Natalia Hatalska

Kobieta na wz贸r kobiety. Czy potrzebna jest nam zmiana systemowa?

Dominika Jajszczak

Coraz cz臋艣ciej s艂yszymy g艂osy kobiet: Nie chcemy by膰 takie same jak m臋偶czy藕ni, dzia艂a膰 tak samo, rz膮dzi膰 tak samo, by膰 takim samym liderem. Dlaczego tak wa偶ne jest, aby kobiety pozosta艂y sob膮 a to system si臋 zmieni艂 na ich korzy艣膰?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Tu chodzi o zmian臋 艣wiata a nie zmian臋 kobiet

鈥濼o jest bardzo cenne, 偶e kobiety i m臋偶czy藕ni s膮 r贸偶ni. R贸偶norodno艣膰 jest nam potrzebna. Je偶eli chodzi o role kobiet to wa偶na jest zmiana systemowa, czyli uwzgl臋dniaj膮ca r贸偶nice pomi臋dzy kobietami i m臋偶czyznami, a nie taka, kt贸ra wymaga tej zmiany od kobiet. Ja chc臋, aby kobiety by艂y takie jaki s膮鈥 鈥 opowiada Natalia Hatalska, analityczka trend贸w i tw贸rczyni infuture.institute. Podkre艣la, 偶e nie zale偶y jej na ocenianiu. Chce przede wszystkim m贸wi膰 o faktach. 艢wiat biznesu zosta艂 stworzony przez m臋偶czyzn i dla m臋偶czyzn. Jest to efekt wielu czynnik贸w. Kobiety m.in. p贸藕niej w historii otrzyma艂y mo偶liwo艣膰 nauki czy chocia偶by g艂osowania.

鈥濻prawiedliwie nie znaczy po r贸wno鈥

Natalia Hatalska wyja艣nia to na prostym i bardzo obrazowym przyk艂adzie. W starym budownictwie toalety publiczne s膮 stworzone zgodnie z zasad膮 r贸wno艣ci, czyli zar贸wno ubikacji damskich jak i m臋skich jest tyle samo. 鈥My kobiety doskonale wiemy, co wida膰 w teatrach, kinach, na festiwalach 鈥 偶e m臋偶czy藕ni id膮 do ubikacji i za chwil臋 wracaj膮, natomiast u nas jest ogromna kolejka. Z czego to wynika? Z tego, 偶e nie zosta艂y wzi臋te pod uwag臋 r贸偶nice biologiczne, kt贸re wynikaj膮 z r贸偶nic pomi臋dzy p艂ciami鈥 鈥 t艂umaczy w prosty spos贸b Natalia Hatalska. Zasada r贸wno艣ci teoretycznie zosta艂a zastosowana. Przecie偶 jest tyle samo ubikacji, ale鈥 to nie jest sprawiedliwe. I rzeczywi艣cie w nowym budownictwie mo偶emy zauwa偶y膰 zmiany, 偶e publicznych toalet damskich jest wi臋cej ni偶 m臋skich, ale nadal niestety niewystarczaj膮co. Sprawiedliwie nie znaczy po r贸wno.

Kobieta nie idzie po podwy偶k臋

Gdy m贸wi si臋 do kobiet: 鈥Musisz i艣膰 po podwy偶k臋鈥 to znowu zr贸wnuje si臋 j膮 z m臋偶czyzn膮, kt贸ry generalnie idzie po podwy偶k臋 cz臋艣ciej ni偶 kobieta. Oczywi艣cie system wykorzystuje to, 偶e kobieta po t臋 podwy偶k臋 nie chodzi w my艣l: Skoro nie chodzi, to jej nie chce, a zatem jej nie dostaje. Zamiast tego warto by艂oby spojrze膰 na to z innego strony: Kobiety rzadziej chodz膮 po podwy偶ki, zatem ja jako szef doceniam kobiet臋 pracownika i dam jej podwy偶k臋 niezale偶nie od tego czy o ni膮 prosi czy nie. To jest w艂a艣nie zmiana systemowa!

Gdzie ta zmiana jest najbardziej potrzebna?

W biznesie i na rynku pracy. W kontek艣cie r贸wno艣ci bardzo du偶o m贸wi si臋 teraz o parytetach. 鈥Bardzo chc臋, aby by艂o wi臋cej kobiet w 艣wiecie biznesowym, politycznym, ekonomicznym, spo艂ecznym, ale w mojej ocenie same parytety nic nie dadz膮, je偶eli nie b臋dzie wsparcia systemowego na ni偶szych poziomach.鈥 鈥 wyja艣nia Natalia Hatalska i wskazuje na kolejny przyk艂ad. We藕my pod uwag臋 kobiet臋, o kt贸rej wiemy, 偶e zawodowo pracuje na etacie, a na drug膮 zmian臋 pracuje w domu. Nawet je艣li jest w zwi膮zku partnerskim to wi臋cej obowi膮zk贸w domowych le偶y na jej barkach, czyli to ona cz臋艣ciej rezygnuje z pracy, gdy dziecko jest chore albo odbiera dzieci z przedszkola, gotuje obiady czy robi pranie. Teraz wyobra藕my sobie, 偶e w ramach parytetu ta sama kobieta zostaje cz艂onkiem zarz膮du du偶ej firmy. Nadaje si臋 na to stanowisko i chcia艂a tego awansu, a wprowadzenie parytet贸w umo偶liwi艂o jej to. My mamy tak膮 tendencj臋 systemow膮 do tego, 偶e 鈥瀕epiej pracowa膰 wi臋cej ni偶 mniej鈥. Pracujemy w weekendy, zostajemy po godzinach, kolejne spotkanie si臋 wyd艂u偶a do p贸藕na. I je偶eli ta tendencja systemowa i kultura pracy po godzinach si臋 nie zmieni to taka kobieta pr臋dzej czy p贸藕niej pomimo tych parytet贸w zrezygnuje. 鈥Dlatego tak wa偶ne jest wsparcie oddolne鈥 鈥 podsumowuje Natalia Hatalska i dodaje: 鈥Istotne jest tak偶e, aby takim wsparciem systemowym obj膮膰 m臋偶czyzn鈥.

Dlaczego?

Bo w naszej kulturze, je偶eli m臋偶czyzna rezygnuje z pracy na rzecz prowadzenia domu to m贸wi si臋, 偶e jest 鈥瀗iem臋ski鈥. Utarte schematy powoduj膮, 偶e w naszym spo艂ecze艅stwie facet musi by膰 macho, musi utrzymywa膰 rodzin臋, musi robi膰 karier臋 i gdy wybiera inaczej to do razu czuje si臋 mniej warto艣ciowy. Z tego powodu 鈥zmiana systemowa powinna dotyka膰 nie tylko kobiet, ale tak偶e m臋偶czyzn, aby mogli oni robi膰 to co chc膮, a nie to co si臋 od nich wymaga鈥 鈥 dodaje Hatalska. Wielu m臋偶czyzn nie chce si臋 ju偶 trzyma膰 tradycji za wszelk膮 cen臋, ale nie ma na to troch臋 przyzwolenia z kontek艣cie kulturowo-spo艂ecznym.

Kobiety w dyskusjach biznesowych

Podczas spotka艅 biznesowych 鈥kobiety m贸wi膮 mniej. Rzadziej s膮 dopuszczane do g艂osu, a kiedy zaczynaj膮 m贸wi膰 to cz臋艣ciej si臋 im przerywa鈥. Ameryka艅skie badania przeprowadzone w艣r贸d liderek biznesu dotycz膮ce tego, na ile pomagaj膮 im spotkania na Zoomie w wypowiadaniu si臋, pozostawiaj膮 nas bez z艂udze艅. 鈥45% kobiet powiedzia艂o, 偶e zdecydowanie trudniej by艂o im zabra膰 g艂os, a 20% z nich czu艂o si臋 w og贸le ignorowane鈥 鈥 opowiada Natalia Hatalska.

G艂os kobiet jest tak偶e pomijany w mediach

鈥濿iedza nie ma p艂ci. A jednak i badania i nasze do艣wiadczenia pokazuj膮, 偶e nie jest to takie oczywiste. G艂os kobiet w wa偶nych tematach gospodarczych, politycznych czy kulturowych jest cz臋sto pomijany. Brakuje reprezentacji 偶e艅skiej i na konferencjach, i w panelach, i w mediach. A to du偶a strata鈥 鈥 opowiada Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci. 鈥濷statnie badanie Instytutu Zamenhoffa dotycz膮ce wypowiadania si臋 kobiet w mediach pokazuje, 偶e w trakcie protest贸w zwi膮zanych z og艂oszeniem wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego by艂o wi臋cej kobiet zapraszanych do medi贸w, ale po czterech tygodniach to wr贸ci艂o do punktu wyj艣cia, czyli znowu byli zapraszani g艂贸wnie m臋偶czy藕ni.鈥 鈥 podkre艣la Natalia Hatalska.

Mo偶na by skr贸towo pomy艣le膰 鈥瀌yskryminacja鈥. Jednak problem jest bardziej z艂o偶ony!

Od dawna m贸wi si臋 o tym, 偶e niekt贸rzy wydawcy czy dziennikarze posiadaj膮 sta艂膮 list臋 ekspert贸w, z kt贸rych korzystaj膮. S膮 to osoby przez nich sprawdzone i popularne w mediach, czyli na tyle przewidywalne, 偶e nie b臋dzie 偶adnych niespodzianek na wizji i w wynikach ogl膮dalno艣ci. W du偶ej mierze s膮 to m臋偶czy藕ni. Olga Kozierowska na swoim profilu na LinkedIn rozpocz臋艂a dyskusj臋 na temat tego, dlaczego tak ma艂o kobiet wyst臋puje w rolach ekspertek w mediach. W艣r贸d komentarzy bardzo cz臋sto pojawia艂y si臋 stwierdzenia, 偶e ekspertki bardzo cz臋sto nie korzystaj膮 z zaprosze艅 do nich skierowanych. I chyba w tym momencie powracamy do konieczno艣ci tej 鈥瀦miany systemowej鈥 i zastanowienia si臋 co zrobi膰, aby jednak g艂os kobiet zosta艂 uj臋ty i us艂yszany.

Czy brak kobiet w mediach oznacza, 偶e nie s膮 one ekspertkami?

Wr臋cz przeciwnie!聽To w艂a艣nie zainspirowa艂o Olg臋 Kozierowsk膮, prezesk臋 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Klub Champions of Change do stworzenia nowego projektu 鈥濿iedza Nie Ma P艂ci鈥.聽To聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to w艂a艣nie specjalistki i top mened偶erki zabieraj膮 g艂os. 鈥Nasza akcja jest pocz膮tkiem zmiany. I nikt tu nie chce nikogo usuwa膰, my chcemy tylko wzbogaci膰 debaty o wa偶ny, ekspercki g艂os kobiet. Zach臋cam wszystkich do wsparcia akcji. Ka偶dy mo偶e zosta膰 jej przyjacielem i podzieli膰 si臋 w艂asnymi do艣wiadczeniami oraz spostrze偶eniami. Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 i Klub Champions of Change s膮 po to by szuka膰 rozwi膮za艅, a nie ocenia膰鈥 鈥 podsumowuje Olga Kozierowska. W ramach akcji powsta艂a tak偶e lista ekspertek w r贸偶nych obszarach, kt贸re bardzo ch臋tnie zabior膮 g艂os w dyskusjach publicznych. Pe艂n膮 list臋 mo偶na znale藕膰 na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili na ni膮 uwag臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji albo programu.

Ca艂ego podcastu z Olgi Kordys Kozierowskiej z Natali膮 Hatalsk膮 mo偶esz pos艂ucha膰 tutaj: https://sukcespisanyszminka.pl/podcasty/

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close