49% uczestnik贸w chce jasnych zasad etykiety spotka艅 online. Nowe dane ClickMeeting

W tamtym roku eksperci ClickMeeting 鈥 polskiej platformy do webinar贸w i spotka艅 online 鈥 zapytali uczestnik贸w o ich wra偶enia dotycz膮ce zasad savoir-vivre w trakcie wydarze艅. Po roku wr贸cili do tych zagadnie艅 i ponownie przeprowadzili ankiet臋. Jak wiele si臋 zmieni艂o? Czy nauczyli艣my si臋 korzysta膰 z narz臋dzi we w艂a艣ciwy spos贸b? Sprawd藕my!

Zachowanie uleg艂o poprawie

Jeden z najwa偶niejszych wniosk贸w p艂yn膮cych z badania, kt贸ry mo偶e dawa膰 sporo powod贸w do satysfakcji wszystkim uczestnikom wydarze艅 online, dotyczy og贸lnego por贸wnania standard贸w w por贸wnaniu do poprzedniego roku. Jak pokazuje ankieta ClickMeeting, a偶 53% respondent贸w s膮dzi, 偶e zachowanie uczestnik贸w uleg艂o w tym czasie poprawie. 29% os贸b nie zwraca na to uwagi, a jedynie 18% badanych twierdzi, 偶e og贸lne standardy nie uleg艂y poprawie.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Nie oznacza to jednak, 偶e pr贸ba sformu艂owania uniwersalnych zasad etykiety online traci sens. Wr臋cz przeciwnie. Ich wprowadzenia oczekuje 49% badanych. Przed rokiem takiej odpowiedzi udzieli艂o 53% respondent贸w.

W jaki spos贸b firmy reguluj膮 zachowanie uczestnik贸w?

Jednolity katalog zachowania w trakcie wydarze艅 online nie istnieje. Zreszt膮: wprowadzenie norm uwzgl臋dniaj膮cych praktyki w zr贸偶nicowanych bran偶ach i organizacjach by艂oby bardzo trudne. Zdecydowanie 艂atwiej o ich ustalenie w ramach konkretnej firmy czy nawet dzia艂u lub zespo艂u. To krok, kt贸ry bez w膮tpienia mo偶e znacz膮co u艂atwi膰 wsp贸艂prac臋 i jednocze艣nie przyj艣膰 z pomoc膮 osobom, kt贸re nie do ko艅ca wiedz膮, jak si臋 zachowa膰 w okre艣lonych sytuacjach, ale zale偶y im na unikni臋ciu b艂臋d贸w. Jak si臋 okazuje, 30% organizacji zdecydowa艂o si臋 na wprowadzenie takich regu艂.

Jakie elementy spotka艅, istotne z punktu widzenia pracownik贸w, najcz臋艣ciej reguluj膮 firmy? Przede wszystkim dotyczy to sposobu zg艂aszania ch臋ci zabierania g艂osu 鈥 t臋 odpowied藕 wskaza艂o 17,4% spo艣r贸d wszystkich respondent贸w. Na drugim miejscu znalaz艂 si臋 zakaz korzystania z telefonu i innych urz膮dze艅 w trakcie trwania spotka艅 (15,6%). W 13% przypadk贸w organizacje odnios艂y si臋 natomiast do formy powitania i po偶egnania. 12,4% respondent贸w przyzna艂o, 偶e firmy, w kt贸rych pracuj膮, ustali艂y dress code podczas wydarze艅 online.

Szukasz odpowiedzi na pytania dotycz膮ce etykiety wydarze艅 online? Zapraszamy do zapoznania si臋 z bezp艂atnym poradnikiem ClickMeeting Savoir-vivre w czasie spotka艅 online i webinar贸w.

Przygotowanie niezmiennie wa偶ne

Oczywi艣cie w trakcie wydarze艅 online nie na wszystko mamy wp艂yw. Bardzo cz臋sto okazuje si臋 jednak, 偶e dobre przygotowanie pozwoli na unikni臋cie powa偶nych problem贸w i zapewni wszystkim uczestnikom zdecydowanie lepsze skupienie i przyswajanie informacji.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Jedna z kluczowych kwestii 鈥 zw艂aszcza w przypadku spotka艅 s艂u偶bowych i biznesowych 鈥 to przygotowanie plik贸w, kt贸re b臋d膮 prezentowane w ich trakcie. Konieczno艣膰 ich poszukiwania w trakcie prezentacji nie tylko nie 艣wiadczy najlepiej o profesjonalizmie, ale jest tak偶e bardzo rozpraszaj膮ca dla uczestnik贸w. Jak do tego podchodz膮 respondenci? 31% z nich uzna艂o to za szczeg贸lnie rozpraszaj膮cy czynnik. Co ciekawe, przed rokiem takiej odpowiedzi udzieli艂o 46% uczestnik贸w badania. Mo偶e to wi臋c 艣wiadczy膰 o tym, 偶e im cz臋艣ciej korzystamy z platform do komunikacji online, tym 艂atwiej odnale藕膰 nam si臋 w przestrzeni wirtualnej i 鈥 dla wygody w艂asnej oraz innych os贸b 鈥 wdra偶a膰 pozytywne zmiany.

Oczywi艣cie przygotowania dotycz膮 r贸wnie偶 zupe艂nie innych element贸w. Najwi臋kszym problemem, wskazanym przez 63% respondent贸w, s膮 d藕wi臋ki przeszkadzaj膮ce w prawid艂owym odbiorze tre艣ci, takie jak szepty czy szum. Przynajmniej cz臋艣ci z nich uda si臋 zapobiec. Wystarczy korzysta膰 z mo偶liwo艣ci oferowanych przez platformy. Dobr膮 praktyk膮 jest przede wszystkim wy艂膮czanie mikrofonu w momentach, w kt贸rych nie zabierasz g艂osu. Okazuje si臋, 偶e respondenci zwracaj膮 na to uwag臋 i bardzo cz臋sto korzystaj膮 z tej opcji: a偶 76% deklaruje, 偶e to robi, a 13% twierdzi, 偶e przynajmniej stara si臋 to robi膰.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Wielu problem贸w uda si臋 r贸wnie偶 unikn膮膰, dbaj膮c w odpowiedni spos贸b o kwestie techniczne. Podstawowym i szybkim sposobem na upewnienie si臋, 偶e sprz臋t dzia艂a tak, jak nale偶y, jest wykonanie testu urz膮dze艅. W ClickMeeting jest to mo偶liwe bezpo艣rednio po zalogowaniu si臋 do pokoju i zajmuje zaledwie kilka chwil. Okazuje si臋, 偶e to r贸wnie偶 ch臋tnie wykorzystywana funkcja! 60% uczestnik贸w badania deklaruje, 偶e korzysta z niej zawsze, a 26% robi to czasami. Co dziesi膮ty badany si臋ga po ni膮 w przypadku wa偶nych wydarze艅, a jedynie 3% respondent贸w nigdy nie korzysta z tej mo偶liwo艣ci.

Porz膮dek w trakcie wydarzenia sprzyja skupieniu

Je偶eli uda Ci si臋 wyeliminowa膰 problemy techniczne oraz znale藕膰 miejsce, w kt贸rym w spokoju b臋dziesz w stanie uczestniczy膰 w wydarzeniu, najprawdopodobniej wszystko przebiegnie po my艣li Twojej i Twoich wsp贸艂rozm贸wc贸w. Aby tak by艂o, konieczne stanie si臋 jednak odpowiednie zarz膮dzanie spotkaniem lub webinarem. Co zrozumia艂e, jedn膮 z najbardziej uci膮偶liwych z perspektywy uczestnik贸w sytuacji jest zabieranie g艂osu r贸wnocze艣nie przez kilka os贸b. Wchodzenie sobie w s艂owo bardzo utrudnia wymian臋 my艣li i zaburza wsp贸艂prac臋. Mo偶na jednak w 艂atwy spos贸b nad tym zapanowa膰.

Rozwi膮zaniem jest zg艂aszanie ch臋ci zabrania g艂osu poprzez np. wykorzystanie statusu podniesienia r臋ki. A偶 74% respondent贸w postrzega nieu偶ywanie jej jako szczeg贸lnie rozpraszaj膮ce. Bez w膮tpienia warto wi臋c jak najcz臋艣ciej z niej korzysta膰 oraz wprowadzi膰 to jako dobry zwyczaj do organizowanych przez siebie wydarze艅.