49% uczestników chce jasnych zasad etykiety spotkań online. Nowe dane ClickMeeting

W tamtym roku eksperci ClickMeeting – polskiej platformy do webinarów i spotkań online – zapytali uczestników o ich wrażenia dotyczące zasad savoir-vivre w trakcie wydarzeń. Po roku wrócili do tych zagadnień i ponownie przeprowadzili ankietę. Jak wiele się zmieniło? Czy nauczyliśmy się korzystać z narzędzi we właściwy sposób? Sprawdźmy!

Zachowanie uległo poprawie

Jeden z najważniejszych wniosków płynących z badania, który może dawać sporo powodów do satysfakcji wszystkim uczestnikom wydarzeń online, dotyczy ogólnego porównania standardów w porównaniu do poprzedniego roku. Jak pokazuje ankieta ClickMeeting, aż 53% respondentów sądzi, że zachowanie uczestników uległo w tym czasie poprawie. 29% osób nie zwraca na to uwagi, a jedynie 18% badanych twierdzi, że ogólne standardy nie uległy poprawie.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Nie oznacza to jednak, że próba sformułowania uniwersalnych zasad etykiety online traci sens. Wręcz przeciwnie. Ich wprowadzenia oczekuje 49% badanych. Przed rokiem takiej odpowiedzi udzieliło 53% respondentów.

W jaki sposób firmy regulują zachowanie uczestników?

Jednolity katalog zachowania w trakcie wydarzeń online nie istnieje. Zresztą: wprowadzenie norm uwzględniających praktyki w zróżnicowanych branżach i organizacjach byłoby bardzo trudne. Zdecydowanie łatwiej o ich ustalenie w ramach konkretnej firmy czy nawet działu lub zespołu. To krok, który bez wątpienia może znacząco ułatwić współpracę i jednocześnie przyjść z pomocą osobom, które nie do końca wiedzą, jak się zachować w określonych sytuacjach, ale zależy im na uniknięciu błędów. Jak się okazuje, 30% organizacji zdecydowało się na wprowadzenie takich reguł.

Jakie elementy spotkań, istotne z punktu widzenia pracowników, najczęściej regulują firmy? Przede wszystkim dotyczy to sposobu zgłaszania chęci zabierania głosu – tę odpowiedź wskazało 17,4% spośród wszystkich respondentów. Na drugim miejscu znalazł się zakaz korzystania z telefonu i innych urządzeń w trakcie trwania spotkań (15,6%). W 13% przypadków organizacje odniosły się natomiast do formy powitania i pożegnania. 12,4% respondentów przyznało, że firmy, w których pracują, ustaliły dress code podczas wydarzeń online.

Szukasz odpowiedzi na pytania dotyczące etykiety wydarzeń online? Zapraszamy do zapoznania się z bezpłatnym poradnikiem ClickMeeting Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów.

Przygotowanie niezmiennie ważne

Oczywiście w trakcie wydarzeń online nie na wszystko mamy wpływ. Bardzo często okazuje się jednak, że dobre przygotowanie pozwoli na uniknięcie poważnych problemów i zapewni wszystkim uczestnikom zdecydowanie lepsze skupienie i przyswajanie informacji.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Jedna z kluczowych kwestii – zwłaszcza w przypadku spotkań służbowych i biznesowych – to przygotowanie plików, które będą prezentowane w ich trakcie. Konieczność ich poszukiwania w trakcie prezentacji nie tylko nie świadczy najlepiej o profesjonalizmie, ale jest także bardzo rozpraszająca dla uczestników. Jak do tego podchodzą respondenci? 31% z nich uznało to za szczególnie rozpraszający czynnik. Co ciekawe, przed rokiem takiej odpowiedzi udzieliło 46% uczestników badania. Może to więc świadczyć o tym, że im częściej korzystamy z platform do komunikacji online, tym łatwiej odnaleźć nam się w przestrzeni wirtualnej i – dla wygody własnej oraz innych osób – wdrażać pozytywne zmiany.

Oczywiście przygotowania dotyczą również zupełnie innych elementów. Największym problemem, wskazanym przez 63% respondentów, są dźwięki przeszkadzające w prawidłowym odbiorze treści, takie jak szepty czy szum. Przynajmniej części z nich uda się zapobiec. Wystarczy korzystać z możliwości oferowanych przez platformy. Dobrą praktyką jest przede wszystkim wyłączanie mikrofonu w momentach, w których nie zabierasz głosu. Okazuje się, że respondenci zwracają na to uwagę i bardzo często korzystają z tej opcji: aż 76% deklaruje, że to robi, a 13% twierdzi, że przynajmniej stara się to robić.

ClickMeeting - Etykieta online - Infografika

Wielu problemów uda się również uniknąć, dbając w odpowiedni sposób o kwestie techniczne. Podstawowym i szybkim sposobem na upewnienie się, że sprzęt działa tak, jak należy, jest wykonanie testu urządzeń. W ClickMeeting jest to możliwe bezpośrednio po zalogowaniu się do pokoju i zajmuje zaledwie kilka chwil. Okazuje się, że to również chętnie wykorzystywana funkcja! 60% uczestników badania deklaruje, że korzysta z niej zawsze, a 26% robi to czasami. Co dziesiąty badany sięga po nią w przypadku ważnych wydarzeń, a jedynie 3% respondentów nigdy nie korzysta z tej możliwości.

Porządek w trakcie wydarzenia sprzyja skupieniu

Jeżeli uda Ci się wyeliminować problemy techniczne oraz znaleźć miejsce, w którym w spokoju będziesz w stanie uczestniczyć w wydarzeniu, najprawdopodobniej wszystko przebiegnie po myśli Twojej i Twoich współrozmówców. Aby tak było, konieczne stanie się jednak odpowiednie zarządzanie spotkaniem lub webinarem. Co zrozumiałe, jedną z najbardziej uciążliwych z perspektywy uczestników sytuacji jest zabieranie głosu równocześnie przez kilka osób. Wchodzenie sobie w słowo bardzo utrudnia wymianę myśli i zaburza współpracę. Można jednak w łatwy sposób nad tym zapanować.

Rozwiązaniem jest zgłaszanie chęci zabrania głosu poprzez np. wykorzystanie statusu podniesienia ręki. Aż 74% respondentów postrzega nieużywanie jej jako szczególnie rozpraszające. Bez wątpienia warto więc jak najczęściej z niej korzystać oraz wprowadzić to jako dobry zwyczaj do organizowanych przez siebie wydarzeń.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close