kobieta w biznesie

Co czwarty kobiecy biznes chce wyj艣膰 za granic臋

Najnowsze badanie Sukcesu Pisanego Szmink膮 na temat przedsi臋biorczo艣ci kobiet wskazuje, 偶e najwi臋kszym wsparciem dla nowych przedsi臋biorc贸w zdaniem respondentek by艂yby ni偶sze sk艂adki ZUS (30 proc.), mniejsze podatki (15 proc.) oraz dofinansowanie na start (13 proc.). Jedn膮 na trzy ankietowane przed za艂o偶eniem w艂asnego biznesu powstrzymuje obawa przed utrat膮 stabilizacji, kt贸r膮 gwarantuje praca na etacie. Z tych, kt贸re ju偶 maj膮 lub chc膮 za艂o偶y膰 firm臋, a偶 录 pragnie rozwija膰 j膮 mi臋dzynarodowo. Raport 鈥濨izneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰 2023鈥 towarzyszy XV edycji konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.

Konkurs Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsi臋biorczynie oraz liderki i lider贸w dzia艂aj膮cych na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Z najnowszego raportu 鈥Bizneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰 2023鈥 wynika, 偶e w艣r贸d respondentek posiadaj膮cych firm臋 i tych, kt贸re chcia艂yby j膮 prowadzi膰, 28 proc. chcia艂oby w przysz艂o艣ci rozwija膰 sw贸j biznes lokalnie, a 39 proc. 鈥 og贸lnokrajowo. Blisko co czwarta badana deklaruje, 偶e pragnie rozwija膰 firm臋 mi臋dzynarodowo.聽

Czego Polki oczekuj膮 w kontek艣cie wsparcia pocz膮tkuj膮cych przedsi臋biorc贸w? Blisko co trzecia ankietowana uwa偶a, 偶e ni偶sze sk艂adki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy by艂yby najwi臋kszym wsparciem bezpo艣rednio po za艂o偶eniu w艂asnej dzia艂alno艣ci. Jednocze艣nie 15 proc. respondentek wskazuje na mniejsze podatki, 13 proc. uwa偶a, 偶e najlepszym wsparciem na pocz膮tku prowadzenia biznesu by艂oby dofinansowanie na start, a zdaniem 11 proc. 鈥 wyd艂u偶enie okresu zwolnienia ze sk艂adek ZUS. Co dziesi膮ta badana wskazuje wi臋ksz膮 kwot臋 mo偶liw膮 do zarobienia w ramach dzia艂alno艣ci nierejestrowanej, a 8 proc. 鈥 mo偶liwo艣膰 bezp艂atnych konsultacji ze specjalist膮.

鈥 W odpowiedziach ankietowanych na temat tego, co z ich perspektywy by艂oby najwi臋kszym wsparciem na pocz膮tku prowadzenia w艂asnej firmy, pojawia si臋 kwestia wysoko艣ci sk艂adek ZUS. Jest to temat obecnie mocno aktualny z racji z艂o偶onego przed paroma dniami w Sejmie projektu zmiany dotychczasowych przepis贸w i wprowadzenia dobrowolnych op艂at ZUS dla przedsi臋biorc贸w. Temat ten budzi emocje i niema艂e kontrowersje, tak偶e w艣r贸d ekspert贸w, jednak z pewno艣ci膮 zagadnienie wysoko艣ci tych sk艂adek jest bardzo istotne dla przedsi臋biorc贸w oraz przedsi臋biorczy艅 i wa偶ne jest, aby podejmowa膰 publiczn膮 debat臋 na ten temat

Najcz臋stsz膮 przeszkod膮 do za艂o偶enia firmy jest obawa o utrat臋 stabilno艣ci

Co trzeci膮 ankietowan膮 przed za艂o偶eniem w艂asnej firmy powstrzymuje obawa przed utrat膮 stabilizacji, kt贸r膮 gwarantuje praca na etacie. Na brak 艣rodk贸w, kt贸re mog艂yby zainwestowa膰 w nowy biznes, wskazuje 18 proc. respondentek, a 14 proc. na brak pewno艣ci siebie. Co dziesi膮t膮 badan膮 powstrzymuje brak znajomo艣ci przepis贸w oraz obawa przed biurokracj膮, a 7 proc. ankietowanych 鈥 l臋k przed pora偶k膮.聽

鈥 W 15-letniej ju偶 historii konkursu Bizneswoman Roku nagrodzono wiele przedsi臋biorczy艅, kt贸re wykaza艂y si臋 ogromn膮 odwag膮 i determinacj膮 w spe艂nianiu swoich marze艅 o prowadzeniu w艂asnej firmy, nawet je艣li wi膮za艂o si臋 to z podj臋ciem pewnego ryzyka. Wyniki badania wskazuj膮, 偶e nadal spory odsetek kobiet przed za艂o偶eniem w艂asnej dzia艂alno艣ci powstrzymuje strach przed pora偶k膮 czy utrat膮 stabilizacji. Dlatego tym bardziej wa偶ne jest wyr贸偶nianie i promowanie przyk艂ad贸w, kt贸re mog膮 by膰 inspiracj膮 dla innych

Do prowadzenia firmy najbardziej motywuje pragnienie elastyczno艣ci w pracy聽

Badane, kt贸re chcia艂yby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋, zosta艂y zapytane o to, co je do tego motywuje. A偶 29 proc. respondentek wskazuje na elastyczno艣膰 oraz mo偶liwo艣膰 samodzielnego decydowania o tym ile, kiedy i gdzie si臋 pracuje, 18 proc. 鈥 pragnienie niezale偶no艣ci, a 17 proc. zale偶y na tym, aby zawodowo zajmowa膰 si臋 czym艣, co je naprawd臋 interesuje. Blisko co si贸dm膮 ankietowan膮 motywuje mo偶liwo艣膰 osi膮gni臋cia wi臋kszych zarobk贸w, a 13 proc. badanych 鈥 ch臋膰 rozwoju osobistego i zawodowego.

Co czwarta respondentka chcia艂aby prowadzi膰 firm臋 us艂ugow膮聽

Najcz臋艣ciej wskazywan膮 bran偶膮, w kt贸rej ankietowane chcia艂yby prowadzi膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰, s膮 us艂ugi (28 proc.), na drugim miejscu znalaz艂 si臋 sektor edukacji (18 proc.). Co dziesi膮ta badana deklaruje, 偶e chcia艂aby prowadzi膰 sw贸j biznes w bran偶y handlowej, a 9 proc. respondentek 鈥 w gastronomii i turystyce. Dodatkowo a偶 44 proc. badanych przedsi臋biorczy艅 deklaruje, 偶e chcia艂oby rozszerzy膰 dzia艂alno艣膰 o now膮 bran偶臋.聽

Ok艂adka raportu Polki i przedsi臋biorczo艣膰 2023.
KLIKNIJ, BY PRZECZYTA膯 CA艁Y RAPORT

W badaniu przeprowadzonym metod膮 CAWI w okresie 15.09-07.11.2023 roku wzi臋艂o udzia艂 520 pe艂noletnich kobiet. 27 proc. z nich pochodzi z miejscowo艣ci do 50 tys. mieszka艅c贸w, 27 proc. z miejscowo艣ci 50-500 tys.mieszka艅c贸w, a 47 proc. z miejscowo艣ci powy偶ej 500 tys. mieszka艅c贸w. 9 proc. respondentek ma 18-30 lat, 69 proc. 31-45 lat, 21 proc. jest w wieku 46-60 lat, a 1 proc. ma powy偶ej 60 lat. 1 proc. ankietowanych ma wykszta艂cenie podstawowe lub zawodowe, 8 proc. 鈥 艣rednie, a 90 proc. wykszta艂cenie wy偶sze.

Startuje XV edycja Konkursu Bizneswoman Roku

Organizator konkursu: Sukces Pisany Szmink膮

Partner strategiczny: Mastercard

Partner merytoryczny: Accenture

Partnerzy kategorii: Altkom Akademia, BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, IGT Poland, Isla, NatWest Group w Polsce, Orange, Smakki Gastrotargi聽

Partnerzy konkursu: Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech聽

Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy

Patroni medialni: Kobieta RP, TVN Discovery, Forbes Woman, WP Kobieta, money.pl, Tw贸j Styl, PANI, PulsHR, MamStartup, NaTemat, MamaDu, MyCompany, ITwiz, ISBtech, Radio Kolor, Polskie Radio 艁贸d藕, Polskie Radio Lublin, G艂os Mordoru, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Europejski Klub Kobiet Biznesu.