Osoba na zdj臋ciu dokonuje p艂atno艣ci bezgot贸wkowej, p艂ac膮c zbli偶eniowo. Osoba na zdj臋ciu przyk艂ada kart臋 p艂atnicz膮 do terminala. Czy Polska bezgot贸wkowa to realny scenariusz?

Polska bezgot贸wkowa. Czy nas to czeka?

Lepiej nam si臋 偶yje z got贸wk膮 w r臋ku czy bez? Czy scenariusz, w kt贸rym Polacy przestaj膮 korzysta膰 z got贸wki jest prawdopodobny? I je艣li tak, to w jakiej perspektywie czasu? W艂a艣nie o tym Olga Kozierowska rozmawia w nowym odcinku podcastu Sukces Pisany Szmink膮 z Joann膮 Erdman, Prezesk膮 Zarz膮du Fundacji Polska Bezgot贸wkowa i Mart膮 呕yci艅sk膮, Dyrektork膮 Generaln膮 polskiego oddzia艂u Mastercard Europe.

Olga Kozierowska: Norwegia jest krajem, kt贸ry jest najbli偶ej przej艣cia na ca艂kowit膮 bezgot贸wkowo艣膰. A jak my 鈥 jako Polska 鈥 si臋 plasujemy? Czeka nas Polska bezgot贸wkowa – jeste艣my blisko czy daleko? Chcemy, a mo偶e w og贸le nie chcemy? Jak to jest?

Joanna Erdman: Je偶eli popatrzymy na to, jak zachowuj膮 si臋 nasi konsumenci, to zbli偶amy si臋 do tego momentu, gdzie jest coraz mniej got贸wki na rynku i coraz wi臋cej p艂atno艣ci bezgot贸wkowych. Ale na pewno nie jeste艣my krajem takim jak Norwegia 鈥 kt贸r膮, tak na marginesie, kocham. Klimat i specyfika tego kraju powoduj膮, 偶e tam bardzo trudno jest dostarcza膰 got贸wk臋 w r贸偶ne miejsca. Na przyk艂ad na Lofotach jest bardzo ma艂o ludzi, wi臋c dostarczanie got贸wki dla tych kilku os贸b by艂oby problematyczne. Natomiast wracaj膮c na powa偶nie do tematu, je偶eli popatrzymy na nasze coroczne badania 鈥 najbli偶sza tura b臋dzie znana w marcu 鈥 w zesz艂ym roku 62% transakcji w sklepach by艂o bezgot贸wkowych, wi臋c my艣l臋, 偶e klienci ju偶 wybrali.

Oczywi艣cie pandemia nas troch臋 do tego zmusi艂a, a troch臋 jest to naturalny trend, kt贸ry obserwujemy. Ale my艣l臋 te偶, 偶e jest wiele korzy艣ci p艂atno艣ci bezgot贸wkowych i tego te偶 nie mo偶emy pozostawi膰 bez komentarza.

Marta 呕yci艅ska: Szwecja te偶 bardzo 艂adnie wygl膮da je艣li chodzi o bezgot贸wkowo艣膰, ale zostawmy kraje nordyckie z boku. Je偶eli sobie por贸wnamy kraje europejskie do Polski, to Polska bardzo fajnie bezgot贸wkowo – mo偶na powiedzie膰 鈥 odstaje. U nas prawie 100% transakcji jest wykonywanych zbli偶eniowo! Wydaje nam si臋 to takie oczywiste, ale to w og贸le nie jest oczywiste w innych krajach europejskich. My 鈥 jako Polacy – bardzo mocno i szybko adoptujemy nowe metody p艂atno艣ci. Tak samo jest z p艂atno艣ciami cyfrowymi, z biometri膮 鈥 we wszystkich badaniach Polacy s膮 na przodzie. Natomiast my艣l臋, 偶e got贸wka rzeczywi艣cie b臋dzie u nas jeszcze bardzo d艂ugo. Czy by膰 powinna? Uwa偶am, 偶e to co jest najwa偶niejsze, to 偶eby ludzie mieli dost臋p do wszystkich metod p艂atno艣ci i 偶eby mogli sobie dowolnie wybiera膰, bo ka偶da z tych metod p艂atno艣ci ma swoje plusy i minusy. Natomiast bardzo cz臋sto si臋 zapomina, 偶e te nowoczesne metody p艂atno艣ci, p艂atno艣ci bezgot贸wkowe s膮 metodami bardzo cz臋sto ta艅szymi ni偶 got贸wka.

Olga: Na rynku chodzi taka historia, 偶e w przypadku transkacji bezgot贸wkowej, te koszty si臋 mno偶膮 i z tych 5 z艂 prawie nic nie zostaje鈥

Marta: Je偶eli sobie policzysz koszty obs艂ugi got贸wki – jej ochrony, wywiezienia, przywiezienia ze sklepu, b艂臋d贸w, kt贸re wykonuj膮 kasjerzy i tego typu rzeczy, to got贸wka jest zdecydowanie dro偶sza. 聽Policzone zosta艂o, 偶e obs艂uga got贸wki si臋ga 1,5% produktu krajowego brutto na poziomie kraju. Absolutnie powinni艣my promowa膰 p艂atno艣ci bezgot贸wkowe na tyle, 偶eby ka偶dy mia艂 te偶 do nich dost臋p. Tak jak w wi臋kszo艣ci mamy dost臋p do got贸wki.

Olga: Zastanawiam si臋, jak spowolnienie gospodarcze b臋dzie wp艂ywa艂o na ten przep艂yw transakcji bezgot贸wkowych i got贸wkowych?

Joanna: Jeste艣my w ci臋偶kiej sytuacji. Je艣li popatrzymy sobie na statystyki, to zesz艂y rok by艂 rekordowy 鈥 w negatywnym sensie. Odnotowali艣my najwi臋ksz膮 od wielu lat liczb臋 zamkni臋膰 firm – ponad 220 tysi臋cy przedsi臋biorstw r贸偶nej wielko艣ci si臋 zamkn臋艂o b膮d藕 zbankrutowa艂o. Ponad 370 tysi臋cy firm zawiesi艂o dzia艂alno艣膰, a prawie 200 tysi臋cy to jednoosobowe dzia艂alno艣ci gospodarcze.

Je偶eli w gospodarce jest trudno, wszystkim jest trudniej. Je艣li popatrzymy na drug臋 stron臋, na konsument贸w, to oni r贸wnie偶 zaciskali pasa w zesz艂ym roku. Dlaczego? Wzrost koszt贸w energii, wzrost koszt贸w paliw, inflacja, wszystkie artyku艂y dro偶sze. My to obserwujemy w Dynamicznym Indeksie Konsumpcji, kt贸ry pokazuje, na jakie towary ludzie wydaj膮 pieni膮dze. A wydaj膮 na towary bardzo podstawowe, uci臋li wydatki luksusowe, wszelkie 鈥瀍kstrasy鈥. Nieco mniejsze by艂y tak偶e wydatki na wakacje, chocia偶 popyt na wakacje troszk臋 od偶y艂. Obserwowali艣my te偶 efekt, kt贸ry w ekonomii nazywa si臋 efektem szminki 鈥 jak nie mo偶esz sobie pozwoli膰 na bardzo ekskluzywne towary, to kupujesz sobie chocia偶 drobne rzeczy. Spowolnienie jest faktem i dzisiaj b臋dziemy z niego powoli wychodzi膰.