Dewiza „Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi” zaprowadziła ją na szczyt. Sprawdź, jakie podejście do kryzysów w biznesie najbardziej się opłaca!

„Niektórzy nazywają to genem przedsiębiorcy, inni wewnętrzną mądrością. Nieważne, jak to nazwiesz – zaufaj swojemu głosowi” – mówi Małgorzata Miśkiewicz, prezeska Abedik. O tym, co robić, gdy nadchodzi kryzys oraz zarządzaniu trudnymi sytuacjami i klientami rozmawiamy z laureatką XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką w kategorii Biznes Roku – przychód powyżej 10 mln zł, której Partnerem jest DPD Polska.

Zacznijmy od tego, jakie są Pani zdaniem najważniejsze cechy przedsiębiorczyni? Jest coś, bez czego ciężko byłoby sobie poradzić?

W świecie, gdzie zmiany są jedyną stałą, elastyczność i adaptacja oraz determinacja stają się kluczowymi kompetencjami w dynamicznym środowisku pracy. Zawodowe krajobrazy ewoluują w ekspresowym tempie, podyktowanym przez postęp technologiczny, globalizację i zmieniające się oczekiwania rynku. W tym kontekście umiejętność dostosowania się do nowych warunków i elastyczne podejście do wyzwań zawodowych oraz ciągłe dążenie do realizacji celów decydują o sukcesie. Efektywna komunikacja jest niezbędna w budowaniu relacji z zespołem, klientami i partnerami biznesowymi. Umiejętność jasnego wyrażania myśli i słuchania innych jest kluczowa.

Kreatywność, innowacyjne myślenie i zdolność do generowania nowych pomysłów pomagają wyróżnić się na tle konkurencji oraz znaleźć unikalne rozwiązania dla problemów. Odporność na stres jest kluczową kompetencją w świecie przedsiębiorczości. Każdy, kto zdecydował się na drogę przedsiębiorcy wie, że stres jest nieodłącznym towarzyszem tej podróży. Jednak to, jak sobie z nim radzimy, może decydować o naszym sukcesie lub porażce. Kluczowa jest również umiejętność efektywnego zarządzania czasem oraz priorytetami w codziennym funkcjonowaniu firmy.

Na koniec pozostawiam pasję, która jest jakąś silną energią życiową, która napędza do działania, daje siłę i motywację, by pokonywać napotkane na drodze przeszkody. Jest ona tym, co ożywia, daje radość, wzbudza pozytywne uczucia i emocje oraz ładuje akumulatory.

Co by Pani poradziła innym przedsiębiorczyniom, które dopiero rozkręcają swój biznes?

Dla przedsiębiorczyń, które dopiero zaczynają swoją przygodę z własnym biznesem przede wszystkim: Gratuluję!!! – odwagi, bo skoro decydujesz się na swój biznes to z pewnością nie brakuje Ci wiary we własne siły, marzeń i pomysłów. To najważniejsze zasoby na start. Choć zwątpienia i obawy nie raz będą się pojawiać to rób swoje!

Inwestuj w siebie i nigdy nie przestawaj się uczyć. Świat ciągle się zmienia, a wraz z nim pojawiają się nowe możliwości i wyzwania. Inwestuj w swój rozwój, poznawaj nowe dziedziny, poszerzaj horyzonty. To pozwoli Ci nie tylko rozwijać biznes, ale także czerpać z niego jeszcze więcej satysfakcji. Każda przeszkoda to lekcja. Każda przeszkoda ma sens i przybliża nas do czegoś większego. Nie poddawaj się.

Bądź autentyczna. Szczerość i autentyczność przyciągają ludzi i budują trwałe relacje. Twoja autentyczność przyciągnie odpowiednich ludzi i klientów. Pamiętaj, że jesteś wystarczająca taka, jaka jesteś. Ciesz się małymi sukcesami. Nie zapominaj cieszyć się małymi osiągnięciami na drodze do większych celów.

Nie przestawaj marzyć. Marzenia są paliwem naszych działań. Pozwalają nam wyznaczać cele i dążyć do nich z pasją. Nie rezygnuj z nich, nawet jeśli wydają się odległe. Dbaj o równowagę. Łatwo wpaść w pułapkę ciągłej pracy, zwłaszcza gdy prowadzisz własny biznes. Ale pamiętaj, że odpoczynek, czas dla siebie i bliskich są równie ważne. To naładuje Twoje baterie i pozwoli spojrzeć na wszystko z nowej perspektywy.

Zaufaj własnej intuicji. Dziś wiem, że bez tej umiejętności słuchania siebie wiele moich decyzji wyglądałoby zupełnie inaczej. Niektórzy nazywają to genem przedsiębiorcy, inni wewnętrzną mądrością. Nieważne, jak to nazwiesz – zaufaj swojemu głosowi.

Rozwijanie biznesu przypomina budowę domu – potrzebujesz planu, solidnych fundamentów i wytrwałości, by dojść do celu. Każdy etap rozwoju ma swoje wyzwania, ale jeśli dobrze zaplanujesz poszczególne kroki, droga będzie znacznie prostsza.

NOMINUJ PRZEDSIĘBIORCZĄ KOBIETĘ W KONKURSIE SUKCES PISANY SZMINKĄ

Mówi się, że „sukces ma wielu ojców, porażka jest sierotą”. Jednak nawet na drodze do sukcesu, trzeba liczyć się z mniejszymi i większymi niepowodzeniami. Czy można się jakoś na nie przygotować? Uodpornić? Jak sobie z nimi radzić?

Ktoś kiedyś powiedział, że „Potykając się można zajść daleko. Nie wolno tylko upaść i nie podnieść się”. Niepowodzenia skłaniają nas do zmodyfikowania nieudanych scenariuszy. Warto pamiętać, że „tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi”.

Porażki są częścią procesu biznesowego i z pewnością zdarzają się w każdej firmie. To one dostarczają nam sporego doświadczenia. Kiedy coś nie idzie zgodnie z planem uczymy się, co można zrobić inaczej lub lepiej w przyszłości.

Nieustannie szukaj, zadawaj pytania, aby zrozumieć, co dokładnie poszło nie tak. Doskonała jest tutaj na przykład metoda „5 whys”, którą od lat stosujemy. Jest to narzędzie, które polega na zadawaniu pytania „dlaczego?”, aż dojdziesz do rdzenia problemu. Pomaga wyjść poza symptomy problemu i znaleźć prawdziwe źródło. Pomaga zrozumieć, jakie błędy i nieefektywności występują w procesach, co umożliwia ich poprawę. Feedback jest wielkim skarbem. Rozmawiaj z ludźmi, którzy byli zaangażowani w projekt i dowiedz się, jakie były ich spostrzeżenia i opinie. To pomoże Ci zrozumieć, czy były jakieś niedoprecyzowania lub błędy w komunikacji. Nie usprawiedliwiaj, bądź szczery wobec siebie i swojego zespołu.

Warto stworzyć plany awaryjne oraz analizy potencjalnych zagrożeń i ryzykownych sytuacji. Zidentyfikowanie możliwych problemów z wyprzedzeniem pozwala na szybsze reagowanie. Zbudowanie sieci wsparcia i skorzystanie z wiedzy mentora lub doświadczonego przedsiębiorcy może być niezwykle pomocne. Dzieląc się doświadczeniami można zyskać cenne wskazówki i motywację w trudnych momentach.

Rozwijanie odporności psychicznej poprzez techniki takie jak medytacja, mindfulness czy regularne ćwiczenia fizyczne, może pomóc w lepszym radzeniu sobie ze stresem i emocjami związanymi z porażkami. Najważniejsze to umieć wyciągnąć wnioski z niepowodzeń i na ich podstawie doskonalić swoje strategie biznesowe.

Wspominała Pani w jednym z wywiadów, że Waszym sukcesem są klienci, a ci zdarzają się pewnie różni… Co poradziłaby Pani przedsiębiorczyniom, które obawiają się właśnie tych tzw. roszczeniowych klientów? Jak z nimi rozmawiać?

Co prawda my na szczęście nie mam doświadczenia z tzw. roszczeniowymi klientami, jednak to ważne, żeby zdawać sobie sprawę z tego, że relacje z klientem są fundamentem każdego biznesu. Rozmowa z roszczeniowym klientem może być wyzwaniem, ale istnieje kilka strategii, które mogą pomóc w skutecznym zarządzaniu taką sytuacją.

Najważniejsze to nie dać się ponieść emocjom. Zachowanie spokoju pomoże Ci lepiej zrozumieć sytuację i skuteczniej reagować. Słuchaj aktywnie i z empatię. Warto zwrócić uwagę na to, że roszczeniowi klienci często mają swoje powody. Zrozumienie ich sytuacji może pomóc w lepszym rozwiązaniu problemu. Daj klientowi poczucie, że jego zdanie jest ważne. Słuchaj uważnie co mówi i potwierdzaj, że rozumiesz jego obawy.

Zadawaj pytania. Ustal, co dokładnie jest problemem. Czasami klienci mają niewłaściwe oczekiwania, które można wyjaśnić przez zadawanie odpowiednich pytań. Proponuj rozwiązania. Po zrozumieniu problemu zaproponuj możliwe rozwiązania. Upewnij się, że są realistyczne i wykonalne. Dzięki temu klienci czują, że ich problemy są traktowane poważnie. Warto również przekraczać oczekiwania klienta.

Zachowaj profesjonalizm. Niezależnie od tego, jak trudna jest sytuacja, zawsze zachowuj profesjonalny ton. Unikaj defensywności i skup się na rozwiązaniu problemu. Podsumuj rozmowę. Po omówieniu problemu i zaproponowaniu rozwiązania podsumuj wszystko, aby upewnić się, że klient ma jasność co do następnych kroków. Śledzenie sprawy. Po zakończeniu rozmowy warto skontaktować się z klientem, aby upewnić się, że sytuacja została rozwiązana i że jest zadowolony z rezultatów.

Myślę, że każda sytuacja z trudnym klientem to okazja do nauki. Analizowanie takich przypadków może pomóc w lepszym przygotowaniu się na przyszłość.

ZGŁOŚ SIĘ W KONKURSIE SUKCES PISANY SZMINKĄ!

Deklarujecie, że fundamentem Abedika są społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój. Jaka jest z Pani perspektywy rola zarządzających przedsiębiorstwami w kontekście różnorodność, równość i włączenia w biznesie?

W kontekście zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej koncepcja DEI (czyli różnorodność, równość i włączanie) jest coraz bardziej istotnym elementem zarządzania zasobami ludzkimi i kulturą organizacyjną. Strategia ta może stanowić klucz do zgranych, współpracujących zespołów, a co za tym idzie dobrej atmosfery w organizacji i rozwoju całego przedsiębiorstwa. Wdrożenie strategii DEI wymaga zaangażowania na wszystkich poziomach organizacji, od zarządu po pracowników liniowych. Proces ten jest wieloetapowy i wymaga systematycznego podejścia oraz ciągłego monitorowania kluczowych obszarów i dostosowywania odpowiednich działań.

I tutaj zarządzający mają najważniejszą rolę do odegrania. Przede wszystkim są odpowiedzialni za zdefiniowanie wizji DEI w organizacji. Dalej, są odpowiedzialni za opracowanie i wdrażanie strategii, które uwzględniają różnorodność w zatrudnieniu, awansach i kulturze organizacyjnej. To oni definiują cele i wskaźniki sukcesu w zakresie DEI.

Zarządzający powinni dążyć do stworzenia kultury, w której wszyscy pracownicy czują się akceptowani i doceniani. Ważne jest, aby promować otwartość i szacunek w relacjach między pracownikami. Powinni również inwestować w szkolenia dotyczące różnorodności, aby zwiększać świadomość i zrozumienie wśród pracowników. Edukacja na temat uprzedzeń i stereotypów jest kluczowa dla budowania bardziej otwartego środowiska.

Zarządzający muszą regularnie monitorować postępy w zakresie DEI, analizując dane dotyczące zatrudnienia, awansów oraz zaangażowania pracowników. Umożliwia to identyfikację obszarów do poprawy. Ważne jest, aby liderzy angażowali pracowników w procesy związane z DEI, słuchając ich opinii i wprowadzając ich sugestie w życie. Różnorodność i inkluzywność nie mogą być jednorazową kampanią ani jednorazową inicjatywą. Promowanie ich w miejscu pracy jest nieustanną pracą w toku i powinno być utrzymywane i pielęgnowane, aby zagwarantować skuteczność podjętych działań.

Rola zarządzających w kontekście DEI jest zatem wieloaspektowa i wymaga zaangażowania oraz determinacji w dążeniu do stworzenia bardziej sprawiedliwego i zróżnicowanego środowiska pracy.

***

Małgorzata Miśkiewicz stoi na czele drukarni Abedik, która od 30 lat jest w czołówce liderów tej branży. Współpracuje z największymi wydawnictwami w Polsce i Europie. Tylko w 2023 roku w jej nowoczesnym zakładzie zostało wydrukowanych 26 milionów książek. Pomimo niesprzyjających statystyk czytelnictwa w Polsce, jest liderką, która wdraża nowe technologie i dywersyfikuje produkcję, dzięki czemu jej drukarnia odnotowuje 20% wzrosty zapewniając stabilne miejsca pracy. Laureatka XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką w kategorii Biznes Roku – przychód powyżej 10 mln zł, której Partnerem jest DPD Polska.

***

XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką rozpoczęta!

Od 16 lat konkurs Sukces Pisany Szminką nagradza polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. To wyróżnienie dla ludzi zmieniających świat na lepsze. Do konkursu można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować przedsiębiorczynię lub organizację, którą chcielibyśmy wyróżnić, wypełniając formularz online na stronie www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl w jednej z pięciu kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Przedsiębiorcza Cudzoziemka oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. Nominacje przyjmowane będą do 31 grudnia br., a zgłoszenia konkursowe do 20 stycznia 2025.

Organizator konkursu: Fundacja WłączeniPlus
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: PwC
Partnerzy kategorii: Altkom Akademia, Autopay, Blik, BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, home.pl, Isla, Lidl, L’Oréal, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Discovery, WP, Twój Styl, Trójka Polskie Radio, Radio Kolor, MamStartup, Focus, Chip, Brief, Strona Kobiet Polska Press.

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency