ramach Programu. W porównaniu do 2021 r. obrót transakcji bezgotówkowych był o prawie 40% wyższy i wyniósł 30,1 mld zł. Fundacja odnotowała również wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji na terminalach, których w 2022 r. było 461,7 mln – o 28% więcej niż rok wcześniej. Wyniki są imponujące, jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że wyposażanie przedsiębiorców w narzędzia to nie jedyny klucz do rozwoju biznesu. Bardzo ważne jest również to, aby pokazać właścicielom firm i pracownikom, jak się tymi narzędziami posługiwać, jakie są ich korzyści i możliwości. Rozwój kompetencji cyfrowych jest podstawą do tego, aby docenić rolę innowacyjności. Chodzi nie tylko o budowanie konkurencyjności i odpowiadanie na potrzeby klientów, ale również o to, aby zapewnić organizacji przetrwanie i utrzymać pracowników. Praktyczne działania w tym obszarze pozwala realizować Akademia Przedsiębiorcy.
Skąd pomysł na Akademię Przedsiębiorcy?
Akademia Przedsiębiorcy to autorski projekt Fundacji Polska Bezgotówkowa, który powstał w 2020 r. jako odpowiedź na wyzwania, z jakimi przyszło się mierzyć przedsiębiorcom z powodu wybuchu pandemii koronawirusa. W latach 2020-2021, jako Fundacja realizowaliśmy kampanię edukacyjną #działamynieznikamy, skierowaną do przedsiębiorców w celu wsparcia ich w trudnej sytuacji pandemicznej. Ponieważ akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem, postanowiliśmy kontynuować naszą działalność merytoryczną, a nawet ją rozszerzyć, przygotowując specjalną platformę edukacyjną pod nazwą Akademia Przedsiębiorcy. Misją i celem Fundacji jest pomaganie właścicielom małych i średnich firm w prowadzeniu biznesu, wdrażaniu nowych technologii, a także w wyzwaniach związanych z cyfryzacją i wdrażaniem koncepcji ESG. Szczególną uwagę poświęcamy również przedsiębiorczości kobiet i chętnie angażujemy się w inicjatywy z tego obszaru. Chcemy w ten sposób również promować aktywność zawodową kobiet oraz zachęcać je do otwierania własnych biznesów.
W jaki sposób funkcjonuje platforma i co oferuje?
Akademia Przedsiębiorcy adresowana jest do przedsiębiorców na różnym etapie rozwoju zawodowego i biznesowego. Zarówno do osób, które dopiero myślą o założeniu swojej działalności, do właścicieli firm już działających na rynku i aktywnych również w obszarze e-commerce, którzy szukają pomysłów na zwiększanie atrakcyjności swojej oferty oraz do tych osób, które świadczą swoje usługi wyłącznie w punktach stacjonarnych i nie wprowadziły jeszcze sprzedaży internetowej a potrzebują wartościowego źródła wiedzy i informacji na temat, jak to zrobić. Na stronie Akademii przedsiębiorca może wybrać jedną ze ścieżek dydaktycznych – w zależności od jego aktualnych potrzeb: ścieżka nr 1 „Chcę założyć biznes”, ścieżka nr 2 „Chcę przenieść mój biznes do online’u” oraz ścieżka nr 3 „Chcę nauczyć się więcej o promocji firmy w internecie”. Cyklicznie odbywają się również webinary z ekspertami z wielu dziedzin i obszarów. Dostęp do platformy jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą dołączyć do grona Akademii poprzez zapisanie się do naszego newslettera (tutaj). Dzięki temu będą regularnie powiadamiani o nowych materiałach, otrzymają dostęp do unikatowych treści (np. do eBooka na temat marketingu i budowania marki w Internecie) oraz będą mogli otrzymywać zaproszenia na wydarzenia Akademii.
Jakiego merytorycznego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy wyszli obronną ręką z pandemii koronawirusa, jednak obecne otoczenie makroekonomiczne im nie sprzyja. Izolacja społeczna i zamknięcie wielu usług, zmiany w przepisach podatkowych, rosnąca inflacja oraz wzrost kosztów bieżącego utrzymania przyczyniły się do zamknięcia wielu firm. Dane Ministerstwa Rozwoju i Technologii pokazują, że tylko w pierwszym półroczu 2022 r. 161 tys. przedsiębiorców zawiesiło swoją działalność, a 104,3 tys. ją zamknęło. To o 29% więcej niż rok wcześniej. Co więcej, 69% przedsiębiorców uważa, że otoczenie biznesowe do prowadzenia działalności gospodarczej dramatycznie się pogarsza. Szczególnie krytycznie sytuację oceniają właściciele małych firm. Przedsiębiorcy szukają wsparcia w postaci dotacji, programów pomocowych, edukacji. Akademia Przedsiębiorcy dostarcza im wiedzy właśnie z tych dziedzin. Jak pokazują nasze badania blisko połowa respondentów poszukuje informacji na temat rozwoju firmy w Internecie (46%). Co trzeci ankietowany przyznał, że korzysta z doświadczeń innych przedsiębiorców (33%). W webinarach natomiast bierze udział 22% badanych. Nasza platforma łączy w sobie wszystkie te aspekty, co więcej, jest również wiarygodnym, sprawdzonym źródłem informacji. Potwierdzają to również ankietowani – zdaniem ponad połowy respondentów (53%) Fundacja Polska Bezgotówkowa jest odpowiednią organizacją, by edukować przedsiębiorców na tematy związane z rozwojem biznesu.
Dane pokazują zatem, że działania, które podejmujemy mają znaczenie i odpowiadają na aktualne potrzeby rynku. W Polsce sektor MŚP stanowi aż 99,8% wszystkich przedsiębiorstw, z czego 97% z nich to mikroprzedsiębiorstwa. Prawie połowa polskiego PKB (49,6%) wytwarzana jest przez MŚP – pokazuje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (2022). Tymczasem rozwój innowacyjności w sektorze MŚP, który jest jednym z kluczowych czynników stymulujących konkurencyjność biznesu, nie jest na zadowalającym poziomie. Według najnowszych badań GUS, dotyczących działalności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, w latach 2018–2020 innowacyjność przedsiębiorstw ogółem była na poziomie 31,2%. To oznacza, że mniej niż co trzecia firma wdrażała innowacje. Badanie nie objęło jednak mikrofirm, które ze względu na ograniczone budżety, mają niewielkie pole do wprowadzania udoskonaleń, a czasem nawet podstawowych rozwiązań. Chcemy, aby w wyścigu o klienta szanse mikrofirm były wyrównywane z możliwościami dużych graczy i, aby mogły rozwijać się z duchem czasu. Jednym z podstawowych narzędzi, które znacznie może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności małych firm są terminale do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W ramach Programu Polska Bezgotówkowa oferujemy przedsiębiorcom dostęp do tych narzędzi na preferencyjnych warunkach.