Karolina Cwalina

Nowy rok, stara ja. Czy postanowienia noworoczne maj膮 sens?

O tym, 偶e idea postanowie艅 noworocznych jest nadal 偶ywa mo偶na przekona膰 si臋 na si艂owni. M贸j znajomy trener i w艂a艣ciciel jednego z warszawskich klub贸w fitness m贸wi, 偶e w styczniu co roku sprzedaje si臋 u niego rekordowa liczba karnet贸w - tak偶e tych d艂ugoterminowych. W pierwsze tygodnie roku klub p臋kach w szwach, ale w lutym ludzi ju偶 ubywa. Zapewne dlatego, 偶e ich zapa艂 mija jeszcze przed ko艅cem karnetu. M贸j znajomy m贸wi na nich 鈥瀞ezonowcy鈥. Podobnie jak z si艂owni膮 bywa i z planami zawodowymi czy prywatnymi. Co zrobi膰, 偶eby nie by膰 sezonowcem w swoim 偶yciu?

Wybierz odpowiedni moment

Na zmiany i podsumowania ka偶dy moment roku jest tak samo dobry – warto o tym pami臋ta膰. Jednak z pewnych emocjonalnych powod贸w ze zmianami czekamy do jakiej艣 umownej granicy, od kt贸rej liczy si臋 鈥瀙rzysz艂o艣膰鈥, a zamyka 鈥瀙rzesz艂o艣膰鈥. Nie ma w tym nic z艂ego. Zastan贸w si臋 jednak, czy b臋dziesz w stanie konsekwentnie wype艂ni膰 zobowi膮zania z艂o偶one sobie. Brak konsekwencji i s艂omiany zapa艂 dzia艂a na nasz膮 niekorzy艣膰 – przestajemy wierzy膰 w swoje mo偶liwo艣ci.

PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK WYZNACZA膯 CELE, GDY BRAKUJE POMYS艁U I MOTYWACJI?

Podsumuj rok

Je艣li uznasz, 偶e to odpowiedni moment na zmiany, zacznij od solidnego rachunku sumienia. Pami臋tasz swoje zesz艂oroczne 鈥瀙ostanowienia鈥 lub cele wyznaczane w ci膮gu roku. Zosta艂y zrealizowane? Je艣li nie, to na jakim etapie upada艂y – poddawa艂a艣 si臋 zaraz po starcie, a mo偶e inne czynniki mia艂y na to wp艂yw? Takie podsumowanie da tez obraz samej siebie – czy jestem konsekwentna, jak u mnie z dyscyplin膮, wytrzyma艂o艣ci膮, czy lepiej sprawdzaj膮 si臋 mniejsze cele, czy bardziej motywuj膮 mnie du偶e cele z rozbudowanymi planami realizacji.

Wybierz cele

W艂a艣nie: cele, a nie 偶adne postanowienia! Postanowienia to zazwyczaj jaka艣 enigmatyczna lista marze艅, wyobra偶e艅 albo 鈥瀟o do list鈥 bez jasnego terminu realizacji i planu dzia艂ania. 呕adne 鈥瀋hc臋 schudn膮膰鈥, 鈥瀦mieni膰 prac臋鈥, 鈥瀗auczy膰 si臋 hiszpa艅skiego鈥濃 Stawiamy na cele SMART, czyli takie okre艣lone czasie, kt贸rych realizacj臋 mo偶na 艂atwo oceni膰. We藕my tu przyk艂ad j臋zyka hiszpa艅skiego. Prawid艂owo wyznaczony cel brzmia艂by: Do ko艅ca czerwca 2019 roku b臋d臋 m贸wi膰 i pisa膰 po hiszpa艅sku na poziomie A2.

Stw贸rz plan dzia艂ania

Kiedy cel jest jasno wytyczony pozostaje tylko (albo a偶) stworzenie planu jego realizacji. W przypadku hiszpa艅skiego planem b臋dzie zdecydowanie o sposobie nauki – np. ustalenie, 偶e do opanowania j臋zyka na poziomie A2 w p贸艂 roku wystarczy samodzielna nauka 3 razy w tygodniu po 1 godzin臋 lub zapisanie si臋 na kurs. Czasem jednak cele s膮 du偶o bardziej z艂o偶one i trzeba rozpisa膰 je na etapy. Tylko w ten spos贸b b臋dziesz wiedzie膰 ile przed tob膮, ale tak偶e ile ju偶 zrobi艂a艣. Nie zgubisz si臋 po drodze do sukcesu, bo b臋dziesz mia艂a dok艂adne drogowskazy, dok膮d i艣膰.

ZOBACZ BEZP艁ATNY KURS KAROLINY CWALINY O WYZNACZANIU CEL脫W

Dzia艂aj

Nie b臋dzie odkryciem powiedzenie, 偶e cele realizuje si臋 przez dzia艂anie. Warto zaopatrzy膰 si臋 jednak w dobre paliwo, kt贸re b臋dzie to dzia艂anie wspomaga膰 – tym paliwem jest motywacja, konsekwencja i wytrwa艂o艣膰 – czyli kluczowe elementy, kt贸re maj膮 wp艂yw na realizacj臋 cel贸w. Cel jest bardzo wa偶ny, ale 偶eby go osi膮gn膮膰 trzeba dzia艂a膰. Pami臋taj – najtrudniejsze s膮 pocz膮tki. Je艣li wyrobisz w sobie nawyk np. regularnej nauki hiszpa艅skiego, stanie si臋 to dla ciebie naturalne. Czasem mimo braku ochoty po prostu zmu艣 si臋 do aktywno艣ci. W pewnym momencie przyzwyczaisz si臋 do nowego trybu dzia艂ania.

Pami臋taj: to nie zabawa!

Je艣li czujesz, 偶e nie jeste艣 gotowa na zmiany, nie tw贸rz listy postanowie艅 na si艂臋 lub dla zabawy. Je艣li planujemy co艣, a p贸藕niej tego nie realizujemy, pod艣wiadomie zmniejszamy swoj膮 wiarygodno艣膰 we w艂asnych oczach. Cz臋sto pojawia si臋 poczucie, 偶e cokolwiek nie postanowimy i tak nam si臋 nie uda. To sytuacja, z kt贸rej bardzo trudno wyj艣膰, bo doprowadza do skrajnej demotywacji. Dlatego lepiej poczeka膰 z obietnicami i zmianami na moment, kiedy b臋dziesz na nie gotowa. Nie zmuszaj si臋 do niczego. Postanowienia noworoczne to nie obowi膮zek tylko szansa. Daj j膮 sobie, gdy b臋dziesz w pe艂ni gotowy.

***

O autorce

Karolina Cwalina-St臋pniak 鈥撀燩rofessional Certified Coach w ICF 鈥 PCC ICF oraz Family Coach. Przepracowa艂a ju偶 ponad 2300 godzin z Klientami. Posiada certyfikat potwierdzaja膮cy uko艅czenie treningu 鈥 Coaching Prowokatywny鈥, prowadzonego przez Jaapa Hollandera, akredytowanego przez Instytut Komunikacji Prowokatywnej PROVOCARE. Absolwentka Wydzia艂u Prawa oraz Studi贸w Podyplomowych 鈥濩oaching Profesjonalny鈥 na Akademii Leona Ko藕mi艅skiego a tak偶e 鈥濼he Art and Science of Coaching鈥 na Erickson International College akredytowanego w Polsce przez Wszechnic臋 Uniwersytetu Jagiello艅skiego. Cz艂onek International Coach Federation (ICF). Specjalista w o艣rodku psychoterapii i coachingu Inner Garden w Warszawie. Specjalizuje si臋 w obszarach zarz膮dzania czasem, budowania relacji zespo艂owych, motywacji oraz organizacji pracy. Za艂o偶ycielka firmy szkoleniowo 鈥 coachingowej oraz autorka programu dla kobiet 鈥濻exy zaczyna si臋 w g艂owie鈥, kt贸ry oferuje szeroki program warsztatowo 鈥 szkoleniowy. Wyst臋puje cz臋sto w mediach jako specjalista z zakresu rozwoju osobistego oraz pisze na r贸偶norodnych portalach biznesowych oraz lifestylowych swoje felietony eksperckie. Autorka ksi膮偶ki: 鈥淲szystko zaczyna si臋 w g艂owie. Planuj/ Dzia艂aj/ Nie marud藕鈥. Wi臋cej na聽www.karolinacwalina.pl

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close