Portalem, który cieszy się największą popularnością wśród rekruterów jest LinkedIn. Warto wspomnieć, że LinkedIn zrzesza już ponad 850 milionów osób z czego 5 mln osoby z Polski.
Oprócz wypełnionego starannie profilu na tymże portalu, opłaca się regularnie udostępniać ciekawe treści związane z naszą pracą zawodową, polecać czy też komentować posty innych.
Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach savoir – vivre:
- LinkedIn to portal zrzeszający profesjonalistów, wpisy tutaj zamieszczane powinny być związane z Twoją pracą zawodową, a nie z życiem prywatnym.
- Nie umieszczaj wpisów źle mówiących o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), współpracownikach, dziale firmy, etc.
- Komentuj zawsze kulturalnie nie używając wulgarnego języka (niektórzy o tym niestety zapominają).
- Traktuj LinkedIn jak możliwość budowania swojej marki osobistej jako profesjonalisty w swoim zawodzie.
- Za każdym razem, przed publikacją posta czy też komentarza, zastanów się, co chcesz nim osiągnąć. Czy budować swoją markę jako specjalisty w branży, poruszyć ważny problem społeczny czy też tylko wyładować swoją frustrację?
- Pamiętaj, że emocje są złym doradcą. Jeśli chcesz dać im upust komentując czy też publikując- powstrzymaj się – w sieci nic nie ginie.
Kolejnym portalem cieszącym się ogromną popularnością jest Facebook. Znane są przypadki, gdzie pracodawca dowiadując się o niestosownych (wulgarnych, agresywnych, nietolerancyjnych lub co gorsza, wzywających do agresji) komentarzach lub publikacjach, zwalniał pracownika. Co do prawnych aspektów takiego zwolnienia pozostawiam to specjalistom z zakresu Prawa Pracy, jednakże warto pamiętać o tym, że w sieci nie jesteśmy anonimowi i powinniśmy dbać o swój wizerunek również na Facebooku.
Pamiętajmy zatem o kilku ważnych rzeczach:
- Przede wszystkim – zmień ustawienia prywatności. Możesz decydować, co jest widoczne dla Twoich znajomych a co publicznie.
- Analogicznie – jak wyżej przy LinkedIn – nie umieszczaj wpisów źle mówiących o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), współpracownikach, dziale firmy, etc.
- Komentuj zawsze kulturalnie nie używając wulgarnego czy też obraźliwego języka.
- Nie publikuj poufnych informacji związanych z pracą zawodową,
- Nie publikuj zdjęć z substancjami odurzającymi,
- Pamiętaj, że jeśli publikujesz właśnie zdjęcia z wakacji, a w pracy jesteś na L4, to kłamstwo zapewne wyjdzie na jaw,
- Przypominam, że na Facebooku widoczne są również strony, komentarze oraz posty, które „lajkujesz” – zastanów się więc przed kliknięciem „Lubię to”.
Podsumowując – pamiętaj, że Twój wizerunek w sieci jest niezwykle ważny – możesz dzięki niemu zyskać, jak i stracić w oczach przyszłego pracodawcy. Dbaj zatem o to, co umieszczasz w sieci – raz zamieszczone nie ginie. Warto również, co jakiś czas sprawdzać, co pojawia się w wyszukiwarce po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska – to bardzo częsta praktyka rekruterów.
O autorce
Agnieszka Ciećwierz – współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Specjalizuje się w testach kompetencyjnych oraz psychologicznych wykorzystywanych w procesie rekrutacji, bilansów kompetencji, oceny pracowniczej, zarządzania i rozwijania talentów. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych. Prowadzi także wykłady i szkolenia, a także konsultacje indywidualne. Autorka licznych artykułów, książek „Daj się zrekrutować. Jak przygotować się do procesu rekrutacji” i „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika” oraz bloga na temat rozwoju zawodowego i osobistego – www.aciecwierz.pl.