Od 2012 roku prowadzę firmę w niezwykle konkurencyjnej branży medialnej. W związku z tym pojęcie konkurencji w biznesie nie jest mi obce. Wiele portali internetowych w obawie przed konkurencją nie chce podjąć współpracy ze mną czy po prostu opublikować przesłanego przeze mnie artykułu. Zastanawiam się tylko: kto na tym traci najbardziej?
Kto jest prawdziwym wrogiem dla twojego biznesu?
Dla wielu osób rywalizacja jest elementem stylu życia. Rywalizują o lepsze stopnie w szkole, lepsze gadżety, ubrania i prezenty czy większe pensje w pracy. Wiele różnorodnych czynników, w tym także te kulturowe czy historyczne, sprawiły, że konkurencja stała się integralną częścią społeczeństwa. Tylko czy każda firma świadcząca podobne usługi jest wrogiem dla naszego biznesu?
Być może dawniej myślenie o konkurentach w kategorii wrogów było pomocne, jednak współczesny świat jest ze sobą ściśle powiązany. W związku z tym osoby, które obawiają się konkurencji w biznesie, mogą nie dostrzegać nowych możliwości.
Błędy podczas współpracy z konkurencją
Właściciele i przedstawiciele firm wpadają w różne pułapki mentalne, które stanowią przeszkodę w rozwoju ich biznesu. Konkurencja może wzbudzać nieufność i strach. Przez nielicznych przedsiębiorców postrzegana jest jako inspiracja do rozwoju, produktywności, kreatywności, innowacji i doskonałości w wielu dziedzinach. Sprzyja szlifowaniu umiejętności, wymianie doświadczeń i zaufaniu. Otwiera nowe możliwości.
Jaka jest rola konkurencji w biznesie?
Konkurencyjny rynek to taki, na którym zdobywasz przewagę, dzięki jakości swoich produktów lub usług. Konkurencja zapewnia klientom większą różnorodność, a także:
Podkreśla atuty twojej firmy
Wyróżnianie się na tle konkurencji nie oznacza, że robisz coś zupełnie innego. Przecież każdy copywriter zajmuje się pisaniem tekstów, a wydawca portalu przygotowywaniem artykułów i reklam, jednak obecność konkurencji sprawia, że możemy się w pewien sposób wyróżnić. Może szybciej wykonujesz swoje usługi, stosujesz wyjątkowe podejście do klienta albo dajesz więcej niż klienci oczekują? Konkurencja jest ważna, ponieważ ułatwia odkrywanie unikalnych cech biznesu, atrakcyjnych dla klientów. Znając je, możemy skuteczniej się promować i łatwiej pozyskiwać nowych klientów.
Buduje lojalność wobec marki
Im częściej klient wybiera moje usługi, tym bardziej staram się świadczyć je najlepiej, jak potrafię. Dzięki temu nawiązuję z nim silną więź i relacje na lata.
Buduje społeczność wokół twojej marki
Lojalni klienci tak bardzo lubią twój biznes, że chętnie go promują i wspierają. Chcą mówić o nim światu, udzielają się w social mediach, wystawiają referencje. Bez konkurencji twoi najlepsi klienci nie mogliby bronić twojej marki.
Ułatwia badanie rynku
W biznesie klient czasem odchodzi do konkurencji. Wówczas warto się dowiedzieć, jaki był powód tej zmiany. Zebranie podobnych informacji daje możliwość wprowadzenia zmian w biznesie, by zaspokoić potrzeby klienta.
Ułatwia rozwój twojej firmy
Konkurencja może być świetnym nauczycielem. Zawsze jest coś, czego można się od niej nauczyć. Warto się nią inspirować, jednak nie kopiować, bo żaden duplikat nie będzie oryginałem.
Zdrowa konkurencja, czyli partnerstwo
Wcale nie musimy walczyć z konkurencją. We współczesnym świecie biznesu można się konsultować, dzielić technologiami i narzędziami, wymieniać pomysłami czy prosić konkurencję o pomoc, gdy sami nie radzimy sobie np. z liczbą zleceń do wykonania. Każda strona w tej sytuacji czerpie korzyści. Tego typu partnerstwo wpływa na synergię całej branży, ponieważ wygrywają wszyscy – łącznie z klientami. Sojusz strategiczny pomiędzy firmami z tej samej branży może wzmocnić ich pozycje na rynku. Pozwala partnerom uczyć się od siebie nawzajem i wspierać, gdy sytuacja tego wymaga.
Zalety współpracy z konkurencją
Zastanawiasz się, dlaczego warto podejmować współpracę z konkurencją? Niektóre firmy podejmują współpracę, by zredukować koszty, obniżyć ryzyko stworzenia nowego projektu czy zdobywać nowe rynki. Jednak zalet współpracy z konkurencją jest znacznie więcej.
Ułatwia uczenie się
Uczymy się przez całe życie, także w biznesie. Współpraca z innymi oznacza konieczność zmierzenia się z różnorodnymi umiejętnościami, doświadczeniami i perspektywami, które mogą być dla nas wyzwaniem lub inspiracją. Podejmując współpracę z konkurencją w biznesie, tworzysz atmosferę wzajemnego wsparcia i otwartości, która może się przekładać na innowacyjne pomysły.
Wpływa na kreatywność
Podejmując współpracę z konkurencją w biznesie, masz możliwość wspólnego eksperymentowania czy przeprowadzania burzy mózgów. W ten sposób powstają nowe spostrzeżenia, pomysły, przestrzenie do rozwoju, których owocem może być stworzenie wspólnego produktu lub usługi.
Wpływa na wydajność
Wydajność jest miarą sukcesu oraz wartości dostarczanej klientom w biznesie. Współpraca z konkurencją daje możliwość monitorowania postępów, zwiększania motywacji i satysfakcji.
Sprzyja dobrostanowi
Dobrostan społeczny i emocjonalny można wyrażać poprzez budowanie relacji. Dobrostan w biznesie, czyli poczucie zadowolenia, może zmniejszać niepokój i stres oraz budować odporność w biznesie.
Zasady współpracy z konkurencją
Zasady efektywnej współpracy z konkurencją w biznesie:
- Nastaw się na rozwój, uczenie się oraz informację zwrotną.
- Komunikuj się z szacunkiem i empatią.
- Słuchaj aktywnie i zadawaj pytania, by zrozumieć różne punkty widzenia.
- Dziel się swoimi opiniami i pomysłami.
- Szanuj różnorodność.
- Szukaj konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Nie bój się przyznać do błędów.
- Okazuj uznanie.
- Ustal cele i oczekiwania.
- Świętuj wspólne sukcesy.
Biznes oparty na współpracy z konkurencją
Ludzie, którzy walczą z konkurencją lub obawiają się konkurencji, są nastawieni na niedostatek. To stan umysłu, w którym nie jesteśmy skłonni do dzielenia się informacjami z innymi. Jeśli zmienimy perspektywę i nastawimy się na obfitość, mamy szansę dostrzec, że jest wystarczająco możliwości, pomysłów, projektów, klientów i pieniędzy do zarobienia zarówno dla nas, jak i dla konkurencji w biznesie. Jednak nadal dostrzegają to tylko nieliczni. Współpraca z konkurencją jest bardzo popularna. Siemens i Philips, General Motors i Toyota, Canon i Kodak to tylko kilka konkurujących ze sobą firm, które w imię większego dobra połączyły siły w biznesie i wspólnie realizują przedsięwzięcia.
Współpraca z konkurencją w biznesie pomiędzy kobietami – moje doświadczenia
Również w swoim biznesowym życiu mogę pochwalić się tym, że chętnie współpracuję z konkurencją, choć początkowo podchodziłam do tego tematu jak pies do jeża. Po kilku latach prowadzenia firmy zrozumiałam, że samodzielnie niewiele zdziałam. Wówczas inspirowała mnie Ilona Adamska, która była właścicielką agencji PR i kilku portali. Dla mnie to wyjątkowa postać, wspierająca polskie marki, która absolutnie potrafi współpracować z konkurencją. Bardzo cenię sobie także współpracę z Eweliną Salwuk-Marko – PR-owcem, wydawcą portali i właścicielką agencji marketingowej – która zawsze chętnie doradzi i podzieli się własnymi spostrzeżeniami.
Po 11 latach prowadzenia własnej firmy jednoznacznie stwierdzam, że potrzebujemy rywalizacji w biznesie, a bez konkurencji nie możemy się rozwijać. Nie powinniśmy się jej bać, ale szukać rozwiązań, które przyniosą wszystkim większą korzyść.
Wielu przedsiębiorców obawia się, że konkurencja ukradnie im pomysł lub klientów. Jednak jest zupełnie przeciwnie. Samodzielnie nie jesteśmy w stanie skalować biznesu. A współpraca z konkurencją jest dla większości firm trampoliną, która pozwala przebić szklany sufit. Ułatwia tworzenie wyjątkowych projektów. Dzieląc się doświadczeniem, historiami, obawami, tworzymy przestrzeń do inspiracji oraz sięgania w biznesie po więcej.
O autorce
Renata Zielezińska – kobieta biznesu, copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Aktywna zawodowo mama, od 2012 roku z sukcesami prowadzi własny biznes.